Gå til innhold

Regler for de som bor i Sverige, krysse grensa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet, og kan gi meg en link på hvor det spesifikt står?

Nordmenn som bor i Sverige, som kommer på besøk til Norge. Hva er reglene for dem? Må de i 14 dagers karantene?

Anonymkode: 1705c...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet, og kan gi meg en link på hvor det spesifikt står?

Nordmenn som bor i Sverige, som kommer på besøk til Norge. Hva er reglene for dem? Må de i 14 dagers karantene?

Ja, det må de (eller 10 dager er det vell nå?)

Anonymkode: 49817...923

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det må de (eller 10 dager er det vell nå?)

Anonymkode: 49817...923

Har du en link. For jeg finner ikke det. Står bare om de som jobber på kryss av grensene 

Skrevet

Alle som krysser grensen inn til Norge må i 10 dagers karantene. 

Hva er det som er vanskelig å skjønne med det?

Anonymkode: ded9a...594

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

FEIL!@

Anonymkode: 1e0d4...e6a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

FEIL!@

Anonymkode: 1e0d4...e6a

Ja, jeg modererer meg. Reglene står her: (Det er ofte greit å gå til kilden når man lurer på noe)

https://helsenorge.no/koronavirus/reise

Hva med nordmenn som skal hjem fra utlandet?

Utenriksdepartementet oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig, på en trygg og rolig måte, i samråd med sitt reise- eller flyselskap.

Jeg har vært i utlandet, må jeg holde meg hjemme?

Alle som kommer fra reiser i utlandet skal i hjemmekarantene i 10 døgn fra den dagen de kommer til Norge.

Er du i karantene og utvikler forkjølelsessymptomer som hoste, feber eller tungpustethet, skal du oppholde deg i hjemmet, uten å gå ut, i minst ett døgn etter at du er blitt frisk.

Karantene omfatter å:

• ikke gå på jobb eller skole
  • unngå reiser
  • ikke ta offentlig transport
  • unngå steder der du lett kommer nær andre
  • unngå nær kontakt med andre

Unntak fra karantenereglene

Arbeidstakere som reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige og Finland, er unntatt fra karantene når de reiser til og fra arbeid. Personer dette gjelder må samtidig forholde seg til de enhver tid gjeldende regler i Sverige eller Finland.

Personer som krysser grensen mellom Sverige og Norge eller Finland og Norge, etter å ha utført strengt nødvendig vedlikehold og tilsyn for å avverge store materielle skader på fritidseiendom i Sverige eller Finland, er unntatt fra karanteneplikt ved retur til Norge. Unntak fra karanteneplikt gjelder ikke dersom personen overnatter på fritidseiendommen eller annet sted i Sverige eller Finland før retur til Norge. Unntak fra karanteneplikt gjelder heller ikke dersom personen i Sverige eller Finland har oppsøkt butikker, kjøpesentre eller lignende eller har hatt nærkontakt med andre personer enn sine husstandsmedlemmer.

Personer som krysser Norges grenser i forbindelse med gjennomføring av avtalt eller fastsatt samvær mellom foreldre og barn eller delt bosted for barn, er unntatt fra karanteneplikten.

Virksomhetsledelsen kan gjøre unntak fra karanteneplikten for personer som er strengt nødvendige for å kunne opprettholde forsvarlig drift av funksjoner knyttet til liv og helse. Med funksjoner knyttet til liv og helse menes blant annet

• vakttjeneste innen helse- og omsorgstjenesten
  • sikkerhetsarbeid (politi-, brann- og redningsberedskap)
  • øverste ledelse av kritiske samfunnsfunksjoner

Unntaket gjelder ikke i fritiden, kun når du er på jobb eller reiser til og fra jobb med annet enn offentlig transport. Du skal så langt som mulig unngå nærkontakt med andre personer.

Skrevet

Hi her.

Fikk svar fra grense politiet. Er visst andre regler for de som skal ha samvær. 

Skrevet

Jeg pendler. Viser dokumenter som beviser at jeg har jobb i Norge hver gang jeg kommer inn. Blir en liten samtale med politiet/militæret hver gang, men det går greit. Ingen karantene. 

Anonymkode: 9bdfb...4ad

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, oi, også den tonen da. Når du er den som tar helt feil. 

Anonymkode: b738a...c2b

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Fikk svar fra grense politiet. Er visst andre regler for de som skal ha samvær. 

Er egne regler om det er snakk om samvær ja, de slipper karantene.

Anonymkode: b738a...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...