Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Jeg antar at reglene ble laget for å unngå at for mange fra ulike husstander samles, f.eks. maks fem tenåringer som er venner osv. Rett og slett et forsøk på å hindre forsamlinger av ungdommer, barn eller voksne som vil møtes der det blir vanskelig å holde avstand og kontroll over hvem som var i kontakt med hvem. Derimot ser jeg at mange her inne fyrer seg voldsomt opp når det blir snakk om f.eks. to familier som vil møtes. Jeg tenker i hvert fall slik at en hustand i dette tilfellet utgjør en enhet. Hvis én blir smittet, så blir sannsynligvis resten også det. Dermed teller alle som bor i samme hus som én person smittemessig sett. Om man da møter en annen familie, møter man dermed én felles enhet til. I går f.eks. kom mine foreldre og lillebror en tur til oss, de er altså tre stykk. Vi møttes utenfor vårt hus og holdt god avstand hele tiden. Vi som bor her er seks personer. Vi var derfor 9 personer utenfor huset, men det kunne i prinsippet vært det samme som om det bare hadde vært jeg og min mor som møttes utenfor. Blir begge vi syk, blir de andre 7 også syk. Er det ikke flere som tenker slik? Eller er alle like firkantet? I så fall vil jo aldri alle vi som er 5+ i familien kunne møte noen som helst når vi er samlet, og det blir jo tullete. Anonymkode: 192c2...683
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Jeg er enig. Synes det er merkelig tankegang å tenke at det er helt greit at fem venner fra fem ulike husstander møtes, men uaktuelt at to familier på tre kan treffes. Anonymkode: 5737a...5ce
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig. Synes det er merkelig tankegang å tenke at det er helt greit at fem venner fra fem ulike husstander møtes, men uaktuelt at to familier på tre kan treffes. Anonymkode: 5737a...5ce Ikke sant? Jeg tror som sagt ikke reglene ble laget for at ikke to familier skal kunne møtes, men unngå store grupper med da spesielt ungdommer/unge mennesker som ofte møtes ellers i større grupper. Men jeg skulle faktisk ønske regjeringen kunne presisert noe her sånn at man ikke føler at man bryter en regel de ytterste få gangene man, utendørs og med god avstand, ser familien sin. HI Anonymkode: 192c2...683
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ikke sant? Jeg tror som sagt ikke reglene ble laget for at ikke to familier skal kunne møtes, men unngå store grupper med da spesielt ungdommer/unge mennesker som ofte møtes ellers i større grupper. Men jeg skulle faktisk ønske regjeringen kunne presisert noe her sånn at man ikke føler at man bryter en regel de ytterste få gangene man, utendørs og med god avstand, ser familien sin. HI Anonymkode: 192c2...683 Ja, det hadde vært fint. Vi har fem barn, og lever for så vidt fint med reglene, men det er rart at jeg må ta med meg to av barna bort hvis mannen skal få besøk av sin bror, eller at vi teknisk sett kan gå ut i puljer for å møte ham. Anonymkode: 5737a...5ce
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg antar at reglene ble laget for å unngå at for mange fra ulike husstander samles, f.eks. maks fem tenåringer som er venner osv. Rett og slett et forsøk på å hindre forsamlinger av ungdommer, barn eller voksne som vil møtes der det blir vanskelig å holde avstand og kontroll over hvem som var i kontakt med hvem. Derimot ser jeg at mange her inne fyrer seg voldsomt opp når det blir snakk om f.eks. to familier som vil møtes. Jeg tenker i hvert fall slik at en hustand i dette tilfellet utgjør en enhet. Hvis én blir smittet, så blir sannsynligvis resten også det. Dermed teller alle som bor i samme hus som én person smittemessig sett. Om man da møter en annen familie, møter man dermed én felles enhet til. I går f.eks. kom mine foreldre og lillebror en tur til oss, de er altså tre stykk. Vi møttes utenfor vårt hus og holdt god avstand hele tiden. Vi som bor her er seks personer. Vi var derfor 9 personer utenfor huset, men det kunne i prinsippet vært det samme som om det bare hadde vært jeg og min mor som møttes utenfor. Blir begge vi syk, blir de andre 7 også syk. Er det ikke flere som tenker slik? Eller er alle like firkantet? I så fall vil jo aldri alle vi som er 5+ i familien kunne møte noen som helst når vi er samlet, og det blir jo tullete. Anonymkode: 192c2...683 Selv om du tenker sånn er det ikke det politikkerene har sakt. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/smittevern-for-pasienter/avstand-mellom-personer-og-samling-i-grupper Som du ser er det snakk om maks 5 personer, ikke 5 husstander. Unntaket er for de tilfellene der husstanden består a mer enn 5 personer, som foteldre med 4 barn. Anonymkode: 662d6...4da
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om du tenker sånn er det ikke det politikkerene har sakt. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/smittevern-for-pasienter/avstand-mellom-personer-og-samling-i-grupper Som du ser er det snakk om maks 5 personer, ikke 5 husstander. Unntaket er for de tilfellene der husstanden består a mer enn 5 personer, som foteldre med 4 barn. Anonymkode: 662d6...4da Jeg vet at det er slik det er formulert, men jeg tror ikke reglene er ment så firkantet. I enkelte intervju har de jo også sagt at familier selvsagt kan være sammen. HI Anonymkode: 192c2...683
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at det er slik det er formulert, men jeg tror ikke reglene er ment så firkantet. I enkelte intervju har de jo også sagt at familier selvsagt kan være sammen. HI Anonymkode: 192c2...683 Hvem har sakt at familier selvsakt kan være sammen og i hvilke sammenhenger? Vet du at det til og med er så stremgt at man ikke får være mer enn 15 personer i en begravelse? Anonymkode: 662d6...4da
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at det er slik det er formulert, men jeg tror ikke reglene er ment så firkantet. I enkelte intervju har de jo også sagt at familier selvsagt kan være sammen. HI Anonymkode: 192c2...683 Familier på mer enn 5 i kjernefamilien kan selvsagt være sammen.. Det er det som er sagt.. Anonymkode: 9c684...a8f
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 Jeg stikker nå uansett bort på verandaen til mamma i dag... Jeg har fire barn, så vi er 6 stk, og der er det mamma, hennes mann og min nesten voksne søster. Vi blir altså 9 stykker, men det er en stor veranda og ingen koser og klemmer. Vi kan ikke være borte fra hverandre i 1,5 år, og det blir for dumt at jeg må reise dit med to barn på lørdag og to på søndag. Anonymkode: 2a7c9...edb
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at det er slik det er formulert, men jeg tror ikke reglene er ment så firkantet. I enkelte intervju har de jo også sagt at familier selvsagt kan være sammen. HI Anonymkode: 192c2...683 Jo det er så firkantet det er ment. Myndighetene har vært veldog klare på at hvis en husstand teller over 5 mennesker så kan selvfølgelig de være ute sammen i en større gruppe, men det betyr ikke at man kan møte andre. Gruppe på 5 betyr i utgangspunkyet 5 mennesker, ikke fem husstander. Jeg fatter ikke at det skal være nødvendig å tolke når myndighetene er veldig klare på dette! Anonymkode: 57fec...d6b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg stikker nå uansett bort på verandaen til mamma i dag... Jeg har fire barn, så vi er 6 stk, og der er det mamma, hennes mann og min nesten voksne søster. Vi blir altså 9 stykker, men det er en stor veranda og ingen koser og klemmer. Vi kan ikke være borte fra hverandre i 1,5 år, og det blir for dumt at jeg må reise dit med to barn på lørdag og to på søndag. Anonymkode: 2a7c9...edb Det er ingen som har sagt at akkurat disse tiltakene skal vare 1,5 år. Men det er - med god grunn - forventet at folk skal klare mer enn 6 uker. Anonymkode: 9c684...a8f
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Altså dette har vært ganske godt presisert; ja, en hel husstand kan selvsagt være sammen som gruppe dersom de er flere enn 5 (altså foreldre og feks 4 barn) nei, en husstand teller IKKE som en enhet. En husstand på 5 kan ikke være sammen med en annen husstand på 5. Anonymkode: 94cb5...8e1
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså dette har vært ganske godt presisert; ja, en hel husstand kan selvsagt være sammen som gruppe dersom de er flere enn 5 (altså foreldre og feks 4 barn) nei, en husstand teller IKKE som en enhet. En husstand på 5 kan ikke være sammen med en annen husstand på 5. Anonymkode: 94cb5...8e1 Nettopp! Hi, med din tankegang kan man da i teorien være 5 husstander med under og over 5 medlemmer i hver familie. Da snakker vi fort 15 personer minimum. Hvordan er dette logisk for noen? Blir som å si «Per var skikkelig dum og brøt fartsgrensen. Han kjørte 50km over. Jeg er ikke dum, for jeg kjørte bare 20 over»... Anonymkode: c64e1...8da
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nettopp! Hi, med din tankegang kan man da i teorien være 5 husstander med under og over 5 medlemmer i hver familie. Da snakker vi fort 15 personer minimum. Hvordan er dette logisk for noen? Blir som å si «Per var skikkelig dum og brøt fartsgrensen. Han kjørte 50km over. Jeg er ikke dum, for jeg kjørte bare 20 over»... Anonymkode: c64e1...8da Men det er dummare å køyre 50 km/t over fartsgrensa enn å køyre 20 km/t over. Logisk fordi ein går utfrå at ein husstand har same smitte, derfor risikerer du å smitte alle i ein husstand sjølv om du møter berre ein av dei i slengen. Anonymkode: c421e...4e6
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 5 hours ago, Anonym bruker said: Jeg antar at reglene ble laget for å unngå at for mange fra ulike husstander samles, f.eks. maks fem tenåringer som er venner osv. Rett og slett et forsøk på å hindre forsamlinger av ungdommer, barn eller voksne som vil møtes der det blir vanskelig å holde avstand og kontroll over hvem som var i kontakt med hvem. Derimot ser jeg at mange her inne fyrer seg voldsomt opp når det blir snakk om f.eks. to familier som vil møtes. Jeg tenker i hvert fall slik at en hustand i dette tilfellet utgjør en enhet. Hvis én blir smittet, så blir sannsynligvis resten også det. Dermed teller alle som bor i samme hus som én person smittemessig sett. Om man da møter en annen familie, møter man dermed én felles enhet til. I går f.eks. kom mine foreldre og lillebror en tur til oss, de er altså tre stykk. Vi møttes utenfor vårt hus og holdt god avstand hele tiden. Vi som bor her er seks personer. Vi var derfor 9 personer utenfor huset, men det kunne i prinsippet vært det samme som om det bare hadde vært jeg og min mor som møttes utenfor. Blir begge vi syk, blir de andre 7 også syk. Er det ikke flere som tenker slik? Eller er alle like firkantet? I så fall vil jo aldri alle vi som er 5+ i familien kunne møte noen som helst når vi er samlet, og det blir jo tullete. Anonymkode: 192c2...683 jeg holder ikke dette, blir for dumt Anonymkode: 9764c...626
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 Men noen sa en snart kan være inntil 50 personer sammen ( arrangement ), stemmer det? Er isåfall ute og ikke tett inntil hverandre.. Anonymkode: 9378b...a79
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 Jeg anbefaler alle som er usikkre på hvordan lovene, regelverket og anbefalingene egentlig er, og de som mener "det ikke er så nøye" å lese regjeringens rundskriv. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-i-52020--informasjon-om-regelverk-og-anbefalinger---covid-19-utbruddet/id2698075/ Anonymkode: 662d6...4da
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men noen sa en snart kan være inntil 50 personer sammen ( arrangement ), stemmer det? Er isåfall ute og ikke tett inntil hverandre.. Anonymkode: 9378b...a79 Det kan hende vi får en endring i anbefalingene om en stund slik at det blir mulig å være 50 personer, men der er vi ikke nå. Hvis det blir mulig vil vi nok få tydelig beskjed. Foreløpig er det maks 5 personer som gjelder som hovedregel. (Unntak for skole, begravelse og andre spesifiserte tilfeller. ) Anonymkode: 662d6...4da
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 Vi drar og besøker besteforeldre på fine dager hvor vi kan være ute. Men da drar vi bare en familie av gangen. Når vi er der, er vi seks personer: mannen, meg, to barn og besteforeldre. Når søster er der, er de 7 for de har tre barn. Så regler eller ikke, vi forholder oss til en familie pluss besteforeldre. De betyr at vi ikke ser søsknene våre for tiden, men det går helt fint. Det er viktigere å besøke besteforeldre. Vi regner ikke en familie som en enhet og dermed stiller vi opp 25 personer på en gang. Selv om en familie kanskje er en smitte-enhet, så er det tross alt ikke særlig sannsynlig at 25 personer skal klare å holde 2 meters avstand til hverandre. Jeg ser jo at vi strengt talt strekker litt på reglene med å komme alle fire, men akkurat det tenker jeg er innenfor likevel. Anonymkode: b111c...b05
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men noen sa en snart kan være inntil 50 personer sammen ( arrangement ), stemmer det? Er isåfall ute og ikke tett inntil hverandre.. Anonymkode: 9378b...a79 Vi får vite til torsdag om det blir lov fra 15.juni. Foreløbig vet vi at arrangementer med mer enn 500 stykker er forbudt, det var til 15.juni, men i går opplyste de om at det forbudet fortsetter frem til 1.september. På torsdag skal de informere om hva som blir reglene for arrangementer med mindre enn 500 mennesker fra 15.juni. Har ikke hørt noe om 50 noe sted? Anonymkode: 2a7c9...edb
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #21 Skrevet 26. april 2020 Sånn kan det jo gå for eksempel... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3J0kre/23-nye-coronasmittede-i-karmoey-flere-av-dem-er-barn Anonymkode: b111c...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå