Gå til innhold

Store vonde hemoroider i flere år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er 3 år siden jeg fødte og har siden da vært ekstremt plaget av hemoroider. Det er flere av dem og de er utvendige. Mulig jeg har innvendige også. 

Har prøvd scheriproct salve og stikkpiller mange ganger, men det hjelper ikke alltid. Det kan hjelpe i noen dager på smertene, og får de til å trekke seg sammen. Men det kommer fort tilbake. 

Like etter fødsel var det så vondt at jeg ikke kunne sitte. Nå tre år senere kan jeg sitte de fleste dagene, men har perioder hvor det er utrolig vondt. 

Hva kan jeg gjøre? Noen tips om salve som kan hjelpe eller må man leve med dette? 

Anonymkode: fdf2a...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt fastlegen. Jeg har fått henvisning, og skal på vurdering hos kirurgisk avdeling neste uke. Håper de kan fjerne dem.

Anonymkode: c999b...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er 3 år siden jeg fødte og har siden da vært ekstremt plaget av hemoroider. Det er flere av dem og de er utvendige. Mulig jeg har innvendige også. 

Har prøvd scheriproct salve og stikkpiller mange ganger, men det hjelper ikke alltid. Det kan hjelpe i noen dager på smertene, og får de til å trekke seg sammen. Men det kommer fort tilbake. 

Like etter fødsel var det så vondt at jeg ikke kunne sitte. Nå tre år senere kan jeg sitte de fleste dagene, men har perioder hvor det er utrolig vondt. 

Hva kan jeg gjøre? Noen tips om salve som kan hjelpe eller må man leve med dette? 

Anonymkode: fdf2a...e96

Fødte for snart 5 år siden. Ble henvist til kirurgisk avdeling først i 2018 og fikk satt strikk på flere av de innvendinge hemoroidene. Runde nummer to i fjor. Har fortsatt flere igjen. Jeg har også 2 utvendige, men det har gått så langt tid at det har blitt til marisker. Altså ‘’tomme’’ hudposer eller hva det heter. Sliter med å få rengjort etter nr2 og går ofte i dusjen etterpå for å få rengjort ordentlig. Mariskene kan opereres har jeg lest, men de kan også komme tilbake spesielt ved neste svangerskap. Så jeg venter med inngrep til etter jeg er ferdig å få barn. 

Anonymkode: 62191...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble godkjent for operasjon av marisker/hemoroider utvendig. Valgte å ikke ta operasjon fordi jeg har et par ting som ev. kan komplisere tilhelingen, men siden ingen kan noe om det og jeg derfor ikke får noen svar så turde jeg ikke la meg operere.

Men som med anonym 49a, så begynner jeg å få problemer med få rengjort etter jeg har vært på do, og det synes jeg er plagsomt. Bruker enormt mye dopapir og må likevel vaske etterpå eller i dusjen.

Hadde jeg ikke hatt de ev. risikofaktorene så ville jeg nå ha operert, men selv ser jeg det an enda en stund og ser om jeg kanskje blir kvitt i hvert fall en av risikofaktorene for komplisert tilheling. Hadde vært fantastisk å slippe denne plagen.

Et tips - det som holder det i sjakk for meg og hindrer at hemoroiden(e) blir smertefulle, det er å være veldig konsekvent med kostholdet mitt. Jeg får forstoppelse av melk og kornprodukter, så det holder jeg meg helt unna. Og ellers spiser jeg veldig sunt, unngår kosthold som gir rask blodsukkerstigning, da det trigger betennelser i kroppen - og dermed også mer betente og smertefulle hemoroider. Ergo unngår jeg sukker og raske karbohydrater - for sluntrer jeg unna får jeg kjenne det. Fordelen er at kostholdet mitt er kjempesunt ;) Jeg har også god effekt av tilskudd med omega3 og gurkemeie for å redusere betennelse. Kan hjelpe deg med å få bort smertene inntil du ev. blir godkjent for operasjon.

Anonymkode: c615a...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...