Gå til innhold

Uenighet om Bacheloroppgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver med ei til jeg ikke kjenner. Vi skal sende inn oppgaven i dag for veiledning. 
Under teori hat vi valgt en del relevante tema skrevet med egne ord. Videre har vi funnet åtte studier som er publisert de siste årene som vi har analysert i en tabell for resultat. 
Vår veileder ønsker at vi legger til tidligere forskning under teori. Hun jeg skriver med sier at da kan vi vise til studiene vi har funnet og oppsummere de nederst i teori. 
Jeg mener dette er feil. At det er en mer generell forskning og at ikke artikler i resultat skal brukes her.

Er jeg på bærtur?

Vi studerer sykepleie. Skrive oppgave er ikke favoritt hos noen av oss.

Anonymkode: ede62...2a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: 1899d...705

Skrevet

Jeg skjønner hva veilederen din mener, men ikke hva du mener

Skrevet

Hva mener veilederen min da?😊

Hun jeg skriver med, sier at vi kan vise til artiklene kort oppsummert under teori der veileder vil ha «tidligere forskning». Jeg tror ikke vi kan det.

Hoveinnlegg, 👋

Skrevet

Jeg tror hun du skriver med har rett, men dette er sånt dere spør veilederen deres om. 

Anonymkode: 85834...6a3

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror hun du skriver med har rett, men dette er sånt dere spør veilederen deres om. 

Så vi bruker presenterer artiklene både inder teori og resultat?

Takk for svar 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 

Jeg er vant til å referere i løpende tekst, så jeg er ikke helt sikker på hvilken referansestil dere bruker. Men for meg gir det uansett mening å presentere artiklene tidlig i oppgaven, også oppsummere til slutt. 

Skrevet

Enig med forrige taler. Presenter artiklene først, bruk dem etterpå.

Anonymkode: 91a03...e96

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med forrige taler. Presenter artiklene først, bruk dem etterpå.

Anonymkode: 91a03...e96

Takk. 
blir bare forvirret for jeg trodde alle funn/artikler skulle presenteres under resultat. Men veileder vil ha tidligere forskning under teori i TILLEGG til funn i resultat. 
Akkurat det blir litt smør på flesk synes jeg.

Men er som sagt, ingen ekspert.

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 

Studier er forskning og dere må huske å ha med empirien og drøfte i hoveddelen. I avslutningen/konklusjonen (resultat!?) kan dere henvise til hvordan studiene dere har gjennomgått i hoveddelen og hvorfor dette får dere til å konkludere som dere gjør.

Husk å ha med noe om motstudier i hoveddel om det finnes (ikke alle forskere er enige) og å nyansere og ikke være bombastisk i konklusjon. Det finnes aldri et rett svar.

Skrevet

Er oppsettet innledni g, teori, resultat, diskusjon og avsluttning/konklusjon, i den rekkefølgen?  Og de åtte artiklene er deres funn som dere presenterer i et eget resultatkapittel? I så fall regner jeg med det er annen forskning  veileder vil ha i teorikapittelet. Teorikapittelet skal presentere teori dere kan diskutere resultatene mot. Teorien ska skrives med egne ord, men det skal henvises aktivt gjennom hele teorien,  her kan det henvises både til pensumlitteratur og forskningsartikler. Dette kan ikke bare skrive om tema dere kjenner til uten at dere refererer til kilde. 

Send veileder en mail der dere sier derehar oppfattet ulikt og ber om avklaring. 

Anonymkode: 23733...2a3

Skrevet

Dere presenterer og redegjør for forskningen under teori, og anvender så teorien til diskusjon og avslutning/oppsummering. Det stemmer at teorien skal være til stede gjennom oppgaven, ikke bare begrenset til en del av oppgaven. Teorien er jo det oppgaven bygger på. 

Anonymkode: 5afdb...014

Skrevet

HI her.

Vi har oppgave med Innledning, metode, teori, resultat og diskusjon/konklusjon. 
Hun jeg skriver med sier vi skal presentere studiene vi har finnet BÅDE i teori og resultat. Fordi lærer spør om tidligere forskning i teori. 

Må bare si at det skurrer fortsatt veldig.

Veileder gir ikke svar på enkeltspørsmål som dette. Vi har en veiledning igjen på zoom om ei uke. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her.

Vi har oppgave med Innledning, metode, teori, resultat og diskusjon/konklusjon. 
Hun jeg skriver med sier vi skal presentere studiene vi har finnet BÅDE i teori og resultat. Fordi lærer spør om tidligere forskning i teori. 

Må bare si at det skurrer fortsatt veldig.

Veileder gir ikke svar på enkeltspørsmål som dette. Vi har en veiledning igjen på zoom om ei uke. 

Jeg går nå ut fra at dere gjør et litteraturstudie, der studiene dere har funnet er deres resultater. Da skal de presenteres i resultatdelen. I teoridelen skal dere presentere teori som resultatene skal diskuteres opp mot. Teoridelen kan inneholde både pensumlitteratur og tidligere forskning, gjerne en blanding. For å få en tydelig sykepleiefaglig vinkling er det mange som også velger å presentere en shkepleiwgeoretiker som de ønsker å bruke til å belyse temaet Alt dere skriver i teoridelen skal være med tydelig kildehenvisning, og det skal være relevant for temaet dere skriver om.  Når dere kommer til diskusjonsdelen bruker dere teorien til å diskutere resultatene deres opp mot.  

Hvis dere ikke blir enige om hvordan dette skal gjøres kan. Dere jo levere to ulike forslag, og diskutere forskjellen med veileder. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går nå ut fra at dere gjør et litteraturstudie, der studiene dere har funnet er deres resultater. Da skal de presenteres i resultatdelen. I teoridelen skal dere presentere teori som resultatene skal diskuteres opp mot. Teoridelen kan inneholde både pensumlitteratur og tidligere forskning, gjerne en blanding. For å få en tydelig sykepleiefaglig vinkling er det mange som også velger å presentere en shkepleiwgeoretiker som de ønsker å bruke til å belyse temaet Alt dere skriver i teoridelen skal være med tydelig kildehenvisning, og det skal være relevant for temaet dere skriver om.  Når dere kommer til diskusjonsdelen bruker dere teorien til å diskutere resultatene deres opp mot.  

Hvis dere ikke blir enige om hvordan dette skal gjøres kan. Dere jo levere to ulike forslag, og diskutere forskjellen med veileder. 

Takk.

Litteraturstudie ja.

Skrevet

litt usikker på hvordan sykepleieteoretiker ble til shkepleiwgeoretiker? Jeg skrev riktignok på telefonen, men likevel...

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

litt usikker på hvordan sykepleieteoretiker ble til shkepleiwgeoretiker? Jeg skrev riktignok på telefonen, men likevel...

😂 

Skrevet

ALT som blir skrevet om i teoridelen SKAL brukes til analyse i resultatdelen. 

Anonymkode: 94eb3...40b

Skrevet

ALT som blir skrevet om i teoridelen SKAL brukes til analyse i resultatdelen. 

Anonymkode: 94eb3...40b

Nei, det er overhodet ingenting som skal analyseres i resultatdelen. Det som skrives i teorien skal brukes til å diskutere resultatene opp mot. Dette gjøres i  diskusjonsdelen, ikke i resultatdelen. I resultatdelen skal resultatene presenteres, men ikke diskuteres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...