Gå til innhold

Seksårstrass? Aldri hørt om det

Anbefalte innlegg

Skrevet

før jeg googlet i dag. Seksåringen min har den siste tiden endret seg. Hun er dramatisk, oppfarende, vil ikke høre og er generelt en kranglefant. Og det er meg hun er i mest opposisjon til selvom jeg er den strengeste her hjemme. Jeg er søren meg helt utslitt. I dag hadde jeg hentet et par joggesko til henne og når pappa kom hjem fra jobb og så på skoene så falt hun sammen i gråt fordi hun ville vise de frem til han. Livet hennes var ødelagt. 
Normalt å få slike reaksjoner? Hun har jo vært hjemme med oss i mange uker og vi har et fredelig harmonisk hjem. 

Anonymkode: 69abe...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min som snart er 6 år har holdt på siden jul, utrolig slitsomt. Hun gjør veldig mye tvert i mot, diskuterer alt og skriker for alt mulig. Er mye tvert i mot og terger vett og forstand av oss rundt, særlig søstra. Hvis noen ber henne la være å gjøre et eller annet så ser man at det lyser utav øynene og hun gjør nettopp det 50 ganger. Blir veldig fort sint og ofte lei seg etterpå. Kan bli utrolig dramatisk for småting, bråsnur og marsjerer opp for småting. 

Anonymkode: 83516...3a1

Skrevet

Det gir kanskje noe mening å snakke om trass ved 3års alder fordi det skjer en voldsom utvikling på selvstendighet da.

Men ellers... Altså. Barn viser motstand! Det er normalt. 

Så da har man terrible twos, trassalder, 6-års trass, prepubertal trass og pubertet. Det er ikke mange år uten trass mao 🙄

Anonymkode: a4c6e...acc

Skrevet

Har to som snart er seks år. Oh the drama..!!!

Tiåringen er derimot snill som dagen er lang. Åpenbart en harmonisk alder. 

Anonymkode: b6992...eb0

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

før jeg googlet i dag. Seksåringen min har den siste tiden endret seg. Hun er dramatisk, oppfarende, vil ikke høre og er generelt en kranglefant. Og det er meg hun er i mest opposisjon til selvom jeg er den strengeste her hjemme. Jeg er søren meg helt utslitt. I dag hadde jeg hentet et par joggesko til henne og når pappa kom hjem fra jobb og så på skoene så falt hun sammen i gråt fordi hun ville vise de frem til han. Livet hennes var ødelagt. 
Normalt å få slike reaksjoner? Hun har jo vært hjemme med oss i mange uker og vi har et fredelig harmonisk hjem. 

Meld deg inn i forstå ditt unike barn så lærer du å forstå hvordan barn er. Trass er utrolig negativt ord om barn. Også forvente at barn skal oppføre seg fordi man er den strengeste? Er jo de foreldrene barnet har det vanskeligst med.

Anonymkode: fd228...79f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Meld deg inn i forstå ditt unike barn så lærer du å forstå hvordan barn er. Trass er utrolig negativt ord om barn. Også forvente at barn skal oppføre seg fordi man er den strengeste? Er jo de foreldrene barnet har det vanskeligst med.

Anonymkode: fd228...79f

Du igjen? Klapp igjen du da. 

Skrevet

6-8 er verst

Anonymkode: 8efc3...dc6

Skrevet

Seriøst tilfelle av 6årstrass her! Holder på å bli gal!

Anonymkode: e411e...3e3

Skrevet

6 års-trassen er den verste av alle "trass-periodene", synes jeg. Ingen annen trassperiode hvor ungene har forandret seg så mye, så fort. Det er ikke bare en "psykisk" trass, det skjer mye med kroppen til ungene også på den tiden. Så derfor kan man oppleve av det veloppdragne barnet som satt pent ved bordet og spiste plutselig ikke kan sitte lenger, men delvis ligger, og klarer ikke å sitte stille mer en 10 sekunder for h*n må strekke på alle tenkelige og utenkelige ledd. Og midt i denne tiden hvor kropp og hjerne river og sliter i de små, så skal de begynne på skolen!  I en periode hvor de strengt talt egentlig ikke klarer å sitte stille (det har lite med å ikke ville å gjøre), så skal de plutselig sitte på skolebenken i lange tider. Undersøkelser viser jo også at disse trassperiodene, og kanskje spesielt 6-årsalderen, er en tid foreldre bør unngå å skille seg f.eks. (Lettere sagt enn gjort, selvfølgelig).  Det er utrolig interessant å lese om disse trassperiodene for det skjer enormt mye som verken vi eller ungen egentlig er herre over. 

Men heldigvis, det går over! Det er som en fødsel og vanligvis kommer en "ny" og harmonisk unge ut på andre siden, i alle fall om vi foreldre har klart å stå i det uten å lage for mye skade. Og da er det heldigvis noen år til den neste store...  nemlig tenåringstrassen. Men den er vi kanskje mer forberedt på, og så husker vi kanskje litt av vår egen så det er litt enklere å forstå tenåringen enn seksåringen. 

Anonymkode: 0d2b4...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...