Gå til innhold

Aleneforeldre ,hjelp meg litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har bestemt oss for å skille lag etter flere forsøk på å redde forholdet uten hell. Vi er begge enige og ønsker ikke å prøve mer. Vi har en grei tone og kommer bra overens tiltross forholdene. 

Vi har vurdert å bo på dagens bolig å skaffe hybel på siden. Der den parten som ikke har barna den aktuelle uken er på hybelen også bytte uken etter å på en måte bor på 2 plasser. I praksis høres forslaget til barnefar ut som en grei løsning , men vil dette være ulovlig  å gjøre det slikt ? Isåfall blir det uaktuelt.

Jeg er student og barnefar uføretrygdet, vi leier her vi bor nå også så jeg har ikke mulighet for å betale alt som" vanlig "uten  søke moderasjon i bhg, bostøtte osv når jeg går over på kun min inntekt. Men hvis det ikke er lov så må vi evt si opp her også da barnefar ikke har råd alene å holde uten støtte heller. Å finne ny bolig begge blir utrolig tungvint da vi er låst til kontrakten ut neste år.

Håper på svar fra noen som vet. 

Anonymkode: 13a4f...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mye støtte å få når dere skal ha 50/50. Da forventes det at dere, som nå, klarer å forsørge dere selv 

Anonymkode: 3730b...4a0

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mye støtte å få når dere skal ha 50/50. Da forventes det at dere, som nå, klarer å forsørge dere selv 

Anonymkode: 3730b...4a0

Tenker så klart ikke overgangsstønad og slike " hovedomsorg med barn støtter ." Men på lik linje med å bo på egen bolig med lav inntekt,  bostøtte, moderasjon i bhg ( vi har ikke det per dags dato) 

HI

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker så klart ikke overgangsstønad og slike " hovedomsorg med barn støtter ." Men på lik linje med å bo på egen bolig med lav inntekt,  bostøtte, moderasjon i bhg ( vi har ikke det per dags dato) 

HI

Har en av dere mer enn 50% omsorg for barnet er man som aleneforsørger å definere. Så dette kan dere lett få til ved at den ene av dere bor 8 dager hos barnet, mens den andre 6. 

Da vil den som bor der mest få aleneforsørger fradraget på skatten, en ekstra barnetrygd og redusert kostnad til barnehage. 

Men, vær obs på at dere kan ikke ha bostedsadresse på samme plass. Ergo må den med minst samvær ha bostedsadresse på hybelen. 

Går dere for løsningen med å flytte frem og tilbake så MÅ dere få på plass klare og gode regler. Både ift husarbeid, mat, vedlikehold og tidspunkt. Hvis ikke kan dere ende i en veldig bitter strid. 

I tillegg bør dere tenke over hvordan det blir hvis nye partnere dukker opp. Er det ok å ta de med på hybelen/leiligheten? 

Anonymkode: 9bd9f...910

Skrevet

Kjære vene.. Hva med å holde sammen for ungenes skyld? Dette må da bli veldig trangt økonomisk. 

Anonymkode: f39e1...af1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...