Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Leser i avisen om en 6 barns familie som har valgt hjemmeskole fremover. Mor er tross alt hjemmeværende med yngste på 4år. Jeg ser da for meg at familien er gladkristen med tanker som at mors plass er i hjemmet, og evolusjon bare er tull for Gud skapte jo verden. Og skal innrømme at jeg ser litt ned på dem som er frivillige husmødre i åresvis (Som min svigermor som har vært husmor i 40år nå). De som ikke har noe sikkerhet i forhold til pensjonsparing, uføre og sykdomsforsikring. De bidrar ikke til velferdsstaten med verken arbeidskraft eller skatt. .. En del av de jeg kjenner til har ingen utdanning eller arbeidserfaring og ingen ting å falle tilbake på dersom de skilles. De andre jeg kjenner til har lange utdanninger (påkostet av staten), men gifter seg i studietiden og gikk omtrent rett fra studier til mor og husmor, og det vil de være til barna er voksen og har giftet seg... De er selvsagt veldig religiøse og konservative. Anonymkode: 5a684...f33
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Jeg kjenner ingen som er husmødre jeg. Hva slags sted er det du bor? Anonymkode: b9921...86f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Ja, du har rett i at du er fordomsfull. Hvor du får gladkristen fra, at de må være religiøse, oppi dette skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: 21e91...2a4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner ingen som er husmødre jeg. Hva slags sted er det du bor? Anonymkode: b9921...86f Ingen her jeg bor, men på stede jeg vokste opp. Liten kommune på Vestlandet. Bedehus miljø... Anonymkode: 5a684...f33
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Du skal ha for ærligheten. De fleste nekter for at de har fordommer, men alle har det. Også de som kritiserer andre for å være fordomsfulle. Anonymkode: c64b0...d95
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du har rett i at du er fordomsfull. Hvor du får gladkristen fra, at de må være religiøse, oppi dette skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: 21e91...2a4 Der er nok fordi de jeg kjenner til som er hjemmeværende stort sett holder seg i bedehusmiljøet på Vestlandet eller en eller annen frimenighet... Jeg har pr. Dags dato aldri møtt på noen (bortsett fra svigermor) som har valgt å være husmor til ungene flytter ut som ikke er veldig religiøse... Anonymkode: 5a684...f33
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 ALLE mennesker er i utgangspunktet fordomsfulle, det er rettog slett slik hjernen vår fungerer. Alt må systematiseres for å skaffe kontroll og oversikt, og slik oppstår det også kategorier for ulike typer folk. Hele forskjellen på om man oppfører seg fordomsfullt, er dels om man er bevisst rundt dette og derfor vet at man godt kan ta feil, og dels om og hvordan man agerer på disse fordommene. De som framstår som fordomsfrie, har like mange "bokser" i hodet som alle andre, men tvinger seg selv til å ikke agere på dette og gi alle en sjanse til å vise at de selv tok feil. Anonymkode: 6f848...d68
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 Jeg tenker «Heldige barn som har tilstedeværende foreldre» 😊 Mange foreldre i dag, har barna i bhg/sfo til de stenger, så sleper de ungene på den ene aktiviteten etter den andre, eller putter en iPad i hånden på dem osv. Anonymkode: e68ea...ec3
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker «Heldige barn som har tilstedeværende foreldre» 😊 Mange foreldre i dag, har barna i bhg/sfo til de stenger, så sleper de ungene på den ene aktiviteten etter den andre, eller putter en iPad i hånden på dem osv. Anonymkode: e68ea...ec3 Du er jo ganske fordomsfull hvis du automatisk tenker at barn av arbeidende foreldre er på flere aktiviteter og bruker mer iPad enn barn av hjemmeværende foreldre. Har du sett noe forskning som bekrefter denne fordommen din? Og hvorfor tror du det er automatikk i at hjemmeværende foreldre følger opp barna sine i større grad enn arbeidende foreldre? Anonymkode: c64b0...d95
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker «Heldige barn som har tilstedeværende foreldre» 😊 Mange foreldre i dag, har barna i bhg/sfo til de stenger, så sleper de ungene på den ene aktiviteten etter den andre, eller putter en iPad i hånden på dem osv. Anonymkode: e68ea...ec3 Ja, og heldige barn som har søsken. Anonymkode: 6922a...a30
ulenissen Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker «Heldige barn som har tilstedeværende foreldre» 😊 Mange foreldre i dag, har barna i bhg/sfo til de stenger, så sleper de ungene på den ene aktiviteten etter den andre, eller putter en iPad i hånden på dem osv. Anonymkode: e68ea...ec3 Å være yrkesaktiv er ikke ensbetydende med å ha ungene til stengetid i barnehage/Sfo, gi dem iPad og generelt være en dårlig foreldre. Jeg mener barn bør gå i barnehage for egen del. Jeg hadde valgt barnehage for mine barn selv om jeg ikke hadde vært yrkesaktiv. Jeg tror barn som ikke går i barnehagen går glipp av mye.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 Jeg er også fordomsfull. Til en viss grad tror jeg vi alle er det. Hver gang vi uttrykker misnøye over hvordan andre velger å gjøre ting eller hvordan de velger å leve. Jeg er fordomsfull når det gjelder foreldre som benytter seg av timeouts, konsekvenser, skrikekurer og drikker alkohol i høytider og på sydenturer når de har barn. Fordi alle disse tingene påvirker barns utvikling og psykiske helse negativt. Det skaper en kutt i tilknytning og relasjon og skaper barn som er utrygge, usikre og redde: Barn med undertrykte følelser som ender opp med å bli innelukka og slite med å snakke om følelser. Tilknytningsvansker i voksenalder og i noen tilfeller, mangel på respekt og empati. Grensesetting er viktig og et tegn på kjærligheten man har for barnet, men det er minst like viktig å sette grenser på en god måte, snakke med barna og der det er nødvendig - Naturlige og LOGISKE konsekvenser. Ikke gi husarrest i en måned fordi barnet ikke ryddet rommet sitt. Det er ikke logisk og har ingenting med saken å gjøre. Det er ulogisk. Man syr ikke puter under armene på barna fordi man velger å behandle barna sine med likeverd og respekt som man hadde gjort med andre voksne. Barn lærer av våre handlinger, ikke våre ord. Anonymkode: 2e157...5a8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 28 minutter siden, ulenissen skrev: Jeg tror barn som ikke går i barnehagen går glipp av mye. Dette er barn som har 5 søsken hver! Anonymkode: 6922a...a30
prekæs Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker «Heldige barn som har tilstedeværende foreldre» 😊 Mange foreldre i dag, har barna i bhg/sfo til de stenger, så sleper de ungene på den ene aktiviteten etter den andre, eller putter en iPad i hånden på dem osv. Anonymkode: e68ea...ec3 Hvis du med tilstedeværende mener hjemmeværende, er det ikke nødvendigvis noen sammenheng i det altså.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er barn som har 5 søsken hver! Anonymkode: 6922a...a30 De var veldig sprett i alderen. I tillegg tenker jeg at dynamikken og samspillet mellom søsken er noe helt annet enn å lære seg sosiale spilleregler med andre barn på samme barn i barnehagen. Anonymkode: 5a684...f33
Gjest Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Du skal ha for ærligheten. De fleste nekter for at de har fordommer, men alle har det. Også de som kritiserer andre for å være fordomsfulle. Anonymkode: c64b0...d95 Det er dessverre sant. Man må jobbe med seg selv... men innimellom får jeg fordommene bekreftet, og da blir det vanskeligere.
Gjest Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: De var veldig sprett i alderen. I tillegg tenker jeg at dynamikken og samspillet mellom søsken er noe helt annet enn å lære seg sosiale spilleregler med andre barn på samme barn i barnehagen. Anonymkode: 5a684...f33 Våre foreldre og besteforeldre vokste opp sånn, og millioner av mennesker gjør det fortsatt; og får likevel sosial trening... 🙄 Fem søsken i spredt alder hjemme er vel mer den globale normalen, sammenlignet med 17 kompiser født samme år. Det normale for mennesker er å leve i aldersblandede grupper, altså. Derfor tar også enkelte skoleslag den ideen opp i sitt pedagogiske fundament, f eks Montessoriskolene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå