Gå til innhold

ADD/ ADHD, få diagnose eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor bør man få bekreftet diagnosen eller ikke? Får en noen rettigheter/ hjelp/ tilrettelegging/ veiledning i de ulike fasene i livet?

Jeg finner en del for barn, men ingenting på ungdom og voksne.

Anonymkode: ac386...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha veid fordelene opp mot ulempene. Det kan utløse rett til ekstra tilrettelegging og støtte under skolegang, men i arbeidslivet er de avhengig av en god og forståelsesfull sjef. En diagnose i seg selv kan naturligvis utløse mer forståelse, enn om det blir tolket som latskap eller vondt i viljen. Ulempen er at en ADHD- diagnose kan medføre et stigma fra omverdenen (det er mange fordommer der ute) og at det er bestemte jobber han ikke kan ta (f.eks. ambulansepersonell).

Anonymkode: f51fd...9a2

Skrevet

Mener at man kan få diagnosen, men fjerne den senere om man vil? 

Anonymkode: b690f...184

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha veid fordelene opp mot ulempene. Det kan utløse rett til ekstra tilrettelegging og støtte under skolegang, men i arbeidslivet er de avhengig av en god og forståelsesfull sjef. En diagnose i seg selv kan naturligvis utløse mer forståelse, enn om det blir tolket som latskap eller vondt i viljen. Ulempen er at en ADHD- diagnose kan medføre et stigma fra omverdenen (det er mange fordommer der ute) og at det er bestemte jobber han ikke kan ta (f.eks. ambulansepersonell).

Anonymkode: f51fd...9a2

En kan få jobb som ambulansepersonell, det vil bli individuelt vurdert av hvilken grad ADHD/ADD en har. 

Samme gjelder for foresvaret

Anonymkode: f345c...cc2

Skrevet
26 minutes ago, Anonym bruker said:

Mener at man kan få diagnosen, men fjerne den senere om man vil? 

Anonymkode: b690f...184

Diagnoser kan bli tatt vekk hvis det ikke er grunnlag for det (mer). Men du kan ikke bare gå til psykolog og si at du vil fjerne den.

Anonymkode: 05ebf...f09

Skrevet

Diagnosen fire rett til Medikamentell behandling. Utover det kan jeg ikke se at det er noen store fordeler. 

tilrettelegging på skole har man krav på ut fra funksjonsnedsettelsen - uavhengig av diagnosen. Diagnosen ellers kan gi begrensning ift jobb, førerkort, førstegangstjeneste etc

Anonymkode: 64a39...b8e

Skrevet

Vi var usikre om vi ønsket å sette diagnosen eller ikke. Mitt barn ble veldig godt ivaretatt i barnehagen og etter hvert på skolen. I løpet av første skoleår ble utredning diskutert. Barnet hadde god tilrettelegging og oppfølging. Diagnosen ville ikke endret noe sånn sett. Han var jo samme barnet båe for oss og for skolen uansett. 

Men man kan få veiledning. For vår del var det ikke aktuelt, men for mange kan det være svært nyttig. Mange får kanskje en aha opplevelse. Vi viste at diagnosen kom til å bli satt så for oss var det et sparsom om å veie fordeler opp mot ulempene.

Ulempene er så vidt jeg vet knyttet til valg av yrke, politi, pilot, millitær, osv. Jeg tror ikke mitt barn vil gå den veien i livet, så derfor var det ikke en stor ulempe for oss. Men man vet jo ikke.. Å få diagnosen kan sette preg på resten av livet. 

Vi har søkt om grunnstønad og hjelpestønad. Det er ikke så mye i mnd og hjelpestønad handler jo om hjelpebehovet han har. Det tror jeg han ville fått uansett. Grunnstønad utløses pga diagnosen. 

Den viktigste grunnen til å sette diagnosen er muligheten for medisinering. Vi var svært usikre på om vi ønsket det, men fikk jo startet en dialog med BUP. Vi startet å teste medisinering for 3(!) år siden og er enda ikke i mål. 

Anonymkode: b6bdf...a20

Skrevet

Men har man slike diagnoser så vil man gjerne ikke fungere innen disse yrkene uansett. Men jeg synes fordommene er så store, fra folk som ikke har dem eller vet hva det er.

Det er MANGE grader av diagnoser. Og hvem var det egentlig som bestemte at noen skal ha en diagnose? «Du er litt annerledes så derfor må du ha en diagnose».

Jeg tror diagnoser kan være miljøforårsaket. Du passer rett og slett inn i en annen kultur.

Jeg har Asperger, ADHD og Dystymi. Det er også vanlig at diagnoser går inn i hverandre og forsterker/svekker hverandre. De forveksles også. Asperger er ganske ny, og de som får vite at jeg har AS tror ikke på det. Fordi jeg er ikke det som folk ser for seg når de hører Asperger. Derimot er det en gutt jeg gikk i klasse med for mange år siden som hadde ADD, han er mye mer autistisk enn meg. Kanskje hadde han fått Asperger om han ble diagnostisert i dag. Han har isåfall alle trekk.

For meg er det positivt at jeg har adhd i tillegg, for den hjelper å holde meg i gang og søke nye utfordringer. Dessuten medisineres jeg slik at jeg skal holde tankekjøret vekk. Tok ny reaksjonstest da, pga førerkortet men det fikk jeg vite først etterpå. Jeg har reaksjonstid fortere enn snittet for folk ;) 

Men jeg synes nesten folk flest har NOE jeg da. Jeg har heller adhd enn diabetes, ms, schizofren osv.

Anonymkode: 25161...2a6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Diagnosen fire rett til Medikamentell behandling. Utover det kan jeg ikke se at det er noen store fordeler. 

tilrettelegging på skole har man krav på ut fra funksjonsnedsettelsen - uavhengig av diagnosen. Diagnosen ellers kan gi begrensning ift jobb, førerkort, førstegangstjeneste etc

Anonymkode: 64a39...b8e

En kjempestor fordel er at den det gjelder kan få en bedre forståelse av seg selv. Min 10-åring har i drøye et år nå følt seg mer og mer ulik de andre. Vi har mistenkt adhd fra hun var liten, men ikke utredet fordi hun er velfungerende og har klart seg svært godt (scorer på øverste nivå på nasjonale prøver osv). Men da en kombinasjon av at hun selv ble urolig for om det var noe alvorlig galt med henne og lærerne meldte bekymring, bestemte vi å sette i gang utredning. Hun fikk adhd-diagnosen for noen måneder siden, og det var en enorm lettelse for henne å få en forklaring på hvorfor hun f.eks. sliter så voldsomt med å konsentrere seg osv. Nå er hun veldig intelligent, og har nok tenkt mye mer på det enn andre kanskje ville gjort. Ene broren som også har adhd tenkte i hvert fall ikke slik, men hos ham er ikke adhd hovedutfordringen heller, bare en kormobid tilstand. 

Anonymkode: e509d...6ed

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var usikre om vi ønsket å sette diagnosen eller ikke. Mitt barn ble veldig godt ivaretatt i barnehagen og etter hvert på skolen. I løpet av første skoleår ble utredning diskutert. Barnet hadde god tilrettelegging og oppfølging. Diagnosen ville ikke endret noe sånn sett. Han var jo samme barnet båe for oss og for skolen uansett. 

Men man kan få veiledning. For vår del var det ikke aktuelt, men for mange kan det være svært nyttig. Mange får kanskje en aha opplevelse. Vi viste at diagnosen kom til å bli satt så for oss var det et sparsom om å veie fordeler opp mot ulempene.

Ulempene er så vidt jeg vet knyttet til valg av yrke, politi, pilot, millitær, osv. Jeg tror ikke mitt barn vil gå den veien i livet, så derfor var det ikke en stor ulempe for oss. Men man vet jo ikke.. Å få diagnosen kan sette preg på resten av livet. 

Vi har søkt om grunnstønad og hjelpestønad. Det er ikke så mye i mnd og hjelpestønad handler jo om hjelpebehovet han har. Det tror jeg han ville fått uansett. Grunnstønad utløses pga diagnosen. 

Den viktigste grunnen til å sette diagnosen er muligheten for medisinering. Vi var svært usikre på om vi ønsket det, men fikk jo startet en dialog med BUP. Vi startet å teste medisinering for 3(!) år siden og er enda ikke i mål. 

Anonymkode: b6bdf...a20

Hva slags medisin da? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En kjempestor fordel er at den det gjelder kan få en bedre forståelse av seg selv. Min 10-åring har i drøye et år nå følt seg mer og mer ulik de andre. Vi har mistenkt adhd fra hun var liten, men ikke utredet fordi hun er velfungerende og har klart seg svært godt (scorer på øverste nivå på nasjonale prøver osv). Men da en kombinasjon av at hun selv ble urolig for om det var noe alvorlig galt med henne og lærerne meldte bekymring, bestemte vi å sette i gang utredning. Hun fikk adhd-diagnosen for noen måneder siden, og det var en enorm lettelse for henne å få en forklaring på hvorfor hun f.eks. sliter så voldsomt med å konsentrere seg osv. Nå er hun veldig intelligent, og har nok tenkt mye mer på det enn andre kanskje ville gjort. Ene broren som også har adhd tenkte i hvert fall ikke slik, men hos ham er ikke adhd hovedutfordringen heller, bare en kormobid tilstand. 

Men hva er det som er å være «rikitg» da? Stillesittende? Så fort du er litt utenom så er du liksom....ja, annerledes. Hvordan er det å være normal? 😅

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er det som er å være «rikitg» da? Stillesittende? Så fort du er litt utenom så er du liksom....ja, annerledes. Hvordan er det å være normal? 😅

Hun reagerte på mange ting, men kanskje mest mangelen på konsentrasjon og evne til å ta beskjeder. Hun hadde googlet seg fram til, og lest seg opp på, hjernesvulst (på engelsk) og var alvorlig redd for å ha dette. I tillegg har hun snakket med venninner som ikke kjenner seg igjen i sånn hun opplever det med at det liksom klør i musklene og nesten er fysisk vondt å sitte helt i ro. Å få en forklaring på alt var utrolig godt for henne. 

Skrevet

Fikk ADHD diagnosen for noen måneder siden og du verden så godt det var! Jeg har begynt på Ritalin og Har det veldig, veldig mye bedre med meg selv!

Anonymkode: ba2b8...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...