Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Noen som har pomeranian, kjenner til rasen som kan gi oss råd. vi vurderer å skaffe oss den, men hører noen sier at det kan være bedre med en bladningsrase pga mindre sjanse for sykdommer. Anonymkode: 47740...990
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Det er ikke mindre sjanse for sykdom når du kjøper en blanding. De som avler frem slike blandinger har gjerne ingen kunnskap om avel og sykdommer. Det du skal sørge for er å finne en seriøs oppdretter som bare avler på friske dyr, som følger nøye opp så både foreldre, besteforeldre osv er friske dyr. Anonymkode: f97be...168
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Myten om at blandingshunder er mindre syke er vel avkreftet for lengst? Blander man to-fire raser er det jo større sjangs for at den får arvelige sykdommer fra alle to-fire rasene enn bare fra en. Når det gjelder små hunder eller blanding av raser med mye sykdom (noe små hunder ofte har) ville jeg uten tvil valgt en renraset en fordi da har du faktisk kontroll på linjene. Mange små blandingsraser er nettopp dette fordi foreldrene ikke oppfyller rasekravene, eller at eieren ikke gidder å sjekke det ut. Ofte er blandingene dyrere enn renrasede også. Jeg ville tatt kontakt med raseklubben for å få seriøst oppdrettere, og gjort litt undersøkelser selv. Hvilke sykdommer er vanlige? Hvilken sykdommer blir de sjekket for? Hvordan er det bakover i linjene mtp sykdommer? Er det feil på rasen som mange avler på f.eks som er godkjent, men ikke bra for helsa? Står ofte mye info på raseklubben sin side også https://norskpomklubb.no/ Anonymkode: 57809...80b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Alltid renraset, aldri blanding! Et viktig prinsipp for god dyrehelse er å vite hva man gjør og hva man får. Med blandingshund vet du aldri hva du får. Anonymkode: b1891...2d4
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 Jeg vil rett og slett ikke anbefale rasen. De er veldig urolige og stressa hunder. Krever MYE oppdragelse. Jeg elsker min. Men hadde aldri valgt en igjen. Og etter utallige dressurkurs så må jeg nesten bare innse at han aldri blir en hund som er rolig og avslappet på tur. Peser og blir helt fra seg når vi treffer andre hunder med hyling og knurring og pesing osv. Får nesten ikke kontakt med han. Og dette til tross for at han er vant med andre hunder og bor sammen med to andre oppdragne hunder. Har snakket med en del andre med pomeranian og Klein spitz og ser at disse urolige trekkene går igjen i dem. Hadde heller valgt en rase som er kjent for å være rolig. For å gå på tur med noen som er stresset er ikke særlig behagelig eller koselig. Anonymkode: 62ded...08e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Enig med over. Jeg har 3 venner som har. De blir fort oppgiret. Bjeffer for alt, knurrer på andre dyr. Dreper alt som er mindre enn seg. Ene venninnen min gikk fra den og den så da sitt snitt i å drepe kattungen. Fransk bulldog er rolige tror jeg. Men du liker kanskje ikke utseendet. Alaskan kler kai er fine men har ikke erfaring. Anonymkode: 0ce70...f10
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med over. Jeg har 3 venner som har. De blir fort oppgiret. Bjeffer for alt, knurrer på andre dyr. Dreper alt som er mindre enn seg. Ene venninnen min gikk fra den og den så da sitt snitt i å drepe kattungen. Fransk bulldog er rolige tror jeg. Men du liker kanskje ikke utseendet. Alaskan kler kai er fine men har ikke erfaring. Anonymkode: 0ce70...f10 Fransk bulldog er riktignok ikke oppgiret og bjeffete, til gjengjeld er mange av de ihjelavlet og sliter med pust, her er også valg av oppdretter superviktig. Veninnen min har en slik og så fort det er over 22 grader på sommeren kan de ikke gå tur i mer enn 10-15 minutter før den får problemer med å puste og i fjor var de hos dyrlegen hele 14 ganger i løpet av sommeren for å redde den! Anonymkode: 57809...80b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 Har en kollega som hadde en pomeranien. Den bjeffet på alt og alle, hver gang en bil kjøret forbi bjeffet den i vinduet. Superstressa på tur. Til tross fpr mye kurs pg erfarne eiere måtte den omplasseres til en øde gårdsbruk. Men her bjeffer den visst på fugler, blader som falle fra trærne, men er visst blitt bedre🤣 vi har en mellomstor hund, bjeffer nesten aldri og rolig inne men aktiv på tur. Vi treffer endel pomeranien på tur og de bjeffer og knurrer alltid! Anonymkode: 46a38...3f0
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 På 30.4.2020 den 16.35, Anonym bruker skrev: Enig med over. Jeg har 3 venner som har. De blir fort oppgiret. Bjeffer for alt, knurrer på andre dyr. Dreper alt som er mindre enn seg. Ene venninnen min gikk fra den og den så da sitt snitt i å drepe kattungen. Fransk bulldog er rolige tror jeg. Men du liker kanskje ikke utseendet. Alaskan kler kai er fine men har ikke erfaring. Anonymkode: 0ce70...f10 Drepe?🤦♀️😂😂😂😂😂 Anonymkode: cbe9a...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå