Gå til innhold

Gutten min bøyer på fingrene HELE TIDEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sier fingrene blir stive og må derfor bøye på de hele tiden. Er det skadelig? Hvorfor gjør han dette?

Anonymkode: 472dd...f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke skadelig. Uvane sikkert, eller det kjennes godt.

Anonymkode: 07c91...f5b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke skadelig. Uvane sikkert, eller det kjennes godt.

Anonymkode: 07c91...f5b

Huff ja.. skal jeg få han til å slutte med det?

Skrevet

Er det leddene som blir stive så hadde jeg nok fått sjekket det opp hos lege. Kan bare være han vokser, eller det kan være noe galt. 

Anonymkode: 2fb75...2cc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han sier fingrene blir stive og må derfor bøye på de hele tiden. Er det skadelig? Hvorfor gjør han dette?

Da tror jeg at jeg hadde tatt kontakt med lege for å utelukke at det er noe galt.

Anonymkode: 03621...b92

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg at jeg hadde tatt kontakt med lege for å utelukke at det er noe galt.

Anonymkode: 03621...b92

Enig. Det kan være bare en rar vane, som mange legger til, eller det kan være problemer med leddene. Hvordan fungerer han ellers, har han god motorikk? Og hvor gammel er han?

Anonymkode: f97fe...e52

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Det kan være bare en rar vane, som mange legger til, eller det kan være problemer med leddene. Hvordan fungerer han ellers, har han god motorikk? Og hvor gammel er han?

Han fungerer ellers bra... har aldri reagert på noe. Han er 7 år 😍

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han fungerer ellers bra... har aldri reagert på noe. Han er 7 år 😍

Erfaringen min er at gutter på den alderen lett får sånne vaner, enten det er å knekke ledd, tromme, knipse eller plystre eller hva det nå er. Det kalles vel stimming, og er mer en slags ting man gjør mens man bruker hodet til noe, uten å tenke på det selv. Behøver ikke være tegn på noe galt, det er som å tegne kruseduller når man snakker i telefonen. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Erfaringen min er at gutter på den alderen lett får sånne vaner, enten det er å knekke ledd, tromme, knipse eller plystre eller hva det nå er. Det kalles vel stimming, og er mer en slags ting man gjør mens man bruker hodet til noe, uten å tenke på det selv. Behøver ikke være tegn på noe galt, det er som å tegne kruseduller når man snakker i telefonen. 

Nå gjør gutten dette pga fingrene blir stive i følge moren. Da hører det mer ut som en bevist handling fremfor en vane. Barn på 7 år skal strengt tatt ikke ha stive ledd da deler av leddene fortsatt er brusk. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå gjør gutten dette pga fingrene blir stive i følge moren. Da hører det mer ut som en bevist handling fremfor en vane. Barn på 7 år skal strengt tatt ikke ha stive ledd da deler av leddene fortsatt er brusk. 

Han er 7 år, og jeg antar at stiv kan være noe mor spurte om og at han sa ja, i mangel av bedre måte å forklare på. Har man en vane, så vil det føles ubehagelig å forsøke å slutte med den. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er 7 år, og jeg antar at stiv kan være noe mor spurte om og at han sa ja, i mangel av bedre måte å forklare på. Har man en vane, så vil det føles ubehagelig å forsøke å slutte med den. 

Hvorfor antar du at mor spurte om det spesifikt? Det er jo minst like sannsynlig at hun bare spurte om hvorfor han gjør dette. Når det er sagt, er jeg enig i at "stive fingre" ikke trenger å bety det samme for ham som for en voksen. Det er ganske sannsynlig at det er et forbigående tics, noe 20-25 % av alle barn har, men jeg ville fulgt litt med og vurdert en legetime om det ikke gir seg i løpet av en måneds tid. 

Anonymkode: 22369...b72

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er grunnen til at man går til lege med helsespørsmål og ikke denne typen forum. Noen mener det er helt ufarlig, andre mener det bør sjekkes opp for å utelukke at det er noe galt. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det er sagt, er jeg enig i at "stive fingre" ikke trenger å bety det samme for ham som for en voksen. Det er ganske sannsynlig at det er et forbigående tics, noe 20-25 % av alle barn har, men jeg ville fulgt litt med og vurdert en legetime om det ikke gir seg i løpet av en måneds tid. 

Anonymkode: 22369...b72

Nettopp. 

Skrevet
På 4.5.2020 den 14.47, Anonym bruker skrev:

Han som sa at de føltes stiv. Jeg kom ikke med forslag 

Skrevet

Både sønnen min og jeg knekker fingrene. De kjennes stive selv om de ikke er det om de ikke knekkes opp.

Anonymkode: a002a...d55

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han som sa at de føltes stiv. Jeg kom ikke med forslag 

Neivel, men hva med å høre med legen neste gang dere er der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...