Gå til innhold

Går det an å rapportere profiler i Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en (utenlandsk) profil med urovekkende bilder av en dame. Det så virkelig ikke bra ut, og jegmistenker at hun er ufrivillig prostituert. Kan jeg gjøre noemed dette, og hvordan?

Anonymkode: 3d5f3...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er valg rett under profilbildet, hvor du skal kunne blokkere eller rapportere en profil. Vet ikke hva som skjer når du trykker på den da, har aldri prøvd selv. 

Anonymkode: e15b7...a9c

Skrevet

Men gjør de noe med det da? Varsler politi i det aktuelle landet? Eller bare sletter de profilen? 

Skrevet

Det er ikke en slik fake profil da? Som lokker til seg godtroende menn med tjukke lommebøker?

Anonymkode: 05fcc...ba9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en slik fake profil da? Som lokker til seg godtroende menn med tjukke lommebøker?

Anonymkode: 05fcc...ba9

Nei dette var ikke en slik en. En usminket og helt naken kvinne i en skitten seng. Uten pledd. Ser ikke i kamera, men ser ut som hun prøver å skjule seg litt bak en pute... To forskjellige bilder, men tatt samtidig. Hun ser ikke ut som hun vil bli tatt bilde av. 🥺

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei dette var ikke en slik en. En usminket og helt naken kvinne i en skitten seng. Uten pledd. Ser ikke i kamera, men ser ut som hun prøver å skjule seg litt bak en pute... To forskjellige bilder, men tatt samtidig. Hun ser ikke ut som hun vil bli tatt bilde av. 🥺

Hadde tatt kontakt med Kripos direkte, ikke med Facebook.

Har gjort dette selv en gang, de er veldig glad for tips, så det er bare bra om du melder fra.

Kripos tar saken videre, så du slipper å tenke mer på dette (utover de fæle bildene på netthinnen, fordi du nå har sett at slike ting skjer).

https://www.politiet.no/om/organisasjonen/sarorganene/kripos/

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde tatt kontakt med Kripos direkte, ikke med Facebook.

Har gjort dette selv en gang, de er veldig glad for tips, så det er bare bra om du melder fra.

Kripos tar saken videre, så du slipper å tenke mer på dette (utover de fæle bildene på netthinnen, fordi du nå har sett at slike ting skjer).

https://www.politiet.no/om/organisasjonen/sarorganene/kripos/

Tusen takk!! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tusen takk!! 

Bare hyggelig - og takk selv for at du tar dette på alvor!

De som driver med denne typen kriminalitet (trafficking, nettovergrep og utnyttelse av barn og voksne), tar stadig ting lengre ut mot de plattformene hvor vanlige folk befinner seg. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig - og takk selv for at du tar dette på alvor!

De som driver med denne typen kriminalitet (trafficking, nettovergrep og utnyttelse av barn og voksne), tar stadig ting lengre ut mot de plattformene hvor vanlige folk befinner seg. 

Jeg fant faktisk en varsle-side på politiets nettsted, hvor varslingen går til Kripos. Sendte inn der jeg. Det kan jo være ingenting, men jeg føler at jeg kan liksom ikke la være å gjøre noe når jeg finner slike ting, selv om det var i Argentina 😢 Da har jeg ihvertfall varslet til fagfolk.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant faktisk en varsle-side på politiets nettsted, hvor varslingen går til Kripos. Sendte inn der jeg. Det kan jo være ingenting, men jeg føler at jeg kan liksom ikke la være å gjøre noe når jeg finner slike ting, selv om det var i Argentina 😢 Da har jeg ihvertfall varslet til fagfolk.

Du gjorde helt rett! 

Husk at når det gjelder slike ting så samarbeider politiet internasjonalt. 

Ja, det kan være ingenting, det kan være juks og bedrag, men det er ikke noe vi klarer å avgjøre, eller har ansvar for å avgjøre. Dette kan også være akkurat denne ene tingen som skal til for å få noe annet til å rulle. Veldig bra at du meldte fra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...