Gå til innhold

Lønn gjennom nav. Noen som kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått høre at jeg kan få jobbe et sted, men de vil ikke ansette meg pga de ikke vil ha ansattavgift. Pga nedbemanning osv. Jeg er ledig. står som arbeidssøker hos nav. Kan jeg si til de at jeg har tilbud men de betaler det eller er dette utenfor? 

Anonymkode: 17e9a...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å prøve få til en praksisplass med lønn fra nav, men jeg ville ikke gjort det. Det er så mye utnyttelse av folk på det der, de bruker arbeidskraften din en stund som det er gratis for dem, også sier de etterpå at det dessverre ikke er plass til deg der...

Om det virkelig kan hjelpe deg med litt praksis, så kan du gjøre det. Men om ikke ville jeg søkt videre andre steder og prøvd få en ansettelse uten nav-lønn.

Anonymkode: 39410...341

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går an å prøve få til en praksisplass med lønn fra nav, men jeg ville ikke gjort det. Det er så mye utnyttelse av folk på det der, de bruker arbeidskraften din en stund som det er gratis for dem, også sier de etterpå at det dessverre ikke er plass til deg der...

Om det virkelig kan hjelpe deg med litt praksis, så kan du gjøre det. Men om ikke ville jeg søkt videre andre steder og prøvd få en ansettelse uten nav-lønn.

Anonymkode: 39410...341

Jeg forstår. Jeg lurte bare på om det er mulig. Det er ei venninne som vil hjelpe meg i praksis. Jeg har pga noe utenfor min kontroll blitt arbeidsledig. Jeg fikk meg jobb i vinter, men det var bemanningsbyrå. Akkurat den ene gangen jeg fikk en ukes jobb hadde jeg en operasjon som gjorde at jeg ikke klarte gå ordentlig.

Og nå har koronaen nedbemannet hele samfunnet. Venninnen min har 1 ansatt som nå må slutte pga alvorlig sykdom. Je er litt kjent på vedkommendes jobb og hun har ikke råd til å ha meg. Hun får også kjenne korona på lommeboka.

men da tenkte vi kanskje å spørre om nav kunne ansette meg. For meg er det ikke så farlig med høy lønn. Bare jeg får litt inntekt og erfaring/forpliktelser.

Anonymkode: 17e9a...b7e

Skrevet

Nei, nav kan ikke betale lønna di fordi virksomheten ikke har råd til å betale deg lønn. De vil altså at du skal jobbe, men andre skal betale for det - sånn fungerer det faktisk ikke

Dersom du kvalifiserer for det kan du kanskje få godkjent praksisplass. Da må du falle innen i kriteriene for arbeidsmarkedstiltak - dvs at det er gjort en vurdering av at du ikke er i stand til å få eller stå i ordinært arbeid. Du må gjennom en vurdering hvor det må framgå at du pr i dag ikke har evner eller kompetanse til å være i ordinær jobb.

Dersom du mener du er k en slik situasjon vil du kunne få godkjent et tiltak. Tiltaket skal bidra til at du på sikt skal kunne evne å stå i ordinær jobb. Du vil derfor kunne få tilbud om opplæring, avklaringstiltak, praksis, arbeidstrening osv. 

Anonymkode: 67700...3f9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nav kan ikke betale lønna di fordi virksomheten ikke har råd til å betale deg lønn. De vil altså at du skal jobbe, men andre skal betale for det - sånn fungerer det faktisk ikke

Dersom du kvalifiserer for det kan du kanskje få godkjent praksisplass. Da må du falle innen i kriteriene for arbeidsmarkedstiltak - dvs at det er gjort en vurdering av at du ikke er i stand til å få eller stå i ordinært arbeid. Du må gjennom en vurdering hvor det må framgå at du pr i dag ikke har evner eller kompetanse til å være i ordinær jobb.

Dersom du mener du er k en slik situasjon vil du kunne få godkjent et tiltak. Tiltaket skal bidra til at du på sikt skal kunne evne å stå i ordinær jobb. Du vil derfor kunne få tilbud om opplæring, avklaringstiltak, praksis, arbeidstrening osv. 

Anonymkode: 67700...3f9

Arbeidsmarkedtiltak fordrer ikke at hun ikke er i stand til å få eller stå i ordinært arbeid, bare at hun har vært arbeidsledig mer enn et halvt år.

Anonymkode: dbd0d...087

Skrevet

Hadde du vært arbeidsledig lengre kunne lønnstilskudd vært et alternativ. Men her høres det ut som arbeidsgiveren er useriøs.

Anonymkode: dbd0d...087

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...