Gå til innhold

Gjeld.....noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har nå bestemt oss for å komme ovenpå økonomisk. Jeg sitter og lager plan for diverse budsjettposter, men vi har så mange kreditorer at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Vi har 2 forbrukslån på hhv 50 og 70 000. Sikkert 10 forskjellige inkassobyråer men 1-10 saker på hver. De fleste er på 2000 eller under, 2 saker er på 10000. Disse har vi avtale på. Mannen har lønnstrekk på 7000 pr måned frem til oktober. Jeg betaler 5500 på billånet i 6 mnd til. Etter dette blir jo mye penger frigjort, men pr nå har vi også 5-8000 å betale gjeld for. Men hvor starter jeg med alt dette, dkal jeg velge først de sakene som vi har anmerkning på? Forbrukslånene til slutt? Disse blir betalt jevnt og trutt. Nå er det på tide å få ryddet opp!

Anonymkode: 52807...fe7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Men kanskje kommunen eller banken har en finansrådgiver som kan hjelpe dere å nøste sammen trådene. De kan vel hjelpe dere med å se hva som bør betales først. Og det er sikkert lurt å få samla en del av de smålånene. 
Har dere mulighet til å selge noe for å få frigjort kapital? Dere betaler mye på billånet. Kan dere selge den og kjøpe en billigere?

Veldig bra at dere tar tak i det. Lykke til.

Anonymkode: 461f3...d59

Skrevet

Betal de med minst beløp først, for å få redusert antall krav. Det både øker motivasjonen og gjør det mer oversiktlig.

Anonymkode: b2f2c...930

Skrevet

Sørg for at INGEN fler kommer til namsmannen og ta kontakt med de dere skylder. Spør om å betale 500 kr mnd, stoppe rentene om dere brått skulle klare å betale hele summen. Nå i disse tider så sender flere kreditorer ut "løsninger" til skyldnere med tilbud om redusert gjeld ved betaling av hele, halve beløpet. 

Når det kommer til namnsman så er det kjørt med salær, renter m.m

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke. Men kanskje kommunen eller banken har en finansrådgiver som kan hjelpe dere å nøste sammen trådene. De kan vel hjelpe dere med å se hva som bør betales først. Og det er sikkert lurt å få samla en del av de smålånene. 
Har dere mulighet til å selge noe for å få frigjort kapital? Dere betaler mye på billånet. Kan dere selge den og kjøpe en billigere?

Veldig bra at dere tar tak i det. Lykke til.

Billånet er lite, men er også til inkasso(vet, det er helt tragisk) så har 30000 der som betales 5500 pr mnd til Lindorff 🙈

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Billånet er lite, men er også til inkasso(vet, det er helt tragisk) så har 30000 der som betales 5500 pr mnd til Lindorff 🙈

Dumt ja, men nå gjør du noe med det. Kan dere tjene mer? En liten ekstrajobb i helgene? Betal ned det med høyest rente først. 
Fant ut nå at man har krav på hjelp fra kommunen om man har havnet i økonomisk uføre. NAV kan også hjelpe, de har en hjelpetelefon du kan ringe der nummeret er 800GJELD (80045353)

Skrevet

Så flinke dere er som tar tak! Stå på, dettte finner dere ut av🧡

Anonymkode: 57852...ca1

Skrevet

Eventuelt om dere har huslån og mulighet for å ta opp ett beløp på det eksisterende huslånet for å nedbetale alle andre lån og inkasso? Da betaler dere mye mindre per måned en slik dere gjør nå

Anonymkode: 30932...3e7

Skrevet

Du må betale det som er misligholdt først. Det som er nærmest namsmannen for å si det sånn. Forbrukslån som du har betalt jevnt og trutt på lar du bare fortsette sånn. Prioriter de kravene som er gått lengst, uavhengig av beløp. Her kan liten tue velte stort lass. 

Dere er flinke som tar tak!!! 

Skrevet

Forsøk å stoppe det fra å gå til Namsmannen først og fremst. 

Anonymkode: a0a93...bfa

Skrevet

Så flott at dere tar tak og vil rydde opp i dette. Få først orden på den gjelden som brenner, men betal minstebeløpene på resten av gjelden og. Prøv å få refinansiert noe av gjelden, så dere kanskje kan få lavere rente og slippe mange dyre månedsgebyr. Legg gjerne den gjelden som ikke brenner inn i en nedbetalingskalkulator for og se hvilken nedbetalingsmetode som er best for den. Husk at hver minste krone ekstra hjelper

Anonymkode: 8846b...9ad

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så flott at dere tar tak og vil rydde opp i dette. Få først orden på den gjelden som brenner, men betal minstebeløpene på resten av gjelden og. Prøv å få refinansiert noe av gjelden, så dere kanskje kan få lavere rente og slippe mange dyre månedsgebyr. Legg gjerne den gjelden som ikke brenner inn i en nedbetalingskalkulator for og se hvilken nedbetalingsmetode som er best for den. Husk at hver minste krone ekstra hjelper

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi trenger likviditeten i huser til å ordne tak og litt andre dyre ting nå utover, så ønsker ikke å refinansiere. Nedbetalingskalkulator? Hvor finner jeg det? Og hvordan vet jeg hva som brenner mest? Har inntrykk av at inkassoselskaper jobber veldig forskjellig, noen sender fort videre til namsmann og andre lar det stå i evigheter....

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi trenger likviditeten i huser til å ordne tak og litt andre dyre ting nå utover, så ønsker ikke å refinansiere. Nedbetalingskalkulator? Hvor finner jeg det? Og hvordan vet jeg hva som brenner mest? Har inntrykk av at inkassoselskaper jobber veldig forskjellig, noen sender fort videre til namsmann og andre lar det stå i evigheter....

Hvilke andre ting er viktigere enn å betale inkassogjeld? Det som brenner mest i mine øyne er det som er gått til inkasso, det som potensielt kan gjøre at dere mister hjemmet deres. Ingenting er viktigere enn det, det trumfer alt annet man vil og føler man trenger å bruke penger på. Men billån på 5500 hver måned, så er det kanskje en dyr bil? Vurdert å selge den, og evt kjøpe en billig bil? Hva med å søke refinansiering uten å ta mer lån i huset. Jeg eier ikke så mye, og har hatt dyr gjeld og har refinansiert for å få det mer samlet med lavere rente og uten månedsgebyr.

Jeg har brukt nedbetalingskalkulatoren hos debiter.no endel.

Skrevet

Hvis taket lekker, legg ni over midlertidig. Dere MÅ betale all forbruks og inkasso før dere låner et øre mer

Anonymkode: 9394f...b07

Skrevet

Selg ting dere ikke trenger og kvitt dere med de dyreste lånene. Bytt biøen i en billigere hvis dere må ha bil.

Si opp alle abonemanger ol og bruk pengene på nedbetaling.

Sett opp et skikkelig budsjett og hold dere til det. De fleste bruker en del penger på ting de ikke tenker over.

Anonymkode: 8cbde...88e

Skrevet

Betal eventuelle kommunale utgifter og statlige utgifter først! Har dere dette på kreditorlistene så er det de som først kan begjære tvangssalg av eiendom. Dersom dere ikke har det, ta de eldste kravene først. Flott at dere tar tak! Blir stolt på deres vegne! Vet veldig godt hvor hard den jobben er... har selv hjulpet ut samboer med dette. Stå på! Snakk med kreditorer om avdrag osv. Vær harde. Hvis dere har nyere krav som har gått til inkasso, ring den det gjelder, tilby å betale med en gang dersom de kan kutte gebyrer. Det har vi gjort og har spart ganske mange tusen på dette. Lykke til!

Anonymkode: 48ad0...3e6

Skrevet

Tusen takk for alle motiverende svar! Vi er egentlig en ressurssterk familie og har ganske god inntekt. Dette er vår «mørke hemlighet» Mange av kravene er småbeløp som har stått i flere år. Vi fikk hjelp av nav økonomi for ca 7 år siden men har altså klart der igjen. Kort fortalt så er det mannen som har brukt og jeg prøvd å holde hoder over vann. Jeg har nå kontroll på all inntekt og vi skal betale hardt ned, i år trenger vi heller ikke tenke på ferie. Bilen blir, den er gammel og de høye månedskostnadene er pga der lånet også er gått til inkasso. Vi ønsker ikke å bake noe inn i huslån fordi vi trenger likviditeten til taket bla

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle motiverende svar! Vi er egentlig en ressurssterk familie og har ganske god inntekt. Dette er vår «mørke hemlighet» Mange av kravene er småbeløp som har stått i flere år. Vi fikk hjelp av nav økonomi for ca 7 år siden men har altså klart der igjen. Kort fortalt så er det mannen som har brukt og jeg prøvd å holde hoder over vann. Jeg har nå kontroll på all inntekt og vi skal betale hardt ned, i år trenger vi heller ikke tenke på ferie. Bilen blir, den er gammel og de høye månedskostnadene er pga der lånet også er gått til inkasso. Vi ønsker ikke å bake noe inn i huslån fordi vi trenger likviditeten til taket bla

Men hvor god likviditet har dere når dere uansett har betalingsanmerninger

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvor god likviditet har dere når dere uansett har betalingsanmerninger

* betalingsanmerkninger *

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du vil heller betale 15-20 % rente enn å bake det inn i huslånet? Taket får vente til neste år, det er ikke sikkert dere har huset så lenge hvis dere ikke gjør noe drastisk...

Anonymkode: 2fc75...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...