Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Da jeg var liten husker jeg vi hadde èn lærer fra 1. til 4. Og en ny lærer fra 5. til 7. Vi hadde vel ett bytte i 6. klasse fordi læreren fikk barn. Nå om dagen bytter ungene lærer oftere enn de rekker å vaske matpakka. Og jeg liker ikke måten det blir gjort på. Min 2.klassing er på sin 3. hovedlærer (+ 4-5 lærer nr 2). Og de overlapper ikke. På INGEN måte. Hun som var lærer i 1. klasse hadde dem hele året. Hun kjente elevene godt. Vipps var det en ny. Men hun visste da ikke om problemene som elevene ev. hadde hatt i 1.klasse. Så byttet de igjen, ganske brått. Null overgang. Jeg snakket til den nye læreren som om han kjente barnet mitt. Men neida. Han pleide jo jobbe på sfo, og fikk beskjed om at "XXXXX måtte forlate jobben såpass raskt at jeg fikk ikke snakket med henne om noen ting". Neivel... Så du skal ta over en hel klasse uten å kjenne elevene? Det stod ikke nedskrevet noe sted? Nei, det gjorde faktisk ikke det. Jeg har et barn som er ganske sensitivt. Har tatt opp med tidligere lærere hva barnet sliter med, hva hun må jobbe med etc. Dette har ikke blitt tatt videre til neste lærer.. NULL hensyn.. Blir så oppgitt over at det kan være sånn. De skal liksom ivareta barnas beste? Hvordan skal de gjøre det når de ikke kjenner barna i DET HELE TATT?!? Anonymkode: e7c61...c7e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da jeg var liten husker jeg vi hadde èn lærer fra 1. til 4. Og en ny lærer fra 5. til 7. Vi hadde vel ett bytte i 6. klasse fordi læreren fikk barn. Nå om dagen bytter ungene lærer oftere enn de rekker å vaske matpakka. Og jeg liker ikke måten det blir gjort på. Min 2.klassing er på sin 3. hovedlærer (+ 4-5 lærer nr 2). Og de overlapper ikke. På INGEN måte. Hun som var lærer i 1. klasse hadde dem hele året. Hun kjente elevene godt. Vipps var det en ny. Men hun visste da ikke om problemene som elevene ev. hadde hatt i 1.klasse. Så byttet de igjen, ganske brått. Null overgang. Jeg snakket til den nye læreren som om han kjente barnet mitt. Men neida. Han pleide jo jobbe på sfo, og fikk beskjed om at "XXXXX måtte forlate jobben såpass raskt at jeg fikk ikke snakket med henne om noen ting". Neivel... Så du skal ta over en hel klasse uten å kjenne elevene? Det stod ikke nedskrevet noe sted? Nei, det gjorde faktisk ikke det. Jeg har et barn som er ganske sensitivt. Har tatt opp med tidligere lærere hva barnet sliter med, hva hun må jobbe med etc. Dette har ikke blitt tatt videre til neste lærer.. NULL hensyn.. Blir så oppgitt over at det kan være sånn. De skal liksom ivareta barnas beste? Hvordan skal de gjøre det når de ikke kjenner barna i DET HELE TATT?!? Anonymkode: e7c61...c7e Jeg vet det. Det er sånn her også, dessverre. De har hatt 3 lærere på 1 år. Anonymkode: 4763d...7f3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Begynner å bli veldig mange år siden jeg gikk på barneskolen, men vi hadde i utgangspunktet en fantastisk lærer 1.-6. klasse. Problemet var bare at denne ble langtidssykemeldt flere ganger. Da også fra en dag til neste uten informasjon. Og vikarlærerne vi hadde i kortere og lengre perioder var virkelig så som så. Det ble mye usikkerhet, lite kontinuitet. Og klassen endte med "verstingstempel". Det var egentlig bare én elev som var årsaken, men denne fikk dratt med seg noen få andre. Når vi hadde egentlig lærer over tid roet problemadferden seg... Så jeg forstår du blir frustrert. Lærer kan jo bli syke de også, men det bør virkelig være en minimumsdokumentasjon som kan hjelpe ev. vikarer som må trå til. Jeg ville snakket med ny lærer igjen og forklart hvilke utfordringer barnet ditt har og hva som må jobbes med, hva som er enet om ang. dette tidligere. Hvis det ikke fører frem bør kanskje foreldrene ta opp problemet som gruppe, ev. at du tar det til rektor? Anonymkode: 31fbc...a0d
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blir så oppgitt over at det kan være sånn. De skal liksom ivareta barnas beste? Hvordan skal de gjøre det når de ikke kjenner barna i DET HELE TATT?!? Anonymkode: e7c61...c7e Nå er det vel skoleledelsen, og ikke lærerne, som bestemmer hvilken lærer som skal være på hvilket trinn og ha hvilke klasser. Hvis stort gjennomtrekk av lærere er er problem så er det ledelsen du må ta det opp med. Anonymkode: 30848...8cb
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Min gutt har hatt samme lærer fra 1 til 6 trinn. Han får også samme lærer i 7 trinn. Anonymkode: d228d...518
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Sånn er det ikke her;sønnen min går i 3.klasse å har samme lærer hele tiden. Sønnen min blir fort utrygg og utagerer med forandringer ,så jeg har hvert år kontaktet rektor å bedt innstendig om at de får beholde samme lærer for å forsette den gode fremgangen. Når han begynte i 1.klasse så hadde hadde han selvtillit lik null å utagerte helt ekstremt mot voksne og barn. Men med den flink og tolmodig lærer som ikke ser på han som ett problembarn,så bygget hun opp selvtilliten hans;trygget han,å sakte men sikkert så fikk hun se en helt ny gutt med god selvtillit som er snill med alle. Anonymkode: dc282...5d9
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begynner å bli veldig mange år siden jeg gikk på barneskolen, men vi hadde i utgangspunktet en fantastisk lærer 1.-6. klasse. Problemet var bare at denne ble langtidssykemeldt flere ganger. Da også fra en dag til neste uten informasjon. Og vikarlærerne vi hadde i kortere og lengre perioder var virkelig så som så. Det ble mye usikkerhet, lite kontinuitet. Og klassen endte med "verstingstempel". Det var egentlig bare én elev som var årsaken, men denne fikk dratt med seg noen få andre. Når vi hadde egentlig lærer over tid roet problemadferden seg... Så jeg forstår du blir frustrert. Lærer kan jo bli syke de også, men det bør virkelig være en minimumsdokumentasjon som kan hjelpe ev. vikarer som må trå til. Jeg ville snakket med ny lærer igjen og forklart hvilke utfordringer barnet ditt har og hva som må jobbes med, hva som er enet om ang. dette tidligere. Hvis det ikke fører frem bør kanskje foreldrene ta opp problemet som gruppe, ev. at du tar det til rektor? Anonymkode: 31fbc...a0d Men det er ikke sykdom. Læreren de hadde i 1. klasse var utdannet førskolelærer så hun kunne bare jobbe med 1. klasse uansett.. NY lærer ble gravid. Men dukket opp noe annet som gjorde at hun måtte slutte lenge før tiden. Da ble en ny satt inn som har vært siden. Og han skal bort igjen nå som de begynner igjen. Og etter corona er ferdig har de egentlig ansatt nok nye. Så blir ny lærer igjen så fort dette er over. Å ha vikar er en ting. Men her snakker vi ny LÆRER i minst 6 mnd. Det kunne holdt med en liten notis pr barn. Men neida. Hvor blir det av skjemaene og kommentarene som diskuteres under foreldresamtaler? Blir de makulert? Anonymkode: e7c61...c7e
Syngensang Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 Tenker ikkje så mykje om læararne, men ein heil del om skuleleiinga. Det der er ikkje bra! Og eg trur nok vi kan gå ut frå at det ligg dårleg leiing til grunn når det er så mykje utskiftingar og så lite kontinuitet.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn er det ikke her;sønnen min går i 3.klasse å har samme lærer hele tiden. Sønnen min blir fort utrygg og utagerer med forandringer ,så jeg har hvert år kontaktet rektor å bedt innstendig om at de får beholde samme lærer for å forsette den gode fremgangen. Når han begynte i 1.klasse så hadde hadde han selvtillit lik null å utagerte helt ekstremt mot voksne og barn. Men med den flink og tolmodig lærer som ikke ser på han som ett problembarn,så bygget hun opp selvtilliten hans;trygget han,å sakte men sikkert så fikk hun se en helt ny gutt med god selvtillit som er snill med alle. Anonymkode: dc282...5d9 Ikkesant. Er jo nettopp dette barn trenger. En trygg voksen. Nå er det gjerne 2 lærere pr klasse, og de byttes ut som sokker Anonymkode: e7c61...c7e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Syngensang skrev: Tenker ikkje så mykje om læararne, men ein heil del om skuleleiinga. Det der er ikkje bra! Og eg trur nok vi kan gå ut frå at det ligg dårleg leiing til grunn når det er så mykje utskiftingar og så lite kontinuitet. Jeg er dårlig med dialekt, men ja. Lærerne er fantastiske alle sammen. Men en liten notisblokk med litt info om den klassen man skal overta hadde jo vært kjekt.. Ola: Hyper, trenger en treng stemme Kari: Veldig nervøs, trenger oppmuntring. Filip: Utagerende, trenger å bli sett Nora: Engstelig, trenger venner rundt seg De som kommer inn som nye vet virkelig ikke noen ting.... Anonymkode: e7c61...c7e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #11 Skrevet 25. april 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ola: Hyper, trenger en treng stemme Kari: Veldig nervøs, trenger oppmuntring. Filip: Utagerende, trenger å bli sett Nora: Engstelig, trenger venner rundt seg Å sette merkelapper på barn er virkelig ikke bra. Problemet her er utskifting. Utover det er det bedre at en ny lærer får sjanse til å bli kjent med hvert barn, ikke overta andres merkelapper. Anonymkode: 86d6b...574
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #12 Skrevet 25. april 2020 Systemet lager slike problemer. Lærer første klasse: midlertidig ansatt, fikk fast jobb på annen skole året etter. Lærer andre klasse: midlertidig i samme stilling, da stillingen ble fast ble den gitt til en annen med mer ansiennitet. Lærer tredje klasse: fast ansatt, ble gravid og mye sykemeldt. Forskjellige vikarer. Lærer fjerde klasse: midlertidig ansatt, fikk fast jobb et annet sted i mars. Vikarer ut året. Lærer femte klasse: ny midlertidig ansatt. Lærer sjette klasse: samme som i tredje, ble på nytt gravid og sykemeldt. Vikarer. Lærer sjuende klasse: ny midlertidig ansatt. Men klart ting var nedskrevet i elevmappene. Det gjør bare lite forskjell for elevene. Anonymkode: 934ab...2c9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #13 Skrevet 25. april 2020 Kanskje en brannfakkel, men jeg foretrekker faktisk at lærerne byttes ut med jevne mellomrom. På en planlagt og kontrollert måte, selvfølgelig. Da slipper man at det blir satt merkelapper på barna som er vanskelige å bli kvitt. Snakker av egen erfaring. Mine barn gikk på skole i USA, der var det slik og det fungerte bra. Barna lærer seg å forholde seg til ulike voksne også. Anonymkode: 9f09e...f26
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #14 Skrevet 25. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje en brannfakkel, men jeg foretrekker faktisk at lærerne byttes ut med jevne mellomrom. På en planlagt og kontrollert måte, selvfølgelig. Da slipper man at det blir satt merkelapper på barna som er vanskelige å bli kvitt. Snakker av egen erfaring. Mine barn gikk på skole i USA, der var det slik og det fungerte bra. Barna lærer seg å forholde seg til ulike voksne også. Anonymkode: 9f09e...f26 Du har helt rett. (Da jeg gikk på skole hadde vi samme lærer 1.-9. Ikke å anbefale.) Anonymkode: 86d6b...574
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #15 Skrevet 25. april 2020 Det er skoleledelsen du må ta dette opp med. Dette er ikke noe nytt fenomen heller, men avhenger av klassen, sted og skolen. Jeg gikk på barneskolen for mange år siden og vi hadde hyppig utskiftning av lærere. Klassen var veldig krevende. Det gjorde det enda mer sårbart for utskifting Anonymkode: bf396...94b
Syngensang Skrevet 25. april 2020 #16 Skrevet 25. april 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er dårlig med dialekt, men ja. Lærerne er fantastiske alle sammen. Men en liten notisblokk med litt info om den klassen man skal overta hadde jo vært kjekt.. Ola: Hyper, trenger en treng stemme Kari: Veldig nervøs, trenger oppmuntring. Filip: Utagerende, trenger å bli sett Nora: Engstelig, trenger venner rundt seg De som kommer inn som nye vet virkelig ikke noen ting.... Anonymkode: e7c61...c7e Dialekt har vel ingenting med dette å gjere? Når det ikkje finst eit system for å overføre info mellom lærarar som sluttar og byrjar, så er det skuleleiinga som har feila. Det er dei som bestemmer om lærarane skal notere ned slikt, evt korleis. Hadde eg vore ny lærarar hadde eg selvfølgeleg vore interessert i å få litt info, og som utgåande ville eg og gjerne ha overført mest mogleg kunnskap slik at elevane får ein best mogleg overgang. Men eg syns ikkje det er nokon god idé å overføre alt, slik du skissererer. Born treng ein ny start og sjølv om Ola er hyper og treng ei streng stemme med den eine læraren, så er det godt mogleg at den neste møter Ola på ein måte som ikkje krev dette. Men om denne læraren har fått ein slik lapp vil han eller ho bli påverka av dette og kanskje behandle Ola på ein anna måte, så ein skal vere varsame med måten ein omtalar elevar og kor mykje ein seier. Når det er sagt så har sikkert skulen din dette, men kanskje berre om dei elevane som har krav på ekstra oppfølging? Eg ville faktisk kontakta rektor om saka. Berre for å høyre. Eg forstår godt at du er kjempefrustrert.
KellyTaylor Skrevet 25. april 2020 #17 Skrevet 25. april 2020 Det eldste barnet mitt hadde det slik på barneskolen og flere av oss foreldrene gikk sammen for en samtale med rektor den gangen. Vi ba instendig om en lærer som ikke ble gravid, permisjon, midlertidig vikar osv, og fikk den flotteste læreren det siste halvannet året. Ta et møte med ledelsen og sørg for å ha foreldrene i klassen bak deg når du ber om møte.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #18 Skrevet 25. april 2020 31 minutter siden, KellyTaylor skrev: Det eldste barnet mitt hadde det slik på barneskolen og flere av oss foreldrene gikk sammen for en samtale med rektor den gangen. Vi ba instendig om en lærer som ikke ble gravid, permisjon, midlertidig vikar osv, og fikk den flotteste læreren det siste halvannet året. Ta et møte med ledelsen og sørg for å ha foreldrene i klassen bak deg når du ber om møte. Dere bad rektor om en lærer som var forpliktet til å ikke bli gravid? Med andre ord, dere bad rektor om å diskriminere kvinner i alderen 25-45? Spesielt. Anonymkode: 934ab...2c9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2020 #19 Skrevet 25. april 2020 56 minutter siden, Syngensang skrev: Dialekt har vel ingenting med dette å gjere? Jeg tror at hun tror du skriver på dialekt, og ikke nynorsk... Anonymkode: 30848...8cb
Syngensang Skrevet 25. april 2020 #20 Skrevet 25. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror at hun tror du skriver på dialekt, og ikke nynorsk... Anonymkode: 30848...8cb Ja, det skjønte eg, men greidde ikkje anna enn å vere litt spydig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå