Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Vi har en i nær familie som er alkoholiker. Vedkommende mistet lappen for fyllekjøring det er dags å få tatt den opp igjen de nærmeste månedene. Vedkommende må ta oppkjøring men jeg leste litt om helseattest som inneholder blodprøve der man ser jevnlig alkoholforbruk vet noen om det stemmer at blodprøve må taes? Jeg bekymrer meg så utrolig mye for denne personen. H*n har flere ganger ytret at h*n ikke ønsker å leve mer om h*n ikke for tilbake lappen. Vurderer å gjøre en slags krise plan for å være i forkant om h*n ikke for tilbake lappen. Hva kan man gjøre i slike situasjoner, er det ikke slik at man kan kontakte fastlege eller andre innsatser når det trues om selvmord? Er det i det hele tatt noe vi som familie kan gjøre? Har prøvd å snakke med andre familiemedlemmer om dette med blodprøve men blir hele tiden avfeid som at det er tull. Vedkommende hadde hatt en real sjanse om h*n hadde sluttet å drikke i måneden før den blodprøven men ingen ønsker å hjelpe meg i å snakke med vedkommende. H*n greide fint å la vær å drikke når h*n var hjemme med fotlenke da ble h*n jevnlig kontrollert Anonymkode: 53828...a94
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Din egen lege bør vite dette, så en mulighet er jo å ta kontakt med denne og spørre der. Ellers ville jeg kontaktet personens lege og fortalt at vedkommende truer med selvmord om h*n ikke får lappen tilbake. Å slutte å drikke en måned kun for å få lappen tilbake er lite smart - da vil vedkommende sikkert fort miste lappen igjen pga. kjøring i påvirket tilstand. Personen risikerer jo også å gjøre seg til drapsmann/-kvinne neste gang h*n kjører beruset. Personen må selv innse at h*n har et problem med alkohol og søke hjelp for dette. Som pårørende kan du også ringe kommunen og høre hvilket tilbud de har for pårørende til alkoholikere, en del kommuner begynner å få gode tilbud nå. Ikke minst også mtp. informasjon om hva som finnes av hjelp både til den som er alkoholiker og de pårørende. Du kan også google hjelpetelefon for pårørende til rusmisbrukere, de vil ha gode råd også. Det er veldig bra at du tar dette på alvor! Hvis vedkommende får igjen sertifikatet og dere mistenker at h*n kjører i ruset tilstand, da må dere ringe politiet der og da slik at de kan stoppe vedkommende før h*n skader seg selv eller andre. Hvis vedkommende ikke får tilbake lappen og truer med selvmord - ring legevakten med det samme! Men ring hjelpetelefon for pårørende til rusmisbrukere og kommunen du/vedkommende bor i og spør om råd og hjelp. Ta også kontakt med personens lege og fortell at h*n er alkoholiker og at h*n nå truer med selvmord om h*n ikke får tilbake lappen. Anonymkode: 02c81...c9d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Din egen lege bør vite dette, så en mulighet er jo å ta kontakt med denne og spørre der. Ellers ville jeg kontaktet personens lege og fortalt at vedkommende truer med selvmord om h*n ikke får lappen tilbake. Å slutte å drikke en måned kun for å få lappen tilbake er lite smart - da vil vedkommende sikkert fort miste lappen igjen pga. kjøring i påvirket tilstand. Personen risikerer jo også å gjøre seg til drapsmann/-kvinne neste gang h*n kjører beruset. Personen må selv innse at h*n har et problem med alkohol og søke hjelp for dette. Som pårørende kan du også ringe kommunen og høre hvilket tilbud de har for pårørende til alkoholikere, en del kommuner begynner å få gode tilbud nå. Ikke minst også mtp. informasjon om hva som finnes av hjelp både til den som er alkoholiker og de pårørende. Du kan også google hjelpetelefon for pårørende til rusmisbrukere, de vil ha gode råd også. Det er veldig bra at du tar dette på alvor! Hvis vedkommende får igjen sertifikatet og dere mistenker at h*n kjører i ruset tilstand, da må dere ringe politiet der og da slik at de kan stoppe vedkommende før h*n skader seg selv eller andre. Hvis vedkommende ikke får tilbake lappen og truer med selvmord - ring legevakten med det samme! Men ring hjelpetelefon for pårørende til rusmisbrukere og kommunen du/vedkommende bor i og spør om råd og hjelp. Ta også kontakt med personens lege og fortell at h*n er alkoholiker og at h*n nå truer med selvmord om h*n ikke får tilbake lappen. Anonymkode: 02c81...c9d Takk vedkommende har fortsatt en relativ god jobb og dukker ikke opp der påvirket. Så jeg er ikke mer eller mindre redd for kjøring i påvirket tilstand. Om vedkommende ville kjøre i påvirket tilstand hadde h*n gjort det uansett lappen eller ei dessverre. Det som bekymrer meg mest er at selvmordtrusselen mest sannsynlig er reel. Jeg er overbevist om at h*n er såpass langt nede og deprimert at det er 100% noe h*n bare kunne ha gjort dessverre:( derfor prøver jeg å få gjort noe med det før det er for sent. Veldig vanskelig når andre i familien ikke ser dette eller rett og slett ikke ser hva som skjer. Er med å kjøpe alkohol til vedkommende (litere med sprit), lukker øynene på hva som faktisk skjer, serverer mye alkohol når vedkommende er på besøk osv. H*n har alltid drukket en del men siden h*n mistet lappen har det tatt helt av. Vi snakker en liter sprit om dagen det er så grusomt å være vitne til;( har distansert meg så mye jeg bare kan men det virker ikke som om de andre i familien ser alvoret. Eller bedre sagt ønsker å innse hvor langt det faktisk har gått Anonymkode: 53828...a94
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Ta kontakt med fastlegen hans Anonymkode: 5bd68...0ec
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Gjennom jobb kjenner jeg til flere som er tatt for fyllekjøring/ruskjøring. Alle har måttet ta jevnlige rusprøver over kortere eller lengre perioder. Alt fra 3 til 12 måneder. Husk at slektningen din har fyllekjørt og er alkoholiker. Han burde ikke ut på veien før rusproblemet er under kontroll og han har vært i behandling, pluss kan vise til negative rusprøver over tid. Anonymkode: c65ae...889
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 Det er jo ikke mulig å få igjen lappen om det drikkes en liter sprit om dagen. Kontakt fastlegen om selvmordsfare, for lappen bør han ikke få. Og det er dessverre så brutalt at ikke alle kan reddes. Ikke hvis de ikke vil redde seg selv. Anonymkode: 741d5...5c0
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke mulig å få igjen lappen om det drikkes en liter sprit om dagen. Kontakt fastlegen om selvmordsfare, for lappen bør han ikke få. Og det er dessverre så brutalt at ikke alle kan reddes. Ikke hvis de ikke vil redde seg selv. Anonymkode: 741d5...5c0 Nei veldig enig der altså. Jeg vet det men det virker som om resten av familien ikke innser det. Den litere med sprit er forholdsvis «nytt» nå dessverre. Personen er permittert og ser da selvsagt ikke noe vits i å moderer drikkingen sin:( har som sagt til nå alltid vert edru på jobb og drukket når h*n har kommet hjem. Anonymkode: 53828...a94
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 Må bare legge til, vedkommende bor helt alene og det er ingen barn involvert i det hele tatt heldigvis! Anonymkode: 53828...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå