Gå til innhold

Noen som vet? Ang sykdom, foreldreperm etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i mammaperm med yngste dattera. Har brått blitt syk, og trenger egentlig langt mer ro og hvile enn det er mulig å få når jeg er alene med alle barna på dagtid. Legen visste ikke hvordan dette er, men er det slik at jeg kan sykmelde meg en periode også kan far ta over den perioden av permisjonen? 

Anonymkode: 3b32b...50a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli sykemeldt, også må det søkes nav om far kan ta over.

Det er ikke alltid de sier ja, det kommer an på grunnen til din sykemelding. Han får ikke automatisk ta over.

Anonymkode: 5e662...7b7

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan bli sykemeldt, også må det søkes nav om far kan ta over.

Det er ikke alltid de sier ja, det kommer an på grunnen til din sykemelding. Han får ikke automatisk ta over.

Anonymkode: 5e662...7b7

Ok, takk for svar!

Skrevet

Jeg tror ikke du kan sykmeldes øengre når du ikke er syk, men jeg mener far kan bruke syktbarndager på de andre barna siden du spm barnepasser ikke har kspasitet til å passe dem.

Anonymkode: b823f...350

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke du kan sykmeldes øengre når du ikke er syk, men jeg mener far kan bruke syktbarndager på de andre barna siden du spm barnepasser ikke har kspasitet til å passe dem.

Skjønner ikke helt hva du mener, sykmelding nevnes fordi jeg er syk. Og det vil mest sannsynelig ikke gå over på ei uke, så veldig dumt å bruke opp sykt-barndager. Men jeg får undersøke litt. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke helt hva du mener, sykmelding nevnes fordi jeg er syk. Og det vil mest sannsynelig ikke gå over på ei uke, så veldig dumt å bruke opp sykt-barndager. Men jeg får undersøke litt. 

Belager. Jeg forsto det som om det var datteren din som var syk, ikke du. Da blir det noe annet.

Skrevet

Hvis du er då syk at du ikke kan ta vare på barnet du er i permisjon med, kan du bli sykmeldt og far kan ta over permisjon. 

det krever i utgangspunktet mer enn en ordinær forkjølelse eller sykdom som går over u løpet av få dager. 

Anonymkode: d8fa0...1e8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er då syk at du ikke kan ta vare på barnet du er i permisjon med, kan du bli sykmeldt og far kan ta over permisjon. 

det krever i utgangspunktet mer enn en ordinær forkjølelse eller sykdom som går over u løpet av få dager. 

Anonymkode: d8fa0...1e8

Ja, det skjønner jeg. Dette er ikke forkjølelse eller oppkast, det er snakk om en tilstand/sykdom som krever mye ro og hvile i tillegg til medisinering for å komme til normalen igjen. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bruk sykt barn - dager hvis du selv er syk, det er noe annet.

Anonymkode: dca82...cf1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bruk sykt barn - dager hvis du selv er syk, det er noe annet.

Anonymkode: dca82...cf1

Ja, men det går vel under det samme - sykt barn og syk barnepasser? Eller er det to forskjellige? 

Skrevet

Du må få en sykemelding. Det er viktig at legen skriver nøye hvorfor du ikke kan ha ansvar for barnet. Litt a la pasienten trenger mye hvile og sterke medisiner ikke som gjør henne i stand til å ivareta babyen (sett inn hva som passer). Pointet er at diagnosen ikke altid holder for innvilling av utsettelse/overtagelse av foredlrepermisjonen. NAV må ofte ha en forklaring på hvorfor mor ikke kan ivare ta barnet.

Deretter søker dere på NAV sine nettsider om at far overtar foreldrpermisjonen.

Du må da huske å sende inn din(e) sykemeldinger til arbeidsgiver og NAV slik de kan utbetale sykepenger i stedet for foreldrepenger.

Anonymkode: 37c5e...23d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...