Gå til innhold

8 åring som ikke følger regler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 8 år får lese fra 20 til 20.30 i sengen. Likevel er det så mange ganger at han forsetter å lese lenge etter han skulle lagt seg å nå er jeg drittlei! Det hjelper ikke å snakke med han,det hjelper heller ikke kjefte. Hva hadde dere gjort? Sagt neste kveld at han ikke får lese på sengen som en konsekvens av at han ikke hører etter? Eller bare tatt vekk alt av lesestoff etter han har fått lese en halvtime?

Anonymkode: 7ef10...7cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på 8 år får lese fra 20 til 20.30 i sengen. Likevel er det så mange ganger at han forsetter å lese lenge etter han skulle lagt seg å nå er jeg drittlei! Det hjelper ikke å snakke med han,det hjelper heller ikke kjefte. Hva hadde dere gjort? Sagt neste kveld at han ikke får lese på sengen som en konsekvens av at han ikke hører etter? Eller bare tatt vekk alt av lesestoff etter han har fått lese en halvtime?

Hadde latt han lese til han sovner. Lesing er veldig positivt og det er også søvndyssende. Han sovner når han er trøtt. 

Anonymkode: b0499...d09

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde latt han lese til han sovner. Lesing er veldig positivt og det er også søvndyssende. Han sovner når han er trøtt. 

Han trenger mye søvn å hvis han får lese til han sovner så blir klokken gjerne 23. For i helgene får han lese til han sovner. 

Skrevet

Da hadde jeg gått inn kl 20.30, tatt bort boken, gitt en klem og sagt god natt. 

Du har valget om å avslutte dagen på en hyggelig eller en utrivelig måte. 

Skrevet

Datteren min får høre på lydbok om kvelden, og blir selvfølgelig dratt inn i et spennende univers og glemmer helt klokken selv. 

Så jeg går inn til henne når det er på tide å sove, legger vekk headsett og sier godnatt 

I ditt tilfelle ville jeg gjort det samme. Gått inn, tatt vekk boken og sagt natta. Er ingenting å hisse seg opp over dette vel? 

Anonymkode: 5c27b...a5a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig, hvis det er snakk om bøker. Ikke hvis det er snakk om skjerm.

Anonymkode: 35ce9...a16

Skrevet

Han trenger mye søvn å hvis han får lese til han sovner så blir klokken gjerne 23. For i helgene får han lese til han sovner. 

Da får du si at hvis han ønsker å kunne lese på sengen, så må han være med å finne et passende sted å avslutte lesingen, ellers kan han ikke lese på sengen. Så sier du fra når det nærmer seg, og så ser du til han fem minutter etterpå. Innen da bør han ha funnet et passende sted å avslutte. 

Skrevet

Du blir drittlei og sint fordi han leser lenger enn en halvtime på sengen? Nåde meg. 

Anonymkode: 7f7cd...a13

Skrevet

Du blir drittlei og sint fordi han leser lenger enn en halvtime på sengen? Nåde meg. 

Når jeg kommer inn å klokken er 22 å han forsatt leser så blir jeg sur ja! Han er sur og trøtt om morgenen så er en grunn til at han skal sove 20.30!

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig, hvis det er snakk om bøker. Ikke hvis det er snakk om skjerm.

Det er snakk om Donald blader eneste jeg får han til å lese :P Han er sur og trøtt om morgenen så han trenger mer søvn enn hvis han får lese til 23 for da sovner han av seg selv.

Skrevet

Da må du gjøre din jobb som mamma og hjelpe han. Om han ikke klarer å styre det selv velger du å kjefte eller hjelpe. 
jeg som voksen klarer ikke å legge boken fra meg om den er spennende. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min får høre på lydbok om kvelden, og blir selvfølgelig dratt inn i et spennende univers og glemmer helt klokken selv. 

Så jeg går inn til henne når det er på tide å sove, legger vekk headsett og sier godnatt 

I ditt tilfelle ville jeg gjort det samme. Gått inn, tatt vekk boken og sagt natta. Er ingenting å hisse seg opp over dette vel? 

Anonymkode: 5c27b...a5a

Når han gjøre dette hver eneste dag så blir jeg drittlei jo. Sier jo fra at nå må han sove. Han legger vekk bladet,men henter den tydligvis etter en stund igjen å begynner å lese mer.

Skrevet
2 minutter siden, Lille krøll skrev:

Da må du gjøre din jobb som mamma og hjelpe han. Om han ikke klarer å styre det selv velger du å kjefte eller hjelpe. 
jeg som voksen klarer ikke å legge boken fra meg om den er spennende. 

Jeg kommer jo inn når han skal slutte å lese å han legger vekk bladet. For så hente det frem igjen å lese mer etter en stund igjen.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer jo inn når han skal slutte å lese å han legger vekk bladet. For så hente det frem igjen å lese mer etter en stund igjen.

Da må du jo løse den situasjon. Feks ta lesestoff ut fra rommet. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om Donald blader eneste jeg får han til å lese :P Han er sur og trøtt om morgenen så han trenger mer søvn enn hvis han får lese til 23 for da sovner han av seg selv.

Donald går under kategorien bøker. 

Gi han en fem-minutters varsel på å avslutte, så tar du med deg boken/bladet ut etter fem minutter. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det siste. Gå inn og hent boka. Si god natt og gi en klem.
Han er ikke gammel nok til å selvregulere og det er urettferdig av deg å forvente det.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når han gjøre dette hver eneste dag så blir jeg drittlei jo. Sier jo fra at nå må han sove. Han legger vekk bladet,men henter den tydligvis etter en stund igjen å begynner å lese mer.

Syns ikke du kan forvente at barnet tar på seg et så stort ansvar eller at han klarer å regulere seg. Hisse seg over dette? Jøsses. Da begynner jeg å lure på hvor ille det er når barnet gjør noe som virkelig ikke er bra. Forvent mindre av barnet og ta ansvar som forelder. Tenk på hvordan det hadde vært om barnet døde uventet i løpet av natta og det siste mellom dere var kjefting på grunn av noe så lite som lesing. 

Avslutt kvelden hyggelig. Gå inn og si med en hyggelig tone at nå er det natt. Ta med lesestoffet. Gi kos, «glad i deg» og gå ut. Ikke lag krig over små ting. 

Anonymkode: 2f054...781

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke du kan forvente at barnet tar på seg et så stort ansvar eller at han klarer å regulere seg. Hisse seg over dette? Jøsses. Da begynner jeg å lure på hvor ille det er når barnet gjør noe som virkelig ikke er bra. Forvent mindre av barnet og ta ansvar som forelder. Tenk på hvordan det hadde vært om barnet døde uventet i løpet av natta og det siste mellom dere var kjefting på grunn av noe så lite som lesing. 

Avslutt kvelden hyggelig. Gå inn og si med en hyggelig tone at nå er det natt. Ta med lesestoffet. Gi kos, «glad i deg» og gå ut. Ikke lag krig over små ting. 

Anonymkode: 2f054...781

Han er ikke ett lite barn men blir 9 år i år,bør kunne forvente at han følger en beskjed.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke ett lite barn men blir 9 år i år,bør kunne forvente at han følger en beskjed.

Så du holder på at dette er et problem? Om du ikke klarer å løse dette uten å skape konflikt går du nok mot noen utrivelige år når tenårene nærmer seg. 

Skrevet
1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Så du holder på at dette er et problem? Om du ikke klarer å løse dette uten å skape konflikt går du nok mot noen utrivelige år når tenårene nærmer seg. 

Det er jo ett problem når ett barn gjentatte ganger velger å ikke følge regler ja.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ta sikringen og si at den vil være av i tre måneder. Holder ikke det fjerner du skjerm/telefon/spill eller andre ting han liker som straff om det ikke funker. Vær voksen. Gi konsekvenser. Det er ingen baby. 

Anonymkode: 525c2...7c4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ett problem når ett barn gjentatte ganger velger å ikke følge regler ja.

Men da må du jo finne en måte å løse dette på? Du er den voksne og det er ditt ansvar å få leggetiden til å fungere. 

Må du fjerne bladene, så er vel det en ganske enkel handling? 20.30 henter du bladene, gir nattaklem og går ut av rommet. Hvordan kan dette være et så stort problem?

Skrevet

Verdens enkleste løsning - du fjerner bladene og sier god natt. Problem solved!

Anonymkode: 0d8e5...47a

Skrevet

Jeg hadde lagt han 30 min tidligere.

Anonymkode: 9137a...206

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg kommer inn å klokken er 22 å han forsatt leser så blir jeg sur ja! Han er sur og trøtt om morgenen så er en grunn til at han skal sove 20.30!

Og hvorfor i alle herrens dager går du ikke inn før kl 22? Du går selvfølgelig inn når du vil han skal legge vekk bladet, skrur av lyset og sier god natt. Så avtaler du at om han vil lese på sengen lenger får han legge seg tidligere dagen etter, men lyser skal av halv ni. Han er 8 år, du skal liksom være den voksne her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...