Gå til innhold

Deletråd - Min beste brødoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange nordmenn har i det siste bakt brød til den store gullmedalje, og mange gjør også som meg og har lenge bakt alle brødene som spises i husstanden. Men jeg har kun en favorittoppskrift, og kunne virkelig tenkt meg å finne flere gode oppskrifter!

Min aller beste brødoppskrift er på (3) gulerotbrød:

10,5 dl lunkent vann

50g gjær

6ss solsikkeolje

3 ts salt

1,5 ts sukker

300g finraspet gulerot

675g grovbakst

900g hvetemel

1 dl solsikkekjerner

2 dl linfrø

1 dl chiafrø

Alt eltes godt og lenge i kjøkkenmaskin, forheves og fordeles i 3 x 2L smurte og sesamstrødde brødformer, sesamfrø drysses også rikelig oppå brødene før de sprayes med litt vann og settes til etterheving.

Stekes på nederste rille på 190 grader i 40 minutter, og tas ut av formene rett etter steking :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, VictoriaS skrev:

Mange nordmenn har i det siste bakt brød til den store gullmedalje, og mange gjør også som meg og har lenge bakt alle brødene som spises i husstanden. Men jeg har kun en favorittoppskrift, og kunne virkelig tenkt meg å finne flere gode oppskrifter!

Min aller beste brødoppskrift er på (3) gulerotbrød:

10,5 dl lunkent vann

50g gjær

6ss solsikkeolje

3 ts salt

1,5 ts sukker

300g finraspet gulerot

675g grovbakst

900g hvetemel

1 dl solsikkekjerner

2 dl linfrø

1 dl chiafrø

Alt eltes godt og lenge i kjøkkenmaskin, forheves og fordeles i 3 x 2L smurte og sesamstrødde brødformer, sesamfrø drysses også rikelig oppå brødene før de sprayes med litt vann og settes til etterheving.

Stekes på nederste rille på 190 grader i 40 minutter, og tas ut av formene rett etter steking :)

Det er sikkert et godt brød du vakkert, men det er jo nesten ikke grovt mel i det, så det er jo nesten som loff. 

Jeg gjør det enkelt når jeg baker, jeg bruker ferdigblandingen "Bestemors grovbrød" og tilsetter ekstra frø, feks solsikke og gresskarkjerner. 

Anonymkode: e3c19...175

Skrevet

Jeg har også startet med brødbaking, for første gang på flere år. Gulrotbrød er en fin variasjon, det skal jeg prøve. 

Min faste oppskrift er sikkert ikke grov nok for alle, men brødet blir godtatt av barnet mitt, og da er det bra nok for meg.

600 g hvetemel

300 g fin sammalt hvete

100 g havregryn/ helkorn/ firkorn/hva man har

1 ss brunt sukker

1 ts salt

1 ts tørrgjær (her spares det)

6,5 dl vann

2 ss olje

Bland sammen det tørre, og rør inn olje og vann. Kna til deigen er god og seig. La heve til dobbel størrelse, slå ned og la heve en gang til. Del til to brød, legg i smurte former. Hev godt, stek på 180 grader i ca 45 minutter.

Skrevet

Litt av ditt og litt av datt. Eltes passe lenge, stekes til de er brune.

Anonymkode: 43c62...462

Skrevet
9 timer siden, Spurvugla skrev:

Jeg har også startet med brødbaking, for første gang på flere år. Gulrotbrød er en fin variasjon, det skal jeg prøve. 

Min faste oppskrift er sikkert ikke grov nok for alle, men brødet blir godtatt av barnet mitt, og da er det bra nok for meg.

600 g hvetemel

300 g fin sammalt hvete

100 g havregryn/ helkorn/ firkorn/hva man har

1 ss brunt sukker

1 ts salt

1 ts tørrgjær (her spares det)

6,5 dl vann

2 ss olje

Bland sammen det tørre, og rør inn olje og vann. Kna til deigen er god og seig. La heve til dobbel størrelse, slå ned og la heve en gang til. Del til to brød, legg i smurte former. Hev godt, stek på 180 grader i ca 45 minutter.

Skal deigen være litt løs?

Hva mener du med slå ned?

Og hvor lenge hever deigen andre gang?

Elter du for hånd eller med kjøkkenmaskin?

Er egentlig god til å bake, men får ikke til brød.

Anonymkode: cc936...5f4

Skrevet

Lager mye eltefritt brød.

100g grovbakst

100g havremel

50g havrekli

250g hvetemel

1/4 Ts tørrgjær

1/2 ts salt

1ss melis

Steker i gryte

Anonymkode: 47b9f...dcb

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lager mye eltefritt brød.

100g grovbakst

100g havremel

50g havrekli

250g hvetemel

1/4 Ts tørrgjær

1/2 ts salt

1ss melis

Steker i gryte

Og 4dl vann.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal deigen være litt løs?

Hva mener du med slå ned?

Og hvor lenge hever deigen andre gang?

Elter du for hånd eller med kjøkkenmaskin?

Er egentlig god til å bake, men får ikke til brød.

Jeg pleier å lage deigen litt løs, med littegran mer vann enn det står i de fleste oppskrifter. Jeg elter for hånd, men det går nok raskere med kjøkkenmaskin.

Å "slå ned" deigen betyr å trykke den sammen, men uten å elte den på nytt. Andre heving tar omtrent like lang tid som første. Før pleide jeg bare å heve en gang, men jeg opplever at konsistensen på brødet blir bedre med to hevinger. Mindre smulete, av en eller annen grunn.

Skrevet
49 minutter siden, Spurvugla skrev:

Jeg pleier å lage deigen litt løs, med littegran mer vann enn det står i de fleste oppskrifter. Jeg elter for hånd, men det går nok raskere med kjøkkenmaskin.

Å "slå ned" deigen betyr å trykke den sammen, men uten å elte den på nytt. Andre heving tar omtrent like lang tid som første. Før pleide jeg bare å heve en gang, men jeg opplever at konsistensen på brødet blir bedre med to hevinger. Mindre smulete, av en eller annen grunn.

Takk 🙂 Da skal jeg prøve meg på oppskriften din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...