Gå til innhold

Karantene sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså om jeg har vært i nærheten av en som er smittet med covid-19 eller om jeg kommer reisende fra utlandet osv, så skal jeg i 14 dagers karantene. Vil det da si at jeg får sykemelding? Enn om jeg har hjemmekontor, får jeg fortsatt sykemelding og forventes det da at jeg arbeider 100% når jeg er hjemme disse 14 dagene? Og hvorfor er det greit for de jeg bor med å gå ut, men ikke meg? For jeg smitter jo gjerne dem om jeg er syk, så da er jo hele karantenen jeg er satt i helt hensiktsløs. Noen som vet?

Anonymkode: f9d75...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså om jeg har vært i nærheten av en som er smittet med covid-19 eller om jeg kommer reisende fra utlandet osv, så skal jeg i 14 dagers karantene. Vil det da si at jeg får sykemelding? Enn om jeg har hjemmekontor, får jeg fortsatt sykemelding og forventes det da at jeg arbeider 100% når jeg er hjemme disse 14 dagene? Og hvorfor er det greit for de jeg bor med å gå ut, men ikke meg? For jeg smitter jo gjerne dem om jeg er syk, så da er jo hele karantenen jeg er satt i helt hensiktsløs. Noen som vet?

Du skal ikke i karantene hvis du har vært i utlandet, men i hjemmeisolasjon

Anonymkode: 4f658...16e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke i karantene hvis du har vært i utlandet, men i hjemmeisolasjon

Jeg trodde man måtte i karantene ved reise og hjemmeisolasjon ved tegn til sykdom? 

HI

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde man måtte i karantene ved reise og hjemmeisolasjon ved tegn til sykdom? 

HI

Uff ja, du har jo helt rett. Jeg som byttet om på de :flau:

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enn om jeg har hjemmekontor, får jeg fortsatt sykemelding og forventes det da at jeg arbeider 100% når jeg er hjemme disse 14 dagene?

Nei, du får ikke sykmelding om du ikke er syk og har muligheten til å jobbe.

Om du er frisk, men ikke har mulighet til å jobbe på hjemmekontor, så tror jeg du muligens får en slags sykmelding tilpasset situasjonen. Men da skal eksponeringen/utenlandsturen være noe du ikke kunne vite om, eller unngå.

Anonymkode: a35a3...ae4

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke både få lønn og sykepenger. Så enten er du SYK, og ikke kan jobbe, eller du har karantene, og bruker tida på å ha hjemmekontor.

Anonymkode: 854dd...89d

Skrevet

Jeg ringte legen pga halsvondt i går. Jobber i bhg. Ble sykemeldt ut uka og skal testes fredag om jeg fortsatt har vondt i halsen da. 

Tester jeg positivt, blir det sykemelding et par uker. 

Anonymkode: 85e17...b7e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke både få lønn og sykepenger. Så enten er du SYK, og ikke kan jobbe, eller du har karantene, og bruker tida på å ha hjemmekontor.

Anonymkode: 854dd...89d

Ok, det var akkurat det jeg lurte på. Om jeg bare er i karantene så er jeg fortsatt i vanlig lønnet arbeid hjemmefra, men om jeg får symptomer er jeg altså sykemeldt. Enn deg som er i barnehage, om du må i en vanlig karantene vil jo det bety sykemelding for deg da du ikke har mulighet til hjemmekontor? Jeg spør og graver for jeg hører flere versjoner. 

HI

Skrevet

Prøver du å få 14 dagers ferie ? Mange som prøver det. Drar du frivellig til utlandet får du 14 dager karantene uten lønn. Blir du syk så er du hjemme til 1 dag etter du er frisk. Får du påvist korona får du sykemelding. I karantene må du selvfølgelig jobbe på hjemmekontor . 

Anonymkode: 775b1...509

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøver du å få 14 dagers ferie ? Mange som prøver det. Drar du frivellig til utlandet får du 14 dager karantene uten lønn. Blir du syk så er du hjemme til 1 dag etter du er frisk. Får du påvist korona får du sykemelding. I karantene må du selvfølgelig jobbe på hjemmekontor . 

Hehe nei jeg gjør ikke det, er ren nyskjerrighet :) hva om en som bor her kommer hjem fra utlandet fordi han ikke fikk anledning å komme før nå, og reiste bort før utbruddet og tiltakene?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hehe nei jeg gjør ikke det, er ren nyskjerrighet :) hva om en som bor her kommer hjem fra utlandet fordi han ikke fikk anledning å komme før nå, og reiste bort før utbruddet og tiltakene?

Det har jeg jo svart på!

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg jo svart på!

Jo, men jeg mener om han da blir syk og smitter meg så jeg ikke kan jobbe så vil vel ikke det straffe seg for meg siden han bor her?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men jeg mener om han da blir syk og smitter meg så jeg ikke kan jobbe så vil vel ikke det straffe seg for meg siden han bor her?

Selvsagt ikke

Anonymkode: 844b4...1df

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bor han hos deg? Har han folkeregistrert samme adresse som du? 

Hvis ja: Du "straffes" ikke. 

Anonymkode: c40ae...86b

Skrevet

Men han bør dra et annet sted i 14 dager 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men han bør dra et annet sted i 14 dager 

Det kan bli vanskelig med mindre kommunen her har ordninger for de som skal i karantene. For øyeblikket tror jeg kun det er for de som skal isoleres, men det kan jeg jo selvsagt undersøke. Takk for svar :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...