Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Beklager at jeg tar opp dette igjen,- sikkert for n'te gang her inne. Men vi alle har jo "vår historie" og vår "Unike situasjon" som gjør at man er i tvil om og bekymret for hva som vil skje mtp dette....Så derfor,- dette innlegget bunner egentlig ut i et enkelt spørsmål helt på slutten Nå har vi bare sittet og ventet på at det blir endelig bestemt om man IKKE får reise ut av landet i sommer, Men foreløpig er det jo slik at man får jo reise, men man må i karantene når man kommer hjem. Iallfall til Sverige og kanskje flere land også?? Vi har bestilt til Spania,- ble gjort i fjor sommer,- og har som sagt nå bare ventet på at vi kan søke om å få refundert ferien. Enn så lenge er ikke fly kansellert for den perioden (medio Juli), pr.d.d er det jo innreiseforbud i selve Spania,- litt usikker på dog om Spania fortsatt er regnet som "ikke anbefalt å reise til" av UD (???) en av disse tre må bli bestem være gjeldende ut over avreisedato, så kan vi se/søke om pengene kommer tilbake,- og håper jo at det skjer så fort som mulig mtp "busdjett" (tenker da ikke på alternativ ferie, for det har vi uansett ikke råd til nå slik vi er blitt rammet økonomisk, desverre),- og økonomiske prioriteringer generelt fremover. Trodde jo at dette skulle gå greit rimelig kjapt siden det er kort tid siden det ble nevnt at både Spania og Italia skulle stenge for alle utenlandske ankomster frem til neste år. Nå tyder mye på at Spania (som Hellas)vil åpne for turister fra visse land fra og med juli,- man antar Norge vil få tillatelse grunnet smittehistorikk her. Hvis det da ikke kommer FORBUD mot å reise TIL Spania,- (enten spesifikt nevnt eller bare generelt land utenfor norden) så vil det da si at vi ikke får refundert pengene våre, såfremt flyet ikke blir kansellert,- selvsagt! Men tviler på at det skjer hvis grensen åpnes opp.... Det jeg da lurer på,- kan man bruke et eventuelt krav om 14 dager karantene ETTER utenlandstur som grunn for å få kansellert og refundert reise? For man skulle jo tro at om det er 14 dagers karantene for å krysse svenskegrensa så vil en tur til Spania føre til det samme? (hvis ikke er det noe riv ruskende galt, tenker jeg....) Det er jo alle disse HVIS, HVA OM og BLA BLA BLA som gjør at jeg blir gal!!! Enten må det komme et forbud NÅ mot ALL reise utenlands frem til fellesferien er over,- minst! Ikke bar noe "vage anbefalinger" at du KAN reise,- men må i karantene.. (Ja, jeg hater den "svenskeregelen":. Innfør forbud,- så bli alt så mye enklere for de aller aller fleste.)....... Ellers så må man si at fra 01.juli/1.august/01.september eller noe så åpner vi opp for ALLE utenlandsturer såfremt landet ikke er stengt for innreise eller man anser det som direkte farlig. Antar vi ikke er alene om et slikt dilemma. pr nå vil vi GJERNE ha pengene tilbake på konto, så sånn sett vil jeg vel ha et forbud i dag den dag,- men blir det mulig å reise og vi dermed ikke får de tilbake så vet vi nå det,- og da kan man jo ta avgjørelsen nærmest "på dagen" i forhold til jobbsituasjon og hva man vet om COVID-19 når avreisedag kommer. Men nå,- nå vet vi ikke noe.... HER KOMMER HOVEDPOENGET MED INNLEGGET EGENTLIG: Så da spør jeg her inne da,- for tenker at noen har sikkert allerede vært gjennom det samme med tanke på å ha bestilt og betalt hotell/hytte/ferie i Sverige (i påsken f.eks eller bare helgetur her nå på våren). Fikk dere refundert forhåndsbetalte kostnader selv om det ikke er FORBUD mot å reise dit,- men ene og alene på det grunnlag at man får karantene etter tur? Om det er tilfelle så vil jo alt ligge til rette for at vi kan få pengene refundert,- selv om vi må vente litt enda.... Anonymkode: 87769...ffd
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 En ting er at det kanskje blir tillatt å reise til Spania (noe jeg tviler på) men tørr dere virkelig ta sjansen? Anonymkode: a7471...a65
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: En ting er at det kanskje blir tillatt å reise til Spania (noe jeg tviler på) men tørr dere virkelig ta sjansen? Anonymkode: a7471...a65 Der er det mye om, hvis, men. Om det skulle bunne ut i at vi står der og må velge enten tur eller 30 000 tapt,- sam flere tusen spart i "daglig forbruk" OM vi da drar,- så er det absolutt ikke gitt at vi drar likevel!!!. Men vi er såpass oppegående at vi da kommer til å se an utvikling av smitte BÅDE her til lands i Spania og ellers i verden mtp medisiner/behandling, vaksiner osv. Om sitasjon med medisinering er som nå, så meget mulig vi IKKE drar,- men om det viser seg at man innen da har behandlinger som kan sies virke for de aller, aller fleste,- da heller valget andre veien. Men også da vil man jo måtte ta hensyn til at det ikke er blusset opp enormt her hjemme,- eller i Spania med antall smittede, alvorlig syke og døde etc.... Men dette er jo også så usikkert,- så det beste er å få avklart at man IKKE får reise ut av landet,- og at det kommer NÅ! På samme måte som at man må få vite om det blir mulig å reise rundt som man vil innenlands, ELLER om man bør holde seg innad i kommune/fylke. Gjelder jo ikke bare for en "Plan B" for nordmenn som skal på ferie/fortsatt har råd til ferie,- men Norske turoperatører har jo skrikende behov for å vite om det i det hele tatt BLIR noe norsk marked å rette seg mot i sommer eller ikke. De trenger jo forberede seg litt de også,- særlig hvis det blir slik at de KAN ta imot gjester. Anonymkode: 87769...ffd
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Med tanke på at jeg har hatt mye styr og er forespeilet 3-6 måneders behandlingstid for refusjon av flybilletter til Italia med kansellert flight vil jeg tror det beste for deg rett og slett er å ta ting som de kommer, ikke legg planer med utgangspunkt i at de pengene eller den reisen skal være aktuell... Anonymkode: a8854...7a5
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Dette kommer an på flere ting. 1. Du må alltid først henvende deg til flyselskapet for å søke refusjon. 2. dersom du ikke får refusjon fra flyselskapet kan du henvende deg til forsikringsselskapet ditt. Foreløpig er det kun et par selskap som refunderer alle reiser fram i tid uansett grunn. Andre selskap refunderer bare fram til en gitt dato. Så da avhenger det av hvilke selskap du har. Anonymkode: b8631...9d9
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Vi har også billetter til Spania i midten av juli. Vi skullefly Norwegian ned og SAS opp, og være der i tre uker. Billettene er jo betalt for lenge siden, og aner ikke hva som skjer der. Norwegian skal jo ha møte 4. mai, så det kan være at flyet ned blir kansellert etter dette. Da taper vi 8000 på flyet hjem med SAS eventuelt, men det går kanskje an å utsette? Vi skal leie av to forskjellige norske familier. Den første har sagt at vi ikke trenger å betale noe hvis vi ikke kommer oss ned, men den andre har sagt at vi får vente litt med å ta en avgjørelse. Jeg sitter liksom litt på gjerdet sånn som deg. Hvis alt blir kansellert er det jo greit, da kommer vi oss ikke ned. Samme med hvis grensene er stengt. Men hva skjer hvis grensene plutselig åpner feks 1. juli? Ønsker vi å reise nedover? Er vi ønsket der? Vi er der flere ganger i året, så er jo godt kjent i området og vet hvordan ting fungerer under normale tilstander. Men hvordan ser verden der ut i juli? Jeg forstår godt hvordan du har det, og jeg føler det på samme måte. Det er så usikkert. Anonymkode: 9b1cd...e2b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Foreldrene mine skulle dra til Spania i mars men når skolene stengte ned så innså de alvoret å ville avbestille turen. De kontaktet reiseselskapet å de sa bare at det er helt trygt å dra å at de ikke fikk igjen pengene om de ikke ville dra. Så er nok ikke så lett å få igjen pengene. Anonymkode: 2169b...507
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med tanke på at jeg har hatt mye styr og er forespeilet 3-6 måneders behandlingstid for refusjon av flybilletter til Italia med kansellert flight vil jeg tror det beste for deg rett og slett er å ta ting som de kommer, ikke legg planer med utgangspunkt i at de pengene eller den reisen skal være aktuell... Anonymkode: a8854...7a5 Ser jo den, men de pengene hadde kommet UTROLIG godt med slik ting ser ut til å gå pr.d.d. Om de kommer i sommer, eller til jul spiller ingen rolle om man vet de kommer. For å si det sånn Og jo fortere det blir avklart at det 100%sikkert ikke blir reise, jo fortere kan man søke og fortere får man svar! Og om vi er så heldige å få både i pose og sekk, det vil si at jobbene våre ordner seg de nærmeste dager OG vi hadde fått tilbake hele eller bare deler av ferien, så hadde alt sett en god del lysere ut for vår del. Vi kunne vært i "normal gjenge" til sommeren 2022 kanskje, med litt ekstra sparebluss i hverdagen frem til da. Hvis ingen av delene slår til så vil vi havne ganske mange år "bakpå" rimelig kjapt. Dessverre, men kjære vene, vi vet (dessverre) om familier som er hardere rammet enn oss...:( Anonymkode: 87769...ffd
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Okei, nå skal du høre her. 1. Legg alle ferieplaner på is. Om det så skal bli lov til å reise - hvem vil reise utenlands i år?! Ta ditt samfunnsansvar og bli hjemme! Det er pandemi i verden, det er virkelig ingen krise å bli hjemme et år! 2. Dere vil sannsynligvis får pengene igjen så lenge Spania er lukket ned, men jeg ville ikke regnet med disse pengene på veldig mange måneder. Dersom sommerferien i syden blir avlyst for nordmennene så kan jeg love deg månedsvis ventetid på refundering. 3. Du kan ikke bruke 14 dager karantene som grunn for å få tilbake penger. Det er ikke gyldig grunn. Hvis dere ikke har reiseforsikring, så er det kun UD sine reiseråd som gjelder. 4. Et annet poeng å tenke på - hvis nordmenn må avlyse sommerferien i år er jeg jammen meg ikke sikker på om det finnes noe reiseselskap å få penger igjen av. Kan tenke meg konkursene vil ramle på.. Forstår virkelig ikke dette maset om ferie mens flere hundre tusen mennesker dør av et nytt virus. Anonymkode: f8254...fa1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene mine skulle dra til Spania i mars men når skolene stengte ned så innså de alvoret å ville avbestille turen. De kontaktet reiseselskapet å de sa bare at det er helt trygt å dra å at de ikke fikk igjen pengene om de ikke ville dra. Så er nok ikke så lett å få igjen pengene. Anonymkode: 2169b...507 Nettopp, vi har også brukt byrå. Så enten Spania eller Norge må forby inn-/utreise eller Norwegian må kansellere flyene. Hvis ikke beholder de pengene. Jeg har vurdert å sjekke mulighet for å "omdisponere" om ikke alt,- så deler av summen,- til bruk andre reisemål de har her til lands. Hotell eller noe i Norge.. Så "mister vi ikke" alt,- Men vet ikke om det er mulig,- Norwegian lar jo kunder som har kjøpt reiser direkte fra de bytte flybillett ,ot poeng som da vil tilsi pengene da kan brukes til ny tur senere i år. Hadde vært kjekt om reiseselskap tilbød denne muligheten også! Anonymkode: 87769...ffd
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, nå skal du høre her. 1. Legg alle ferieplaner på is. Om det så skal bli lov til å reise - hvem vil reise utenlands i år?! Ta ditt samfunnsansvar og bli hjemme! Det er pandemi i verden, det er virkelig ingen krise å bli hjemme et år! 2. Dere vil sannsynligvis får pengene igjen så lenge Spania er lukket ned, men jeg ville ikke regnet med disse pengene på veldig mange måneder. Dersom sommerferien i syden blir avlyst for nordmennene så kan jeg love deg månedsvis ventetid på refundering. 3. Du kan ikke bruke 14 dager karantene som grunn for å få tilbake penger. Det er ikke gyldig grunn. Hvis dere ikke har reiseforsikring, så er det kun UD sine reiseråd som gjelder. 4. Et annet poeng å tenke på - hvis nordmenn må avlyse sommerferien i år er jeg jammen meg ikke sikker på om det finnes noe reiseselskap å få penger igjen av. Kan tenke meg konkursene vil ramle på.. Forstår virkelig ikke dette maset om ferie mens flere hundre tusen mennesker dør av et nytt virus. Anonymkode: f8254...fa1 Punkt 4. NETTOPP det frykter jeg også. Tenker på alle reiser som er bestilt og betalt som skulle ha skjedd fra 12.mars og frem til det evt vil bli mulig å reise igjen. Er sikkert snakk om milliardbeløp, og reiseselskap, flyselskap, kredittkortselskap og forsikringsselskap vil nok til slutt se seg nødt til å påberope seg "force majeure" (eller hvordan det nå skrives) og ikke betale ut refusjoner lenger,- til noen. 1. Jeg vil gjerne reise om det blir ansett som trygt fra UD og FHI. "Krisen" min er at jeg de siste årene har fått kronisk sykdom som hemmer meg rimelig mye gjennom hele høst og vinteråret. Blir litt bedre vår sommer,- men værskifter takler jeg dårlig uansett årstid,- og de turene vi har hatt utenlands de siste årene har vært en befrielse. Etter 2-3 dager så har jeg "vært som jeg var FØR sykdommen"... huff, kjenner jeg får tårer i øynene når jeg tenker på at jeg ikke VET når jeg kan oppleve det neste gang... Forfallet starter liksom "på nytt" etter slike turer,- nå frykter jeg det vil fortsette og fortsette og dermed gå mye lenger enn hva det hittil har rukket og gjort... Da må jeg etter hvert rimelig sikkert gå over på medikamenter som kan dempe symptom (men ingen kan kurere)Hører hva medisinering,- og utprøving av doser og medikament gjør med folk,- og har man kommet så lang så ender mange opp ufør etter noen år.... SÅ ligger en ekstra redsel der for min del,- i tillegg til de økonomiske problemene som allerede har oppstått.. Men igjen, som jeg nevnte i hovedinnlegg,- alle har vi "vår historie" og "unike grunner" for å tenke sånn og sånn og mene det og det i den situasjonen vi er i. Alle har vel "bedre grunn en resten" til å føle som vi gjør....Til syvende og sist er vi alle oss selv nærmest og håper komme oss gjennom det frisk og raske og uten alt for varige men mtp helse og økonomi og livet generelt. Anonymkode: 87769...ffd
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 hadde blitt hjemme uansett om det er lov eller ikke Anonymkode: 2eb0b...ec7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå