Gå til innhold

«Søringkarantene»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at det er en opphetet debatt rundt søringkarantene. Er det virkelig et problem, eller er det konstruert? Er det mange «søringer» som valfarter nordover nå? Jeg forstår at en del studenter har reist hjem, man det kan da umulig utgjøre så mange? Det virker nesten som enkelte føler et hat mot søringer (jeg har inntrykk av at begrepet søring omfatter folk fra det sentrale østlandsområdet).

Anonymkode: 107b4...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var NRK som introduserte dette begrepet, som et navn på at enkelte kommuner i Norge påla karantene for folk som kom tilreisende fra enkelte deler av Norge, da fra de delene av Norge som hadde størst utbredelse av Coronasmitte. Jeg tenker de karantenebestemmelsene kom en respons på at myndighetene ikke gjorde noe for å isolere smitten i Oslo og Viken. Andre land stengte de områdene som hadde høy andel smitte, slik som f.eks Helsinki i Finland, men i Norge ble ikke det gjort. Så da måtte sårbare kommuner beskytte seg selv og sine innbyggere, da beredskapen er vesentlig dårligere i store deler av Norge enn eks Oslo. 

Søringkarantene er et uttrykk som ble skapt av media, og som har brukt det for alt det har vært verd for å få lesere og seere. Det er ikke kommunene selv som har kalt det for søringkarantene i utgangspunktet. 

Det største problemet med den såkalte søringkarantene er nok at enkelte områder i Norge har følt seg støtt av uttrykket, og det kan vi som sagt takke media for som skapte dette uttrykket i utgangspunktet.

Anonymkode: fc28c...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har fått med meg at det er en opphetet debatt rundt søringkarantene. Er det virkelig et problem, eller er det konstruert? Er det mange «søringer» som valfarter nordover nå? Jeg forstår at en del studenter har reist hjem, man det kan da umulig utgjøre så mange? Det virker nesten som enkelte føler et hat mot søringer (jeg har inntrykk av at begrepet søring omfatter folk fra det sentrale østlandsområdet).

Anonymkode: 107b4...8e4

Det er vel media sin skyld at dette er blitt gjort så stort. Det er jo ikke bare nord som har karantene mot andre steder. Store deler av Telemark har og karantene mot andre kommuner, ser ikke at media sier noe om det.

Anonymkode: 02db5...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet er som nevnt skapt av media, men så har det jo blitt noen opphetede diskusjoner i kommentar feltene i sosiale medier. Mange har vært ekstrem ufine og har jeg inntrykket er at mange tror at dette er den generelle holdningen nordlendinger har mot folk sør i landet. Men som i de fleste kommentarfelt så er det vel ikke «den skarpeste kniven i skuffa» som kommer frem.

Anonymkode: 24e67...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har fått med meg at det er en opphetet debatt rundt søringkarantene. Er det virkelig et problem, eller er det konstruert? Er det mange «søringer» som valfarter nordover nå? Jeg forstår at en del studenter har reist hjem, man det kan da umulig utgjøre så mange? Det virker nesten som enkelte føler et hat mot søringer (jeg har inntrykk av at begrepet søring omfatter folk fra det sentrale østlandsområdet).

Anonymkode: 107b4...8e4

Hvem mener du dette er et problem for? Dem som må i karantene, eller andre?

Greia er jo at mange nordnorske kommuner ennå ikke har hatt ett eneste tilfelle av koronavirus. Og dermed er det supersmart å sette alle i karantene som har vært en tid sørpå, der smittepresset er større. For på den måten kan man spore alle nye tilfeller og isolere dem. 
 

Når noen protesterer mot denne karantenen er det typisk arbeidsgivere, som enten 1) ikke får folk til å gjøre jobbene eller 2) må betale lønn i karanteneperioden for ansatte de har booket. Studenter på påskeferie hjemme har ikke klaget; de mistet jo undervisningen allerede 13.mars og er dermed ferdige med de to ukene for lenge siden.

Men etter hvert som flere områder dessverre blir infisert av slurvete og/eller hensynsløse mennesker som ikke skjønner at deres atferd kan smitte, så vil tidligere uberørte kommuner også se såkalt «intern smitte», der man før kun har hatt bare sporbar smitte. Karantene virker, det, så lenge folk ikke jukser med den. Når man kommer i smittefase 2, der folk på stedet sprer smitten internt, er den MYE vanskeligere å begrense. Men da oppheves også karantenen. Sånn opererer kommunelegene.

Anonymkode: 88d9f...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...