Anonym bruker Skrevet 28. april 2020 #1 Skrevet 28. april 2020 Angrer du? Jeg er 30 år og vært sykelig overvektig i 11 år. Gikk opp fra 70kg til 115 under første svangerskap. Jeg har gått ned og opp igjen i løpet av årene og klarer ikke å endre vanene mine 100%. Fastlegen begynte å snakke om slankeopperasjon i dag. Jeg er redd for det, vil helst jobbe for det 100% selv. Men nå er jeg i risikoen for diabetes og andre livsstilssykdommer. Hva hadde du gjort? Vær snill med tilbakemeldingene, det er tøft nok som det er Anonymkode: ef5e8...5cc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2020 #2 Skrevet 28. april 2020 Operasjon er ikke så lett. Min søster opererte seg og gikk ned mye. Nå er hun større enn før operasjonen. Helsa er dårligere også. Etter operasjonen fikk hun: gallestein, blindtarmbettelse og tarmslyng. Så tenk deg om Anonymkode: b92a9...237
Anonym bruker Skrevet 28. april 2020 #3 Skrevet 28. april 2020 Eg fekk resept på Mysimba. Synes at det gjør det lettere å slanke meg. Er ikkje sulten og godtesjuk lenger. Men det er ganske dyrt. Over 1000,- pr pakke som varer 1 mnd (eller meir om du ikkje bruker full dose) Anonymkode: 45447...006
Anonym bruker Skrevet 28. april 2020 #4 Skrevet 28. april 2020 Fikk ME. Er nå ufør. Så IKKE verdt det. Tror ikke jeg kjenner noen som ikke har fått store/kroniske plager. Anonymkode: 23c60...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2020 #5 Skrevet 28. april 2020 Ikke angret et sekund. Hatt noe bivirkninger, men ingen som ikke var verdt det. Anonymkode: 3ca66...40e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Ei i familien fikk tarmslyng to ganger og ble benskjør pga operasjonen. Jeg er selv veldig overvektig, men kommer ikke til å operere. Anonymkode: f00d8...b19
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Samboer har gjort det. Ikke en eneste bivirkning til nå. Gått ned 60 kilo siden jul. Anonymkode: 22a2f...dec
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Jeg tok gastric sleeve for 7 år siden og har ikke angret et sekund. Har gått ned 50 kg og har ikke hatt noen komplikasjoner. Tåler alt av mat, bare i mindre mengder. De eneste plagene jeg har hatt er smerter rett etter operasjonen og når jeg spiser for mye (noe som jo er en del av poenget, men jeg klarer for det meste å tilpasse mengden). Kjenner et par som har tatt gastric bypass, og de har hatt litt mer komplikasjoner, som tidvis smerter og oppkast etter å ha spist, tåler ikke visse typer mat f.eks. En av dem måtte inn på sykehuset og blokke opp tarmen fordi det gikk tett og har også hatt magesår. Men de angrer heller ikke, de synes det er verdt det. Jeg synes det virker slitsomt og tror jeg ville ha angret hvis jeg hadde hatt det sånn. Anonymkode: 92bf2...860
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Det heter FEDMEREDUSERENDE KIRURGI. Så vet du det. Du "får" heller ikke operasjon uten videre. Du må ha tilleggsykdommer, som kanskje kan gjøre det vanskelig å slanke deg på vanlig måte. Anonymkode: eafc2...eb5
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Jeg kjenner tre stykker som har tatt det, to av dem har spist seg opp igjen og er større enn før operasjonen. De sier det var bortkastet fordi årsaken til overspisingen ikke ble jobbet nok med. Tredje gikk ned ca 40 kg og opp igjen 15. Han er i dag 20-25 kg overvektig og fornøyd, han var jo ca 50 kg for tung da han ble operert. Han sier han aldri blir kjempetynn, men han har med hjelp fra operasjonen klart å legge seg på et punk som ikke er sykelig overvekt som før. Han var veid det samme i snart 10 år. Anonymkode: 5626a...327
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det heter FEDMEREDUSERENDE KIRURGI. Så vet du det. Du "får" heller ikke operasjon uten videre. Du må ha tilleggsykdommer, som kanskje kan gjøre det vanskelig å slanke deg på vanlig måte. Anonymkode: eafc2...eb5 Det måtte man ikke da jeg ble operert, er det endret på? Bmi over 40 eller 35 med tilleggssykdommer sa de den gangen. Anonymkode: 92bf2...860
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 Jeg er operert, men med sleeve. Vil råde deg sterkt til å velge den metoden istedet for bypass. Det er sjelden man får store bivirkninger ved sleeve, men nesten alle får noe ved bypass. Er heftig opplegg i starten, men går seg til og du får et bedre liv. Jeg har det veldig bra nå. Gikk ned nesten 50 kilo og gått opp 14 av de der jeg nå er ganske stabil. Absolutt verdt det. Anonymkode: e7d04...478
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 Folk syns ofte det er verdt det fordi det har så stire sosiale konsekvenser å være overvektig Anonymkode: 8fac3...9f7
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 Kjenner ein som har gått ned 80 kg. Ingen komplikasjoner eller problemer . Veldig fornøyd med resultatet. Og vore stabil på vekta i 5 år . Men passer sjølvsagt på at han kun etter søtt ol på lørdager. Så en må endre det som gjorde at en gjekk opp i vekt i utgangspunktet. Anonymkode: e9c3c...361
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kjenner ein som har gått ned 80 kg. Ingen komplikasjoner eller problemer . Veldig fornøyd med resultatet. Og vore stabil på vekta i 5 år . Men passer sjølvsagt på at han kun etter søtt ol på lørdager. Så en må endre det som gjorde at en gjekk opp i vekt i utgangspunktet. Anonymkode: e9c3c...361 Etter -ete Anonymkode: e9c3c...361
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 Hvis du ikke klarer å endre vaner så blir du overvektig igjen! Jeg har tatt sleeve, for 10 år siden. Angrer ikke. Men må fremdeles jobbe med vekten. Operasjon er ikke hokkus pokkus Anonymkode: 5f62b...ece
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #17 Skrevet 29. april 2020 Jeg kjenner flere som har tatt denne operasjonen, og kun en av de har sluppet unna komplikasjoner, og holdt vekten relativt stabil i flere år, i dag er hun lett overvektig. Verste tilfellet, holdt på å dø, og hun lå i koma i 3 mnd etterpå. Hun er like stor i dag, og fikk mange komplikasjoner. Jeg er selv overvektig, og på mitt største foreslo legen at jeg skulle gå opp de siste kiloene for å få operasjon. Men jeg vil ikke, og her er årsaken psykisk, jeg har hatt spiseforstyrrelse i mange år, og i flere varianter. Men jeg får ikke noe hjelp, har bedt om det flere ganger. Var og på DPS, men fikk beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg. Da hadde jeg vel bmi på 33, så de syntes vel ikke det var så farlig. Og i dag har jeg ingen sykdommer relatert til overvekt. Anonymkode: 8655c...936
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #18 Skrevet 29. april 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Operasjon er ikke så lett. Min søster opererte seg og gikk ned mye. Nå er hun større enn før operasjonen. Helsa er dårligere også. Etter operasjonen fikk hun: gallestein, blindtarmbettelse og tarmslyng. Så tenk deg om Anonymkode: b92a9...237 Unnskyld at jeg spør, men er det ikke hennes egen feil at hun er større nå, enn før operasjonen? Anonymkode: 548c7...a0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #19 Skrevet 29. april 2020 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld at jeg spør, men er det ikke hennes egen feil at hun er større nå, enn før operasjonen? Anonymkode: 548c7...a0ap Problemet er at mange tenker overvekt et en fysisk greie, og når man opereres og ikke fysisk klarer å spise like mye så er målet oppnådd og man blir slank Men overvekt er en psykisk greie, og når operasjonen ikke gjør noen nytte lenger fortsetter mange å overspise og går opp igjen i vekt. Har man ikke på det ca året som operasjonen virker klart å få orden på de psykiske grunnene til at man overspiser så går man opp igjen Mange sier at den psykiske oppfølgingen etter en operasjon er altfor dårlig. Du kan si at det er hennes egen skyld at hun har gått opp i vekt igjen, men fakta er at ingen ønsker å være sykelig overvektig, det er en spiseforstyrrelse med psykiske årsaker, som må adresseres. Anonymkode: 5626a...327
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #20 Skrevet 29. april 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Angrer du? Jeg er 30 år og vært sykelig overvektig i 11 år. Gikk opp fra 70kg til 115 under første svangerskap. Jeg har gått ned og opp igjen i løpet av årene og klarer ikke å endre vanene mine 100%. Fastlegen begynte å snakke om slankeopperasjon i dag. Jeg er redd for det, vil helst jobbe for det 100% selv. Men nå er jeg i risikoen for diabetes og andre livsstilssykdommer. Hva hadde du gjort? Vær snill med tilbakemeldingene, det er tøft nok som det er Anonymkode: ef5e8...5cc Da har du fått svar de svar du trenger. Ta gjerne operasjon, men da må du holde styr på kostholdet etter operasjonen. Kjenner flere som har tatt operasjon, få har gått opp igjen, men de fleste har klart å holde seg vekten nede. Forhør deg med legen en ekstra gang før du bestemmer deg. Lykke til. Anonymkode: 548c7...a0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #21 Skrevet 29. april 2020 Jeg tok gastric bypass for seks år siden. Gikk ned 50 kg og har holdt vekten. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke opererte tidligere! Har fått et nytt liv! Mye bedre livskvalitet, trener og er aktiv hver dag. Jeg er meget nøye på å ta vitaminer og mineraler som anbefalt. Mange av de som får problemer slurver med det. De som går opp igjen følger heller ikke anbefalt kosthold etter operasjonen. Da hadde de ikke gått opp i vekt. Anonymkode: 7a672...203
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #22 Skrevet 29. april 2020 Jeg fikk gastric bypass for 3 år siden. Gikk ned fra 117 til 58 kg, og fikk som mål å komme opp på 65 kg. Per i dag er jeg 63 kg, klarer ennå ikke helt å komme opp til 65. Men alle verdier er fine, jeg kom tilbake i jobb etter flere år ute av drift, jeg kommer meg på fjellturer igjen og har fått et nytt liv. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner eller problemer i etterkant, jeg har nok vært en av de heldige. Det er viktig å huske på at operasjonen ikke fikser hodet, kun gir fysiske hindringer for matopptaket. Det er nok av dem som har spist seg store igjen etterpå, så den største jobben kommer ETTER inngrepet. Anonymkode: 5c9ce...679
Anonym bruker Skrevet 29. april 2020 #23 Skrevet 29. april 2020 Ja angrer veldig mye. jeg har blitt veldig tynn nå 3 år etter, synes det er fint og gå ned fra 160 til 58,men når det forsatt går nedover er det ikke greit, nå veier jeg bare 48 som er veldig lite. så sliter jeg mye med pyskisk, hvis jeg kunne valgt igjen hadde jeg prøvd mye mer av andre ting først, trening og vanlig sunn kost er nok det beste. Mistet kjæresten min året etter fordi han synes jeg hadde forandret meg så meg personlig, at han ikke kjente meg. Anonymkode: c8dd8...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå