Gå til innhold

Hvordan uttales disse ordene egentlig? (engelsk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

either/neither

Uttales det ither/nither eller æither/næither? Jeg prøver å merke meg det hver gang jeg hører ordene på film, men synes de uttales forskjellig hele tiden. Er det en forskjell på britisk/amerikansk uttale? Hva sier du?

Anonymkode: ef438...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge måtene å uttale på er likestilte. Ither er mest brukt i us, men begge uttalelsesmåtene brukes.

Anonymkode: a6939...607

Skrevet

Det er verre med -aughter. Uttales det "-åter", som i, "dåter", eller uttales det, "-affter", som i, "laffter"?

Engelsk er noe herk. De er analfabeter alle sammen og ingen aner hvordan et ord staves før de er blitt fortalt at det skal staves slik eller slik, for der er ingen helhetlige regler om at lyder skal staves sånn og sånn, som vi har på norsk.

Anonymkode: 21a18...208

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er verre med -aughter. Uttales det "-åter", som i, "dåter", eller uttales det, "-affter", som i, "laffter"?

Engelsk er noe herk. De er analfabeter alle sammen og ingen aner hvordan et ord staves før de er blitt fortalt at det skal staves slik eller slik, for der er ingen helhetlige regler om at lyder skal staves sånn og sånn, som vi har på norsk.

Oj. Vel, vel.

Skrevet

Skrevet

Det eksisterer overhodet ille noen slike regler på norsk. Tenk på skj -lyden. Den kan staves skj (skjørt), sj (sjokk) , sk (sky), rs (verst), s (skylle), g (giraff) .... Det var dem jeg kom på her og nå. 

Anonymkode: ef438...681

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...