Gå til innhold

8- åring redd for å sovne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Sønnen min sliter så i perioder med å sovne. ALT er skummelt. Vi har måttet fjerne bilder fra veggen og bøker i bokhylla. Han tror det bor noen under senga, og vi har sjekket sammen med han (slik at han har sett det ikke er noen der.) Han er sikker på at noen kan komme inn gjennom vinduet. Jeg har forklart han tusen ganger at vi har alarm på huset, politiet kommer osv. Vi sover sammen med han og har måttet begynne å være inne på rommet hans når han skal sove (før satt vi i gangen.) Når han blir overtrøtt blir enda flere ting skumle. Blant annet blir han redd når jeg ler (!) Han har hatt mareritt om det, sier han. Dette er en gutt med god fantasi. Han er ellers ganske normal. Har kanskje ikke så mange venner, men er mye med 1-2 samt søsken. 

Hva mer kan vi gjøre? Vi har lys på hvis det trengs. Noen ganger vil han ikke. I går la vi oss halv ni, leste litt og han sovnet ikke før etter midnatt. Vi legger oss så sent nå fordi vi ikke trenger å stå opp før 8- 8.30. Er dette noe vi burde snakke med helsesøster om? Eller er det normalt i perioder?

Er takknemlig for råd.

Anonymkode: 0377b...dc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at barn har en periode i den alderen med engstelse.

De sier at barn utvikler seg hele tiden, og akkurat som det er normalt at barn under året plutselig blir redd fremmede er det normalt at barn i en periode i 6-10 års alder har en fase med frykt for ting de plutselig har funnet ut at kan være farlig. De skjønner at verden ikke bare er enhjørninger og rosa skyer, de ser litt nyheter, får med seg at man er dødelig, at det kan bli innbrudd, brann, sykdom og ulykker, og de blir engstelige. 

Det de vel sier at om denne perioden blir veldig lang, eller engstelsen og tankene ødelegger det vanlige livet deres, så trenger de hjelp. Barn kan utvikle angst, og om de plutselig ikke tør det andre barn på samme alder gjør, så er det greit å oppsøke hjelp.

Men det er en del å lese på nett om denne fasen, søk på f.eks engstelige barn, angst hos barn o.l. så ser du.

Anonymkode: 626d8...741

Skrevet

Det er nokså normalt i en fase. Ville hatt på lys hvis det hjelper. Det er ingen grunn til å sove i mørket, hvis man sover bedre med litt lys.

Du sier at han har god fantasi. Kanskje det hjelper å se for seg følelsen som en liten gutt, en som er enda mindre enn han selv, og som bor inni han. Men akkurat som en baby bråker, så bråker den veldig. 

Snakk med han om at dette er en følelse inni han og ikke noe som er farlig utenfor.

Følelsen er ikke større enn han, det er han som er større enn følelsen. 

Derfor kan han snakke til følelsen inni seg og passe på følelsen inni seg og si til den at det ikke er noe farlig utenfor. 

Litt som foreldre forteller og trøster sine barn.

Dette er bare et forslag, som er litt avhengig av hvor godt han klarer å se for seg at følelsen er en liten gutt, en han kan passe på. Det er i alle fall en helt normal måte for voksne å klare å ta kontroll over angst og bekymringer. 

Anonymkode: eab08...950

Skrevet

Det kan hjelpe med lydbok på sengen også, så slipper tankene å kjøre, lytt til en koselig historie isteden.

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan hjelpe med lydbok på sengen også, så slipper tankene å kjøre, lytt til en koselig historie isteden.

Signerer dette. 

7-åringen min har på lydbok om kvelden og det er supert for han. Han er relativt glad i rutiner og hører helst den samme lydboka over lang tid. Bytter vi stadig, sliter han med innsovningen igjen. Men han velger det helt selv altså, nekter han ikke å bytte bok. Vet bare at da tar det noen kvelder før det blir "normalt" igjen. 

Anonymkode: fb3a7...aa8

Skrevet

Det blir bedre! Min sønn på 10 år har hatt det slik i et år. Byttet om på hvor på rommet han kunne sove,,, med døren åpen,,, døren lukket,,, med lyset på,,, med bamse,,, i min seng,,, 

Sist uke var lyswt av og døra igjen. Han sovnet før jeg fikk sagt natta! Han er uthvilt. Han spretter opp av sengen! Han er ferdig med lekser i tide. Hjelper til hjemme!! 

Det blir bedre 💪

Anonymkode: 98afd...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...