Gå til innhold

Kan jeg ha Posttraumatisk stresslidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min skadet seg voldsomt for 6 år siden. Heldigvis gikk det fint med han. Men etter det har jeg fått angst for at ungene mine skal skade seg. Det hemmer meg. Jeg verker sånn i nakke og jeg har mye hodepine. Jeg slapper kun av når barna sover.. Jeg må ha kontroll på barna HELE TIDEN!  Det er slitsomt 😑🤕😷

Anonymkode: da179...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fastlege som kan henvise deg videre. Dette kan ikke vi på forumet hjelpe deg med.

Anonymkode: b6b2b...04b

Skrevet

Det er en del kriterier for å få den diagnosen. Men selvfølgelig har opplevelsen satt noen spor, og det er godt mulig at det vil være lurt for deg og gå til psykolog. Jeg har PTSD, og har hatt godt utbytte av traumebehandling hos psykolog. Jeg er jo ikke bra, men jeg er bedre. Før kunne jeg få flash baks ofte, og de kom jo og med et angstanfall, og de kunne komme på bussen i rushtiden, så var virkelig ikke gøy. Og etter traumebehandlingen så har jeg sluppet det.

Anonymkode: 7f2ca...dcc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min skadet seg voldsomt for 6 år siden. Heldigvis gikk det fint med han. Men etter det har jeg fått angst for at ungene mine skal skade seg. Det hemmer meg. Jeg verker sånn i nakke og jeg har mye hodepine. Jeg slapper kun av når barna sover.. Jeg må ha kontroll på barna HELE TIDEN!  Det er slitsomt 😑🤕😷

Anonymkode: da179...d70

Det du beskriver er ikke PTSD. Jeg har PTSD. Det medfører at jeg kan gjenoppleve traumen jeg ble utsatt for og ting som minner meg på den dagen kan trigge frem de traumene igjen, f.eks en sang jeg hørte på den dagen eller en lukt, årstid, vær eller en person som ligner. Gjenopplevelsen kan være så intens at jeg tas helt tilbake til det som skjedde og klarer ikke helt å riste vekk at det ikke er ekte. Istedenfor får jeg panikk, trangen til å gråte eller dusje. 

Det du beskriver kan ligne veldig ptsd, men det høres mer ut som sterk angst. De to lidelsene kan ligne veldig på hverandre, men er likevel forskjellige. Jeg har begge deler, dog er ikke angsten like fremtredende lenger. Ved angst kan du oppleve vansker med å puste, hjerteklapp, uro og spenninger i kroppen og fysisk smerte, skjelvinger og hetetokter/svetting. Hvis dette er veldig ille for deg og det påvirker deg rundt og sammen med barna, så bør du be legen henvise deg til en psykolog som kan gjøre en skikkelig utredning og hjelpe deg med veien videre. Om du trenger behandling med medisiner eller bare trenger å bearbeide det som skjedde. 

Anonymkode: 2ef6a...dcd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det du beskriver er ikke PTSD. Jeg har PTSD. Det medfører at jeg kan gjenoppleve traumen jeg ble utsatt for og ting som minner meg på den dagen kan trigge frem de traumene igjen, f.eks en sang jeg hørte på den dagen eller en lukt, årstid, vær eller en person som ligner. Gjenopplevelsen kan være så intens at jeg tas helt tilbake til det som skjedde og klarer ikke helt å riste vekk at det ikke er ekte. Istedenfor får jeg panikk, trangen til å gråte eller dusje. 

Det du beskriver kan ligne veldig ptsd, men det høres mer ut som sterk angst. De to lidelsene kan ligne veldig på hverandre, men er likevel forskjellige. Jeg har begge deler, dog er ikke angsten like fremtredende lenger. Ved angst kan du oppleve vansker med å puste, hjerteklapp, uro og spenninger i kroppen og fysisk smerte, skjelvinger og hetetokter/svetting. Hvis dette er veldig ille for deg og det påvirker deg rundt og sammen med barna, så bør du be legen henvise deg til en psykolog som kan gjøre en skikkelig utredning og hjelpe deg med veien videre. Om du trenger behandling med medisiner eller bare trenger å bearbeide det som skjedde. 

Glemte å nevne at angst og ptsd går også ofte hånd i hånd. Jeg kan få angstanfall når jeg gjenopplever traumer eller bare tenker tilbake på det. Så man kan ha begge deler som er like fremtredende, eller der den ene er mer sentral. Men som sagt, så er det kun fagfolk som kan gjøre en ordentlig utredning og hjelpe deg. Ser en lenger oppe her nevnte traumebehandling og det var det jeg mente med å bearbeide det som skjedde. Det finnes hjelp å få!

Skrevet

Høres mer ut som du har utviklet krafrig angst. Snakk med fastlegen og be om henvisning til dps. Angst kan man bli kvitt med litt hjelp. Lykke til.

Anonymkode: c623a...50b

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

PTSD er mer enn bare flashbacks, altså. Det er en romslig diagnose som omfatter mange former for reaksjoner og plager, både fysiske og psykiske. F eks soldater med «granatsjokk» som opplever skjelvinger og søvnløshet, folk som får hukommelsestap eller konsentrasjonssvikt, åndenød og hyperventilering, smerter, øresus, angst og depresjoner, psykotiske symptomer, traumemareritt, muskelkramper og myalgier, impotens, forstoppelse/fordøyelsesproblemer, spiseforstyrrelser, sengevæting... lista er endeløs. De har til felles at de stammer fra et forutgående traume.

Anonymkode: 539f8...700

Skrevet

Jeg skal ikke begi meg ut på noen diagnose over nettet, jeg er heller ikke kvalifisert til å sette diagnose irl. Når det er sagt vet jeg en del om post traumatisk stress. PTSD kommer i ulike alvorlighetsgrder, så det at du ikke har det like ille som anonyme som har fått satt diagnosen behøver ikke bety at du ikke har den. Samtidig er det ikke sånn at alle som opplever post traumatiske stressreaksjoner har PTSD, det er en del kriterier som må oppfylles før diagnosen eventuelt settes.

Det som sikekrt at du har problemer som hemmer deg i hverdagen. Siden problemene ser ut til å være knyttet til en traumatisk hendelse, er det stor sannsynlighet for at de er posttraumatiske stressreaksjoner. Det trengr ikke bety at det posttraumatiske stresset er alvorlig nok til å gi PTSD diagnose. For din del synes jeg at du, her og nå, ikke bør tenke så mye på om du har PTSD eller ikke. Om du eventuelt har en diagnose er ikke viktig, ikke nå. (Det ka bli viktig senere, dersom det viser seg at du trenger langvarig behandling). Det som er viktig nå er at du får det bedre, jeg mener at en samtale med fastlegen er en god ide.

Anonymkode: fb95f...ab2

Skrevet

Første jeg tenkte var angstlidelse... i mine verste perioder har jeg nakkevondt, generelle muskelsmerter, ekstrem svimmelhet, konstant uregelmessig hjerterytme(tar blokkere for det), Dårlig søvn osv... Tenker du trenger å prate med lege/behandler for å få orden i tankene :)

Diagnose er egentlig ikke så viktig. Viktigste er å vise legen din at dette hemmer deg i dagliglivet

Anonymkode: 7bb2e...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...