Gå til innhold

Har det noe å si for dere om en mann har sittet inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere at han har gjort opp for seg, eller synes dere det trekker ned uansett?

Nå tenker jeg ikke på alvorlige forbrytelser som voldtekt og mishandling, men for eksempel trafikkforbrytelser, økonomiske forbrytelser, vold som ikke er mishandling (slosskamp) osv.

Anonymkode: a32ba...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker han har gjort opp for seg. 

Anonymkode: f5b31...8d1

Skrevet

Ehh ja! Jeg hadde helt klart styrt unna. En som har sittet inne for vold er nok fort voldelig ellers også.

Anonymkode: 9448c...695

Skrevet

Det kommer an på hvor lenge det er siden og hva slags miljø han er i i dag.

I utgangspunktet har han jo gjort opp for seg, men en slåsskjempe som fremdeles vanker i et røft miljø er ikke attraktiv for meg. Heller ikke en hvitsnippforbryter som fremdeles synes det er greit med økonomiske ulovligheter så lenge han ikke blir tatt.

Men mannen min har faktisk en dom, han slo til en fyr når han var i begynnelsen av 20 årene. Det var den andre fyren som slo først, men mannen min traff bedre. Min mann fikk bare en blåveis, den andre mannen fikk slått løs en tann. Han har ikke sittet inne da, men det var en politisak og den ble vel avgjort i forliksrådet eller noe sånt. Det var før jeg møtte mannen min og jeg har aldri noen gang på de nå 23 årene vi har vært sammen sett antydning til voldelighet. Så ingen regel uten unntak ;)

Anonymkode: 72e20...913

Skrevet

Hvis han har sittet inne på grunn av vold er jeg ikke intressert.

Hvis det er snakk om andre ting kommer det an på hva slags innstilling han selv har til det og hvor alvorlig jeg synes det er. Hans instilling: Hvorfor gjorde han som han gjorde? Angrer han? Er det handingen han angrer på, eller det at han ble tatt?

Hvor alvorlig jeg synes det er: Planlagt eller impuls? Hvor mye gikk det ut over andre? Hva var motivet?

Anonymkode: 45eb3...84b

Skrevet

Jeg var naiv og beit på at han var blitt snill gutt. Min hadde riktignok en voldsdom for slagsmål. 
Men han var ikke et bra valg. Hvitsnippforbryterer.

Anonymkode: e2743...03b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh ja! Jeg hadde helt klart styrt unna. En som har sittet inne for vold er nok fort voldelig ellers også.

En person kan fint ha blitt provosert til vold i en spesiell situasjon uten å være voldelig ellers. En venn av meg slo ut tennene på en kompis som hadde ligget med den 14 år gamle søstera hans. Han ble straffet for det (kompisen også), men han finnes ikke voldelig ellers. Tror faktisk jeg hadde hatt større problemer med skattesvindel, det er et bevisst bedrag av fellesskapet.

Skrevet

Kommer helt an på hva det er. Har vært sammen med en som satt inne for heleri da han var en unggutt, snillere mann finnes ikke. 

Anonymkode: 57501...a58

Skrevet

I prinsippet hadde jeg holdt meg langt unna. Men så har man unntakene. 

En kompis av mannen var på kjøret da han var rundt 20 år, ruset seg på diverse og ble kjempehissig. Han havet i slåsskamp med en annen og i kampens hete fikk han inn et spark mot hodet og holdt på å drepe motstanderen. Han ble svært skadet og har enda mén etter skaden. Det tok mange år før offeret kom tilbake til arbeid. Mannens kompis fikk en ganske lang fengselsstraff og kom tilbake som et fullstendig rehabilitert menneske. Han rører ikke alkohol eller andre rusmidler og han er fanatisk opptatt av å følge loven. Han risikerer ikke å komme 5 km/t over fastsatt fartsgrense engang. 

Nå er han gift og har tre barn og lever et helt alminnelig og stabilt familieliv. Konen angrer slett ikke på at hun våget å satse på han den gangen selv om det ikke manglet på advarsler. 

Så det er svært vanskelig å svare kategorisk ja eller nei på et slikt spørsmål. 

Anonymkode: 1155d...f8c

Skrevet

En venn meg har sittet inne 8 ganger for vold og to av gangene var det så alvorlig vold at han fikk ekstra lang soning. Så det viser jo bare at fengselsfugler er livsfarlige! De tar veldig fort til vold å lærer heller ikke av å bli oppvartet i fengsel ,der de som jobber der behandler innsatte som venner. Han det vært mye hardere å være i fengsel så hadde gjerne ikke alle hele tiden kommet tilbake!  

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I prinsippet hadde jeg holdt meg langt unna. Men så har man unntakene. 

En kompis av mannen var på kjøret da han var rundt 20 år, ruset seg på diverse og ble kjempehissig. Han havet i slåsskamp med en annen og i kampens hete fikk han inn et spark mot hodet og holdt på å drepe motstanderen. Han ble svært skadet og har enda mén etter skaden. Det tok mange år før offeret kom tilbake til arbeid. Mannens kompis fikk en ganske lang fengselsstraff og kom tilbake som et fullstendig rehabilitert menneske. Han rører ikke alkohol eller andre rusmidler og han er fanatisk opptatt av å følge loven. Han risikerer ikke å komme 5 km/t over fastsatt fartsgrense engang. 

Nå er han gift og har tre barn og lever et helt alminnelig og stabilt familieliv. Konen angrer slett ikke på at hun våget å satse på han den gangen selv om det ikke manglet på advarsler. 

Så det er svært vanskelig å svare kategorisk ja eller nei på et slikt spørsmål. 

For alt du vet så er han konemishandler.. De som har sittet inne for vold før er ofte det.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For alt du vet så er han konemishandler.. De som har sittet inne for vold før er ofte det.

Det er nok heller slik at de som mishandler partneren ofte er dømt for vold. Det betyr ikke at flertallet av dem som er dømt for vold, mishandler partneren.

Skrevet

Det har noe å si hva han har sittet inne for. Jeg tenker i grunn at alle kan være uheldige så det handler om hva vedkommende har gjort. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og for alt du vet så er han ikke det. 

Man kan aldri vite helt hvordan andre har det innenfor husets fire vegger, men han ble så skremt av hva han gjorde og hva narkotika gjorde med han at han hele tiden er bevisst på å ikke miste kontrollen over seg selv igjen. Så jeg tviler på at akkurat han har en gjemt, mørk side. 

Han er normalt hissig og ikke redd for å gi beskjed til hverken kona eller andre, men han holder seg unna rus, som nok var hovedgrunnen til episoden den gangen. 

Mange av de som mishandler partneren sin har jo aldri vært i konflikt med loven, de holder jævelskapen hjemme. 

Skrevet

Det kommer helt an på hva og når. 

Jeg er i 40 årene, og dater menn i 40 årene. Så er det en som havnet i sloss kamp da han var 20 år, ser jeg jo ikke på det som et problem i dag. 

Anonymkode: bd487...db1

Skrevet

Kommer jo helt an på. Bestekompisen min er snill som dagen er lang, bra utdanning, jobb osv. Han har kone og barn. Han satt inne noen dager  i begynnelsen av 20 årene. Han kjørte alt for fort. Han har nok, som mange av oss, kjørt over fartsgrensen i senere tid også, men ikke påkjørt slik han gjorde den gang.

Svigerfar har sittet inne for vold. Ikke lenge da. Formildende omstendigheter. Han drepte nesten datteren sin voldtektsmann. Hun var bare 15 år. Ikke riktig å ta saken i egne hender, men kan forstå at han klikket. Den gang gjorde politiet lite og ting tok tid.

Kjenner en som har sittet inne for vold opp til flere ganger. Snill fyr til vanlig, men liker å sloss på fylla. Hadde ikke tatt i han med ildtang. Når man er over 40 år burde man ha vokst forbi den slags oppførsel.

Anonymkode: 738b4...d8a

Skrevet

Hadde styrt langt unna! Er ikke interessert i kjæreste eller venner som har vært i fengsel 

Anonymkode: 37079...d05

Skrevet

Har alt å si. Er sikkerhetsklarert på høyeste nivå, og kan ikke menge meg med straffedømte.

Anonymkode: 87483...79e

Skrevet

Det skal ganske mye til for å få en fengselsstraff i Norge. Altså; saken må være alvorlig. Mindre alvorlige saker, også vold, rus, kjøring over fartsgrensene, vinningskriminalitet osv, gir bøter, samfunnsstraff eller betinget fengsel. 

Er man idømt i stinget fengsel er alvorligheten av forholdet stor og/eller man har handlet med forsett. 

Personlig ville jeg holdt meg laaaaaangt unna!

Anonymkode: ef59e...182

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker dere at han har gjort opp for seg, eller synes dere det trekker ned uansett?

Nå tenker jeg ikke på alvorlige forbrytelser som voldtekt og mishandling, men for eksempel trafikkforbrytelser, økonomiske forbrytelser, vold som ikke er mishandling (slosskamp) osv.

Det kommer an på hva han sitter/har sittet inne for. Er det drap eller grov vold (ikke i forsvar) eller voldtekt/voldtektsforsøk så er det nei fra meg. Det spiller ingen rolle om han har «gjort opp for seg». En slik person forandrer seg ikke og den dagen de begikk ugjerningen så valgte personen å ødelegge livet til en eller flere personer. Tror offeret/ofrene noen gang blir ferdig med saken? Det gjør de nemlig ikke. Smerten den personen påførte kommer alltid til å være der. Så for meg har det MYE å si hva mannen har sittet inne for. Enkelte mennesker ønsker jeg ikke å omgås og enkelte verdier skal ikke mine barn assosieres med. 

Anonymkode: 56b9a...e9a

Skrevet

Jeg kunne akseptert dom for ulovlig demo i ungdommen, gamle Blitzere er bra folk. Ingenting annet.

Skrevet

Helt uaktuelt. 

Anonymkode: 0f4b0...ecf

Skrevet

Kjenner flere folk som har vært inne og tenker ikke at samfunnets valg av straffereaksjon er det som avgjør hendelsenes alvorlighetsgrad. For samfunnet er rigget til å beskytte rikdom, det må vi ikke glemme, og lovene har hele tiden hatt den funksjonen. Straffene er proporsjonert etter dette verdisynet. 

Men han må jo være ærlig og selv fortelle hva han mener har skjedd, og hvordan han eventuelt har reparert de skadevirkningene hans opptreden har gitt. Å bli arrestert med hasj i bilen er en ikke-sak, å bli arrestert for vold mot ekskona er noe HELT annet.

Skrevet

Det kommer helt an på hva det var for, hvor lenge det var siden og hans egne refleksjoner rundt det.

Kjenner en som satt et halvt år i fengsel når han som ung jobbet svart ved siden av å være sykemeldt. Han er verdens beste fyr. 

Anonymkode: 7203c...3fd

Skrevet

Kjenner også en som satt i fengsel for å ha nektet militærtjeneste.

Anonymkode: 7203c...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...