Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Jeg har en venninne som er helt super. Lett å være sammen med, alltid blid og snakker fra levra. Det er forfriskende og vi liker å være sammen med dem som par også, vi har barn på samme alder. Men så er det den ene tingen som begynner å bli et problem. Mannen min er bikket 50, men er svært veltrent og ser sterk ut. Han nevner aldri hverken trening eller kropp og har et svært avslappet forhold til det. Men nå er det blitt slik at han vegrer seg for å være sammen med venneparet om det er sjans for at han må ta av seg genseren pga varmen eller dra på stranden med dem, fordi venninnen min kommenterer på kroppen og musklene hver gang! Om det er fullt av folk rundt eller ikke, er det samme. Hun kommer med kommentarer som at nå var det godt st det ble så varmt at han får vise musklene, eller om han står på land på stranden (i shorts) får han spørsmål om han står og poserer osv. Altså ‘humoristiske’ kommentarer som helt sikkert ikke er ment negativt, men han bli flau og utilpass. Han har ikke noe behov for å flashe muskler eller sixpack, men han må da få kle av seg når vær og situasjon tilsier det. Om noen trenger hjelp til noe tungt osv kan hun også rope høyt ‘Ole, nå må du komme og vise at det er kraft i musklene dine’ eller lignende. Jeg mener at det grenser til mobbing, selv om det tillsnyelatende er en positiv vri, men mannen vil ikke at jeg skal si noe. Han har ellers ikke problemer med å svare for seg, men i denne situasjonen blir han målløs og utilpass. Er vi hårsåre eller er det en uting å hele tiden kommentere på kropp, selv med ‘positivt fortegn’? Anonymkode: 5aa3d...47d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Si det til henne da. Kommunikasjon er en fin ting. Og om hun selv snakker rett fra levra, regner jeg med hun tåler at andre også gjør det. Anonymkode: 06a67...11d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Jeg er helt enig med dere, hun kommenterer det jo ikke på noen positiv måte heller synes jeg. Å spør om han står og poserer eller at det var godt at han det var varmt så han fikk vise musklene sine, synes jeg er utrolig nedlatende og insinuerer at han liker å vise seg frem så fort han kan. Jeg hadde sagt i fra. Anonymkode: f9228...c56
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er vi hårsåre eller er det en uting å hele tiden kommentere på kropp, selv med ‘positivt fortegn’? Anonymkode: 5aa3d...47d Nei, det er jo seksuell trakassering på lik linje med om mannen hennes kommenterer puppene eller rompa di. Det er fullstendig på trynet sosial oppførsel. Anonymkode: 16484...a62
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Hun har lyst på ham. Hun er også veldig frekk. Hadde sagt noe selv om mannen din ikke vil. Anonymkode: 1a0f8...c68
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har lyst på ham. Hun er også veldig frekk. Hadde sagt noe selv om mannen din ikke vil. Anonymkode: 1a0f8...c68 For noe tull! En kamerat av mannen min var forbi i går, for å levere noe. Har nettopp fått ordnet håret hos frisøren, og han påpekte at det var flott stil. Skal jeg føle meg trakassert? Fordi han kommenterer mitt utseendet? Hvorfor skal alt overtolkes hele tiden? Jeg har også en veltrent mann, hvor slike kommentarer oppstår i vennegjengen. Har aldri noensinne falt meg inn å se på det som trakassering, og mannen ler av det. Man trenger ikke alltid å bli krenket for alt mulig. Og man skal i hvert fall ikke gå rundt å tro at komplimenter er et tegn på attraksjon. Til HI Hvis han føler at dette er veldig ubehagelig, så får han åpne munnen og si det. Andre mennesker er ikke tankelesere. Det er ment humoristisk, og kan overhodet ikke kategoriseres som mobbing. Selvfølgelig skal det respekteres, hvis han ikke ønsker disse kommentarene. Men da må han også ytre hva han mener. Anonymkode: c0c13...c4b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tull! En kamerat av mannen min var forbi i går, for å levere noe. Har nettopp fått ordnet håret hos frisøren, og han påpekte at det var flott stil. Skal jeg føle meg trakassert? Fordi han kommenterer mitt utseendet? Hvorfor skal alt overtolkes hele tiden? Jeg har også en veltrent mann, hvor slike kommentarer oppstår i vennegjengen. Har aldri noensinne falt meg inn å se på det som trakassering, og mannen ler av det. Man trenger ikke alltid å bli krenket for alt mulig. Og man skal i hvert fall ikke gå rundt å tro at komplimenter er et tegn på attraksjon. Til HI Hvis han føler at dette er veldig ubehagelig, så får han åpne munnen og si det. Andre mennesker er ikke tankelesere. Det er ment humoristisk, og kan overhodet ikke kategoriseres som mobbing. Selvfølgelig skal det respekteres, hvis han ikke ønsker disse kommentarene. Men da må han også ytre hva han mener. Anonymkode: c0c13...c4b For det første så kan man ikke sammenligne et kompliment om håret med stadige kommentarer og stikk om at man liker å vise seg frem. Han blir som sagt litt målbundet av kommentarene og vet ikke helt hvordan han skal respondere slik at det ikke oppfattes som han blir sur og lager dårlig stemning. Det er jo ikke slik at hver enkelt kommentar er så ille, det er mer mengden. At han ikke kan ta av seg genseren uten at det kommenteres. Hadde det vært omvendt, at mannen min kommenterte hennes pupper og rumpe hver gang han såg henne i bikini, hadde det også vært greit, mener du? Hi Anonymkode: 5aa3d...47d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tull! En kamerat av mannen min var forbi i går, for å levere noe. Har nettopp fått ordnet håret hos frisøren, og han påpekte at det var flott stil. Skal jeg føle meg trakassert? Fordi han kommenterer mitt utseendet? Hvorfor skal alt overtolkes hele tiden? Jeg har også en veltrent mann, hvor slike kommentarer oppstår i vennegjengen. Har aldri noensinne falt meg inn å se på det som trakassering, og mannen ler av det. Man trenger ikke alltid å bli krenket for alt mulig. Og man skal i hvert fall ikke gå rundt å tro at komplimenter er et tegn på attraksjon. Til HI Hvis han føler at dette er veldig ubehagelig, så får han åpne munnen og si det. Andre mennesker er ikke tankelesere. Det er ment humoristisk, og kan overhodet ikke kategoriseres som mobbing. Selvfølgelig skal det respekteres, hvis han ikke ønsker disse kommentarene. Men da må han også ytre hva han mener. Anonymkode: c0c13...c4b Det er stor forskjell på den kommentaren du fikk, og de kommentarene mannen til hi får Anonymkode: f9228...c56
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ment humoristisk, og kan overhodet ikke kategoriseres som mobbing. Jo visst kan det det. Har du bodd under en stein de siste 10 årene? Det er altså ikke andre mennesker som definerer verken hva som er morsomt eller hva som er passende, når det er snakk om noen andre sin kropp. Det er den som eier kroppen som bestemmer det. Tipper du også ville syntes det var relativt plagsomt å stadig motta kommentarer på egen kropp, enten det var mengden cellulitter, at du har en føflekk her og der, at du har fine pupper eller at du burde gått ned en kilo eller ti. Kommentarer på andres kropp er ALDRI innafor, og tyder kun på en eneste ting; Manglende sosiale antenner hos den som kommenterer. Anonymkode: 16484...a62
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 Det høres så lett ut å si fra, jeg hadde også tenkt det. Men det er jo som sagt ikke hver kommentar i og for seg, men mengden over tid. Derfor blir det liksom så kjipt å si at jeg vil ikke at du skal kommentere når jeg tar av t-skjorten osv. Altså, vi er voksne folk 😂blir aldri for gammel til å føle seg usikker visst. Hi Anonymkode: 5aa3d...47d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tull! En kamerat av mannen min var forbi i går, for å levere noe. Har nettopp fått ordnet håret hos frisøren, og han påpekte at det var flott stil. Skal jeg føle meg trakassert? Fordi han kommenterer mitt utseendet? Hvorfor skal alt overtolkes hele tiden? Jeg har også en veltrent mann, hvor slike kommentarer oppstår i vennegjengen. Har aldri noensinne falt meg inn å se på det som trakassering, og mannen ler av det. Man trenger ikke alltid å bli krenket for alt mulig. Og man skal i hvert fall ikke gå rundt å tro at komplimenter er et tegn på attraksjon. Til HI Hvis han føler at dette er veldig ubehagelig, så får han åpne munnen og si det. Andre mennesker er ikke tankelesere. Det er ment humoristisk, og kan overhodet ikke kategoriseres som mobbing. Selvfølgelig skal det respekteres, hvis han ikke ønsker disse kommentarene. Men da må han også ytre hva han mener. Anonymkode: c0c13...c4b Så fordi mannen din ikke føler seg trakassert og bare ler av det, så har ikke andre rett til å føle at det er krenkende oppførsel og føle seg utilpass? Gi deg a. Det er ingen andre enn personen selv som avgjør om det er trakassering eller ikke. Du kan ikke drive å snakke på vegne av andre. Anonymkode: fefc1...e3e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tull! En kamerat av mannen min var forbi i går, for å levere noe. Har nettopp fått ordnet håret hos frisøren, og han påpekte at det var flott stil. Skal jeg føle meg trakassert? Fordi han kommenterer mitt utseendet? Hvorfor skal alt overtolkes hele tiden? Jeg har også en veltrent mann, hvor slike kommentarer oppstår i vennegjengen. Har aldri noensinne falt meg inn å se på det som trakassering, og mannen ler av det. Man trenger ikke alltid å bli krenket for alt mulig. Og man skal i hvert fall ikke gå rundt å tro at komplimenter er et tegn på attraksjon. Til HI Hvis han føler at dette er veldig ubehagelig, så får han åpne munnen og si det. Andre mennesker er ikke tankelesere. Det er ment humoristisk, og kan overhodet ikke kategoriseres som mobbing. Selvfølgelig skal det respekteres, hvis han ikke ønsker disse kommentarene. Men da må han også ytre hva han mener. Anonymkode: c0c13...c4b Det blir som å si at venninna di ikke har opplevd en sovevoldtekt hvis hun våkner av at typen hennes har sex med henne uten at hun har sagt det er greit, fordi DU liker å bli vekket med et knull av mannen din og syns det er greit. Alle folk har sine grenser for hva som er greit og ikke. Hva som er krenkende og ikke. Magda kan synes det er helt greit å bli tafsa på puppene av menn på byen fordi hun elsker oppmerksomheten, mens Siri syns det er krenkende fordi det overstiger hennes intimgrense. Anonymkode: fefc1...e3e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 Det hun holder på med er helt klart en form for trakassering, HI. Hun prater rett fra leveren, sier du. Tåler hun at andre er like tydelige? Hun kamuflerer det som "humor", men det er jo ikke det. Men kanskje løsningen kan ligge i å møte hennes "humor" med litt målrettet "humor" tilbake neste gang hun kommer med en slik kommentar. Noe à la "Slik du stadig vekk kommenterer min manns kropp, Kari, så begynner det å nærme seg metoo-proporsjoner, skulle nesten tro du liker ham, ha-ha-ha..." Greier du å si det på riktig måte kan det kanskje fungere. Uansett, forstår godt at din mann nå vegrer seg, for å bli utsatt for slikt er en form for seksuell trakassering, om den er aldri så mye kamuflert bak "humor". Anonymkode: c26db...487
Himmel og hav Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 Jeg tror rett og slett at jeg neste gang hun kommenterte han hadde sagt, med et litt oppgitt sukk, "Må du kommentere det hver gang han tar av seg t-skjorta? Nå har du gjort det i 7 år. Er du ikke lei snart, for det er jeg?". Om hun da skylder på humor eller synes du er sur eller sår, så går det jo an å spørre hvordan hun ville likt det om mannen hennes høylydt kommenterte de fine puppene dine hver gang du kledde av deg på stranda.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det blir som å si at venninna di ikke har opplevd en sovevoldtekt hvis hun våkner av at typen hennes har sex med henne uten at hun har sagt det er greit, fordi DU liker å bli vekket med et knull av mannen din og syns det er greit. Alle folk har sine grenser for hva som er greit og ikke. Hva som er krenkende og ikke. Magda kan synes det er helt greit å bli tafsa på puppene av menn på byen fordi hun elsker oppmerksomheten, mens Siri syns det er krenkende fordi det overstiger hennes intimgrense. Anonymkode: fefc1...e3e Nei, det er ikke det samme. Overhodet ikke det samme. Du må lære deg å lese, og kanskje reflektere litt. Jeg skrev klart og tydelig, at hvis han ønsker å slippe for kommentarene så skal han ytre sin mening, og det skal respekteres. Men uskyldige kommentarer, er faktisk uskyldig ment og oppfattes overhodet ikke som trakassering. Da må man åpne munnen og si fra. At du sammenligner dette med voldtekt, som er en alvorlig, traumatisk opplevelse, er så langt ute at det knapt kan beskrives. Anonymkode: c0c13...c4b
Gjest Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 Venninnen din er klam og ufin. Jeg tror jeg ville ha blitt sterkt fristet til å svare henne som Himmel og Hav beskriver over.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så fordi mannen din ikke føler seg trakassert og bare ler av det, så har ikke andre rett til å føle at det er krenkende oppførsel og føle seg utilpass? Gi deg a. Det er ingen andre enn personen selv som avgjør om det er trakassering eller ikke. Du kan ikke drive å snakke på vegne av andre. Anonymkode: fefc1...e3e Åh Jesus Dere må alle lære dere å lese. Igjen: Hvis han opplever det ubehagelig så må han åpne munnen og si fra. Og har han et ønske om å slippe kommentarene, så skal det respekteres. Men: Man må tørre å si fra! Anonymkode: c0c13...c4b
Gjest Skrevet 3. mai 2020 #18 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: At du sammenligner dette med voldtekt, som er en alvorlig, traumatisk opplevelse, er så langt ute at det knapt kan beskrives. Anonymkode: c0c13...c4b Hun sammenligner ikke kommentarene med voldtekt. Hun påpeker at det som er greit og fint for én, kan være plagsomt og invaderende for en annen.
Gjest Skrevet 3. mai 2020 #19 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Åh Jesus Dere må alle lære dere å lese. Igjen: Hvis han opplever det ubehagelig så må han åpne munnen og si fra. Og har han et ønske om å slippe kommentarene, så skal det respekteres. Men: Man må tørre å si fra! Anonymkode: c0c13...c4b Eller kanskje venninnen bare kan vise normal folkeskikke? Det er IKKE normalt å kommentere på musklene og kroppen hos andre!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #20 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Åh Jesus Dere må alle lære dere å lese. Igjen: Hvis han opplever det ubehagelig så må han åpne munnen og si fra. Og har han et ønske om å slippe kommentarene, så skal det respekteres. Men: Man må tørre å si fra! Anonymkode: c0c13...c4b Hvis alle misforstår deg, så er det du som må jobbe litt med hvordan du skriver innleggene dine Anonymkode: f9228...c56
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #21 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det høres så lett ut å si fra, jeg hadde også tenkt det. Men det er jo som sagt ikke hver kommentar i og for seg, men mengden over tid. Derfor blir det liksom så kjipt å si at jeg vil ikke at du skal kommentere når jeg tar av t-skjorten osv. Altså, vi er voksne folk 😂blir aldri for gammel til å føle seg usikker visst. Hi Anonymkode: 5aa3d...47d Du kan jo hviske til henne etter en kommentar, at han ekke så glad i kommentarer om seg selv. Verken positive eller negative. Og så hvordan hun tar det? Anonymkode: e2bed...da4
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #22 Skrevet 3. mai 2020 11 minutes ago, Anonym bruker said: Hvis han opplever det ubehagelig så må han åpne munnen og si fra. Og har han et ønske om å slippe kommentarene, så skal det respekteres. Men: Man må tørre å si fra! Hadde det enda vært så lett. Jeg er relativt kort og tynn, noe utrolig mange føler de kan kommentere. Stort sett ikke ondsinnet, men hvem liker egentlig masse kommentarer fra tilfeldige folk? Det er ikke så lett å si i fra uten å få moteordet KRENKA tilbake Anonymkode: 235b0...bc1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #23 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Åh Jesus Dere må alle lære dere å lese. Igjen: Hvis han opplever det ubehagelig så må han åpne munnen og si fra. Og har han et ønske om å slippe kommentarene, så skal det respekteres. Men: Man må tørre å si fra! Anonymkode: c0c13...c4b Kan du være så inderlig snill å la tråden være? Vi vet hva du mener nå. Hi Anonymkode: 5aa3d...47d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #24 Skrevet 3. mai 2020 Neste gang hun driver ned dette ville jeg sakt; «vet du, han hater å få kommentarer på kroppen sin. Det er så vidt han vil kle av seg genseren når det er varmt. Det er så ille at han gruer seg til sosiale settinger hvor man har på lite klær. Han har aldri hatt fokus på å bygge muskler for å imponere andre» Anonymkode: b7d2a...ac5
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #25 Skrevet 4. mai 2020 Takk for svar. Greit å se at de aller fleste skjønner at det er ubehagelig. Jeg får prøve varianten med å spør om hun ikke blir lei av å kommentere kroppen hans. ‘Klarer du ikke å styre deg, haha’. Hi Anonymkode: 5aa3d...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå