Gå til innhold

Lupus antikoagulant, antifosfolipidsyndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Har fått påvist dette i en blodprøve nå. For 1 år siden ble det ikke påvist. Nå skal jeg ta ny blodprøve om en stund da man må ha fått to positiv blodprøver med lang tid i mellom for å få diagnosen. 

Noen her som har fått det påvist i en blodprøve men ikke en annen? Hva kan i såfall være grunnen til det? 

Jeg er ofte stiv i knærne og på føttene, spesielt etter å ha hvilt på sofaen. Kan det ha en sammenheng? 

Anonymkode: c9bed...403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det påvist på to blodprøver i forbindelse med utredning for habituell abort for noen år siden. Har i senere tid hatt utredning for smerter, fikk da ikke utslag. Fått fibrodiagnose.

Anonymkode: ffb61...985

Skrevet

Google forteller meg: 

Lett forhøyet verdi av lupus antikoagulant, kardiolipinantistoff eller beta2-glykoprotein antistoff uten klinisk betydning kan imidlertid sees ved graviditet, kroniske sykdommer, høy alder, gjennomgått borrelia, syfilis, malaria og enkelte virale infeksjoner samt ved bruk av enkelte nevroleptika.

https://helse-stavanger.no/fag-og-forskning/laboratoriene/labnytt/arkiv-2014-lupus-antikoagulans

Anonymkode: 4d0a4...704

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk det påvist på to blodprøver i forbindelse med utredning for habituell abort for noen år siden. Har i senere tid hatt utredning for smerter, fikk da ikke utslag. Fått fibrodiagnose.

Fikk du blodfortynnende ved neste graviditet da? Og hjalp det? Vet du årsaken til at du fikk det påvist ved to blodprøver for så å ikke få det påvist senere?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Google forteller meg: 

Lett forhøyet verdi av lupus antikoagulant, kardiolipinantistoff eller beta2-glykoprotein antistoff uten klinisk betydning kan imidlertid sees ved graviditet, kroniske sykdommer, høy alder, gjennomgått borrelia, syfilis, malaria og enkelte virale infeksjoner samt ved bruk av enkelte nevroleptika.

https://helse-stavanger.no/fag-og-forskning/laboratoriene/labnytt/arkiv-2014-lupus-antikoagulans

Anonymkode: 4d0a4...704

Rart gynekologen min ikke har sagt noe om dette🤷🏻‍♀️ Jeg var ikke gravid da jeg tok blodprøven, men hadde fortsatt hcg i kroppen.

Skrevet

Ble aldri gravid igjen etter utredningen. Men hadde 2 ivf barn før jeg mistet 3 ganger på rad. Mistet også en gang før første graviditet. Gikk på klexane begge svangerskapene ettersom jeg hadde kjent leiden mutasjon fra før. Desverre hjalp ikke det i de senere graviditetene. Aner ikke årsaken til hvorfor det ikke er utslag på blodprøver lenger, virket ikke som legen visste heller. Men ville bedt om klexane neste svangerskap om jeg var deg. Men det er endel risiko ved svangerskap, jeg ble sendt til hematolog og frarådet et nytt svangerskap. Ettersom jeg hadde to barn, så anbefalte han å la være hvis det for oss ikke var verdt risikoen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...