Gå til innhold

Overføre ferie til 2021


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har overført ferie til året etter man skulle ha ferie pga graviditet og permisjon? 
Hvordan blir det med de ukene som overføres? Vil man få utbetalt feriepenger der, eller må jeg spare opp selv slik at jeg har penger til da? 
Fikk i allefall beskjed fra arbeidsgiver at feriepenger for 2020 vil bli utbetalt som normalt i juni, og at det ikke blir overført noe til 2021. Men skjønner ærlig talt ikke hvordan de tenker å gjøre det med de ukene jeg  har igjen fra i år. Må ta to uker nå før jeg skal i permisjon, men resten av ferien ønsker arbeidsgiver å føre over til neste år pga det blir mindre arbeid for de.

Kan jeg eventuelt ta ferien mens jeg får foreldrepenger? Vet at jeg da ikke får noe utsatt permisjon. 

Takker for svar. Hilsen ei som får forskjellig svar fra nav, arbeidstilsynet og arbeidsgiver 😶

Anonymkode: b617f...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar ferie i permisjonen. 

Du la vel inn ferie når du søkte foreldrepermisjon? 

Hvis ikke og du vet din ferie, så går du inn på Nav og på din søknad. 

Legger inn en ny periode. Setter ferie som forklaring. 

Nav behandler saken og du vil da få utsettelse på permisjonen. 

 

 

 

Anonymkode: 7db37...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overførte noe uker. fikk feriepengene utbetalt som normalt. men hadde bare ferie m lønn de ukene året etter. ble ikke trekt noe av månedslønn. 

Anonymkode: 4b69f...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overføring av ferie må du avtale med arbeidsgiveren din. Man har ikke krav på å få overføre ferie, så det er helt opp til arbeidsgiver å si ja eller nei. 

Anonymkode: 11c79...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Overføring av ferie må du avtale med arbeidsgiveren din. Man har ikke krav på å få overføre ferie, så det er helt opp til arbeidsgiver å si ja eller nei. 

Anonymkode: 11c79...efe

Min arbeidsgiver ønsker at det skal overføres for å unngå ferie i desember, og aller helst til etter permisjon. Er bare redd for å sitte igjen med veldig lite i inntekt de 3 ukene da jeg opprinnelig bare har helgestilling fast + vikartimer (jobber fra 60-100% i mnd). 

Slik jeg forstå det så kan jeg da ta de 3 ukene i foreldrepermisjonen, og ikke utsette permisjon, og dermed få utbetaling som normalt. Men står så mye forskjellig, og fått 3 forskjellige svar fra 3 forskjellige hold. Så blir rett og slett usikker. 

Anonymkode: b617f...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min arbeidsgiver ønsker at det skal overføres for å unngå ferie i desember, og aller helst til etter permisjon. Er bare redd for å sitte igjen med veldig lite i inntekt de 3 ukene da jeg opprinnelig bare har helgestilling fast + vikartimer (jobber fra 60-100% i mnd). 

Slik jeg forstå det så kan jeg da ta de 3 ukene i foreldrepermisjonen, og ikke utsette permisjon, og dermed få utbetaling som normalt. Men står så mye forskjellig, og fått 3 forskjellige svar fra 3 forskjellige hold. Så blir rett og slett usikker. 

Anonymkode: b617f...310

Nei, tar du ferie så får du ikke foreldrepenger.

Anonymkode: 9ba0c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Overføring av ferie må du avtale med arbeidsgiveren din. Man har ikke krav på å få overføre ferie, så det er helt opp til arbeidsgiver å si ja eller nei. 

Anonymkode: 11c79...efe

Dette stemmer ikke helt. Man har ikke krav på å få overført ferie, fordi man som arbeidstaker er forpliktet til å ta ut ferien sin i ferieåret og arbeidsgiver er forpliktet til å sørge for at sine ansatte får tatt ut ferien sin 

MEN, dersom man av en eller annen grunn blir forhindret fra å ta ut sin ferie, feks pga permisjon pga barn eller langvarig sykmelding, kan ferien overføres. Og får man ikke søkt om det selv, SKAL ferien automatisk overføres, fordi det er ikke lenge tillatt å betale ut feriedager. 

Anonymkode: aa6d1...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.4.2020 den 15.57, Anonym bruker skrev:

Min arbeidsgiver ønsker at det skal overføres for å unngå ferie i desember, og aller helst til etter permisjon. Er bare redd for å sitte igjen med veldig lite i inntekt de 3 ukene da jeg opprinnelig bare har helgestilling fast + vikartimer (jobber fra 60-100% i mnd). 

Slik jeg forstå det så kan jeg da ta de 3 ukene i foreldrepermisjonen, og ikke utsette permisjon, og dermed få utbetaling som normalt. Men står så mye forskjellig, og fått 3 forskjellige svar fra 3 forskjellige hold. Så blir rett og slett usikker. 

Anonymkode: b617f...310

Når du får feriepengene utbetalt ( i juni?), skal ferien din trekkes samtidig. Overføres ferien til 2021, skal du dermed ha full lønn når du har ferie, men om du vil bruke noen av feriepengene du har fått utbetalt når du har ferien din, må du rett og slett spare en del av feriepengene dine til det. Om du kan ta dem i permisjonen eller ikke, aner jeg egentlig ikke, men du kan antageligvis ikke ha både ferie og permisjon samtidig. Da må du vel stoppe permisjonen og "begynne å jobbe" igjen, bare at i stede for å jobbe har du ferie med lønn fra arbeidsgiver. Alternativet må være at du ikke blir trukket for ferie nå (noe som strengt talt ikke er lov, så vidt jeg vet), og i så tilfelle må du spare feriepengene dine selv for å ha ferien neste år. Arbeidsgiver / lønningskontoret må jo vite hvordan dette skal ordnes?

Anonymkode: 11c79...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...