Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Vi har en regel ved middagen at den skal smakes på, liker man den ikke Da, så er det greit. Men mannen truer med både ene og det andre. Han har en avtale med sønnen på lørdag og den truet han idag med å trekke tilbake. Jeg forklarer at konsekvensen av å ikke spise middag blir å gå sulten til kvelds. Han mener det ikke er bra nok konsekvens. Jeg mener at han straffer sønnen ved å nekte han avtalen på lørdag pga å ikke spise opp maten idag. Hvilke regler har dere på dette? Anonymkode: 92fbf...091
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har en regel ved middagen at den skal smakes på, liker man den ikke Da, så er det greit. Men mannen truer med både ene og det andre. Han har en avtale med sønnen på lørdag og den truet han idag med å trekke tilbake. Jeg forklarer at konsekvensen av å ikke spise middag blir å gå sulten til kvelds. Han mener det ikke er bra nok konsekvens. Jeg mener at han straffer sønnen ved å nekte han avtalen på lørdag pga å ikke spise opp maten idag. Hvilke regler har dere på dette? Anonymkode: 92fbf...091 Konsekvensen her er å gå sulten til kvelds. Anonymkode: c9184...446
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Våre regler er at måltidet skal være en fin stund og liker man ikke maten (virkelig liker ikke) så får man skive. Alle mine fire barn har hatt liker-ikke perioder og spist mer skive enn middag. Det går over og nå er det altetende og elsker å prøve nye ting. Tvang og trusler gir ikke matglede og å true med straff for å ikke spise er så hodeløst at det er på grensen til å kvalifisere til en bekymringsmelding. Psykisk terror er også mishandling. Anonymkode: cd7e6...161
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 I kvardagen er det så kort frå middag til kvelds at ingen har problem om dei ikkje likar. Elles er det som regel noko dei likar på bordet. Potet, pasta, kjøtt, fisk, dei får byrja med berre kjøttbollar om så er. Når så vi dei vanlegvis ha meir tilbehør etterkvart, evt omvendt. Er dei veldig svoltne og verkeleg ikkje likar maten får dei skive. (det har hendt ca 3 gonger). Kunne aldri falt meg inn å straffe ungane fordi dei ikkje smakar på maten. Inndraging av aktivitetar er verkeleg å slå på stortromma her i huset. Trur ikkje vi har kome så langt endå? Anonymkode: 1cc50...7a4
Superdolly Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 I en tid hvor overvekt er en av de største truslene mot folkehelsen så kunne det ikke falt meg inn å straffe ungene for å spise for lite, nei. Det mannen din driver med er å forsøke å tvinge ungene til å spise så mye som han synes er passe, og dermed potensielt overkjøre sin egen metthetsfølelse. En tullete plan, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Matglede er det viktigste her, og straff/belønning er å be om spiseforstyrrelser som kobler mat og følelser. Nesten alle barn har faser med liker ikke, det har med utvikling av smaksanser, men også med ønsket om å ta kontroll å gjøre Jeg har aldri laget noe baluba ut av det, som regel er det noe barnet liker på bordet og skulle det skje en sjelden gang at et skrubbsultent barn ikke finner noe det liker blir det skive. Barna mine er nå fra 11 til 19 år gamle og er forlengst ferdig med disse fasene, og liker det meste. Å lage krig og konflikt ut av mat synes jeg er en unødvendig uting Anonymkode: b10a9...16a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Vi spiser så sent at middag og kvelds er det samme. Spiser de ikke middag, så er det dumt for dem. Det er alltid noe de liker til middag. Om de ikke liker kjøttet, så liker de grønnsakene, pastaen, poteter osv. Anonymkode: 50753...864
Gjest Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har en regel ved middagen at den skal smakes på, liker man den ikke Da, så er det greit. Men mannen truer med både ene og det andre. Han har en avtale med sønnen på lørdag og den truet han idag med å trekke tilbake. Jeg forklarer at konsekvensen av å ikke spise middag blir å gå sulten til kvelds. Han mener det ikke er bra nok konsekvens. Jeg mener at han straffer sønnen ved å nekte han avtalen på lørdag pga å ikke spise opp maten idag. Hvilke regler har dere på dette? Anonymkode: 92fbf...091 Mannen din er en tyrann som ødelegger matglede. Unger lærer seg å spise all mat hvis man klarer å ha hyggelige måltider.
