Gå til innhold

Barn hjemme fra skole, omdisponering


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat nå en 5-klassing som er hjemmefra skolen. Jeg har til nå hatt hjemmekontor, men nå snakkes det om å omdisponere meg. Jeg har ikke veldig lyst til å måtte jobbe utenfor hjemmet når jeg har et barn under 12 år som gjerne trenger oppfølging i skolearbeidet da jeg er aleneforsørger. Og har min arbeidsgiver lov til å disponere meg hvor de måtte ønske, eller må de forholde seg til det jeg har erfaring å jobbe med? Jeg ville for eksempel ikke vært komfortabel med å jobbe med eldre ettersom jeg er i en administrativ jobb. 

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det med disponering, men er det et yrke som er kritisk? Da har barnet ditt rett på skoleplass.

Anonymkode: 30036...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om det med disponering, men er det et yrke som er kritisk? Da har barnet ditt rett på skoleplass.

Anonymkode: 30036...8da

Nei jeg jobber med regnskap, så dette er noe jeg kan gjøre hjemmefra :)

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg jobber med regnskap, så dette er noe jeg kan gjøre hjemmefra :)

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Kan du ikke fortsette med hjemmekontor så lenge barnet ikke er på skolen da? Hvis ikke har du jo dobbel dose omsorgsdager 

Anonymkode: d21e5...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke fortsette med hjemmekontor så lenge barnet ikke er på skolen da? Hvis ikke har du jo dobbel dose omsorgsdager 

Anonymkode: d21e5...13b

Jo det er det jeg også mener, men arb. giver snakker om å plassere meg i andre sektorer der jeg må fysisk ut av huset og kanskje ta med meg smitte hjem da det er snakk om omsorgssektor. Jeg vil jo ikke det ettersom jeg ikke vil elte ungen alene hjemme, og jeg har jo nok å gjøre i min jobb som det er. Så bare undres hvilke rettigheter arbeidsgiver har her, om jeg kan tvinges ut i noe jeg ikke har kompetanse til, og ute av hjemmet så barnet må greie seg selv?

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo det er det jeg også mener, men arb. giver snakker om å plassere meg i andre sektorer der jeg må fysisk ut av huset og kanskje ta med meg smitte hjem da det er snakk om omsorgssektor. Jeg vil jo ikke det ettersom jeg ikke vil elte ungen alene hjemme, og jeg har jo nok å gjøre i min jobb som det er. Så bare undres hvilke rettigheter arbeidsgiver har her, om jeg kan tvinges ut i noe jeg ikke har kompetanse til, og ute av hjemmet så barnet må greie seg selv?

HI

Anonymkode: 28296...ce0

De har vel rett til å omdisponere deg dit det trengs.

Anonymkode: 87bee...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har vel rett til å omdisponere deg dit det trengs.

Anonymkode: 87bee...3e2

Ja det er greit at jeg omdisponeres om det trengs, men jeg kan vel ikke settes til hva som helst? Jeg bare tenker du kan jo ikke sette en kokk til å være fastlege for å sette det litt på spissen. Jeg har jo lyst å kunne gjøre nytte for meg, og ikke gå å være bekymret over å være i en jobb jeg absolutt ikke har utdannelse eller kompetanse til å gjøre om du skjønner hva jeg mener.

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er greit at jeg omdisponeres om det trengs, men jeg kan vel ikke settes til hva som helst? Jeg bare tenker du kan jo ikke sette en kokk til å være fastlege for å sette det litt på spissen. Jeg har jo lyst å kunne gjøre nytte for meg, og ikke gå å være bekymret over å være i en jobb jeg absolutt ikke har utdannelse eller kompetanse til å gjøre om du skjønner hva jeg mener.

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Men hva slags jobb/oppgaver er det snakk om at du nå skal påta deg da? Du skrev lenger oppe her at du jobber med regnskap, og nå er det snakk om omdisponering til omsorg? Du skal jo ikke kunne settes til noe du ikke har kompetanse til? Hvis du er usikker, så bør du sjekke med din tillitsvalgte dersom du er fagorganisert.

Anonymkode: d21e5...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du kommunalt, og de vil ha deg inn å hjelpe til i omsorgsektoren? 

Det er flere som har måtte gjort det i det siste, og du har vel rett på skoleplass da.

Anonymkode: 30036...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva slags jobb/oppgaver er det snakk om at du nå skal påta deg da? Du skrev lenger oppe her at du jobber med regnskap, og nå er det snakk om omdisponering til omsorg? Du skal jo ikke kunne settes til noe du ikke har kompetanse til? Hvis du er usikker, så bør du sjekke med din tillitsvalgte dersom du er fagorganisert.

Anonymkode: d21e5...13b

Det stemmer det. Ja jeg tror nesten jeg skal ta kontakt med fagforeninga, for jeg vil ikke føle meg komfortabel med det. Det er ikke det at jeg vil være vanskelig, jeg må gjerne omdisponeres. Men ikke til noe man i utgangspunktet må ha bachelor for å jobbe med. Dessuten betyr jo det at jeg omdisponeres at jeg blir å henge etter i jobben jeg i utgangspunktet er ansatt til å gjøre, men jeg har forståelse for at det kanskje kniper mer andre plasser. Jobber kommunalt ja, klassen til min unge kjører på skole over nett og har ikke noe tilbud på selve skolen da det ikke er åpnet enda her for det klassetrinnet.

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer det. Ja jeg tror nesten jeg skal ta kontakt med fagforeninga, for jeg vil ikke føle meg komfortabel med det. Det er ikke det at jeg vil være vanskelig, jeg må gjerne omdisponeres. Men ikke til noe man i utgangspunktet må ha bachelor for å jobbe med. Dessuten betyr jo det at jeg omdisponeres at jeg blir å henge etter i jobben jeg i utgangspunktet er ansatt til å gjøre, men jeg har forståelse for at det kanskje kniper mer andre plasser. Jobber kommunalt ja, klassen til min unge kjører på skole over nett og har ikke noe tilbud på selve skolen da det ikke er åpnet enda her for det klassetrinnet.

Anonymkode: 28296...ce0

Det er absolutt ikke sånn at man i utgangspunktet må ha bachelor for å jobbe i helsevesenet. På en sykehjemsavdeling er det vanligvis både sykepleiere, (bacholor), helsefagarbeidere (fagbrev) og assistenter (ufaglærte). Arbeidet organiseres slik at det er sykepleier som har det overordnede faglige ansvaret, og helsefagarbeidere har mer ansvar enn assistentene. Som assistent på et sykehjem vil du få opplæring i den jobben du blir satt til å gjøre, som sannsynligvis i hovedsak vil være stell av pasienter,( det vil si hjelp til å komme seg opp å få stelt seg om morgenen, hjelp til å komme seg på toalettet i løpet av dagen og hjelp til å få lagt seg om kvelden.), hjelp ved måltider, skifting av sengetøy, og lignende.  De mer medisinsk rettede oppgavene, som krever mer kompetanse, blir utført av sykepleiere og helsefagarbeidere. 

Jeg skjønner at det vil være en stor overgang å bli omdisponert på denne måten, men du overdriver når du tror at de har tenkt å be deg gjøre noe du trenger en bachelor til. Hvis omdisponering blir en realitet, så tror jeg det lureste du gjør er å se det som en spennende utfordring. Du får muligheten til å gå inn i et yrke som er noe helt annet enn det du gjør til vanlig, du får nye opplevelser og erfaringer. Du blir kjent med nye mennesker. Hvem vet, kanskje du til og med kan komme til å like det? Og hvis ikke, så er det uansett bare for en stund, til denne krisen er over. 

Hvis du omdisponeres til et omsorgsyrker vil du, også som ufaglært assistent, regnes som helsepersonell. Det vil si at barnet ditt vil ha rett på skoleplass. 

 

Anonymkode: 3c159...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan omdisponeres, uavhengig av hva du føler deg kompetent til. 

Du kan bruke omsorgspengedager for å bli hjemme med femteklassing. 

Anonymkode: 695d2...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan omdisponeres, uavhengig av hva du føler deg kompetent til. 

Du kan bruke omsorgspengedager for å bli hjemme med femteklassing. 

Anonymkode: 695d2...a89

Hvis hun omdisponeres til et osorgsyrke kan hun ikke bruke omsorgsdager med mindre barnet er sykt, men barnet har i så fall rett på skole.

Anonymkode: 3c159...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer det. Ja jeg tror nesten jeg skal ta kontakt med fagforeninga, for jeg vil ikke føle meg komfortabel med det. Det er ikke det at jeg vil være vanskelig, jeg må gjerne omdisponeres. Men ikke til noe man i utgangspunktet må ha bachelor for å jobbe med. Dessuten betyr jo det at jeg omdisponeres at jeg blir å henge etter i jobben jeg i utgangspunktet er ansatt til å gjøre, men jeg har forståelse for at det kanskje kniper mer andre plasser. Jobber kommunalt ja, klassen til min unge kjører på skole over nett og har ikke noe tilbud på selve skolen da det ikke er åpnet enda her for det klassetrinnet.

Anonymkode: 28296...ce0

Helt ærlig har jeg vanskelig med å tro på historien din. Høres mer ut som et skrekkscenario fra starten av krisen.

Hvis dette er vanlig praksis i en kommune, så ville vi vel hørt om det i mediene? 

Anonymkode: 63430...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du omdisponeres til helsesektoren har barnet ditt krav på å få komme på skolen. Skolen har under hele denne perioden tilbudt undervisning til foreldre i samfunnskritisk jobb. 

Anonymkode: 7dbeb...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er sosionom og hun ble omplassert til å jobbe på en flyplass for å ta imot nordmenn som kommer fra utlandet, fortelle dem om reglene som er her nå, at de må i karantene osv. Hun har en datter som er i risikosonen og ba om å få slippe, men det fikk hun ikke. 

Så jeg tror de har større myndighet enn deg altså.

Her fikk vi melding fra skolen forrige dagen om at de måtte gi tilbud til barn under 12 år om det behøvdes, så om vi hadde behov, enten pga oss voksne eller barnet, så måtte vi si ifra.

Anonymkode: 2de43...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint Omdisponeres til helsesektoren. 
Jeg er omdisponert. Jeg gjør oppgaver som ikke krever direkte medisinsk kompetanse; feks hjelpe til ved måltider, skifte på senger, hjelpe til ved enkelt stell osv. Det meste går imidlertid på Sosialisering. I og med at det er stengt for besøk på sykehjemmet er det nå flere folk her som «aktivitører». Vi leser, går tur, synger, spiller spill, snakker osv. 
 

Dersom du har barn under 12 år har du rett på skoleplass. Neste uke vil uansett barn opp til 4 trinn komme tilbake på skolen. 

Anonymkode: e168f...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skjønner jeg litt mer. Får se hva de finner ut da og bare ta det som en utfordring om jeg skulle ende opp på et sykehjem, selv om jeg håper jeg ikke ender opp med noe sånt. Noen nevnte at barnehager også har behov, så da tror jeg heller jeg ville ønsket meg dit da unger er noe jeg føler jeg har erfaring med hvertfall :)

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivers styringsrett er ganske stor, men også i kommunal virksomhet bør dette være drøftet i rett organ, med tillitsvalgte og verneombud til stede, vil tro det foreligger et referat fra et slikt møte. For meg høres det ut som om de jobber med en beredskapsplan der de ser på hvilke oppgaver som er mest sentrale å få gjennomført, og hva som kan vente til etter en eventuell stor personalkrise. Da er selvfølgelig ivaretakelse av eldre viktigere enn regnskap. Det er like selvfølgelig at det er arbeidsgivers ansvar at alle kommunale instanser driftes faglig forsvarlig. Altså vil du få opplæring og oppfølging hvis du settes til noe du i utgangspunktet ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Iiiiik skrev:

Arbeidsgivers styringsrett er ganske stor, men også i kommunal virksomhet bør dette være drøftet i rett organ, med tillitsvalgte og verneombud til stede, vil tro det foreligger et referat fra et slikt møte. For meg høres det ut som om de jobber med en beredskapsplan der de ser på hvilke oppgaver som er mest sentrale å få gjennomført, og hva som kan vente til etter en eventuell stor personalkrise. Da er selvfølgelig ivaretakelse av eldre viktigere enn regnskap. Det er like selvfølgelig at det er arbeidsgivers ansvar at alle kommunale instanser driftes faglig forsvarlig. Altså vil du få opplæring og oppfølging hvis du settes til noe du i utgangspunktet ikke kan.

Det er ihvertfall betryggende, jeg ble veldig stressa over tanken å skulle jobbe på et sykehjem med både demente og alvorlig syke mennesker når jeg aldri har gjort det før. Men blir jeg satt til å gjøre det, så skal jeg selvsagt ikke nekte. Det er jo selvfølgelig viktig og riktig å ha folk der skoen trykker mest.

HI

Anonymkode: 28296...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...