Gå til innhold

Grensesetting og konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på snart 6 år finn på mye tull . Han har vanskelig for å høyre på beskjeder og gjer ofte ting han ikkje skal. I går tulla han på ute i fjoset selv om han fikk beskjed om å slutte og idag fikk han beskjed om at hvis han gjorde ting han visste var galt så måtte han komme inn for resten av dagen. Han og broren har krangla mye, han har ikkje høyrt etter på beskjeder slo med ein hammer på eit hundebur, på bålpanna og på flisene på trappa slik at den knuste. Etter det var det selvsagt inn. Han prøvde å springe ut en gang, men mannen min tok han med inn. Etter en stund med hyling sa han at i morgon skal eg vera snill. Han begynte i tillegg å rydde rommet og støvsuge for han hadde ikke noe annet å gjera sa han 

Tror dere han har lært? Var det riktig konsekvens? Har nok vært litt dårlig med å følge opp konsekvenser.prøvde og å spør hvorfor han slo med hammer på flisene, men han visste ikke. 

Anonymkode: e28ef...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en bra start. Han har nok lært noe, men ikke se bort ifra at han prøver seg igjen. Som en advarsel kan det være fint å minne han på hva som skjedde i dag. 

Anonymkode: a521a...6f3

Skrevet

Det å måtte være inne fordi man er uskikkelig er ikke en konsekvens, men en straff. 

Helt greit å straffe uønsket oppførsel, men kall en spade for en spade. 

Han har nok ikke ‘lært’ i den forstand at han plutselig begynner å lye og høre etter, men han har lært at dere holder ord når dere forteller hva straffen blir ved å ikke høre etter. Det er viktig å være konsekvent. 

Anonymkode: 96f5e...dd5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det å måtte være inne fordi man er uskikkelig er ikke en konsekvens, men en straff. 

Han har nok ikke ‘lært’ i den forstand at han plutselig begynner å lye og høre etter, men han har lært at dere holder ord når dere forteller hva straffen blir ved å ikke høre etter. Det er viktig å være konsekvent. 

Hva vil du si at konsekvensen skulle blitt? Tenker at å måtte være inne er en konsekvens etter å ha ødelagt ting ute. Nysgjerrig på hva du ville gjort?🤔

Skrevet

Vil absolutt si det var en konsekvens og ikke en straff. «Når vi ikke kan stole på deg når du er alene ute er konsekvensen at du må være inne resten av dagen»

Anonymkode: 2c17d...d84

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nok vært litt dårlig med å følge opp konsekvenser.prøvde og å spør hvorfor han slo med hammer på flisene, men han visste ikke. 

Får han like mye oppmerksomhet når han gjør de riktige tingene, eller ikke gjør noe spesielt, som når han gjør rampestreker?

Anonymkode: 6d91d...e61

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tøys!

Det å måtte være inne kan faktisk være en belønning. 

Her må man slutte å være så kategorisk, og i stedet se på hva som er det enkelte barns opplevelsesverden og motivasjonsfaktor. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det at han måtte være inne en direkte konsekvens! Han klarte ikke å oppføre seg ute etter advarsel. Konsekvensen ble da at når vi ikke kan stole på at du oppfører deg når du er ute, så må du være inne så vi har kontroll på hva du holder på meg. Helt riktig konsekvens som er direkte knyttet til det han gjorde!

Anonymkode: 5bed1...bea

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt riktig konsekvens som er direkte knyttet til det han gjorde!

Anonymkode: 5bed1...bea

Da vi var små gjorde vi alt vi kunne for å få lov til å være inne. Så her har gutten gjort alt riktig ;) 

Skrevet

Tredje tråden på kort tid om umulige barn som ikke hører etter og hvordan man håndterer saken hvor barnet blir 2-3 yngre for hver gang. Har vi noen som holder på med oppgaveskriving og tester hypoteser eller er det noen som sjekker på DIB hvor grensen går på alder for når konsekvenser er greit? 

Anonymkode: 97a9c...062

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tredje tråden på kort tid om umulige barn som ikke hører etter og hvordan man håndterer saken hvor barnet blir 2-3 yngre for hver gang. Har vi noen som holder på med oppgaveskriving og tester hypoteser eller er det noen som sjekker på DIB hvor grensen går på alder for når konsekvenser er greit? 

Anonymkode: 97a9c...062

Mhm, eg har ikkje lest andre tråder om dette temaet og eg spør fordi dette skjedde idag. HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gutten vår på snart 6 år finn på mye tull . Han har vanskelig for å høyre på beskjeder og gjer ofte ting han ikkje skal. I går tulla han på ute i fjoset selv om han fikk beskjed om å slutte og idag fikk han beskjed om at hvis han gjorde ting han visste var galt så måtte han komme inn for resten av dagen. Han og broren har krangla mye, han har ikkje høyrt etter på beskjeder slo med ein hammer på eit hundebur, på bålpanna og på flisene på trappa slik at den knuste. Etter det var det selvsagt inn. Han prøvde å springe ut en gang, men mannen min tok han med inn. Etter en stund med hyling sa han at i morgon skal eg vera snill. Han begynte i tillegg å rydde rommet og støvsuge for han hadde ikke noe annet å gjera sa han 

Tror dere han har lært? Var det riktig konsekvens? Har nok vært litt dårlig med å følge opp konsekvenser.prøvde og å spør hvorfor han slo med hammer på flisene, men han visste ikke. 

Jeg tenker at hvis barnet ikke hører etter på beskjeder han får, så bør foreldrene gå inn i seg selv. Endre på tilnærmingen sin til barnet og måten man gir beskjeder. Konsekvenser er straff og selvom dere føler at barnet bare gjør galt og er slem så er det faktisk ikke tilfellet. Da har man en negativ holdning til barnet sitt. Du skriver at barnet selv sa at i morgen skal han være «snill». Det er ingen barn som er slemme. De gjør ikke ting for å være vanskelig eller provosere. 

Han er bare 6 år. Jeg gjorde ofte ting da jeg var til og med eldre enn ditt barn (rundt 8-9 år) uten å skjønne at det var galt. Selvom foreldrene mine sa det var galt så forsto jeg ikke. For de ga meg aldri en forklaring. Hva som var galt? Hvorfor fikk jeg ikke gjøre det? Hvorfor fikk jeg kjeft fordi jeg utforsket og fant på noe å gjøre? «nei, ikke gjør sånn, det der er galt, slutt med det« forteller ingenting. Det er ikke noe å lære av det og så plutselig bli straffet (få konsekvenser) på toppen av det hele? Hvordan tror du det føles for barnet? Forklar ordentlig hva som ikke er greit og hva du forventer av han. Kjeft og konsekvenser gjør noe med barnet, og ikke på en positiv måte, samtidig skaper det splid mellom dere og barnet. Et barn som slår og ødelegger ting viser på sin måte at noe ikke er greit. De klarer ikke å regulere seg selv. Det er din jobb som forelder å hjelpe med det og vise vei for barnet. Ingen barn er vanskelig, men har det vanskelig. Det kan være noe så enkelt som at barnet sliter med å regulere seg selv. 

For å få respekt må du vise respekt.

For å lære omsorg, må du vise omsorg. 

Barn speiler oss voksne. De gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Det er det ikke lærdom i. Du kan kun forandre deg selv.  Ønsker du en endring, må du gjøre en endring. 

Anonymkode: 5d23d...20f

Skrevet

Han er liten, han har ingen «grunn” for å gjøre rampestreker. Så det spørsmålet kan du droppe.

Høres ut som han ble litt skremt av at ei flis sprakk? Siden han prøver å kompensere med å rydde og ordne inne... det var veldig sjarmerende! 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at hvis barnet ikke hører etter på beskjeder han får, så bør foreldrene gå inn i seg selv. Endre på tilnærmingen sin til barnet og måten man gir beskjeder. Konsekvenser er straff og selvom dere føler at barnet bare gjør galt og er slem så er det faktisk ikke tilfellet. Da har man en negativ holdning til barnet sitt. Du skriver at barnet selv sa at i morgen skal han være «snill». Det er ingen barn som er slemme. De gjør ikke ting for å være vanskelig eller provosere. 

Han er bare 6 år. Jeg gjorde ofte ting da jeg var til og med eldre enn ditt barn (rundt 8-9 år) uten å skjønne at det var galt. Selvom foreldrene mine sa det var galt så forsto jeg ikke. For de ga meg aldri en forklaring. Hva som var galt? Hvorfor fikk jeg ikke gjøre det? Hvorfor fikk jeg kjeft fordi jeg utforsket og fant på noe å gjøre? «nei, ikke gjør sånn, det der er galt, slutt med det« forteller ingenting. Det er ikke noe å lære av det og så plutselig bli straffet (få konsekvenser) på toppen av det hele? Hvordan tror du det føles for barnet? Forklar ordentlig hva som ikke er greit og hva du forventer av han. Kjeft og konsekvenser gjør noe med barnet, og ikke på en positiv måte, samtidig skaper det splid mellom dere og barnet. Et barn som slår og ødelegger ting viser på sin måte at noe ikke er greit. De klarer ikke å regulere seg selv. Det er din jobb som forelder å hjelpe med det og vise vei for barnet. Ingen barn er vanskelig, men har det vanskelig. Det kan være noe så enkelt som at barnet sliter med å regulere seg selv. 

Barn speiler oss voksne. De gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Det er det ikke lærdom i. Du kan kun forandre deg selv.  Ønsker du en endring, må du gjøre en endring. 

DETTE❤️❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: 43e51...34d

Skrevet
16 minutter siden, Pashla skrev:

Han er liten, han har ingen «grunn” for å gjøre rampestreker.

Sterkt og velskevet! "Grunnen" til at barn gjør rampestreker er altså "ingen". Det var nok en tankevekker for mange!

Husk bare å sette langt lavere grenser og langt høyerer konsekvenser for gutter sammelignet med jenter, slik at det samsvarer med rettsapparatet ellers i samfunnet.

Anonymkode: 2c3cf...246

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vil du si at konsekvensen skulle blitt? Tenker at å måtte være inne er en konsekvens etter å ha ødelagt ting ute. Nysgjerrig på hva du ville gjort?🤔

Jeg kan svare jeg. Jeg hadde aldri gitt straff eller konsekvens. Jeg hadde satt meg ned og snakket rolig med han. Spurt han og snakket om dette. Lyttet. 

Kanskje dere må finne ut andre måter å snakke med han på. 

Fikk vondt inni meg da din gutt sa at :" I morgen skal jeg være snill." 😮

Anonymkode: 11bbb...008

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette! 👏👏👏👏👏

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får han like mye oppmerksomhet når han gjør de riktige tingene, eller ikke gjør noe spesielt, som når han gjør rampestreker?

👏👏👏

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

👏👏👏Anonymkode: 11bbb...008

Ja

Skrevet

Amen! 
Helt enig

Anonymkode: 6e297...741

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...