Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Jeg er 39 år og har hatt hormonspiral (ett bytte) i 9 år, etter siste ble født. Før dette hadde jeg kraftig menstruasjon og mye smerter og plager, etter har der vært litt murringer og så lite blødninger at jeg ikke en gang har måtte bruke truseinnlegg. Den siste tiden, dvs året-ish, har dette gradvis endret seg. Jeg blør mer, men ikke mer enn at truseinnlegg fortsatt holder. I tillegg har jeg de siste to-tre gangene fått noen kraftige smerter samme dag som mensen kommer. Eller rettere, natt. Jeg våkner av smertene som er som en klotang nede ved livmoren og stråler bak mot korsryggen, og det føles også som et press mot endetarmen, som om jeg må på toalettet den veien. Det har gått over etter en times tid, for så å komme i mindre kraftige bølger påfølgende dag. Jeg har aldri hatt smerter slik før og blir litt urolig. Ellers kan jeg nevne at i fjor vår var jeg til gynekolog for sjekk, og hadde da en litt stor vanncyste på ene eggstokken. Han spurte om jeg hadde smerter, men det hadde jeg ikke. Noen måneder senere var jeg på ny kontroll for å følge opp, og da var den mer enn halvvert og gynekologen så at det betydde at den forsvant av seg selv. Kan det være den som likevel har vokst igjen og nå gir smerter? Anonymkode: 51863...bda
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Kom deg nå til legen og få sjekket dette ut! Det kan være alt mulig og det er ingen av oss som kan si hva det er. Det kan være spiralen som må byttes og det kan være ny cyste og det kan være mange andre ting som f.eks. endometriose. Mest sannsynlig er det helt ufarlig. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Du må til lege. Skjønner ikke hvorfor voksne folk ikke tar mer ansvar for egen helse. Hva hadde du tenkt at en gjeng ukvalifiserte høns på et forum skulle hjelpe deg med? Anonymkode: 42cf9...4cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må til lege. Skjønner ikke hvorfor voksne folk ikke tar mer ansvar for egen helse. Hva hadde du tenkt at en gjeng ukvalifiserte høns på et forum skulle hjelpe deg med? Anonymkode: 42cf9...4cc Tipper hun bare ville forhøre seg om erfaringer, om noen ville dele lignende historier. I tillegg så er det søndag i dag. Ukvalifisert høns er nok du som svarer slik😂 Kvinner bør støtte opp hverandre istedet for å hakke hverandre ned. Anonymkode: 4cca0...a97
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tipper hun bare ville forhøre seg om erfaringer, om noen ville dele lignende historier. I tillegg så er det søndag i dag. Ukvalifisert høns er nok du som svarer slik😂 Kvinner bør støtte opp hverandre istedet for å hakke hverandre ned. Anonymkode: 4cca0...a97 Det er jo nettopp det jeg er! Ingen av oss sitter på kompetanse til å kunne svare på dette. På et nettforum kan hvem som helst påstå å være lege, og det kan i verste fall være livsfarlig å lytte til råd fra noen som ikke har kompetanse til å gi råd. Hvordan dette er å dytte ned en medkvinne må du forklare nærmere? Anonymkode: 42cf9...4cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen av oss sitter på kompetanse til å kunne svare på dette. Er for så vidt enig i dette. Men for det første kan vi få HI til å oppsøke lege. Og for det andre høres det jo veldig ut som endometriose, så det kan være verdt å lese litt om. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er for så vidt enig i dette. Men for det første kan vi få HI til å oppsøke lege. Og for det andre høres det jo veldig ut som endometriose, så det kan være verdt å lese litt om. Anonymkode: 37c4e...2f8 Dette kan være alt fra kreft til treg mage, så det eneste hi må gjøre er å komme seg til lege. Anonymkode: 42cf9...4cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette kan være alt fra kreft til treg mage, så det eneste hi må gjøre er å komme seg til lege. Anonymkode: 42cf9...4cc Det er vi enig om. Men det er altså ikke sånn at du bestemmer hva vi andre kan skrive. Tro det eller ei, lik det eller ei. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vi enig om. Men det er altså ikke sånn at du bestemmer hva vi andre kan skrive. Tro det eller ei, lik det eller ei. Anonymkode: 37c4e...2f8 Det har jeg da heller aldri påstått. Anonymkode: 42cf9...4cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg da heller aldri påstått. Anonymkode: 42cf9...4cc Nei vel. Så det å kalle folk for ukvalifiserte høns, er bare en del av det normale ordforrådet ditt, til bruk i en ellers hyggelig konversasjon, og ikke noe du bruker som pressmiddel for å få verden til å passe inn i dine rigide rammer? Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei vel. Så det å kalle folk for ukvalifiserte høns, er bare en del av det normale ordforrådet ditt, til bruk i en ellers hyggelig konversasjon, og ikke noe du bruker som pressmiddel for å få verden til å passe inn i dine rigide rammer? Anonymkode: 37c4e...2f8 På hvilken måte er det at jeg sier at hi må oppsøke lege fremfor å spørre på et forum, det samme som å presse verden inn i mine rigide rammer? Anonymkode: 42cf9...4cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte er det at jeg sier at hi må oppsøke lege fremfor å spørre på et forum, det samme som å presse verden inn i mine rigide rammer? Anonymkode: 42cf9...4cc Se der ja! Der kom innrømmelsen! Om du ikke forstår at dette er det samme som å bestemme hva andre kan skrive, og ikke (som du skrev at du ikke hadde påstått du kunne), så kan altså ikke jeg hjelpe deg. Ta kontakt med moderator hvis du ser regelbrudd. Hvis ikke noen bryter reglene, så er det altså du som må lære deg å tilpasse deg og innordne deg. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 Oi, dette var da voldsomt til svar! Altså for å utdype rundt det jeg alt skrev, jeg var til gynekolog i juli i fjor, med ultralyd og det hele. Han sa at alt så normalt og flott ut, cysten var gått fra drøye 2 cm omkrets til godt under 1 cm og at jeg ikke trengte å bekymre meg. Jeg tok opp at jeg blør litt mer, og han svarte at det er helt normalt at mengden blødninger kan øke litt med alderen. Det eneste som er nytt er denne underlige smerten jeg hadde i natt og litt i dag, og forrige gang jeg hadde mensen. At det presser ned og liksom føles som om jeg må nummer to på do. Det er en smerte som kun kommer da og varer i kort tid, og det føles litt hysterisk å ringe legen og si at jeg må få time pga menssmerter, liksom. Det er jo under et år siden jeg ble grundig sjekket med ultralyd, tok celleprøve (det var i mars i fjor da cysten ble oppdaget) og alt sånt. I tillegg var jeg til fastlege av andre grunner for en måned siden og tok masse blodprøver for alt mulig, alle var fine med unntak litt lite B12, så det tar jeg tilskudd av nå. Det jeg lurte på er om noen har kjent noe liknende? Om det er noe som også er vanlig med alderen, eller om det kan være smerter i forbindelse med cyster? Kanskje noen andre har cyster og kan svare? Eller er på min alder og merker endringer? Jeg er i hvert fall ikke redd for kreft, det ville slå slått ut på prøvene. HI Anonymkode: 51863...bda
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 Ja, det du beskrives høres ut som endometriose på tarm. Endometriose er i seg selv ikke noe farlig, men kan være et problem om man ønsker å bli gravid. Om man velger å gå til lege eller ei, velger man selv. Det anbefales vel å dra på GU en gang i året, når man er på din alder, så det er ikke hysterisk. Særlig om man har barn, synes jeg man bør man sjekke helsen inni mellom, da slike kontroller er viktig for overlevelse ved kreft og lignende. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Se der ja! Der kom innrømmelsen! Om du ikke forstår at dette er det samme som å bestemme hva andre kan skrive, og ikke (som du skrev at du ikke hadde påstått du kunne), så kan altså ikke jeg hjelpe deg. Ta kontakt med moderator hvis du ser regelbrudd. Hvis ikke noen bryter reglene, så er det altså du som må lære deg å tilpasse deg og innordne deg. Anonymkode: 37c4e...2f8 Sukk, mitt hjerte. Anonymkode: 42cf9...4cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det du beskrives høres ut som endometriose på tarm. Endometriose er i seg selv ikke noe farlig, men kan være et problem om man ønsker å bli gravid. Om man velger å gå til lege eller ei, velger man selv. Det anbefales vel å dra på GU en gang i året, når man er på din alder, så det er ikke hysterisk. Særlig om man har barn, synes jeg man bør man sjekke helsen inni mellom, da slike kontroller er viktig for overlevelse ved kreft og lignende. Anonymkode: 37c4e...2f8 Jeg er helt enig. Leste meg opp på det nå, og jeg har hvert eneste symptom på det! Flere enn dem jeg nevnte i HI også, fordi jeg tenkte ikke på det som en sammenheng en gang. Men så utrolig rart at ikke legen eller gynekologen har sagt noe! Kjenner jeg blir litt sint, faktisk. I det minste gynekologen burde nevne noe. Tror jeg bestiller time til privat gynekolog allerede i morgen! HI Anonymkode: 51863...bda
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig. Leste meg opp på det nå, og jeg har hvert eneste symptom på det! Flere enn dem jeg nevnte i HI også, fordi jeg tenkte ikke på det som en sammenheng en gang. Men så utrolig rart at ikke legen eller gynekologen har sagt noe! Kjenner jeg blir litt sint, faktisk. I det minste gynekologen burde nevne noe. Tror jeg bestiller time til privat gynekolog allerede i morgen! HI Anonymkode: 51863...bda Bra du kjente det igjen. Men det kan altså ha kommet etter sist du var hos gynekologen, så det er ikke noe du kan klandre gynekologen for å ikke ha sett. Mange har endometriose uten å vite det og det er ikke alltid man kan se det heller, det er mer noe man tar tak i om det blir et problem. Jeg fikk det da jeg sluttet på p-piller, det var ikke så mye, men det gjorde vondt nok, så jeg fikk det fjernet og er nå tilbake på p-piller for å unngå å få det igjen. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #18 Skrevet 3. mai 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bra du kjente det igjen. Men det kan altså ha kommet etter sist du var hos gynekologen, så det er ikke noe du kan klandre gynekologen for å ikke ha sett. Mange har endometriose uten å vite det og det er ikke alltid man kan se det heller, det er mer noe man tar tak i om det blir et problem. Jeg fikk det da jeg sluttet på p-piller, det var ikke så mye, men det gjorde vondt nok, så jeg fikk det fjernet og er nå tilbake på p-piller for å unngå å få det igjen. Anonymkode: 37c4e...2f8 Mja. Det jeg tok med gynekologen, var ganske mye på listen, altså! Jeg nevnte økte blødninger, uregelmessige blødninger, smerter ved eggløsning, hormonell ubalanse (påvist med blodprøve), smerter etter sex osv. Det burde jo virkelig ringt en bjelle for ham da, burde det ikke? Han satt meg på p-piller pga mye PMS, altså i tillegg til spiralen, men jeg måtte slutte pga bivirkninger. HI Anonymkode: 51863...bda
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #19 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mja. Det jeg tok med gynekologen, var ganske mye på listen, altså! Jeg nevnte økte blødninger, uregelmessige blødninger, smerter ved eggløsning, hormonell ubalanse (påvist med blodprøve), smerter etter sex osv. Det burde jo virkelig ringt en bjelle for ham da, burde det ikke? Han satt meg på p-piller pga mye PMS, altså i tillegg til spiralen, men jeg måtte slutte pga bivirkninger. HI Anonymkode: 51863...bda Jo, hvis dette var ting du tok opp med han, så burde han jo ha gjenkjent symptomene. Særlig dette med smerter ved sex eller i forbindelse med avføring, kombinert med eggløsning og/eller menstruasjon, skriker jo av at dette er endometriose, og dermed en av de vanligste tingene en gynekolog kommer bort i. Bor du i Oslo? Litt usikker på om de privatpraktiserende gynekologene er i gang igjen hos Smestadgynekologene (etter korona-nedstengingen), men kan i så fall anbefale deg en som heter Edin Alagic. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #20 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, hvis dette var ting du tok opp med han, så burde han jo ha gjenkjent symptomene. Særlig dette med smerter ved sex eller i forbindelse med avføring, kombinert med eggløsning og/eller menstruasjon, skriker jo av at dette er endometriose, og dermed en av de vanligste tingene en gynekolog kommer bort i. Bor du i Oslo? Litt usikker på om de privatpraktiserende gynekologene er i gang igjen hos Smestadgynekologene (etter korona-nedstengingen), men kan i så fall anbefale deg en som heter Edin Alagic. Anonymkode: 37c4e...2f8 Nei, i Bergen. Tenkte å søke opp noen i morgen. Ja, jeg har smerter ved avføring og etter sex i forbindelse med mensen, men sjeldent ellers. HI Anonymkode: 51863...bda
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #21 Skrevet 4. mai 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, i Bergen. Tenkte å søke opp noen i morgen. Ja, jeg har smerter ved avføring og etter sex i forbindelse med mensen, men sjeldent ellers. HI Anonymkode: 51863...bda Aha, ja, da vet ikke jeg så mye om tilbudet. Men kanskje noen andre her inne har erfaring med generell gynekologi eller med fjerning av endometriose i Bergens-området? Håper virkelig at du får god hjelp, for endometriose kan være veldig plagsomt. Har selv hatt det bra i etterkant av fjerning, men har som sagt fortsatt på p-piller for å holde utviklingen i sjakk. Det er enda litt tid til overgangsalder, hvor symptomene visstnok forsvinner helt, av seg selv. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #22 Skrevet 4. mai 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Sukk, mitt hjerte. Anonymkode: 42cf9...4cc Men brist ikke! I dette tilfellet er stillingen 1-0 mellom ‘ukvalifiserte høns’ og ‘gynekolog’. Anonymkode: 37c4e...2f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå