Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Hvordan er forskjellen på anfallene når de er med og uten? Og tar dere medisiner ved kun aura? De jeg har uten aura er ofte milde og moderate, mens de med aura ofte er kraftige og ender med innleggelse på legevakten. Jeg har derfor begynt å ta medisiner (triptaner) når auraen kommer. Ofte kommer anfallene dagen etter auraen, men når jeg tar medisiner, så uteblir de. Litt usikker på om det er greit å ta medisiner bår det «bare» er aura, men samtidig tror jeg at jeg har avverget flere kraftige anfall med det. Men de anfallene kunne muligens uteblitt uansett. Jeg har en masse medisiner for forskjellige typer anfall samt forebyggende medisiner. Jeg tar for det meste immigran tabletter ved aura og immigran injeksjoner ved anfall. Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 Jeg er litt usikker på om jeg har aura. Jeg har noen ganger hvor jeg kun er ekstremt irritabel. Har tenkt at det handler om PMS, siden migrene henger sammen med syklusen, men etter at jeg begynte å behandle migrene, forsvant denne ekstreme irritabiliteten, i stor grad, også. Har enda ikke forstått om dette er aura da, men har begynt å behandle meg selv som migrenepasient (mørke, stillhet, etc) de gangene jeg kun har det. Anonymkode: 86dd6...d2a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er litt usikker på om jeg har aura. Jeg har noen ganger hvor jeg kun er ekstremt irritabel. Har tenkt at det handler om PMS, siden migrene henger sammen med syklusen, men etter at jeg begynte å behandle migrene, forsvant denne ekstreme irritabiliteten, i stor grad, også. Har enda ikke forstått om dette er aura da, men har begynt å behandle meg selv som migrenepasient (mørke, stillhet, etc) de gangene jeg kun har det. Anonymkode: 86dd6...d2a Min aura er slik at jeg med det ene eller begge øynene har «krystallsyn». Sånn som når man ser gjennom is i tegnefilmer, bare at det er en sirkel som er sånn, og inni sirkelen ser jeg normalt. Vanskelig å forklare Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 Jeg har fått fortalt av legene på nevrologen og av min faste hodepinesykepleier at jeg ikke skal bruke triptaner under aurafasen, fordi det kan føre til infarkt i hjernen. Anonymkode: cd802...6d6
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min aura er slik at jeg med det ene eller begge øynene har «krystallsyn». Sånn som når man ser gjennom is i tegnefilmer, bare at det er en sirkel som er sånn, og inni sirkelen ser jeg normalt. Vanskelig å forklare Anonymkode: c6a12...b2c Ja, det er dette (alle typer synsforstyrrelser) jeg forbinder med aura, men har hørt at enkelte sier at alle typer forvarsel er aura. Anonymkode: 86dd6...d2a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fått fortalt av legene på nevrologen og av min faste hodepinesykepleier at jeg ikke skal bruke triptaner under aurafasen, fordi det kan føre til infarkt i hjernen. Anonymkode: cd802...6d6 Min nevrolog har ikke sagt noe om dette. Men hun anbefalte å øke forebyggende heller enn å ta triptaner. Hun sa også at de som har migrene med aura har dobbelt så stor sjanse for hjerneinfarkt som dem som har migrene uten aura. Vet ikke om det stemmer. Nevrologer er uenige om behandling av migrene Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fått fortalt av legene på nevrologen og av min faste hodepinesykepleier at jeg ikke skal bruke triptaner under aurafasen, fordi det kan føre til infarkt i hjernen. Anonymkode: cd802...6d6 Jeg har hørt at man ikke skal ta triptaner under aurafasen, fordi det ikke hjelper, samt at mennesker som har aura i tillegg til migrene, har øket sjanse for forekomst av drypp, slag, infarkt. Anonymkode: 86dd6...d2a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun sa også at de som har migrene med aura har dobbelt så stor sjanse for hjerneinfarkt som dem som har migrene uten aura. Ja, akkurat. Anonymkode: 86dd6...d2a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 Jeg har aura uten anfall eller smerter etterpå, kun dette utrolige fargespillet midt i synsfeltet. Er sjeldent da, kanskje en gang annet hvert år. Vanlige, men ganske milde, migreneanfall kommer uten aura og ganske sjeldent de også, kanskje 3-5 ganger i året. Anonymkode: 6a8a4...9f9
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aura uten anfall eller smerter etterpå, kun dette utrolige fargespillet midt i synsfeltet. Er sjeldent da, kanskje en gang annet hvert år. Vanlige, men ganske milde, migreneanfall kommer uten aura og ganske sjeldent de også, kanskje 3-5 ganger i året. Anonymkode: 6a8a4...9f9 Jeg har 12-15 anfall i mnd og 2-3 av de er med aura, og ender nesten alltid med innleggelse på legevakt for å få den til å gå bort. Men de siste to gangene har jeg tatt immigran og har ikke vært innlagt på 3 uker Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 12-15 anfall i mnd og 2-3 av de er med aura, og ender nesten alltid med innleggelse på legevakt for å få den til å gå bort. Men de siste to gangene har jeg tatt immigran og har ikke vært innlagt på 3 uker Anonymkode: c6a12...b2c Kan jeg bare spørre hva det er de gjør med migrene på legevakten, som du ikke kan få gjort hjemme? Har aldri hørt om noen som er på legevakten med migrene (annet enn første gangs utbrudd) eller som blir innlagt på en legevakt. Anonymkode: 86dd6...d2a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg bare spørre hva det er de gjør med migrene på legevakten, som du ikke kan få gjort hjemme? Har aldri hørt om noen som er på legevakten med migrene (annet enn første gangs utbrudd) eller som blir innlagt på en legevakt. Anonymkode: 86dd6...d2a Dette lurer jeg på og! Holder på å bli gal av migrene av og til, men er på bedringens vei, 15-17 anfall pr mnd er nå normalen, etter full dose på forbyggende + botox. Skal jo ikke bruke triptaner mer enn 8-10 dager pr mnd, så sliter de resterende anfallene, og ikke alltid jeg får bukt med smertene med medisinene heller, men hvis legevakten kan hjelpe, tror jeg jeg vil vurdere å ringe. Anonymkode: cd802...6d6
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 Jeg har migrene uten aura. Etter at jeg begynte med forebyggende som faktisk hjelper (topimax) er anfallene mildere og litt færre. Jeg bruker nok like mye anfallsmedisin som før men slipper de helt store anfallene hvir jeg er sengeliggende. Anonymkode: 66e9a...18f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg bare spørre hva det er de gjør med migrene på legevakten, som du ikke kan få gjort hjemme? Har aldri hørt om noen som er på legevakten med migrene (annet enn første gangs utbrudd) eller som blir innlagt på en legevakt. Anonymkode: 86dd6...d2a Jeg får kvalmestillende og smertestillende i sprøyter. Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har migrene uten aura. Etter at jeg begynte med forebyggende som faktisk hjelper (topimax) er anfallene mildere og litt færre. Jeg bruker nok like mye anfallsmedisin som før men slipper de helt store anfallene hvir jeg er sengeliggende. Anonymkode: 66e9a...18f Jeg får også topimax og betablokkere som forebyggende. De har hjulpet med å halvere antall anfall Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #16 Skrevet 6. mai 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette lurer jeg på og! Holder på å bli gal av migrene av og til, men er på bedringens vei, 15-17 anfall pr mnd er nå normalen, etter full dose på forbyggende + botox. Skal jo ikke bruke triptaner mer enn 8-10 dager pr mnd, så sliter de resterende anfallene, og ikke alltid jeg får bukt med smertene med medisinene heller, men hvis legevakten kan hjelpe, tror jeg jeg vil vurdere å ringe. Anonymkode: cd802...6d6 Vurdert å prøve aimovig? Anonymkode: cdb15...dbd
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #17 Skrevet 6. mai 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg får kvalmestillende og smertestillende i sprøyter. Anonymkode: c6a12...b2c Men det er vel vanlig å sette selv, hjemme? Og jeg forstår enda ikke at man kan bli innlagt på en legevakt. Mener du at du er der til observasjon? Anonymkode: 86dd6...d2a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #18 Skrevet 6. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Min aura er slik at jeg med det ene eller begge øynene har «krystallsyn». Sånn som når man ser gjennom is i tegnefilmer, bare at det er en sirkel som er sånn, og inni sirkelen ser jeg normalt. Vanskelig å forklare Anonymkode: c6a12...b2c Min er også sånn, skjønner akkurat hva du mener. Så vanskelig å forklare, men kjente igjen din forklaring helt "spot on"! Har enda ikke opplevd å få migreneanfall samtidig med eller umiddelbart etter. Ei heller dagen etter. Min "Hodepinemigrene" kommer som regel bak et eller begge øyne. Er som om noen tar tak i øyeeplet fra baksiden og klemmer til,- gjerne med litt små "pigger" inne i grepet. He-he, kjenner denne forklaringen ikke var like god som din på aura! Jeg bruker maxalt, og tar denne når jeg kjenner press bak et øye eller to.. Aldri ved Aura. Mulig jeg bør begynne å gjøre det,- sånn i tilfelle det plutselig utarter seg til å bli forvarsel på tøffere migreneanfall enn jeg er vandt til? Er kun et par år siden jeg fikk aura første gang, migrenen har jeg hatt i sikkert 25 år, så tenker at aura uten anfall kan gå til aura som varsel på anfall. De er liksom ille nok de "vanlige" tenker jeg........ Anonymkode: 4fb99...399
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #19 Skrevet 6. mai 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det er vel vanlig å sette selv, hjemme? Og jeg forstår enda ikke at man kan bli innlagt på en legevakt. Mener du at du er der til observasjon? Anonymkode: 86dd6...d2a Jeg har immigran sprøyter, men er ikke alltid det hjelper. Kraftige anfall slik jeg har har de er ofte kalt «selvmordshodepine», så de er ekstreme. Jeg blir lagt i seng på legevakten (på bondelandet langt unna sykehus er det sånn) og må bli over natten. Jeg blir lagt inn med sånn armbånd og greier. Ofte får man morfin ved slike smerter, men jeg er så «heldig» at jeg er hupetallergisk mot morfin, så jeg får andre smertestillende. Og så får jeg kvalmestillende fordi jeg kaster opp nesten kontinuerlig. 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Anonymkode: c6a12...b2c
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #20 Skrevet 6. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Min er også sånn, skjønner akkurat hva du mener. Så vanskelig å forklare, men kjente igjen din forklaring helt "spot on"! Har enda ikke opplevd å få migreneanfall samtidig med eller umiddelbart etter. Ei heller dagen etter. Min "Hodepinemigrene" kommer som regel bak et eller begge øyne. Er som om noen tar tak i øyeeplet fra baksiden og klemmer til,- gjerne med litt små "pigger" inne i grepet. He-he, kjenner denne forklaringen ikke var like god som din på aura! Jeg bruker maxalt, og tar denne når jeg kjenner press bak et øye eller to.. Aldri ved Aura. Mulig jeg bør begynne å gjøre det,- sånn i tilfelle det plutselig utarter seg til å bli forvarsel på tøffere migreneanfall enn jeg er vandt til? Er kun et par år siden jeg fikk aura første gang, migrenen har jeg hatt i sikkert 25 år, så tenker at aura uten anfall kan gå til aura som varsel på anfall. De er liksom ille nok de "vanlige" tenker jeg........ Anonymkode: 4fb99...399 Føles slm at noen prøver å komme seg ut gjennom øyet ja😂 så de står der og hamrer og banker😂 Anonymkode: c6a12...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå