Gå til innhold

Virker som om folk gir faen nå (Korona).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Russ i klynger overalt. Ungdommer i gjenger på minst fem-seks, ungdomsfester (gått forbi ved flere anledninger) +++. 

Kan vel bare starte opp igjen med skole når foreldrene ikke har kontroll over sine hjernedøde tenåringer. 

Anonymkode: 86415...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er russen faktisk veldig flink. De eldre også.

Men andre, derimot... unger og ungdommer i klynger, sitter på hverandres fang, henger over skuldrene på hverandre. Men det er ikke så rart når man ser at foreldrene deres også oppfører seg på lignende vis.

I dag gikk jeg forbi to handlesenter, og der var det ikke ledige parkeringsplasser (den ene har mye parkeringsplasser!), så kjøpesenteret var tydeligvis fullt. Og hovedgaten var omtrent like full som en vanlig, travel lørdag.

For en eller to dager siden ble det opplyst at det ikke var oppdaget nye tilfeller i kommunen på så og så mange dager, så da tror vel folk at vi er ferdige med det.

Helt håpløst!

Anonymkode: 0af0f...13e

Skrevet

Jobber i butikk og kan bekrefte at ingen bryr seg. Får mer kontanter enn noen gang, butikken er full og ingen holder avstand 

Anonymkode: 8ec33...f08

Skrevet

Vi er dessverre ikke sterkere enn det svakeste leddet.. 

Anonymkode: 89f01...72c

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i butikk og kan bekrefte at ingen bryr seg. Får mer kontanter enn noen gang, butikken er full og ingen holder avstand 

Det nekter jeg å tro på. Hva slags folk bor på ditt sted dersom dette er sant? De fleste av oss bryr oss, men ingen ser oss pga de som velger å gjøre andre ting. Dere ser jo selvfølgelig dem, men ikke oss som velger en annen vei gjennom butikken for å unngå andre.

Anonymkode: c852a...d64

Skrevet

Jeg var i matbutikken i dag for første gang på 4 uker. Mange var kjempeflinke til å holde avstand, vente til andre hadde gått vekk fra en hylle før de gikk bort osv, men så var det noen som ga blaffen. Bl.a. en mann som stilte seg ved siden av meg, nesten skulder ved skulder, for å se etter noe, og ville strekke seg foran fjeset mitt. Jeg ba han pent om å holde avstand og vente til jeg var ferdig. Da bare skulte han på meg. Jeg forklarte at det var greit at han blåste i en meters regelen, men at han ikke hadde rett til å velge det for meg også. Da sa han faktisk unnskyld, og gikk litt unna. Ikke en meter, men ihvertfall litt. 

Anonymkode: a29c9...696

Skrevet

Vi skulle på IKEA i går. Skulle bare ha et par ting og så haste ut igjen, men da vi kom frem (etter to timers kjøring) var det fullt på parkeringsplassen og kø for å komme inn. Vi valgte å ikke gå ut av bilen og kjørte heller til en park i nærheten for å vente og se om det ga seg, og da vi kom tilbake virker det mye bedre. Vi gikk inn, men der var det tett i tett. Mange droppet antibac ved inngangen. Vi snudde og kjørte hjem igjen. 

Anonymkode: 480cb...480

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det nekter jeg å tro på. Hva slags folk bor på ditt sted dersom dette er sant? De fleste av oss bryr oss, men ingen ser oss pga de som velger å gjøre andre ting. Dere ser jo selvfølgelig dem, men ikke oss som velger en annen vei gjennom butikken for å unngå andre.

Det er dessverre helt sant her jeg bor. Jeg overdriver ikke en gang. Kunder kommer også helt bort til meg for å vise noe de vil ha hjelp til på telefonen, ungene blir sluppet løs i butikken og tar på alt og vi har faktisk økt omsetning nå enn før korona. Det er helt sykt. Jeg er ikke egentlig noe redd for meg selv da jeg mest sannsynlig vil klare meg fint selv hvis jeg får denne sykdommen, men merker jeg er skuffet over at jeg blir helt oversett som person. Jeg får liksom ikke valget, jeg må på jobb. Dessverre så er jeg kun kundeservicemedarbeider så fort jeg står i butikken, min helse er ikke viktig så lenge dere får det dere kom for. Jeg jobber i en type butikk som i aller høyeste grad lever av god kundeservice og mye hjelp, det er svært få kunder som kommer og kun fort henter det de skal ha uten å snakke med meg først. Som sagt er jeg egentlig ikke noe redd for det her for min egen del, men det er skremmende å se at veldig få av mine kunder tar hensyn til meg. De ser liksom bare seg selv og eget behov. 

Skrevet

Jeg tror folk er lei..

Nyhetene poster stadig vekk uttalelser fra diverse forskere og andre som svekker anbefalingene. Som f.eks denne fra Erik Nord som har jobbet i over 30 år i FHI. Hans uttalelse - at det er lettere å vinne i Lotto enn å bli smittet på gaten er veldig uheldig og styrker troen til de som er skeptiske om at tiltakene er veldig overdrevet. https://www.nettavisen.no/okonomi/tidligere-fhi-ekspert---dette-koronahysteriet-ma-ta-slutt/3423955263.html

Tiltakene som er satt inn satte også en brå stopper for et fryktet scenario - der vi kunne få Italienske tilstander.. Dermed er de forholdsvis lave dødstallene en høy pris for mange som har mistet jobben og kanskje må selge hus og hjem (noe som dessverre er en realitet for oss snart. Over en mnd siden vi ble permittert, og nav har ikke betalt ut en krone enda.)

Vi følger myndighetenes oppfølging til punkt og prikke.. Men prisen er høy..

Anonymkode: ed554...442

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så lite sannsynlig? Her er jeg bor er det heller ingen som bryr seg. De gangene jeg har vært på butikken går jeg alltid til servanten for å vaske hender da huden ikke tåler antibac. Mens jeg vasker hender ser jeg veldig mange som bare går rett inn uten å verken vaske hender eller bruke litt antibac. Folk driter i avstand og går nærmest på hverandre, ofte har jeg sett menn snyte seg på hende og så tar de på varer rett etterpå. Av og til skal de ikke engang ha varen likevel og legger det tilbake. Mennesker er krepphæslige her jeg bor. Jeg er gravid, så jeg er faktisk kjempe stressa når jeg er på butikken fordi folk rett og slett ikke bryr seg om smittevern. 

Anonymkode: 35e0b...71f

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre helt sant her jeg bor. Jeg overdriver ikke en gang. Kunder kommer også helt bort til meg for å vise noe de vil ha hjelp til på telefonen, ungene blir sluppet løs i butikken og tar på alt og vi har faktisk økt omsetning nå enn før korona. Det er helt sykt. Jeg er ikke egentlig noe redd for meg selv da jeg mest sannsynlig vil klare meg fint selv hvis jeg får denne sykdommen, men merker jeg er skuffet over at jeg blir helt oversett som person. Jeg får liksom ikke valget, jeg må på jobb. Dessverre så er jeg kun kundeservicemedarbeider så fort jeg står i butikken, min helse er ikke viktig så lenge dere får det dere kom for. Jeg jobber i en type butikk som i aller høyeste grad lever av god kundeservice og mye hjelp, det er svært få kunder som kommer og kun fort henter det de skal ha uten å snakke med meg først. Som sagt er jeg egentlig ikke noe redd for det her for min egen del, men det er skremmende å se at veldig få av mine kunder tar hensyn til meg. De ser liksom bare seg selv og eget behov. 

Så beklagelig det du opplever og du er garantert IKKE alene! Det er synd at mennesker er så egoistiske og bryr seg så lite om smittevern. Jeg jobber ikke, men studere og er nå hjemme. Så jeg får begrenset hvor mye jeg vandrer ute, men jeg merker jo at jeg er kjempe stressa ute blant folk - fordi folk ikke tar hensyn eller bryr seg - ! Det er så uhyre dumt på vegne av de som faktisk ønsker å begrense smitte og unngå å bli smittet...er helt likt her

Anonymkode: 35e0b...71f

Skrevet

Her jeg bor er det lite smitte, men folk er fremdeles for det aller meste flinke. Noen ungdomsgjenger har fått beskjed om å oppføre seg, og det finnes selvfølgelig en og annen tulling som skal kline seg oppi. Men folk fleste holder avstand i butikker, betaler med kort og forholder seg til reglene. 

Anonymkode: eec3a...3b6

Skrevet

Folk bryr seg, men når  barnehager og skoler åpner , så sier du automatisk at ting er på vei tilbake. Folk på større bedrifter blir kaldt hjem fra hjemmekontor, errego folk samles i større grupper.

her i gata har ungene begynt å leke sammen,  de er en gjeng på 5 til 7 barn. Og det er helt greit. 

Anonymkode: 13110...a4c

Skrevet

I våre butikker er folk flinke. Her vaskes og sprites hender på vei inn og ut. Folk holder avstand. Skal noen hente melk samtidig så står folk å venter på tur med minst 1 meter avstand. Det tar litt lenger tid å handle, men det er alle inneforstått med. Alle betaler med kort.

Har noen med seg barn, blir de holdt styr på og må holde seg ved matvogn, eller holder foreldre i hånden.

Så er nok store forskjeller. 

Anonymkode: 003bf...198

Skrevet

Jeg legger dessverre merke til at mange er sløve med å vaske/sprite seg. Jeg irriterer meg også over de som kommer helt oppå meg i butikken. I går sto jeg å plukket frukt og grønt og en annen kom så nær at han skrumpet borti meg. Spurte om han kunne være så vennlig å vente til jeg var ferdig. Skulte bare stygt på meg og fortsatte.

Synes det generelt har gått fint frem til denne uka her. Jeg bor i en "hyttekommune" og på tellingen i går var nå folketallet i kommunen tredoblet. Er dessverre noen hyttefolk som ødelegger for alle. Oppfører seg som de eier butikken og fastboende skal vike for dem. "uten pengene dems hadde vi jo ikke eksistert" holdning. Dette er selvfølgelig fåtallet, men er jo disse man legger merke til. 

Anonymkode: 57361...42c

Skrevet

Folk bryr seg, men når  barnehager og skoler åpner , så sier du automatisk at ting er på vei tilbake. Folk på større bedrifter blir kaldt hjem fra hjemmekontor, errego folk samles i større grupper.

her i gata har ungene begynt å leke sammen,  de er en gjeng på 5 til 7 barn. Og det er helt greit. 

Anonymkode: 13110...a4c

Det er ikke helt greit nei.. Anbefalingene er fortsatt grupper opp til 5 personer. Og de sier tydelig at vi nå som vi har åpnet skole og barnehage, samt lettet på flere restriksjoner, må være enda flinkere til å følge anbefalingene for sosial kontakt 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger dessverre merke til at mange er sløve med å vaske/sprite seg. Jeg irriterer meg også over de som kommer helt oppå meg i butikken. I går sto jeg å plukket frukt og grønt og en annen kom så nær at han skrumpet borti meg. Spurte om han kunne være så vennlig å vente til jeg var ferdig. Skulte bare stygt på meg og fortsatte.

Synes det generelt har gått fint frem til denne uka her. Jeg bor i en "hyttekommune" og på tellingen i går var nå folketallet i kommunen tredoblet. Er dessverre noen hyttefolk som ødelegger for alle. Oppfører seg som de eier butikken og fastboende skal vike for dem. "uten pengene dems hadde vi jo ikke eksistert" holdning. Dette er selvfølgelig fåtallet, men er jo disse man legger merke til. 

Anonymkode: 57361...42c

Mange hytteeiere har fått vist sitt sanne ansikt gjennom de siste ukene.. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke helt greit nei.. Anbefalingene er fortsatt grupper opp til 5 personer. Og de sier tydelig at vi nå som vi har åpnet skole og barnehage, samt lettet på flere restriksjoner, må være enda flinkere til å følge anbefalingene for sosial kontakt 

Smitter viruset mer ute i gata enn inne på skolen, altså?

Anonymkode: 477ff...c5f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På skolen er det lærere tilstede for å sørge for at smittevernhensyn ivaretas. Så sant dere foreldrene ikke er med i leken så kan det ikke sammenliknes. 

Både statsminister, helseminister og utdanningsminister har vært helt tydelige på at 1-5 regelen opprettholdes på fritiden selv om at skolen åpner - og at den nå er enda viktigere å overholde.. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber også i butikk, og opplever det samme som deg. For all del, noen er flinke. Men det er noen..

Anonymkode: 49fa2...561

Skrevet

Hvor mange av hvermansen i gata har blitt smittet av dette da? Ja det er to stykk i årene som er døde, men vet vi noe mer ang de? Uteliggere, narkomane, underliggende sykdommer, andre utfordringer ? Nei det vites ikke. Fremdeles så døde det fler i fjor av influensa og noro!

Vi kan ikke være det eneste landet som skal holde på restriksjoner lengst og dermed slå oss på brystkassen stolt å si er vi i Norge er BEST til alt. Typisk norsk å være god var det ei som sa en gang. 

Anonymkode: a6978...7ee

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På skolen er det lærere tilstede for å sørge for at smittevernhensyn ivaretas. Så sant dere foreldrene ikke er med i leken så kan det ikke sammenliknes. 

Både statsminister, helseminister og utdanningsminister har vært helt tydelige på at 1-5 regelen opprettholdes på fritiden selv om at skolen åpner - og at den nå er enda viktigere å overholde.. 

Å du tror det er mulig å holde ett øye på.alle ungene hele tiden i friminuttene? Da er du naiv! Det er stort området så de vil ikke ha tilsyn hele tiden. 

Anonymkode: 49dbb...ff7

Skrevet

Hvor mange av hvermansen i gata har blitt smittet av dette da? Ja det er to stykk i årene som er døde, men vet vi noe mer ang de? Uteliggere, narkomane, underliggende sykdommer, andre utfordringer ? Nei det vites ikke. Fremdeles så døde det fler i fjor av influensa og noro!

Vi kan ikke være det eneste landet som skal holde på restriksjoner lengst og dermed slå oss på brystkassen stolt å si er vi i Norge er BEST til alt. Typisk norsk å være god var det ei som sa en gang. 

Anonymkode: a6978...7ee

Her er det så mye å ta tak i..

Nøyer meg med å peke på at Norge langt fra er det landet som har hatt strengest restriksjoner og at vi heller ikke er det landet som holder på tiltakene lengst.

Det å følge med på mer enn avisoverskrifter vil gi deg mer slagkraft når du skal ytre deg.. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å du tror det er mulig å holde ett øye på.alle ungene hele tiden i friminuttene? Da er du naiv! Det er stort området så de vil ikke ha tilsyn hele tiden. 

Anonymkode: 49dbb...ff7

Skjønner du ikke at det er et poeng å ikke slippe opp på alt fordi man slipper opp på restriksjoner som hindrer så viktige ting som skolegang? Det at de har valgt å avvente oppstart for barn over 4. trinn viser hvor restriktive de fortsatt er..

Det er fullt mulig å orientere seg om myndighetenes anbefalinger hvis man gidder. Å tolke regler ut fra egen magefølelse for å kunne leve mer bekvemt i hverdagen med god samvittighet - det er en dårlig oppskrift. Og det at så mange gjør nettopp det, det vil føre til at vi må hente barna tilbake fra skole og barnehage.. og at vi kommer til å bli sittende hjemme hele sommeren.

Det å ikke gjøre seg kjent med - og følge - myndighetenes anbefalinger er i mine øyne ren egoisme. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik mange unger og ungdommer holder på - ja, mest trolig!

Unger og ungdommer som henger i større grupper, 7-12. De sitter på fanget til hverandre, de henger over skulderen på hverandre, dulter inni hverandre, står 3-4 med hodene tett sammen (20-30 cm), som leker eller spiller ballspill, går inn i kroppstaklinger, ruller rundt sammen og ler når de faller.

Hvor er foreldrene til disse? Noen av dem kan til og med se fra egne stuevinduer hvordan ungene holder på - men ingen korrigerer dem.

Neste gang jeg ser det så kommer jeg trolig til å ringe politiet.

Det er en mengde slappe foreldre rundt omkring, og mange av dem sier helt sikkert at deres unger har fått klar beskjed, holder seg til små grupper og holder avstand... jepp, in your dreams...

Anonymkode: 0af0f...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...