Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Eller, jeg føler det ikke lenger som en søster. Mer som en konstant byrde. Det finnes ingen gjensidighet i vår relasjon lenger. Jeg er hjelperen, hun er mottakeren. Vi kan ha det hyggelig da hun er edru, men det ulmer alltid en bekymring over at dette kun er en svært kort periode, så bryter helvete løs. Hun drikker i dagesvis. I mine øyne er hun nå kun alkoholikeren. Løgn, selvbedrag, skam. Hun ringer rundt til familiemedlemmer når hun drikker, som igjen ringer meg. Hun evner ikke å ta vare på barnet sitt, så hun bor nå fast hos far. Er en dag i ny og ne på besøk hos min søster. Jeg snakker med min niese hver dag, og hun er masse hos oss. Jeg vil være den morsetstatningen hun mangler. I går forteller hun meg at hun føler hun mister sin mor mer og mer. Alkoholikeren har tatt over, det er så lite igjen av hennes mor, min søster. Min tapre niese. Hjertet mitt blør for henne. Hun er mer voksen enn sin mor. Hun blir løyet til og manipulert. Når jeg tenker på min søster, så kjenner jeg automatisk lukten av alkohol. Jeg tenker tanker som at det ville vært bedre om hun var død. Da hadde vi andre fått fred. Den søsteren jeg elsker er det jo bare små smuler igjen av. Jeg føler at nå orker ikke jeg mer. Jeg vil ut av denne skadelige relasjonen. Så kjære deg som sliter med alkohol: Skaff deg hjelp og vær i behandling over lang tid. Du skader ikke bare deg selv, men det er som om du sakte knivstikker de rundt deg. Lar de leve i konstant beredskap og angst. Du dreper deg selv, og du dreper de rundt deg! Du kan IKKE bli frisk på egenhånd. Få hjelp!! Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil ut av denne skadelige relasjonen. Det bør du gjøre, både for din egen og for hennes skyld. Hun kommer ikke til å oppsøke hjelp før hun mister alle sine relasjoner. Jo før det skjer, jo før kan hun oppsøke hjelp. Anonymkode: f8422...d8c
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Hvor gammel er hun, tenker på hvor ødelagt hjernen er blitt. Gi et ultimatum, avrusning med hjelp eller kutt kontakt. Anonymkode: 466a5...323
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Hjernen er blitt ødelagt. Men det ser hun ikke selv. Jeg har bestemt meg for å bryte kontakten med henne. Det er bare det at jeg ikke vet om jeg orker å gjenoppta kontakten om hun noengang skulle blitt nykter. Har brutt en gang før og det var magiske måneder. Jeg følte meg fri! Har liten tro på at hun noengang vil klare det. Hele livet hennes er preget av kjappe løsninger og ingen evne til å stå i noe over tid. Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjernen er blitt ødelagt. Men det ser hun ikke selv. Jeg har bestemt meg for å bryte kontakten med henne. Det er bare det at jeg ikke vet om jeg orker å gjenoppta kontakten om hun noengang skulle blitt nykter. Har brutt en gang før og det var magiske måneder. Jeg følte meg fri! Har liten tro på at hun noengang vil klare det. Hele livet hennes er preget av kjappe løsninger og ingen evne til å stå i noe over tid. Anonymkode: a9aaf...fde En hard beslutning. Men umulig å sette seg inn i uten å vært en del av det. Anser det som at hun er godt voksen, problemet har vedvart og at barnet er stort. Hadde barnet vært i skolepliktig alder og har samvær med mor, ville jeg fulgt med akkurat på det. Har hun aldri prøvd avrusning? Hva folke hennes ut i uføret? Hatt episoder i oppvekst, misbrukt eller kommet i et feil parforhold? Anonymkode: 466a5...323
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gammel er hun, tenker på hvor ødelagt hjernen er blitt. Gi et ultimatum, avrusning med hjelp eller kutt kontakt. Anonymkode: 466a5...323 Bryt kontakten, men ikke gjør dette. Det finnes rusavhengig som har blitt rusfri av å trues/tvinges inn i behandling. Det er lett å bli avruset, men om man skal klare å være rusfri også ETTER avrusing må det komne ut fra egen overbevisning/ønske/motivasjon. Anonymkode: ac288...10a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bryt kontakten, men ikke gjør dette. Det finnes rusavhengig som har blitt rusfri av å trues/tvinges inn i behandling. Det er lett å bli avruset, men om man skal klare å være rusfri også ETTER avrusing må det komne ut fra egen overbevisning/ønske/motivasjon. Anonymkode: ac288...10a Djis. Vanskelig å skrive i dag. Prøver igjen: Jeg mente: Det finnes så godt som ingen rusavhengige som har blitt rusfri av å trues/tvinges inn i behandling. Anonymkode: ac288...10a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Djis. Vanskelig å skrive i dag. Prøver igjen: Jeg mente: Det finnes så godt som ingen rusavhengige som har blitt rusfri av å trues/tvinges inn i behandling. Anonymkode: ac288...10a Poenget med å di det er at det er ikke personen man kutter ut, men personen i rus. Dette er mennesker som allerede har en enorm selvforakt, i tillegg til å forakte alt annet som egne barn. Så det at de forstår at de har en plass i andres liv uten rus..kan motivere noen få. Men 100% kutt uten et håp, tror jeg sender de på dobbel fylla lenge. Anonymkode: 466a5...323
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget med å di det er at det er ikke personen man kutter ut, men personen i rus. Dette er mennesker som allerede har en enorm selvforakt, i tillegg til å forakte alt annet som egne barn. Så det at de forstår at de har en plass i andres liv uten rus..kan motivere noen få. Men 100% kutt uten et håp, tror jeg sender de på dobbel fylla lenge. Anonymkode: 466a5...323 Men da kan man faktisk si akkurat det, ikke sette inn avrusing som et krav. Avrusing hjelper lite om ikke motivasjonen og ønsket er der fra den avhengige sin side. Det er veldig forskjellig fra person til person hva som gir den motivasjonen/ønsket. Anonymkode: ac288...10a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da kan man faktisk si akkurat det, ikke sette inn avrusing som et krav. Avrusing hjelper lite om ikke motivasjonen og ønsket er der fra den avhengige sin side. Det er veldig forskjellig fra person til person hva som gir den motivasjonen/ønsket. Anonymkode: ac288...10a Det kan være. Men greit å si at det er eneste alternativet ut av det. De har løyet til verden i mange år, men mest av alt til seg selv. Sjelden de ser på seg selv som en alkoholiker. Det er bare helt utrolig hvor skrudd de kan bli. Anonymkode: 466a5...323
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bryt kontakten, men ikke gjør dette. Det finnes ingen rusavhengig som har blitt rusfri av å trues/tvinges inn i behandling. Det er lett å bli avruset, men om man skal klare å være rusfri også ETTER avrusing må det komne ut fra egen overbevisning/ønske/motivasjon. Anonymkode: ac288...10a (Antar du mener ‘ingen rusavhengig’, så jeg satte det ordet inn.) Du har i prinsippet rett. Men jeg har faktisk hørt om noen som kidnappet, bandt fast og avruset familiemedlemmene sine, og disse ble så beveget over den kjærligheten som skulle til for å gjøre noe så fælt, at de faktisk sluttet med rus. Ikke at jeg mener HI skal bryte loven. Men hun kan godt innse at det å være hard og kompromissløs, er også en form for kjærlighet. Anonymkode: f8422...d8c
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Hvor gammel er datteren, bor hun hos moren sin? Det håper jeg virkelig ikke at hun gjør Anonymkode: 40eb9...58a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 Det er helt vanvittig hvordan hjernen til en alkoholiker fungerer. Når noen forteller deg at du drikker for mye, bør du ta det på ramme alvor med en gang!!! Du vil ikke havne der søsteren min er. For søsteren min er det nok for sent for. Hun har noen illusjoner og fantasier som er hinsides all fornuft. Jeg tipper hun kommer til å drikke og lyve til den dagen hun dør. Hun har hatt korona opptil flere ganger nå.. Gylden anledning til å være hjemme fra jobb, samt skaffe seg anledning til å sitte hjemme og helle innpå alkohol, og ringe rundt og drite seg ut. Hun har jobbet i knapt ett år, men hatt mere fravær på det året enn andre har hele deres yrkeskarriere. Hun har forsøkt avrusning, men det var nok mer fordi vi alle brøt kontakt. Hun klarte seg fint der, men har innrømmet etterpå at hun innbilte seg at hun skulle drikke kontrollert når hun kom ut. I hennes hode er hun nemlig en veldig mild alkoholist. Hun har ødelagt så mye, alt datteren har opplevd, alle fyllehistorier og kniper hun setter seg i, alle løgnene. Folk ringer meg og spør om de utroligste ting hun har ringt og sagt. Nå er tiden for at hun får leve sitt liv som fullbyrdig alkoholiker uten oss andre. Og jeg vet ikke om jeg noengang vil se henne eller ha noe med henne å gjøre igjen. Det har vært en lang prosess hvor jeg har koblet meg av gradvis. Nå er hun alene. Hun har ødelagt to forhold, alle relasjoner, datteren ser hun sjeldent. Hun har henne en dag og overkompenserer, og da er det flaska flere dager igjen. Hadde ALDRI forestilt meg hvor FORKASTELIG en alkoholiker er. Den de var er død, igjen er det en ekkel person som bare skaper trøbbel!! Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gammel er datteren, bor hun hos moren sin? Det håper jeg virkelig ikke at hun gjør Anonymkode: 40eb9...58a Nei, hun bor hos far, og hos oss. Er 17 år. Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, hun bor hos far, og hos oss. Er 17 år. Anonymkode: a9aaf...fde Det var godt, stakkars jente som mister mammaen sin til alkohol. Anonymkode: 40eb9...58a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var godt, stakkars jente som mister mammaen sin til alkohol. Anonymkode: 40eb9...58a Ja, mitt hjerte har blødd for henne de siste ti årene. Jeg prøver og gjøre alt jeg kan for henne, og ser på henne som egen datter. Men, jeg vil aldri bli mamma... Stakkar jenta mi, hun har opplevd mye💔 Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, mitt hjerte har blødd for henne de siste ti årene. Jeg prøver og gjøre alt jeg kan for henne, og ser på henne som egen datter. Men, jeg vil aldri bli mamma... Stakkar jenta mi, hun har opplevd mye💔 Anonymkode: a9aaf...fde Hun er heldig som har deg ❤️ Anonymkode: 40eb9...58a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 Huff, dette var trist å lese! Stakkars dere som må leve med dette ♥️ På hvilken måte mener du hjernen hennes er ødelagt? Anonymkode: 33a55...bf8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, dette var trist å lese! Stakkars dere som må leve med dette ♥️ På hvilken måte mener du hjernen hennes er ødelagt? Anonymkode: 33a55...bf8 Drikker man lenge og tett mister de seg selv. Normal kognitiv evne, hukommelse, personlighet og vurderingsevne. Man er disponert for alkoholdemens ca 20-30 år før en eventuell vanlig demens hadde slått til. Anonymkode: 466a5...323
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, dette var trist å lese! Stakkars dere som må leve med dette ♥️ På hvilken måte mener du hjernen hennes er ødelagt? Anonymkode: 33a55...bf8 Ja, det er datteren som lider mest. Min søster han ingen innsikt i hva hun påfører datteren sin, og det er gruuuusomt å være vitne til. Stakkar gode jenta mi! Bagatellisering er en stor del av en alkoholikers hverdag. Hjernen blir jo ødelagt kognitivt, og veldig mange får alkoholisk demens. Jeg håper min søster får det og havner på gamlehjem isteden. Da har datteren i det minste et sted å besøke henne uten rusen. Vi merker det ved at hun er mer barnslig, mindre evne til å se andre, veldig egoistisk, og dummere rett og slett. Det blir mer og mer fremtredende ettersom rusen har tatt over det meste av hennes liv. alkoholisme er en progressiv sykdom, den blir aldri bedre... du blir mer og mer avhengig og ofte uten å se det selv. Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #21 Skrevet 26. april 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er datteren som lider mest. Min søster han ingen innsikt i hva hun påfører datteren sin, og det er gruuuusomt å være vitne til. Stakkar gode jenta mi! Bagatellisering er en stor del av en alkoholikers hverdag. Hjernen blir jo ødelagt kognitivt, og veldig mange får alkoholisk demens. Jeg håper min søster får det og havner på gamlehjem isteden. Da har datteren i det minste et sted å besøke henne uten rusen. Vi merker det ved at hun er mer barnslig, mindre evne til å se andre, veldig egoistisk, og dummere rett og slett. Det blir mer og mer fremtredende ettersom rusen har tatt over det meste av hennes liv. alkoholisme er en progressiv sykdom, den blir aldri bedre... du blir mer og mer avhengig og ofte uten å se det selv. Anonymkode: a9aaf...fde Vondt å lese om, helt forferdelig at et menneske kan ende opp slik. Hvor gammel er hun og hvor lenge har hun vært alkoholisert? Og vet dere noe om hvorfor hun fikk problemer med alkohol? Anonymkode: 33a55...bf8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #22 Skrevet 26. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vondt å lese om, helt forferdelig at et menneske kan ende opp slik. Hvor gammel er hun og hvor lenge har hun vært alkoholisert? Og vet dere noe om hvorfor hun fikk problemer med alkohol? Anonymkode: 33a55...bf8 Hun er 45. Hun har slitt med alkohol de siste 15 årene... Skilsmisse var nok en utløsende årsak, og det startet smått og utviklet seg derifra. Vi har hatt en fantastisk oppvekst med far og mor, så sårbarhet har nok spilt en stor rolle. veldig trist:( Er lei meg hver dag... Har mistet min beste venn og søster. Anonymkode: a9aaf...fde
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #23 Skrevet 26. april 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er 45. Hun har slitt med alkohol de siste 15 årene... Skilsmisse var nok en utløsende årsak, og det startet smått og utviklet seg derifra. Vi har hatt en fantastisk oppvekst med far og mor, så sårbarhet har nok spilt en stor rolle. veldig trist:( Er lei meg hver dag... Har mistet min beste venn og søster. Anonymkode: a9aaf...fde Så utrolig trist å miste seg selv på den måte n uten å se det selv eller hvordan det påvirker familien og alle andre rundt seg 😢 Du virker utrolig reflektert rundt mye av situasjonen, har du fått hjelp av støtteapparat som pårørende? Anonymkode: 33a55...bf8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2020 #24 Skrevet 27. april 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Så utrolig trist å miste seg selv på den måte n uten å se det selv eller hvordan det påvirker familien og alle andre rundt seg 😢 Du virker utrolig reflektert rundt mye av situasjonen, har du fått hjelp av støtteapparat som pårørende? Anonymkode: 33a55...bf8 Ja, det er utrolig trist. Være vitne til en du kjenner så godt og elsker forsvinne mer og mer, endre karakter og leve på konstante løgner. Jeg har fulgt min niese til en ruskonsulent, så vi har hatt et par fellestimer og en enkelttime fordi konsulenten var bekymret for hvordan jeg hadde det. Her er det niesen min som selvfølgelig har det verst. De siste 10-15 årene har jeg levd på ank, når drikker søsteren min, må jeg hente niesen min? Utallige ganger har jeg hentet ho til meg for jeg vet at dersom jeg ikke hadde gjort det ville søsteren min drukket foran henne. Så da har hun vært her et par dager, søsteren min har drukket et par dager, og så kunne datteren komme hjem til henne et par dager igjen. Jeg har nesten ikke drukket selv disse årene, må alltid være i beredskap, enten har søsteren min gjort noe dumt, typ havnet i en annen by og kommer seg ikke hjem og har ikke penger. Eller jeg har vært klar for å hente niesen min dersom søsteren min drikker. Jeg hører om søsteren min er på vei opp eller ned av en rus, hun har ringt til alle døgnets tider, og ringer gjerne dagen derpå og later som ingenting. Nå bor ikke niesen min hos henne lenger, heldigvis, det gir meg sjelefred. Men, hun ringer meg innimellom enten beruset eller edru og prøver å virke viktig for å glatte over skammen. Det er fortsatt min skyld som sa i fra iflg henne, så datteren ikke får overnatte der. Ingen innsikt i sin egen tilstand. Ingen innsikt i hva hun påfører andre... Hun kan også finne på å ringe venner av meg og komme med løgner og at hun tror jeg er syk etc. Jeg våkner opp til et hav av meldinger, for hun har ringt og sagt hun tror jeg har brystkreft. Jeg kjenner at tiden er kommet for å gi slipp. Hun er nå kun alkoholiker i mine øyne. Min oppgave er å ivareta niesen så godt jeg kan. Prøve å erstatte noe av den stabiliteten hun ikke har får hos mamma. Hjertet mitt er sønderknust over hva den jenta har opplevd og må tåle.... Sorry for langt innlegg. Anonymkode: a9aaf...fde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå