Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har akkurat vært hos gynekolog for å ta celleprøve, har i det siste opplevd småblødninger etter samleie. Nå får jeg jo svar på dette om et par uker, men så ble jeg litt stressa av en litt kryptisk (men rolig! Jeg tolker visst alt på verste måte..) gynekolog. Har noen av dere opplevd dette uten at det var noe farlig? Jeg har hormonspiral på fjerde året, tok celleprøve for et år siden, og er i midten av førtiåra. Anonymkode: 0fe02...5df
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Resultatet etter celleprøven kan ikke vi svare på. Men det er helt vanlig og normalt at slimhinnene blir tynnere og tåler mindre med alderen. Så det i seg selv kan forklare blødningene uten at det er noe farlig. For å bøte på dette kan det visstnok fungere bra med en lokal østrogenbehandling (krem eller gel), uten at jeg kan påstå å ha egen erfaring. Anonymkode: 0d817...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Dersom du tok celleprøve for bare ett år siden kan du være helt trygg! Det tar som regel lang tid for eventuelle kreftceller å utvikle seg. Da jeg tok celleprøve i fjor, så gynekologen at jeg ikke trengte ny før om 5 år(!) fordi de ville se det på prøvene med en gang dersom jeg var i noen faresone. Anonymkode: 0011d...fd0
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Takk for svar! Jeg skjønner jo at dere ikke vet utfallet av celleprøven. Jeg lurte vel egentlig mest på om andre hadde opplevd blødninger etter samleie (ev. med hormonspiral), og at det hadde en naturlig forklaring. Jeg prøver å berolige meg selv med negativ celleprøve sist, men de kan faktisk være falskt negative. Prøver å ikke tenke på det. 🙈 Anonymkode: 0fe02...5df
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har opplevd blødninger etter samleie og som etterhvert førte til nærmest konstante blødninger. Blødde så mye st utviklet anemi. Celleprøven var fin, men prøven fra selve livmorhulen viste forstadie til kreft. Blødningene kom fra fortykket slimhinne. Fikk hormonspiral grunnet dette og har et nytt liv nå. Ville bedt om denne prøven også. Anonymkode: 949b9...bfc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Celleprøven var fin, men prøven fra selve livmorhulen viste forstadie til kreft. Blødningene kom fra fortykket slimhinne. Fikk hormonspiral grunnet dette og har et nytt liv nå. Gikk kreften (forstadiet) tilbake på grunn av hormonspiralen, uten andre inngrep? Anonymkode: 0d817...1b8
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Gikk kreften (forstadiet) tilbake på grunn av hormonspiralen, uten andre inngrep? Anonymkode: 0d817...1b8 Skal til sjekk om noen måneder og tar da prøve fra livmorhulen igjen. Men blødningen avtok det tilsier at slimhinnen er redusert. Det er gjort god forskning vedrørende hormonspiral mot kreft i livmoren. https://forskning.no/a/407484 Anonymkode: 949b9...bfc
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Dersom du tok celleprøve for bare ett år siden kan du være helt trygg! Det tar som regel lang tid for eventuelle kreftceller å utvikle seg. Da jeg tok celleprøve i fjor, så gynekologen at jeg ikke trengte ny før om 5 år(!) fordi de ville se det på prøvene med en gang dersom jeg var i noen faresone. Anonymkode: 0011d...fd0 5år???? Dette var skremmende lesing om du fikk dette svaret fra en gynekolog? Anonymkode: ca8a0...d6a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: 5år???? Dette var skremmende lesing om du fikk dette svaret fra en gynekolog? Anonymkode: ca8a0...d6a Neida, det er en oppdatert gynekolog. Det er en ny testmetode som er under innføring, som gjør at man kan vente så lenge mellom hver gang: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/ Anonymkode: 0fe02...5df
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal til sjekk om noen måneder og tar da prøve fra livmorhulen igjen. Men blødningen avtok det tilsier at slimhinnen er redusert. Det er gjort god forskning vedrørende hormonspiral mot kreft i livmoren. https://forskning.no/a/407484 Anonymkode: 949b9...bfc Tøft! Takk for info! Anonymkode: 0d817...1b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå