Gå til innhold

Badet baby for kaldt 😔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bade babyen min for første gang alene. Gjorde alt etter reglene. Kjente med albuen for å kjenne at det ikke var for varmt eller kaldt. Det føltes bra ut, føltes lik varme som kroppstemperaturen min. 

Tar baby ned sakte, tilvenner greit. Tar ett vått håndkle over magen slik dem gjorde på sykehuset for å holde henne varm der. Og vasket henne. 

Babyen gråter og roer seg litt. Men ser sjokket i øyene hennes. Da vil jeg ikke mer enn at jeg vasker henne og tar henne og surrer inn i håndkle. 

Da virker det som hun hakker tenner og fryser etter jeg har pakket henne inn 😔

Trodde albuetrikset var sikkert, så føler meg som verdens verste som skulle prøve helt alene.. 😔

Årets verste mamma 🤢

Hvordan få riktig badetemperatur? Kjøpe termometer? 

Anonymkode: 66ad3...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig hun hadde det fint da hun badet, men at det ble kaldt da hun kom ut fra vannet. Det kan jo være kaldt i rommet, og det er kanskje ikke like varmt på badet som i vinter. Vil jo tro du hadde hendene dine nedi vannet når du badet henne, å du ville jo kjent om temperaturen forandret seg til iskaldt. Dette går helt fint. Dessuten bedre med kaldt enn for varmt i dette tilfelle 😊. Du er en god mamma å mer til, ingen tvil om at du bryr deg om babyen din når du reagerer slik du gjør nå😊. Jeg har alltid brukt albuetrikset også kjenner jeg etter underveis om jeg har rennende vann fra dusjen. Dette da temperaturen kan svinge i dusjen om f.eks andre bruker kaldt/varmt springvann. Dette går fint 😊

Endret av FrkKværner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være.

Hsdde hendene nede i vannet ja. Hvor feil kan jeg beregne temperaturen liksom 🤨

Takk for oppmuntrende ord 😊

Anonymkode: 66ad3...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet er for kaldt gråter de som regel. At hun ble litt sjokkert av å bli våt er helt normalt. Dessuten tar hun ikke skade av å få et litt lunkent bad, heller litt for kaldt enn for varmt 😊

Husk at vi har alle vært ny, forvirret og usikker som mamma! Det gjør deg ikke dårligere enn oss andre, det betyr bare at vi har hatt mer tid til å prøve og feile. Det ordner seg ❤️

Anonymkode: 0d166...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt mye bedre at du badet babyen i litt kjølig vann, enn i for varmt! Slapp helt av. Dette går fint. ❤️

Anonymkode: 9034e...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk nok fint, for varmt er farlig, men for kjølig er i verste fall litt ubehagelig. Jeg tipper det var helt ok, sjokket er helst pga DET Å BADE for mange babyer. Kos deg med babyen, du.

Anonymkode: b00db...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva, bare det at du tenker sånn og leser babyen sine signaler så bra viser deg at du er en veldig god mamma for babyen din. Så heldig han/hun er. 

Ang temp så brukte jeg også alltid underarmen min, og så lå babyen i albue kroken i vannet, og da kjente jeg om vannet var behagelig. Men noen ganger blir de kalde når de blir tatt opp, og noen ganger reagerer de rett og slett på det å bade 🙂

Anonymkode: 6d214...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt kaldt å gå ut av dusjen/badevannet, det går helt fint!😘

Anonymkode: 957bc...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer liker også ulik tempratur, så det er noe du må finne frem til hva som passer ditt barn. Mitt eldste barn bille ha vannet kaldt, det vil hun enda. Hun er også den som lar klærne falle så fort hun kommer innenfor døra uansett årstid. Hun har gått i undertøyet siden hun kom fra jobb og kledde på seg nå som hun skulle til typen. Slik har hun alltid vært, nesten rart å se henne med klær hjemme. 
Lillesøster ville ha varmt vann når hun badet, så hun fikk ett veldig kaldt førstebad siden jeg gikk etter vanen jeg hadde med storesøster. Hun hylte hver gang jeg prøvde å bade henne i balje eller badekar, tok jeg henne med i dusjen så smilte hun som en sol. Så jeg lærte meg å sitte i dusjen med beina i krøss slik at hun lå på fanget. Vaske henne mens jeg sto gikk ikke for hun var så aktiv og en aktiv unge som skal vaskes med såpe er ingen god kombinasjon. Det er farlig å komme i dusjen etter hun har dusjet, for jeg blir nesten skoldet av hvor varmt vannet er stilt inn. Hun er den som klager på at badstu og boblebad er kaldt også. Boblebadet til hyttenaboen passet henne perfekt, det var stilt inn for å lindre konas leddgikt. Ingen andre orket å bade der for det var for varmt. 

Anonymkode: 0c8bf...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuen er det MINST følsomme stedet på hele menneskekroppen. Så jeg fatter ikke hvordan noen har lurt dere til å tro at den liksom skal gi en pekepinn? Prøv med hele hånda, heller. Der er man følsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så kommer du til å gjøre verre ting som mor enn det der. 

Kjenn med hånden, neste gang får du det til:) Gratulerer med en liten jente! Små jenter er helt fantastiske🥰

Anonymkode: 0e953...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 3 har alltid hatt litt skjelvinger som babyer. ;) ved bleie/bade situasjonen . Er nok ikke noe å henge seg opp i ;) Ble vel overraska over å bli våt også opp etterpå å kjenne lufta. 

Anonymkode: d9e52...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine barn hatet å bade når de var spedbarn/under 3-5 mnd. Det hørtes helt grusomt ut når vi bada de, uansett temperatur og distrahering. Også kunne de godt skjelve litt etterpå, de blir kalde når man tar de opp fra vannet. 
 

Synes du kan bare slappe av og stole på deg selv. Det var ikke iskaldt vann tydeligvis, så det kan være bare sjokket av å komme ut av varmt vann.

Anonymkode: ead14...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Pashla skrev:

Albuen er det MINST følsomme stedet på hele menneskekroppen. Så jeg fatter ikke hvordan noen har lurt dere til å tro at den liksom skal gi en pekepinn? Prøv med hele hånda, heller. Der er man følsom.

Det stemmer i alle fall ikke!

Hendene har gjerne vært i kaldt eller varmt vann rett før, er numne, og er en dårlig pekepinn. Faktisk en farlig en, og er årsak til at man anbefaler albuen. 

Albuen er lur, nettopp fordi den er tørr fra før, den passer godt å stikke nedi, mens man holder barnet, og man stikker naturligvis dypt nok ned til at man har vannet opp et stykke. 

(Ta nå heller å gjør noe med den tørre eller harde huden på albuen, du! ;))

Anonymkode: 2fa1f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer i alle fall ikke!

Hendene har gjerne vært i kaldt eller varmt vann rett før, er numne, og er en dårlig pekepinn. Faktisk en farlig en, og er årsak til at man anbefaler albuen. 

Albuen er lur, nettopp fordi den er tørr fra før, den passer godt å stikke nedi, mens man holder barnet, og man stikker naturligvis dypt nok ned til at man har vannet opp et stykke. 

(Ta nå heller å gjør noe med den tørre eller harde huden på albuen, du! ;))

Anonymkode: 2fa1f...a84

Den har færre nerveender enten den er tørr eller ikke. 
Ett av dine følsomste punkter er spissen av pekefingeren. Spør bare dem som leser blindeskrift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre gråt etter bad de første gangene, sjokk å bade liksom 🙂 Dette går veldig bra!

Anonymkode: 0e0d9...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pashla skrev:

Den har færre nerveender enten den er tørr eller ikke. 
Ett av dine følsomste punkter er spissen av pekefingeren. Spør bare dem som leser blindeskrift...

Det stemmer det, men nå er det tross alt ikke blindeskrift det er snakk om. Temperatur er jo noe helt annet.

Anonymkode: 2fa1f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 16.10, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle bade babyen min for første gang alene. Gjorde alt etter reglene. Kjente med albuen for å kjenne at det ikke var for varmt eller kaldt. Det føltes bra ut, føltes lik varme som kroppstemperaturen min. 

Tar baby ned sakte, tilvenner greit. Tar ett vått håndkle over magen slik dem gjorde på sykehuset for å holde henne varm der. Og vasket henne. 

Babyen gråter og roer seg litt. Men ser sjokket i øyene hennes. Da vil jeg ikke mer enn at jeg vasker henne og tar henne og surrer inn i håndkle. 

Da virker det som hun hakker tenner og fryser etter jeg har pakket henne inn 😔

Trodde albuetrikset var sikkert, så føler meg som verdens verste som skulle prøve helt alene.. 😔

Årets verste mamma 🤢

Hvordan få riktig badetemperatur? Kjøpe termometer? 

Anonymkode: 66ad3...155

Kjære deg, ikke vær så hard mor deg selv ❤️. Temperaturen var helt sikkert fin nok! Det er vanlig at babyer fryser litt med en gang de tas opp og tørkes, 

Anonymkode: 25af6...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et triks til emmen gang er å ta hele underarmen din oppi, så blir du trygg på at vannet er Ok :).

 

Anonymkode: 25af6...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer det, men nå er det tross alt ikke blindeskrift det er snakk om. Temperatur er jo noe helt annet.

Anonymkode: 2fa1f...a84

Får ikke flere nerver i albuen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Albuen er det MINST følsomme stedet på hele menneskekroppen. Så jeg fatter ikke hvordan noen har lurt dere til å tro at den liksom skal gi en pekepinn? Prøv med hele hånda, heller. Der er man følsom.

Har du egentlig barn? Det du sier er HELT feil og fullstendig motsatt av det utdannede barnepleiere, jordmødre på sykehuset og helsesøster sier. Man SKAL sjekke med albuen. 
 

 

584A82D2-7CAB-4673-8BEF-C2BF1B067A33.jpeg

Anonymkode: 5357a...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre har grått når de har blitt badet når de har vært små. Det kan være at det er litt sjokk å bade, eller kaldt å komme opp igjen, eller de er sultne, siden nyfødte gjerne er sultne hver gang de er våkne. Du hadde kjent det hvis vannet var for kaldt på hendene dine. 

Jeg bruker vann som er litt varmere enn kroppstemperatur, gjerne 38-39 grader. Med førstemann brukte jeg termometer og syntes det fungerte bedre enn å kjenne med hånden. Med baby nr 3 har jeg ikke noe behov for termometer,  men det var veldig betryggende da alt var nytt med første baby. 

Når de kommer ut av vannet er det viktig å dekke til og tørke hodet så raskt som mulig, siden de mister mye varme fra hodet. Jeg pleier å ha et lite håndkle som jeg bruker på hodet og hodet er tildekket mens jeg tørker resten av kroppen. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du egentlig barn? Det du sier er HELT feil og fullstendig motsatt av det utdannede barnepleiere, jordmødre på sykehuset og helsesøster sier. Man SKAL sjekke med albuen. 
 

 

584A82D2-7CAB-4673-8BEF-C2BF1B067A33.jpeg

Anonymkode: 5357a...5b9

Takk! 

Anonymkode: 2fa1f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du egentlig barn? Det du sier er HELT feil og fullstendig motsatt av det utdannede barnepleiere, jordmødre på sykehuset og helsesøster sier. Man SKAL sjekke med albuen. 
 

 

584A82D2-7CAB-4673-8BEF-C2BF1B067A33.jpeg

Anonymkode: 5357a...5b9

Jeg har 3, ja. 
Og helsesøstre refererer ofte gamle tradisjoner like mye som de kommer med oppdaterte råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Får ikke flere nerver i albuen av det.

Nei, men de reseptorene som er i fingeren måler trykk og berøring. De som måler temperatur er noen helt andre. Det finnes ikke flere av de i fingrene enn andre steder, og i tillegg venner disse seg til kulde og varme. Derfor kan det å måle med hendene være katastrofalt, hvis hendene er vennet til altfor varmt vann. 

Du får komme med seriøst dokumentasjon på disse ville idéene dine, hvis ikke må du tåle at vi andre ser på det som babbel. 

Anonymkode: 2fa1f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...