Gjest Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Konsekvensen her er å gå sulten til kvelds. Anonymkode: c9184...446 Samme her. Og er det snakk om små barn, så blir det tidlig kvelds. Men man straffer da ikke barn for å spise for lite til middag...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 Snakket med mannen etter at kidsa la seg igår. Han fikk beskjed at dette ikke var greit og at det må en forandring til fra hans side. Så han er nå med på at barna forsyner seg Selv, men at det skal litt av alt på fatet( grønnsaker( som de elsker),potet/ris/pasta og kjøtt/fisk) og vi kommenterer ikke hva de spiser eller hvor mye. Og at vi alltid har noe de liker, som vi som regel har. Anonymkode: 92fbf...091
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakket med mannen etter at kidsa la seg igår. Han fikk beskjed at dette ikke var greit og at det må en forandring til fra hans side. Så han er nå med på at barna forsyner seg Selv, men at det skal litt av alt på fatet( grønnsaker( som de elsker),potet/ris/pasta og kjøtt/fisk) og vi kommenterer ikke hva de spiser eller hvor mye. Og at vi alltid har noe de liker, som vi som regel har. Anonymkode: 92fbf...091 veldig bra! dersom ungene liker grønnsaker og spiser litt potet/ris/pasta ville jeg ikke gjort noen sak ut av det her, slik som du! mine unger har alle hatt en "jeg liker ikke" fase, og det har blitt håndtert med at de må smake, men trenger ikke spise opp. Da de var små kunne de få et knekkebrød med leverpostei eller lignende etter smaking, mens nå som de er større, må de vente til neste måltid. De får også "velge" kvelds, så de går aldri sultne til sengs Matglede og familiehygge rundt måltider er viktige for oss, det er det viktigste felles møtepunkt vi har i hverdagen, så vi lager lite fuzz rundt måltidene Anonymkode: c8ea1...ef4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har en regel ved middagen at den skal smakes på, liker man den ikke Da, så er det greit. Men mannen truer med både ene og det andre. Han har en avtale med sønnen på lørdag og den truet han idag med å trekke tilbake. Jeg forklarer at konsekvensen av å ikke spise middag blir å gå sulten til kvelds. Han mener det ikke er bra nok konsekvens. Jeg mener at han straffer sønnen ved å nekte han avtalen på lørdag pga å ikke spise opp maten idag. Hvilke regler har dere på dette? Anonymkode: 92fbf...091 Jeg hadde truet mannen med at hvis han sier slike ting én gang til, er ekteskapet over. Finito. Elendig forelder. Send han på kurs. Anonymkode: 0fc75...679
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Konsekvensen her er å gå sulten til kvelds. Anonymkode: c9184...446 Du tuller? Anonymkode: 0fc75...679
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 Jeg skjønner ikke dette hysteriet med at alle MÅ spise middag hver dag. Hvis man ikke liker maten må man gå sulten frem til neste måltid? Hva slags regime er det der kjører i hjemmene rundtomkring? Om jeg kommer sulten hjem fra jobb og mannen har laget klippfisk til middag (en av svært få ting jeg ikke spiser), så venter jeg da ikke med å spise til det er tid for kveldsmat? Da finner jeg meg skive med sunt pålegg, det samme som barna får om de velger å ikke spise middag. Mine barn spiser på SFO kl 13.30, og hvis det ikke spiser middag kl 16 så skal de da altså gå uten mat til kvelds kl 19-19.30? Bare for at mor skal føle seg som en god mor som ikke gir etter for nykker? Helt idiotisk opplegg som ikke lærer barna noe som helst positivt om mat og ernæring. Anonymkode: cd7e6...161
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Våre regler er at måltidet skal være en fin stund og liker man ikke maten (virkelig liker ikke) så får man skive. Alle mine fire barn har hatt liker-ikke perioder og spist mer skive enn middag. Det går over og nå er det altetende og elsker å prøve nye ting. Tvang og trusler gir ikke matglede og å true med straff for å ikke spise er så hodeløst at det er på grensen til å kvalifisere til en bekymringsmelding. Psykisk terror er også mishandling. Anonymkode: cd7e6...161 Spist mer skive enn middag? Hvorfor lager du ikke ring de liker? Anonymkode: 0fc75...679
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi spiser så sent at middag og kvelds er det samme. Spiser de ikke middag, så er det dumt for dem. Det er alltid noe de liker til middag. Om de ikke liker kjøttet, så liker de grønnsakene, pastaen, poteter osv. Anonymkode: 50753...864 Så er det dumt for dem...?? Det er barna dine du snakker om. 😫 Anonymkode: 0fc75...679
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 Her og må barna smake på maten, men liker de det ikke, så slipper de å spise. Og skulle det være noe de virkelig ikke liker, kan de få brødskive. Men nå lager jeg jo mat de liker i 98% av tilfellene. Og at de ikke liker alt av tilbehør gjør jo ikke noe, det er jo alltid flere ting de liker. Anonymkode: fe0c6...c26
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #18 Skrevet 5. mai 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har en regel ved middagen at den skal smakes på, liker man den ikke Da, så er det greit. Men mannen truer med både ene og det andre. Han har en avtale med sønnen på lørdag og den truet han idag med å trekke tilbake. Jeg forklarer at konsekvensen av å ikke spise middag blir å gå sulten til kvelds. Han mener det ikke er bra nok konsekvens. Jeg mener at han straffer sønnen ved å nekte han avtalen på lørdag pga å ikke spise opp maten idag. Hvilke regler har dere på dette? Anonymkode: 92fbf...091 Si til mannen din at "konsekvensen" av hans idiotiske oppdragelsesmetode er at mannen må gå uten sex til han skjerper seg. Kanskje han tar hintet... Det han skisserer er jo en ren straff! Og som i tillegg kommer lenge etterpå! Å ikke like alt av mat er helt naturlig, ingen skal tvinges til å spise ting de ikke liker eller spise opp. Oppmuntre til å smake er bra. Konsekvensen av å ikke spise blir jo å gå sulten... Anonymkode: 14b8b...ca6
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #19 Skrevet 5. mai 2020 Regelen vi hadde når ungene var små og vi var en nymotens familie med mine og dine (vi hadde ulike meninger ang mat og ungene var sære på ulike måter så vi satte oss ned og laget like regler før vi flytta sammen slik at slapp diskusjonene da) var: All middagen skulle smakes på, det hjalp ikke om de smakte igår eller sist gang vi hadde. Likte de ikke da, lot de være å spise dette og spiste seg mett på det andre. Ikke lov å si æsj. Likte de ikke noe, måtte de vente til slle var ferdige med å spise og tatt med sine ting før de kunne lage seg en brødskive (denne regelen var for en unge som likte best brødmat, så når hun kunne få brød slapp vi maset og kranglingen rundt bordet og det gikk ikke lang tid før hun blei lei av og vente og spiste middagen istede. Men den gjalt alle, så da ble det ikke urettferdig for noen) Er de på besøk så spiser de det de får servet eller takker nei til middag. Dette var grunnen til at de alltid skulle smake på alt bi hadde til middag for når en spiser den samme tingen flere ganger så venner en seg til smaker og er en da på besøk klarer en å spise en bukett brokkoli selv om det ikke er noe favoritt osv. Ungene sa selv når de ble større at dette var en veldig grei regel, for plutselig hadde en oppdaget at naboen laget brokkolien anderledes enn oss og da var den god feks. Dette fungerte veldig bra, men vi lærte ungene også til å forsyne seg flere ganger og var de usikkre på om de likte noe tok de en prøveposjon først slik at deg ikke var mye som ble kastet. Vi laget også ikke middager så det ble mye rester, slik at da kunne ikke den ene bare spise kjøtt. Siden det var fire unger i huset og alle hadde litt ulike favoritter med tilbehør valgte vi å alltid ha flere ulike grønnsaker hver gang. Jeg tror ungene syns det var mer spennende når det var flere varianter, for på kort tid spiste de mer og varierte mye mer enn før. Noen dager smaker kokte gulrøtter og andre dager smaker rå, slik er det med oss voksne også. Mye mas og kranling rundt mat mener jeg fører til at barna får ett anstrengt forhold til mat og lettere får spiseforstyrrelser. Jeg mener det bør være en hyggelig tone rundt middagsbordet. Jeg syns også det er helt greit å ikke like alt ellr alltid like alt, men at en nesten alltid spiser seg mett. Det er også viktig at vi voksne som lager maten lager den slik at ungene faktisk spiser. Det betyr ikke at vi alltid lager favoritten, det kan være så enkelt at vi ikke blander alle grønnsakene sammen med koker de hver for seg om ungen ikke liker smaken fra den ene. Eller tar av litt kjøttdeig før en blander resten med saus om den ene ikke liker sausen. Anonymkode: 3d664...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå