Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Jeg ble skilt for fire år siden. Min yngste sønn er ti år gammel og ønsker seg mer enn noe annet et kjæledyr. Han forstår at katt og hund er uaktuelt siden vi bor i leilighet i en by (jeg vil ikke ha innekatt), men ønsker seg nå en dverghamster. Er det noen som har prøvd det hvor ungen tar med seg dyret fra den ene til den andre? I utgangspunktet synes jeg det høres helt håpløst ut, men jeg reiser mye på hytta og andre steder når ungene ikke er her og vil ikke bindes til leiligheten hver helg for å passe en hamster. Noen med erfaringer? Vil så gjerne han skal få prøve å ha et lite dyr en gang, og dverghamstre lever heldigvis ikke mer enn et par år, men jeg kan ikke droppe nesten alle reiser og sosialt liv for å passe den heller. Anonymkode: c1879...0dd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Jeg ville først ha snakket med faren hva han syntes og ideen. Jeg har ikke vært i den situasjonen, men har en søster og hadde en dverghamster hun alltid hadde med seg når hun var på besøk over natten. Den var i buret sitt når hun reiste, og mat i sekken, ikke noe problem. Den var veldig fornøyd så lenge den hadde sitt vanlige bur Anonymkode: 909a3...742
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Det første du må gjøre er jo å avklare det med barnets far. Dersom han ikke er interessert, er det strengt tatt ikke noe å lure på. Anonymkode: cb76f...631
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Takk for svar begge to! Enig at faren må om bord, det sa jeg også til sønnen min. Lurte bare på om noen hadde erfaringer med hva man kan gjøre med ungenes kjæledyr når det er to hjem. Anonymkode: c1879...0dd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Et hamster krever mer plass enn man skulle tro, så alternativet er å lage skikkelig oppholdssted begge steder. Det beste er jo å være i et bur/samme område hele tiden for ikke å stresse dyret, men det kan være de kan tilpasse seg situasjonen. Alternativt kan den kanskje bo hos faren? Anonymkode: 6f703...01e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Et hamster krever mer plass enn man skulle tro, så alternativet er å lage skikkelig oppholdssted begge steder. Det beste er jo å være i et bur/samme område hele tiden for ikke å stresse dyret, men det kan være de kan tilpasse seg situasjonen. Alternativt kan den kanskje bo hos faren? Anonymkode: 6f703...01e Det hadde absolutt vært det beste, men tror dessverre ikke faren er voldsomt gira på hamster i utgangspunktet og vil kreve litt overtalelse, så jeg tror ikke han går med på det. Anonymkode: c1879...0dd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 Jeg tenker at det fort blir et konfliktområde uansett. Hva om far ønsker å ta med gutten bort noen dager og du har planlagt å reise bort fordi du har barnefri? Jeg vet om noen som hadde en hund som flyttet slik, det ble bare stress, ikke minst for hunden, så der måtte den ene ta over alt ansvar. Så jeg tenker at du må innstille deg på å ha ansvaret for dyret også når gutten er borte, eller la være å skaffe seg det. Hamster er i tillegg aktiv på natten og vil sove på dagen, noe som ofte blir en nedtur for barn som da ønsker å kose med hamsteren på dagtid når den både vil og trenger ro for å få sove. Det anbefales vel heller ikke mye flytting av hamstre, da de liker best å være på ett sted. De skal ha ganske stort bur, så det blir jo heller ikke lett å flytte frem og tilbake hele tiden. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/hamster__veiledning_om_hold.15986/binary/Hamster - Veiledning om hold Jeg tror premisset for å skaffe et dyr er feil, du ønsker dyret på barnets vegne, men du ønsker deg egentlig ikke dyr selv, og er heller ikke innstilt på å ta ansvaret for det når barnet ikke er hos deg. Anonymkode: e2b26...aec
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det fort blir et konfliktområde uansett. Hva om far ønsker å ta med gutten bort noen dager og du har planlagt å reise bort fordi du har barnefri? Jeg vet om noen som hadde en hund som flyttet slik, det ble bare stress, ikke minst for hunden, så der måtte den ene ta over alt ansvar. Så jeg tenker at du må innstille deg på å ha ansvaret for dyret også når gutten er borte, eller la være å skaffe seg det. Hamster er i tillegg aktiv på natten og vil sove på dagen, noe som ofte blir en nedtur for barn som da ønsker å kose med hamsteren på dagtid når den både vil og trenger ro for å få sove. Det anbefales vel heller ikke mye flytting av hamstre, da de liker best å være på ett sted. De skal ha ganske stort bur, så det blir jo heller ikke lett å flytte frem og tilbake hele tiden. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/hamster__veiledning_om_hold.15986/binary/Hamster - Veiledning om hold Jeg tror premisset for å skaffe et dyr er feil, du ønsker dyret på barnets vegne, men du ønsker deg egentlig ikke dyr selv, og er heller ikke innstilt på å ta ansvaret for det når barnet ikke er hos deg. Anonymkode: e2b26...aec Takk for svar! Jeg ønsker meg absolutt ikke en liten gnager i huset selv, det er helt sikkert. Det hadde vært noe annet hvis vi kunne ha en hund eller en katt, men jeg synes bare det er så synd at en dyrekjær guttunge aldri får et lite dyr, og en dverghamster virket som det mest overkommelige. Jeg bor langt fra familie og venner og er absolutt ikke innstilt på å ofre mitt eneste sosiale liv for å passe en hamster, det har du rett i. Anonymkode: c1879...0dd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Ville heller valgt en rotte enn et hamster, de blir tamme og er mer livlig på dagtid. Selv om du kan få en hamster håndtam er de ikke kosete altså, faren for at han blir skuffet er stor... Hva med en undulat? De blir veldig tamme om du jobber litt med dem og lar de være løse hver dag, men de klarer seg fint en liten helg alene også. Anonymkode: 620d7...1ac
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 Hvis han skal ta den med seg frem og tilbake må du avtale med faren om han er interessert i å følge opp og ha et dyr i huset. En annen ting å tenke på er at slike små dyr tåler ikke kulde så godt, så transport vinterstid kan være et problem. En siste ting jeg vil tipse om er at selvom hamstere er søte så er de ikke sosiale og kjælne, de er bittesmå, løper fort og vanskelige å håndtere. Jeg ville vurdert å heller kjøpe et marsvin, de er litt større og trenger større bur, men de er sosiale, kosete, kommuniserer og gir masse kontakt og liker å ligge i fanget. Anonymkode: e4575...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå