Gå til innhold

Noen som kan å lage et styrketreningsprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må starte å trene litt styrke snart men er litt blank på dette. Er i god form men direkte styrketrening blir det lite av så nå lurer jeg på om noen her kan å sette sammen et program på ca 30 minutter? 

Som kan gjennomføres ca 2 ganger i uka?

Anonymkode: d2e34...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde startet med 5 minutter hver dag, og økt med 5 minutter per dag helt til du begynner å få kontroll på muskulaturen i sin helhet. 

Deretter kan du heller starte med konsentrert trening, men to ganger i uken er for lite. Det bør være minst tre ganger. 

Anonymkode: 93e24...507

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hadde startet med 5 minutter hver dag, og økt med 5 minutter per dag helt til du begynner å få kontroll på muskulaturen i sin helhet. 

Deretter kan du heller starte med konsentrert trening, men to ganger i uken er for lite. Det bør være minst tre ganger. 

Mente 5 minutter hver dag første uke, deretter 10 minutter hver dag andre uke, deretter 15 minutter hver dag...osv. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ahhhhhhhhh, jeg blir så irritert på folk som ikke aner hva de snakker om. 

Hi, to ganger i uka høres ut som en fin start! Å starte med å trene 3-4-5 ganger i uka (som mange tror at de klarer) er en dårlig strategi. Du kommer til å bli støl, sliten, ha vondt i kroppen, og da er det mange som gir opp på dag 3. Med to ganger i uka får du inn vanen før du gir opp. Det er lurt! Så kan du heller øke på etter hvert 😊 

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en personlig trener, spør på Facebook, så får du garantert henvendelser. Eller så kan du ta kontakt med et treningssenter som har pt. Ofte trenger du ikke å kjøpe timer for å få kjøpe program - selv om jeg absolutt vil anbefale noen timer med pt for å få hjelp til å utføre øvelser riktig. 

Lykke til!! 😊 

Anonymkode: 0cc90...743

Skrevet

Søk på whole body strenght på youtube. Der vil du finne mange programmer. Når treningssentrene åpner så ville jeg gått og fått et program der. Men youtube fungerer greit frem til det.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ahhhhhhhhh, jeg blir så irritert på folk som ikke aner hva de snakker om. 

😂 du skulle bare visst selv, du!

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å starte med å trene 3-4-5 ganger i uka (som mange tror at de klarer) er en dårlig strategi. Du kommer til å bli støl, sliten, ha vondt i kroppen, og da er det mange som gir opp på dag 3

Jøss?

Jeg lurer virkelig på hvorfor noen tipset om å starte med 5 minutter hver dag, når de ikke visste hva de snakket om! 🤔

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss?

Jeg lurer virkelig på hvorfor noen tipset om å starte med 5 minutter hver dag, når de ikke visste hva de snakket om! 🤔

Rolig nå. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Rolig nå. 

:laugh:

Har man ikke trent styrke før, er det virkelig verdt å ta det rolig fra start, ikke bli for utålmodig.

Fem minutter hver dag første uke, og så øke fem minutter hver uke, inntil man har på plass god kjernemuskulatur og god støttemuskulatur, er veldig god start.

Er man godt trent som HI sier, så må man bygge opp den muskulaturen man ikke bruker så mye til vanlig. Ofte er dette rygg, nakke, skuldre og armer. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

:laugh:

Har man ikke trent styrke før, er det virkelig verdt å ta det rolig fra start, ikke bli for utålmodig.

Fem minutter hver dag første uke, og så øke fem minutter hver uke, inntil man har på plass god kjernemuskulatur og god støttemuskulatur, er veldig god start.

Er man godt trent som HI sier, så må man bygge opp den muskulaturen man ikke bruker så mye til vanlig. Ofte er dette rygg, nakke, skuldre og armer. 

Ingen nybegynnere klarer å trene hver dag, selv om det bare er fem, ti, femten minutter. Kanskje i en periode, men så dabber det av. Dette du snakker om her stemmer rett og slett ikke. Man trenger ikke "bygge opp" styrke før man kan begynner å trene styrke. 

Til hi: Mitt forslag er fortsatt at du tar kontakt med noen som har kompetanse innen feltet. Så kan dere sette dere ned og snakke om hvilke mål du har, hvilken erfaring du har fra før, og så får du antagelig et nybegynnerprogram tilpasset dine behov. 

Skrevet

Jeg ville bare ha forslag til treningsprogram fordi jeg er sykepleier å unngår treningsstudio i disse tider🙄  å 2 ganger i uken er nok for meg til å starte med fordi jeg trener kondis utenom dette også😉  ingen som kan sette opp et lettforståelig program til meg?  

Hi

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville bare ha forslag til treningsprogram fordi jeg er sykepleier å unngår treningsstudio i disse tider🙄  å 2 ganger i uken er nok for meg til å starte med fordi jeg trener kondis utenom dette også😉  ingen som kan sette opp et lettforståelig program til meg?  

Hi

Har du noe utstyr tilgjengelig da? Knebøy, planke og pushups kommer du langt med 😊 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen nybegynnere klarer å trene hver dag, selv om det bare er fem, ti, femten minutter. Kanskje i en periode, men så dabber det av. Dette du snakker om her stemmer rett og slett ikke. Man trenger ikke "bygge opp" styrke før man kan begynner å trene styrke. 

Det er bare tull. 

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg mener du burde starte 5 minutter daglig, og da starte med svært basic øvelse som knebøy, planken, og øvelser med svært lette vekter, for armene, nedsenk fra stabil stol eller benk, samt å ligge på magen og løfte ben og skulderparti parallelt. 

Løft feks to fylte halvlitersflasker ut til sidene (maks 90 grader), rett frem (maks 90 grader) og over hodet, i påvente av vekter.

Pass på bekkenstillingen, ha bena fra hverandre slik at føttene står parallellt med skuldrene, ha lett svikt i knærne, og fikser navlen slik at den peker lett oppover, på skrått. Det å danne god kjernemuskulatur og innarbeide gode vaner for utgangsposisjon og bekkenstilling, er kanskje det viktigste du gjør, spør du meg. 

Etterhvert fyller du på med vekt og repetisjoner, men jeg mener du burde starte så enkelt som mulig, så du ikke tar for hardt i. Bruker selv et sett med vekter jeg kjøpte på en eller annen sportsbutikk for mange år siden, hvor man kan bygge på med små vekter. Har aldri helt sett vitsen med å måtte gå på treningssenter for å trene styrke. Husk bare at disse vektene er tunge samlet, så jeg ville ha puttet de i en sekk for å frakte de i. 

Uansett, etter hvert som du trener, vil du bli sterkere jevnt over, og deretter vil det bli lettere å utvikle styrke på de stedene du ønsker å utvikle den. Prinsippene bør i grunn bare være; hev kroppen og senk kroppen, ved hjelp av egne muskler. 

Som sykepleier har du antageligvis ikke så mye statisk arbeid, men kan ha god nytte av å styrke musklene i hele kroppen, slik at du er bedre rustet i forbindelse med forflytning og diverse stående arbeid hvor du f.eks. må strekke deg over ting. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tull. 

Jeg mener du burde starte 5 minutter daglig, og da starte med svært basic øvelse som knebøy, planken, og øvelser med svært lette vekter, for armene, nedsenk fra stabil stol eller benk, samt å ligge på magen og løfte ben og skulderparti parallelt. 

Løft feks to fylte halvlitersflasker ut til sidene (maks 90 grader), rett frem (maks 90 grader) og over hodet, i påvente av vekter.

Pass på bekkenstillingen, ha bena fra hverandre slik at føttene står parallellt med skuldrene, ha lett svikt i knærne, og fikser navlen slik at den peker lett oppover, på skrått. Det å danne god kjernemuskulatur og innarbeide gode vaner for utgangsposisjon og bekkenstilling, er kanskje det viktigste du gjør, spør du meg. 

Etterhvert fyller du på med vekt og repetisjoner, men jeg mener du burde starte så enkelt som mulig, så du ikke tar for hardt i. Bruker selv et sett med vekter jeg kjøpte på en eller annen sportsbutikk for mange år siden, hvor man kan bygge på med små vekter. Har aldri helt sett vitsen med å måtte gå på treningssenter for å trene styrke. Husk bare at disse vektene er tunge samlet, så jeg ville ha puttet de i en sekk for å frakte de i. 

Uansett, etter hvert som du trener, vil du bli sterkere jevnt over, og deretter vil det bli lettere å utvikle styrke på de stedene du ønsker å utvikle den. Prinsippene bør i grunn bare være; hev kroppen og senk kroppen, ved hjelp av egne muskler. 

Som sykepleier har du antageligvis ikke så mye statisk arbeid, men kan ha god nytte av å styrke musklene i hele kroppen, slik at du er bedre rustet i forbindelse med forflytning og diverse stående arbeid hvor du f.eks. må strekke deg over ting. 

Tusen takk for godt svar😊  ja er pga forflytninger osv jeg ønsker å trene styrke. Blir ikke yngre med åra så skal jeg bli i denne jobben må jeg vedlikeholde litt😉

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for godt svar😊  ja er pga forflytninger osv jeg ønsker å trene styrke. Blir ikke yngre med åra så skal jeg bli i denne jobben må jeg vedlikeholde litt😉

Bare hyggelig!

Ja, jeg kan love deg at den jobben går atskillig enklere (og mer skadefritt) når du trener tung styrke utenom. Ikke for det, de fleste har godt av å trene styrke.

Er bare veldig opptatt av å starte forsiktig, slik at man bygger opp hele kroppen og ikke bare fikserer på en bestemt muskelgruppe. Har dessverre sett litt for mye av (særlig menn, men også kvinner) som sitter med blad foran seg med bilder av muskler de ønsker seg, og så glemmer de helt at reell styrke består av et komplekst samarbeid mellom alle musklene.

Gode rutiner og gode teknikker er halve jobben. Lykke til! :) 

Skrevet

Tung styrketrening er fantastisk for kroppen, men anbefaler virkelig å ha en personlig trener i oppstarten hvis du skal prøve deg på knebøy, markløft osv. Teknikken er helt avgjørende. 

Lettere styrke med kun kroppsvekt kan du fint starte med selv. Jeg liker tipsene til Funkygine, fine øvelser du kan gjøre hjemme uten masse utstyr. Du må bare bla deg forbi all sponsen 😂

Anonymkode: a6b72...f06

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tung styrketrening er fantastisk for kroppen, men anbefaler virkelig å ha en personlig trener i oppstarten hvis du skal prøve deg på knebøy, markløft osv. Teknikken er helt avgjørende. 

Hvis PT’en er fysioterapeut kan jeg si meg enig, men de fleste har vel i grunn bare tatt et kjapt kurs og er ansatt for å lokke kunder til treningssenteret?

Har i alle fall sett skrekk-eksempler på PT som ikke kan noe som helst om trening, utover å pushe, så jeg ville vært skeptisk. 

HI er sykepleier, hun har allerede vært gjennom grunnleggende anatomi og forflytningsteknikk. Skal en del til for å komme på det nivået etter et lite kurs. 

Skrevet

Hvis PT’en er fysioterapeut kan jeg si meg enig, men de fleste har vel i grunn bare tatt et kjapt kurs og er ansatt for å lokke kunder til treningssenteret?

Har i alle fall sett skrekk-eksempler på PT som ikke kan noe som helst om trening, utover å pushe, så jeg ville vært skeptisk. 

HI er sykepleier, hun har allerede vært gjennom grunnleggende anatomi og forflytningsteknikk. Skal en del til for å komme på det nivået etter et lite kurs. 

Du må selvfølgelig være selektiv i valg av Pt (som alt annet i livet). Jeg gikk hos en Pt med bachelor innen faget og på ingen måte var opptatt av å pushe. Hun ga meg mange verdifulle tips under trening, observerte, tilpasset på de øvelsene som jeg ikke fikk skikkelig til. Hvis HI lærte det hun behøvde som sykepleier, ville hun ikke spurt her inne. Dessuten klarer du ikke å observere deg selv godt nok under treningen. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må selvfølgelig være selektiv i valg av Pt (som alt annet i livet). Jeg gikk hos en Pt med bachelor innen faget og på ingen måte var opptatt av å pushe. Hun ga meg mange verdifulle tips under trening, observerte, tilpasset på de øvelsene som jeg ikke fikk skikkelig til. Hvis HI lærte det hun behøvde som sykepleier, ville hun ikke spurt her inne. Dessuten klarer du ikke å observere deg selv godt nok under treningen. 

Du mener at hi burde kunne sette opp eget fullverdig treningsprogram siden hun er sykepleier? Det var litt av en påstand du

Anonymkode: 476a1...7f1

Skrevet

Du mener at hi burde kunne sette opp eget fullverdig treningsprogram siden hun er sykepleier? Det var litt av en påstand du

Ja, dette er så langt på viddene at jeg rett og slett ikke har ord. 

Som i alle andre yrkesgrupper finnes det dyktige og mindre dyktige pt-er. Gjør litt research, så finner du nok en som kan hjelpe deg. En pt kan også sette opp hjemmetreningsprogram. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis HI lærte det hun behøvde som sykepleier, ville hun ikke spurt her inne.

Uenig. Det er forskjell på å vite hva som er direkte feil posisjon for kroppen og å vite hva som er de mest effektive styrkeøvelsene. Det er to helt ulike ting.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dette er så langt på viddene at jeg rett og slett ikke har ord. 

Da var det jammen bra at det ikke var noen som påstod det da!

Har dere noe positivt å bidra med i tråden, eller er dere her bare for å først mistolke og deretter frese av alt jeg skriver?

Skrevet

Søk opp Shelley Darlington på YouTube. Kjempebra dame med god peiling. Videoene hennes har fått meg igang med hjemmetrening. 

Anonymkode: 4bc0b...f96

Skrevet

Takk for svar alle sammen😊 

PT er uaktuelt i disse tider pga jobber med lungepasienter som er svært sårbare, så satser på hjemmetrening. Tar ikke noen sjanser i disse coronatider😉

Mange konstruktive svar her så prøver meg litt frem👍

Hi

Skrevet

Ta en kikk på disse, Hi:

https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/enkelt-treningsprogram

https://tara.no/helse/trening/tren-hele-kroppen-pa-ti-minutter

På den siste - sett stolen inntil en vegg, så den ikke sklir.

Gjør det enkelt. Velg ut noen få øvelser som du gjør til å begynne med, så kan du heller utvide med flere. Googler du så finner du mange enkle treningsprogram på nettet, bare vær litt kritisk til kildene, ikke alle er like gode.

Bruk det du har hjemme av hjelpemidler om du vil utvide til å bruke vekter i noen øvelser. Til å begynne med kan du fylle små brusflasker med vann. Når du blir litt sterkere kan du fylle dem med sand eller stein istedenfor. Når du har gjort f.eks. knebøy og utfall en stund kan du gjøre det med vekter i hendene. Eller med en sekk på ryggen med bøker i. En sekk med bøker i kan du også bruke til å trene biceps. Vær litt forsiktig med vekter over skuldrene, for går for fort frem der belastningsmessig er det fort gjort å få problemer med nakken (begynn av samme grunn derfor også med lettere push-up-varianter, ikke med strak kropp til å begynne med).

Det er flott og fornuftig å begynne med to ganger i uken, slik du har tenkt. Siden du ikke har trent særlig styrke tidligere så vil du få resultater av det. Så kan du heller utvide til f.eks. tre eller fire ganger på sikt om du føler for det. Skal du trene fire ganger pr. uke bør du trene f.eks. overkropp ene gangen, så underkroppen og bytte på annenhver gang. Men begynner du med to ganger kan du ta noen generelle øvelser for hele kroppen begge gangene.

Ikke legg listen for høyt. Om du så bare starter med 1-3 øvelser pr. gang så vil du faktisk få fremgang om du ikke har trent det før (jo dårligere trent, jo raskere effekt, selv med lite/få treninger i uken). Men lag deg et overkommelig program for deg selv, og så kan du heller utvide med flere øvelser eller bytte litt ut etterhvert.

Her har du også en del tips: https://www.nrk.no/livsstil/slik-kan-du-trene-i-koronakarantene-1.14936908

Anonymkode: 68b75...04a

Skrevet

Et tips til - hvis du greier å stramme den tversgående magemuskelen (under navlen), så husk å stramme den i nesten "alle" øvelsene du gjør, enten det er knebøy eller utfall, mageøvelser, planken, øvelser med vekter m.m. Er du bevisst på å koble inn den i alle øvelser vil det ha stor overførelsesverdi til jobben din også ved forflytninger osv., da du beskytter ryggen din når du kobler den inn.

Anonymkode: 68b75...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...