Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Men i hvilken alder er de? Jeg er selv bestemor i førtiårene, har truffet mine barnebarn og er frisk som en fisk. Min mor er oldemor 65 år og mormor på 86 er tippoldemor. Henne siste vil jeg si er den vi er mest redd for, altså hun er tippoldemor! Mulig vi er en familie utenom det vanlige , men stiller spm om ALLE har besteforeldre i 80 årene? Da har man startet rimlig seint med å få barn Anonymkode: 63514...90d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Poenget er at er man over 60 år så er man i risikogruppen. La oss si en familie har 2 barn og eldste er 10 år. Dersom bestemor/far var 50 når dette barnebarnet ble født er de 60 nå. Regner du på det var både foreldrene og besteforeldrene gjennomsnittlig 25 år når de fikk barn siden 25+25=50. Å få barn når man er 25 er da ikke gammelt, ut fra hva som er normalt i dag er det faktisk ungt. De færreste blir besteforeldre i 40-årene Anonymkode: e0d3c...6ba
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Det er jo besteforeldre over 60. Det har de gjentatt på pressekonferanser og andre steder. Nå må jeg få si at de mest sosiale i vår familie er de over 60. Der har livet gått som før.. Anonymkode: 4814a...a13
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Du vet jo st det ikke er vanlig å være oldemor når man er 65 år. De fleste familier har ikke en rekke av svært unge foreldre i generasjon på generasjon. Det er også spesifisert at det er folk over 65 år, som nok de fleste besteforeldre er, som er ekstra utsatt. Har du faktisk ikke skjønt dette i snart to mnd? Anonymkode: 52d0b...881
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet jo st det ikke er vanlig å være oldemor når man er 65 år. De fleste familier har ikke en rekke av svært unge foreldre i generasjon på generasjon. Det er også spesifisert at det er folk over 65 år, som nok de fleste besteforeldre er, som er ekstra utsatt. Har du faktisk ikke skjønt dette i snart to mnd? Anonymkode: 52d0b...881 Jo så klart har jeg fattet det, men foreldrene til mine venner og mine er egne er friske, ikke overvektige, ikke røykende og ei heller underliggende sykdommer som de vet om. Ser det er en historie nå om han som døde 49 år gammel i april som de mente ikke hadde underliggende sykdommer, MEN har var da svært overvektig - noe som FHI og andre såkalte eksperter har sagt at disse blir utsatt mer enn tynne. Tror mye handler om tilfeldigheter, når Ottalica på 104 år overlever cororna når ikke en 49 gjør det. Anonymkode: 63514...90d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Du stiller spørsmål om alle har besteforeldre i 80-årene.. Nei, ungene mine på 10 og 12 år har ikke det. Deres besteforeldre er 62-70 år. Når det er sagt, så har vi latt besteforeldrene bestemme selv hva de vil utsette seg for. De har truffet barnebarna de siste 2 ukene. Også har din familie gjennom generasjoner vært tidlige med å få barn, det skjønner du sikkert også. Anonymkode: 413ae...059
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Mamma var 20 da hun fikk meg, og jeg var 27 da jeg fikk mitt første barn. Han er nå 19 år og mormor 65 år. Mammaen til mannen var 40 år da hun fikk han, og han var 30 da han fikk sitt første barn. Det blir en ganske mye eldre farmor altså. Hadde koronaen kommet for 6 år siden hadde mine barn hatt en mormor på under 60 år, men siden den kom i år har de en mormor på over 65. Anonymkode: 798f6...4c9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 Hvorfor snakker du om besteforeldre i 80 årene? Man er jo i risikogruppen med tanke på alder hvis man er over 65 og mange har besteforeldre som er i den gruppen uten at man har fått barn veldig sent. Anonymkode: 00c1e...816
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo så klart har jeg fattet det, men foreldrene til mine venner og mine er egne er friske, ikke overvektige, ikke røykende og ei heller underliggende sykdommer som de vet om. Ser det er en historie nå om han som døde 49 år gammel i april som de mente ikke hadde underliggende sykdommer, MEN har var da svært overvektig - noe som FHI og andre såkalte eksperter har sagt at disse blir utsatt mer enn tynne. Tror mye handler om tilfeldigheter, når Ottalica på 104 år overlever cororna når ikke en 49 gjør det. Anonymkode: 63514...90d Sjansen for komplikasjoner og død er større etter fylte 65 år. Det er ingen som har sagt at alle over den alderen dør av korona. Men fordi sjansen for død er beviselig større, så har de gått ut med denne aldersgrensen. Jeg skjønner ikke hva det er du ikke skjønner. Anonymkode: 52d0b...881
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 Mamma var 30 da jeg ble født, og jeg var 25 og 28 da mine barn ble født. Barna er 7 og 10 nå, dvs. at mormor er 65 og dermed i risikogruppen. De 3 andre besteforeldrene er mellom 65 og 70. Dette vil gjelde de fleste med barn i den aldersgruppen altså. Anonymkode: 4e783...59a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Noen av treffer ikke den rette før man er 30 ish... og dermed får barn sent. Selv om jeg fikk barn etter fylte 30 har jeg foreldre som er under 65. Men mannens foreldre er i 80 årene. De fikk han sent. Anonymkode: b574f...029
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Dette er ikke så komplisert altså. Det er ikke det å være besteforeldre som er risikoen, det er alderen, over 65. Tror du man automatisk blir mer utsatt av å være bestemor? De færreste blir besteforeldre når de er 40 år, folk flest får ikke barn før de blir voksne, men i noen familier, gjerne lavt utdannede, så går det litt i familien å få barn før de er voksne og da blir man bestemor tidlig. Det er ofte sett at lav alder når man blir besteforelder henger sammen med lav IQ. Og det kan jo se ut til å stemme bra utfra denne tråden. Anonymkode: fb2a2...61d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo så klart har jeg fattet det, men foreldrene til mine venner og mine er egne er friske, ikke overvektige, ikke røykende og ei heller underliggende sykdommer som de vet om. Ser det er en historie nå om han som døde 49 år gammel i april som de mente ikke hadde underliggende sykdommer, MEN har var da svært overvektig - noe som FHI og andre såkalte eksperter har sagt at disse blir utsatt mer enn tynne. Tror mye handler om tilfeldigheter, når Ottalica på 104 år overlever cororna når ikke en 49 gjør det. Anonymkode: 63514...90d Hvordan vet du at han var svært overvektig? Det har jo ikke blitt vist noen andre bilder enn av ansiktet hans, og det presisereres overalt at han IKKE var i noen risikogruppe. Anonymkode: 5ca76...b6e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 Snittalderen på de som har gått bort pga korona er fortsatt over 80 år selv om det har vært to (eller er det tre?) tilfeller mellom 40-50 år i Norge. Så klart har man tilfeller som faller utenfor normalen. Selv var jeg 27 år når jeg fikk tykktarmskreft, normalen er over 60. Det gikk bort to 15 åringer rett før jul pga influensa, de fleste som dør av den er 70+. Jeg kjenner folk i 20 årene som har fått barn med downs, det er de over 38 år som er i risikogruppen. Og listen fortsetter... Anonymkode: 3162e...778
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Sjansen for komplikasjoner og død er større etter fylte 65 år. Det er ingen som har sagt at alle over den alderen dør av korona. Men fordi sjansen for død er beviselig større, så har de gått ut med denne aldersgrensen. Jeg skjønner ikke hva det er du ikke skjønner. Anonymkode: 52d0b...881 Det er heller ikke bare sjansen for død som er vesentlig. Faren for at de over 60/65 vil trenge sykhusinleggeøse er også mye større enn for de yngre. Selv om de overlever vil den gruppen belaste helsevesenet mye mer enn de yngre. De fleste so. Kommer på sykhus overlever, også av dem i risikogruppa, men det krever mye mer å få dem friske. Selv om de eldre ikke er så redde for å dø selv og dermed prioriterer å mæte barnebarn og amdre, er det en svert usolidarisk innstilling. Ved å utsette seg selv for smitte er sjansen stor for at de påfører samfunnet store behandlingskostnader. Anonymkode: d6177...f46
Gjest Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men i hvilken alder er de? Jeg er selv bestemor i førtiårene, har truffet mine barnebarn og er frisk som en fisk. Min mor er oldemor 65 år og mormor på 86 er tippoldemor. Henne siste vil jeg si er den vi er mest redd for, altså hun er tippoldemor! Mulig vi er en familie utenom det vanlige , men stiller spm om ALLE har besteforeldre i 80 årene? Da har man startet rimlig seint med å få barn Anonymkode: 63514...90d Kan du ikke tenke litt logisk selv, og slå fast at dette handler om «folk med lavere immunforsvar» og ikke «folk som har slektninger i to ledd etter seg»? Jeg kjenner ei som nylig ble oldemor ved 58 års alder, men jeg klarte å regne ut at det ikke er noen fare i seg selv forbundet ved å få oldebarn. Faren ligger i å bli gammel, og siden hun ikke er det ennå, trenger hun ikke gruble så innmari.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå