Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Jeg kan nesten ingenting om dette og begynte plutselig å tenke på noe etter en samtale med mannen. Jeg vet at voksne med psykisk utviklingshemming ofte(st) bor på institusjon, type i bofellesskap ol. Og jeg vet om flere som har barn med psykisk utviklingshemming som har dem hjemme, men kanskje avlastning en helg i måneden + støtte i hjemmet. Men så begynte jeg å lure på om barn også kan bo fast på institusjon? For det må jo være umenneskelig krevende å ha en del av disse barna hjemme, spesielt når de begynner å bli store og/eller man har flere barn også. Eller er det 18-årsgrense? Er det noen som kan forklare meg litt hvordan dette fungerer? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å lære litt mer, for her har jeg ikke kunnskaper i det hele tatt. Anonymkode: 208a7...ad4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Datteren min har lett psykisk utviklingshemming, og hun må nok bo et sted med bemanning. Hun har epilepsi i tillegg. Håper at hun kan få seg en «jobb», for det er mye hun mestrer. Anonymkode: a1594...313
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Det finnes barn under 18 som bor fast i "barnebolig" dersom de har så store behov at de ikke kan dekkes hjemme. Da blir dette som det faste hjemmet deres. Anonymkode: 1c4af...729
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Barna som ikke håndteres hjemme kan få tilbud om å bo i barnebolig. Anonymkode: 56171...7cc
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Ok, takk for svar! 😊 HI Anonymkode: 208a7...ad4
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 Psykisk utviklingshemmede bor som hovedregel ikke på institusjon, det er ikke lov. De leier ofte kommunale boliger, og har vedtak på bistand. Noen leier av private, og noen kjøper eller bygger egne boliger.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 22 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Psykisk utviklingshemmede bor som hovedregel ikke på institusjon, det er ikke lov. De leier ofte kommunale boliger, og har vedtak på bistand. Noen leier av private, og noen kjøper eller bygger egne boliger. Ikke barn. De bor som hovedregel hjemme sammen med familien sin. Når det ikke går bor de på institusjon (barnebolig) til de blir voksne. Da skal de som hovedregel ut i egen bolig, enten på leiemarkedet eller de kjøper/bygger selv. Anonymkode: 56171...7cc
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke barn. De bor som hovedregel hjemme sammen med familien sin. Når det ikke går bor de på institusjon (barnebolig) til de blir voksne. Da skal de som hovedregel ut i egen bolig, enten på leiemarkedet eller de kjøper/bygger selv. Anonymkode: 56171...7cc Ja, jeg mente voksne, det burde jeg ha presisert🙈
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 Ja, noen bor i institusjon fra de er barn. De fleste ønsker og velger å ha barnet sitt boende hjemme i barndommen, men noen kan det ikke. Egen helse og hensynet til de andre barna i familien spiller inn. Det er en stor og krevende oppgave å ta seg av et barn med dyp PU. Det kan f.eks bety mange tunge løft, holding ifbm stell, lite nattesøvn og kontinuerlig tilsyn. Det stiller gjerne store krav til boligen, at det er plass og mulighet til å tilrettelegge, ha diverse hjelpemidler og evt ombygging. En del barn med PU har adferdsvansker og er utagerende, noe som kan gjøre det vanskelig å ha barnet boende hjemme fordi det kan gå hardt utover søsken. Anonymkode: d8b59...89e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 Ja, det finnes barn med utviklingshemming som bor i barneboliger. Jeg vet om et tilfelle der foreldrene har to barn med utviklingshemming og hvor det ene barnet flyttet i barnebolig da barnet var rundt 12 år. Dette barnet hadde dyp pu og vil alltid være på babystadiet og var og er stor og kraftig. De ønsket først mer hjelp av kommunen i form av avlastningsbolig osv, men etter mange års kamp mot kommunen så klarte de ikke mer. Anonymkode: 6c5de...eff
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 Barnebolig er for barn som bor permanent der. Avlastningsbolig er et tilbud til barn med spesielle behov. Hvor mye de er i avlastning avhenger av mange faktorer, grad av hjelpebehov, familiesituasjon osv. Noen barn er inne over 20 dager pr mnd, andre bare 1 helg.Nå i coronatiden er avlastningstilbudet stengt, kun åpent for de mest krevende noen timer pr uke. Anonymkode: 8948e...760
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå