Gå til innhold

Masteroppgaven +++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på et seminar i fjor der en tidligere student pratet om sin masteroppgave. Han tipset om å være med i en forskningsgruppe. Jeg skal begynne med oppgaven til høsten, hvordan kan jeg finne en forskningsgruppe å være med i? Noen som har erfaring med det selv? 

Anonymkode: a3256...9d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen? 

Skrevet

Du må forhøre deg på instituttet der du skal skrive oppgaven din. Forskningsgruppene er vanligvis interesserte i å få knyttet masterstudenter til seg, så du får sikkert informasjon der. Lykke til!

Anonymkode: a5cbd...8bc

Skrevet

Hva slags dag jobber du med? Jeg jobber på MatNat på Blindern, her er alle masterstudentene tilknyttet en gruppe. 

Anonymkode: 39d2d...9c3

Skrevet

Hva konkret kan en slik gruppe bidra med, og får alle masterstudenter være med? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva konkret kan en slik gruppe bidra med, og får alle masterstudenter være med? 

Hos oss en masterstudentene en del av gruppa, og bidrar der på lik linje med de andre. Det er umulig å gjennomføre en master naturvitenskap uten tilgangen på infrastrukturen til en forskningsgruppe. Veileder på masteren tilhører jo også en gruppe, hos oss blir studentene automatisk med der. 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss en masterstudentene en del av gruppa, og bidrar der på lik linje med de andre. Det er umulig å gjennomføre en master naturvitenskap uten tilgangen på infrastrukturen til en forskningsgruppe. Veileder på masteren tilhører jo også en gruppe, hos oss blir studentene automatisk med der. 

Er du selv veileder?

Anonymkode: c7a9a...e2a

Skrevet

Hva med en master i pedagogikk da? Har hørt om svært mange studenter som ikke er med i en slik gruppe, flertallet egentlig 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du selv veileder?

Er stipendiat, men vært medveileder for noen stykker. Det forventes at våre studenter bidrar med å holde laben i orden, møter på interne seminarer ol. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er stipendiat, men vært medveileder for noen stykker. Det forventes at våre studenter bidrar med å holde laben i orden, møter på interne seminarer ol. 

OK. Du skrev hos oss, men snakker du om kun ditt fagområde, eller om hele MN eller hele UiO? Det må da uansett være en god del forskjell på hva slags forskningsinfrastruktur man behøver tilgang til. Litt forskjell på fysikk og pedagogikk ville jeg tro? :) 

Skrevet

Jge jobber på en annen utdanningsinstitusjon og et annet fagfelt. Hos oss er det kun noen av masterstudentene som er med i forskningsgrupper. Men alle forskningsgruppene vil gjerne ha med masterstudenter. Men studenten må jo da skrive om noe som er relevant for det gruppen forsker på.

Skrevet

OK. Du skrev hos oss, men snakker du om kun ditt fagområde, eller om hele MN eller hele UiO? Det må da uansett være en god del forskjell på hva slags forskningsinfrastruktur man behøver tilgang til. Litt forskjell på fysikk og pedagogikk ville jeg tro? :) 

Hos oss = MatNat

Men jeg vil jo tro dere trenger tilgang på noen å sparre idéer med selv om man ikke trenger lab? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss = MatNat

Men jeg vil jo tro dere trenger tilgang på noen å sparre idéer med selv om man ikke trenger lab? 

Joda, sparringpartnere er jo alltid greit.

Men rent økonomisk må det da være en betydelig forskjell på infrastrukturen man behøver innenfor partikkelfysikk vs. matematikk eller logikk (for å sammenstille MN-fagene, i stedet for å dra inn pedagogikk).

Er du virkelig helt sikker på at det er de samme kravene overalt på MN?

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen som vet?? Innenfor samfunnsvitenskapene? Blir studentene valgt ut? 

Skrevet

Var ikke med i noen gruppe da jeg skrev master. Hadde 100% jobb i tillegg og totalt var det nok. 

Anonymkode: 67f02...d12

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke ta kontakt med den personen som snakket om dette i første omgang, da?

Studieveiledere?

Tidligere masterstudenter?

Hør hva de gjorde for å bli med en gruppe, hvis dette er noe du ønsker deg. 

Får litt en følelse av at du muligens ikke er helt klar for en master hvis du sitter på rompa og håper å bli invitert, men ikke klarer å være så pass på hugget at du spør folk som kan tenkes å vite det. Hallo liksom, det handler jo om å søke etter og tilegne seg ny kunnskap. Det er et minstekrav at det å søke kunnskap, er noe du interesserer deg for, hvis du skal ta en master. 

Skrevet

Hos oss er det ikke så mange masterstudenter at noen velges ut og noen velges bort. Her håper alle forkningsgruppene at noen studenter vil skrive masteroppgave om noe som relateres til deres forskningsfelt eller prosjekter de har gående, og prøver å lokke dem til seg.

Snakk ned forskningsleder eller noen som er i den forskningsgruppen du vil inn i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...