Nyttårs barn Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Det kan vi vel være enige om. Men hvilke endringer er det vi står overfor? Hva tror dere?Vi er jo alle blitt fattigere. Oljeprisen kommer til å være lav og renten likeså. Det er gode nyheter for de med store lån, men peker på at den økonomiske situasjonen er laber.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Så bra! Da slipper vi all flytrafikken som ødelegger kloden. Men dårlig, fordi de rikeste fortsatt blir rikere, ref. Nikolai Tangen. Anonymkode: 9aa2d...127
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så bra! Da slipper vi all flytrafikken som ødelegger kloden. Men dårlig, fordi de rikeste fortsatt blir rikere, ref. Nikolai Tangen. Anonymkode: 9aa2d...127 Er du så enkel? Du ser ikke andre konsekvenser enn mindre flytrafikk og en rik (!) oljeminister? Norge klarer seg. Men resten av verden vil nok slite med etterslep i lang tid. Men både industri og reiseliv kommer tilbake, så kampen mot forurensning er slett ikke over. Den er vel muligens viktigere enn noen gang når alt av industri skal karre seg opp på bena igjen. Anonymkode: 38283...2c9
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 Det vi ser er at det går an å sette krav til folk når det trengs. Det håper jeg vi kan ta med oss til klimakampen. Ja, det har en kostnad men det kan være nødvendog å ta den kostnaden selv om det svir. Anonymkode: a34dc...7c5
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så bra! Da slipper vi all flytrafikken som ødelegger kloden. Men dårlig, fordi de rikeste fortsatt blir rikere, ref. Nikolai Tangen. Anonymkode: 9aa2d...127 Skremmende. Mennesker som deg er jo ingen ressurs for samfunnet heller. Hvor skal dette ende? Anonymkode: 87caf...140
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 Jeg håper på en restart for klimaet, slik både Jane Goodall, David Attenborough, Dag O. Hessen og flere andre kompetente fagpersoner har fremmet. Jeg håper også på en mer rettferdig global fordeling av ressurser, men det tror jeg blir vanskelig. Anonymkode: 01c7f...565
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 Jeg tror dessverre vi går tilbake til business as usual. De med minst ressurser vil få dårligere økonomi når kostnadene rundt koronaviruset skal tilbakebetales til staten (i form av dårligere velferd, lavere trygdesatser, ingen lønnsøkning for lavt lønnede yrker i «solidaritet» med AS Norge osv), mens de ressurssterke vil fortsette å forbruke og forurense som normalt. Alt vi romantiserer om nå om en ny og forandret verden vil forsvinne så fort hverdagen er normal igjen. Anonymkode: 6037d...19d
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror dessverre vi går tilbake til business as usual. De med minst ressurser vil få dårligere økonomi når kostnadene rundt koronaviruset skal tilbakebetales til staten (i form av dårligere velferd, lavere trygdesatser, ingen lønnsøkning for lavt lønnede yrker i «solidaritet» med AS Norge osv), mens de ressurssterke vil fortsette å forbruke og forurense som normalt. Alt vi romantiserer om nå om en ny og forandret verden vil forsvinne så fort hverdagen er normal igjen. Anonymkode: 6037d...19d Tror akkurat det samme! Anonymkode: 78a9f...f73
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror dessverre vi går tilbake til business as usual. De med minst ressurser vil få dårligere økonomi når kostnadene rundt koronaviruset skal tilbakebetales til staten (i form av dårligere velferd, lavere trygdesatser, ingen lønnsøkning for lavt lønnede yrker i «solidaritet» med AS Norge osv), mens de ressurssterke vil fortsette å forbruke og forurense som normalt. Alt vi romantiserer om nå om en ny og forandret verden vil forsvinne så fort hverdagen er normal igjen. Anonymkode: 6037d...19d Dette. Tror desverre det vil gå mest utover de som allerede har minst, det er sånn det har vært og det vil nok ikke endre seg desverre. Anonymkode: 3c634...cc0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 Jeg er også redd for at gapet mellom fattig og rik blir forskjøvet. Leste et sted at på hele det afrikanske kontinentet finnes det bare 2000 respiratorer. Vet ikke om det stemmer, men de har uten tvil et dårligere helsevesen enn oss. Håper allikevel vi klarer å utjevne den globale ubalansen (i alle fall litt) ved internasjonal solidaritet, men vi ser dessverre allerede nå hvordan nasjonalister beskytter godene sine (se på hvordan Trump trosser menneskerettighetene ved ønske om å stenge grensene). Anonymkode: 01c7f...565
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #11 Skrevet 22. april 2020 Jeg tror også det går tilbake til normalen. Når man ser bakover i tid, på de økonomiske problemene på 80-tallet, og på "det harde 30-tallet" så er det bare perioder som går over. Kanskje ble en generasjon preget, men så er det over. Den krisen vi har nå tror jeg ikke vil prege en generasjon engang, det blir et år eller to som blir litt annerledes, men så er det påan igjen. Livet går videre som vanlig. Anonymkode: bfd5a...eb5
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #12 Skrevet 22. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror dessverre vi går tilbake til business as usual. De med minst ressurser vil få dårligere økonomi når kostnadene rundt koronaviruset skal tilbakebetales til staten (i form av dårligere velferd, lavere trygdesatser, ingen lønnsøkning for lavt lønnede yrker i «solidaritet» med AS Norge osv), mens de ressurssterke vil fortsette å forbruke og forurense som normalt. Alt vi romantiserer om nå om en ny og forandret verden vil forsvinne så fort hverdagen er normal igjen. Anonymkode: 6037d...19d Jeg frykter også at du har rett i dette, men håper jeg tar feil. Om ikke annet så håper jeg at politikerne omsider innser at det norske helsevesenet må forbedres og at kapasiteten må opp. Ikke bare akuttberedskapen, men generelt. Det vil være et enormt etterslep nå på utredninger og behandlinger, i tillegg til at kapasiteten der har vært for dårlig for lenge. Sykehus må bygges større, vi må satse på helse. Hvis kapasiteten økes så vil langt færre trolig bli uføretrygdet fordi de da vil få riktig utredning og behandling uten unødvendige forsinkelser. Vi kan få ned tiden folk går sykemeldt også på den måten. For det er et faktum at Norge har et helsevesen som kun er midt på treet når vi sammenligner med land det er naturlig å sammenligne oss med. Jeg håper folket vil vise politikerne via stemmeseddelen at dette er noe de må prioritere. Anonymkode: e9312...c32
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #13 Skrevet 22. april 2020 Jeg tror 2019 var det siste året vi kunne leve i vår lille boble. Flere land er nå i resesjon, vi har ikke kontroll på pandemien. Den dagen pandemien er over, venter det store utfordringer. Gjeldsgapet til USA, resesjon, klimaendringer som fører til masseflukt og humane katastrofer vi aldri har sett maken til. Polarisering og steile politiske fronter. Det er bare å spenne seg fast. Skal innrømme jeg kjenner på en frykt over at jeg satt barn til denne verden. Hva som venter den generasjonen. Anonymkode: b82c1...e00
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #14 Skrevet 22. april 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror 2019 var det siste året vi kunne leve i vår lille boble. Flere land er nå i resesjon, vi har ikke kontroll på pandemien. Den dagen pandemien er over, venter det store utfordringer. Gjeldsgapet til USA, resesjon, klimaendringer som fører til masseflukt og humane katastrofer vi aldri har sett maken til. Polarisering og steile politiske fronter. Det er bare å spenne seg fast. Skal innrømme jeg kjenner på en frykt over at jeg satt barn til denne verden. Hva som venter den generasjonen. Anonymkode: b82c1...e00 Så alt er håpløst, liksom? Jeg har nok et langt mindre nihilistisk syn på framtiden. Etter å ha studert og undervist i historie, så går det generelt sett hele tiden mot et bedre samfunn for folk flest. Det er færre fattige, mindre krig osv enn noen gang tidligere i historien. Denne krisen vil nok bare føye seg inn i rekken av andre forbigående kriser. Et lite og kort tilbskesteg i et ellers stort framskritt. Anonymkode: 9421f...e47
Gjest Skrevet 22. april 2020 #15 Skrevet 22. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du så enkel? Du ser ikke andre konsekvenser enn mindre flytrafikk og en rik (!) oljeminister? Norge klarer seg. Men resten av verden vil nok slite med etterslep i lang tid. Men både industri og reiseliv kommer tilbake, så kampen mot forurensning er slett ikke over. Den er vel muligens viktigere enn noen gang når alt av industri skal karre seg opp på bena igjen. Anonymkode: 38283...2c9 Alt av industri trenger vel å gå litt i seg selv nå, og ikke bare "karre seg på bena". Viktigere at de gjør et grønt skifte.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #16 Skrevet 22. april 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så alt er håpløst, liksom? Jeg har nok et langt mindre nihilistisk syn på framtiden. Etter å ha studert og undervist i historie, så går det generelt sett hele tiden mot et bedre samfunn for folk flest. Det er færre fattige, mindre krig osv enn noen gang tidligere i historien. Denne krisen vil nok bare føye seg inn i rekken av andre forbigående kriser. Et lite og kort tilbskesteg i et ellers stort framskritt. Anonymkode: 9421f...e47 Unnskyld at jeg spør, men er miljø, klima og helse generelt, helt fraværende elementer i det du har lært selv, og det du lærer bort? I så fall er det jo ikke så rart at du har dette optimistiske synet på fremtiden. Anonymkode: d1b4b...bbc
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #17 Skrevet 22. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Unnskyld at jeg spør, men er miljø, klima og helse generelt, helt fraværende elementer i det du har lært selv, og det du lærer bort? I så fall er det jo ikke så rart at du har dette optimistiske synet på fremtiden. Anonymkode: d1b4b...bbc Helsen er bedre enn før, andre utfordringer, men bedre. Demografiske studier viser også høyere levealder. Klimaet jobbes det med. Jeg ser ingen grunn til å få panikk helt enda. Anonymkode: 9421f...e47
Gjest Skrevet 22. april 2020 #18 Skrevet 22. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helsen er bedre enn før, andre utfordringer, men bedre. Demografiske studier viser også høyere levealder. Klimaet jobbes det med. Jeg ser ingen grunn til å få panikk helt enda. Anonymkode: 9421f...e47 Jobbes det fort nok, er jo spørsmålet.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #19 Skrevet 22. april 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det vi ser er at det går an å sette krav til folk når det trengs. Det håper jeg vi kan ta med oss til klimakampen. Ja, det har en kostnad men det kan være nødvendog å ta den kostnaden selv om det svir. Anonymkode: a34dc...7c5 Klar for ny meningsløs kamp? Skjønner ikke hva som driver enkelte. Ja, meningsløs, klimakampen er like meningsløs som coronakampen. Hysterisk overdrevet. Anonymkode: 28fe9...980
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #20 Skrevet 22. april 2020 Hvem er fattigere? Anonymkode: 50a97...6a7
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #21 Skrevet 22. april 2020 Verden har vært gjennom kriser, kriger og pandemier før, uten de helt monumentale endringene. Og noen ganger med store endringer. Foreløpig har jeg liten tro på massive, varige forandringer. Anonymkode: 74a85...e80
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #22 Skrevet 22. april 2020 Det er veldig mange som har mistet jobben, og flere bedrifter sliter og her gått eller vil gå konkurs. Tror gjennomsnittslønnen og medianlønnen i Norge vil gå kraftig ned,og forbruket i Norge vil gå ned. Tror man vil reise mindre, og det blir mer akseptert av man ikke kjøper "alt", det dyreste og det nyeste. De fleste har fått mer tid til familien, og veldig mange nyter det, tror barn kommer til å gå på færre aktiviteter, og man vil prioritere mer familietid og mindre stress i hverdagen. Etter en lang tid med hjemmeundervisning og hjemmebarnehage som faktisk har fungert for de fleste tror jeg arbeidsdager bli bedre tilrettelagt for foreldre med små barn, større forståelse for at man kan ha kortere arbeidstager med kjernetid og ta inn tiden på kvelden etter barna er i seng. Med den raske utviklingen i digitalisering man har hatt i denne perioden tror jeg mang vil ha større mulighet for hjemmekontor ved behov, og flere vil ha lengre møter digitalt som erstatning for forretningsreise. Tror også man kommer til å gå mer og mer bort fra åpne kontorlandskap. Anonymkode: 04e9d...fbd
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #23 Skrevet 22. april 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig mange som har mistet jobben, og flere bedrifter sliter og her gått eller vil gå konkurs. Tror gjennomsnittslønnen og medianlønnen i Norge vil gå kraftig ned,og forbruket i Norge vil gå ned. Tror man vil reise mindre, og det blir mer akseptert av man ikke kjøper "alt", det dyreste og det nyeste. De fleste har fått mer tid til familien, og veldig mange nyter det, tror barn kommer til å gå på færre aktiviteter, og man vil prioritere mer familietid og mindre stress i hverdagen. Etter en lang tid med hjemmeundervisning og hjemmebarnehage som faktisk har fungert for de fleste tror jeg arbeidsdager bli bedre tilrettelagt for foreldre med små barn, større forståelse for at man kan ha kortere arbeidstager med kjernetid og ta inn tiden på kvelden etter barna er i seng. Med den raske utviklingen i digitalisering man har hatt i denne perioden tror jeg mang vil ha større mulighet for hjemmekontor ved behov, og flere vil ha lengre møter digitalt som erstatning for forretningsreise. Tror også man kommer til å gå mer og mer bort fra åpne kontorlandskap. Anonymkode: 04e9d...fbd Det tviler jeg på. Det hyles jo allerede nå høyt, fordi barnehager ikke åpent som vanlig og barna ikke kan være der 8-9 timer om dagen. Anonymkode: 3c634...cc0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #24 Skrevet 22. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tviler jeg på. Det hyles jo allerede nå høyt, fordi barnehager ikke åpent som vanlig og barna ikke kan være der 8-9 timer om dagen. Anonymkode: 3c634...cc0 Hvem har hylet så høyt? Har ikke hørt noe om det. Anonymkode: d60c2...5a0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #25 Skrevet 22. april 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tviler jeg på. Det hyles jo allerede nå høyt, fordi barnehager ikke åpent som vanlig og barna ikke kan være der 8-9 timer om dagen. Anonymkode: 3c634...cc0 Det eneste jeg har hørt at det hyles om er at man må betale full pris selv om barnehagen har redusert åpningstid Anonymkode: 04e9d...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå