Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Vi har en gutt på 7 år som nylig startet på Ritalin ( kun fire dager siden) Han får nå 5mgx2 ( får hver 4. time) og skal opp til 25mg i løpet av 4 uker. Vi opplevde han som mer irritabel etter første dose. Så ble han roligere på dag 2 og hadde en fantastisk dag på alle områder på dag 3 og i dag på dag 4 var han sitt gamle jeg - med sinneutbrudd , intens mas, masse uro. Vi vet at medisinen går rimelig fort ut av kroppen, og lurer på om det er vanlig med så ulike dager i oppstarten ?! og om han muligens reagerer når medisinen går ut sv kroppen ?! Jeg sitter og leser om conserta og andre medisiner , bare for å se hva som finnes! Jeg vet at barn reagerer ulikt ,men jeg ønsker gjerne erfaringer fra dere som har vært / er i samme prossess! Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Ja, det kan ta 4-5 uker, minst, før bivirkningene går over. Det vil si, noen går ikke nødvendigvis over. Min på 17 år får fortsatt to bivirkninger av dette, han mister appetitten og er stresset så lenge medisinen virker. Han tar depotkapsler som skal virke i 6-8 timer, men han sier effekten begynner å forsvinne ut litt og litt fra 5 timer. Han har prøvd andre typer medisin også, men foretrekker selv Ritalin. Nå har han imidlertid gått kraftig ned i dose det siste halvåret, og klarer seg godt likevel (fra 60 mg til 10 mg). Anonymkode: 2933c...da4
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Tusen takk for svar ! Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 HI her: Og i dag , på dag fem har han hatt større sinneutbrudd enn på lenge. Håper det bare er bivirkninger .... jeg ser blaff av bedring også- i de rolige periodene! Vi får holde ut. Ønske mitt er at han skal oppleve hvert fall noen stunder med ro i kroppen sin. Han er så hardt rammet ,- både når det gjelder uro i hodet og i kroppen. Vi har lest om barn som responderte positivt bare etter første tablett , så jeg hadde ikke sett for meg at adferden hans ble verre🙈 Krysser i det lengste for dette vil hjelpe han, da utfordringene hans er så store at han sliter så utrolig mye med samspill, lek og rett og slett å fungerer i hverdagen ! Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her: Og i dag , på dag fem har han hatt større sinneutbrudd enn på lenge. Håper det bare er bivirkninger .... jeg ser blaff av bedring også- i de rolige periodene! Vi får holde ut. Ønske mitt er at han skal oppleve hvert fall noen stunder med ro i kroppen sin. Han er så hardt rammet ,- både når det gjelder uro i hodet og i kroppen. Vi har lest om barn som responderte positivt bare etter første tablett , så jeg hadde ikke sett for meg at adferden hans ble verre🙈 Krysser i det lengste for dette vil hjelpe han, da utfordringene hans er så store at han sliter så utrolig mye med samspill, lek og rett og slett å fungerer i hverdagen ! Anonymkode: 75ee1...491 Vår hadde enorme humørsvingninger i starten, men det gikk seg til. Dere kan eventuelt be om å prøve Medikinet. Anonymkode: 2933c...da4
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vår hadde enorme humørsvingninger i starten, men det gikk seg til. Dere kan eventuelt be om å prøve Medikinet. Anonymkode: 2933c...da4 Takk for svar❤️❤️ Hvor lang tid tok det før det stabiliserte seg. Gutten spør etter mer medisin .... akkurat som om kroppen vil ha mer?!? Hvor gammel var barnet da det startet ... ? Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar❤️❤️ Hvor lang tid tok det før det stabiliserte seg. Gutten spør etter mer medisin .... akkurat som om kroppen vil ha mer?!? Hvor gammel var barnet da det startet ... ? Anonymkode: 75ee1...491 Vår var 11 år og begynte med Medikinet. Han tålte ikke det og hadde voldsomme raserianfall, slik du beskriver. Etter noen uker byttet legen på BUP til Ritalin og vips ble humøret jevnere med en gang. Legen sa at selv om de to egentlig er like, så er det noen barn som ikke tåler den ene typen, men den andre. Det kan godt være han merker en effekt selv. Ellers er det jo viktig å huske på at Ritalin er sentralstimulerende og kan gi en god følelse også. Vår har ikke den effekten, men det kan skje. Anonymkode: 2933c...da4
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vår var 11 år og begynte med Medikinet. Han tålte ikke det og hadde voldsomme raserianfall, slik du beskriver. Etter noen uker byttet legen på BUP til Ritalin og vips ble humøret jevnere med en gang. Legen sa at selv om de to egentlig er like, så er det noen barn som ikke tåler den ene typen, men den andre. Det kan godt være han merker en effekt selv. Ellers er det jo viktig å huske på at Ritalin er sentralstimulerende og kan gi en god følelse også. Vår har ikke den effekten, men det kan skje. Anonymkode: 2933c...da4 Jeg svarte deg tidligere , men finner ikke svaret mitt?! Uansett, det som er veldig merkelig er at han etter ritalinen skal være ute sv kroppen fungerer han bedre enn han noen gang har gjort. Han klarer til og med å sette ord på alt som har vært vanskelig i løpet av dagen. Beklager seg, og sier ting han aldri har sagt. Setter ord på følelser. Viser han forstår både oss og seg selv... Mer moden enn jeg har opplevd han noen gang. Og SÅ rolig og enkel å ha med å gjøre. Er det ettervirkninger ... tro?! Vet ikke om det er noe som heter det engang 😅 Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 For det første er det jo en veldig liten dose.. men det kan hende, at han i den tiden han tar medisinen, får glimt av «en annen virkelighet» og at det er overveldende for han. Hvorfor får han ikke depot tabletter? Da frigjøres medisinen gradvis og man unngår de store berg-og-dal-banesvingningene man ofte ser med vanlig kortvarig Ritalin. Hadde bedt om det. Og å øke dosen til 10 mg. Syns det var en litt rar måte å starte på. Som sagt, var psykiater sa at det er mye mer berg-og-dal-bane i forhold til følelsene.. Anonymkode: d3e33...721
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det første er det jo en veldig liten dose.. men det kan hende, at han i den tiden han tar medisinen, får glimt av «en annen virkelighet» og at det er overveldende for han. Hvorfor får han ikke depot tabletter? Da frigjøres medisinen gradvis og man unngår de store berg-og-dal-banesvingningene man ofte ser med vanlig kortvarig Ritalin. Hadde bedt om det. Og å øke dosen til 10 mg. Syns det var en litt rar måte å starte på. Som sagt, var psykiater sa at det er mye mer berg-og-dal-bane i forhold til følelsene.. Anonymkode: d3e33...721 Jeg er helt enig med deg, og skal ringe legen på mandag! Jeg har tenkt alle tankene du beskriver! Tusen tusen takk for at du svarer meg!! Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig med deg, og skal ringe legen på mandag! Jeg har tenkt alle tankene du beskriver! Tusen tusen takk for at du svarer meg!! Anonymkode: 75ee1...491 Han skal øke dosen på mandag !! Vet ikke om jeg tør øke før. Hsn øker da til : 10mg morgen og 5mg til lunsj. Med fire timer mellom. Han får nå 5x2 så blir 10mg tilsammen! Grunnen til at legen ville vente med depot , var at han ville finne riktig dose først!! Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 Jippi.... det ser ut som vi er på rett vei! En positiv endring etter vi økte til 10mg morgen og 5mg lunsj! Men jeg ønsker virkelig depot, så slipper han de svingningene. Drømmer om å gjøre helt normale ting... som å dra på besøk , få besøk, dra i butikken,en cafetur, bade til sommeren uten å grue meg🙏🙏Det har vært en kamp og en prøvelse i ca 6 år!! Det er så godt å se han leke uten å stresse, snakke ferdig setninger fordi han er roligere , sovner lettere .... og noe så enkelt som å se ferdig en film på TV. Tenk så lettere livet kan bli❤️ Anonymkode: 75ee1...491
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jippi.... det ser ut som vi er på rett vei! En positiv endring etter vi økte til 10mg morgen og 5mg lunsj! Men jeg ønsker virkelig depot, så slipper han de svingningene. Drømmer om å gjøre helt normale ting... som å dra på besøk , få besøk, dra i butikken,en cafetur, bade til sommeren uten å grue meg🙏🙏Det har vært en kamp og en prøvelse i ca 6 år!! Det er så godt å se han leke uten å stresse, snakke ferdig setninger fordi han er roligere , sovner lettere .... og noe så enkelt som å se ferdig en film på TV. Tenk så lettere livet kan bli❤️ Anonymkode: 75ee1...491 Så utrolig bra!! Jeg som svarte deg over her. 🙂 Ja, livet kan bli så mye bedre når medisin funker, har opplevd det selv med eldste her. Godt for alle. ❤️ Lykke til på veien videre. Anonymkode: d3e33...721
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå