Gå til innhold

Planleggingsdag nå, er det mulig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig har syvendeklassingens skole kommet sånn noenlunde i gang med et slags undervisningsopplegg (ikke det helt store, hører om mange skoler som har digital undervisning osv, her har de etterhvert fått til et par «klassens time» via Teams). Resten av uka jobber de etter en ukeplan med mye mindre innhold enn en vanlig skoleuke, ingen lekser osv. 
Ukene før påske var stort sett bare rot, og så har de kort uke etter påske. 

Neste uke har de pinadø planleggingsdag! Den sto på den opprinnelige skoleuka, men det falt meg ikke inn at de skulle holde på den slik som situasjonen har blitt nå! Ungene trenger all den «skolegang» de kan få nå. Ærlig talt!

Anonymkode: 67cbb...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Endelig har syvendeklassingens skole kommet sånn noenlunde i gang med et slags undervisningsopplegg (ikke det helt store, hører om mange skoler som har digital undervisning osv, her har de etterhvert fått til et par «klassens time» via Teams). Resten av uka jobber de etter en ukeplan med mye mindre innhold enn en vanlig skoleuke, ingen lekser osv. 

Neste uke har de pinadø planleggingsdag! Den sto på den opprinnelige skoleuka, men det falt meg ikke inn at de skulle holde på den slik som situasjonen har blitt nå! Ungene trenger all den «skolegang» de kan få nå. Ærlig talt!

Jeg tenker i grunn at lærere absolutt trenger en plan dag nå for å kunne planlegge videre og lage gode opplegg 

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker i grunn at lærere absolutt trenger en plan dag nå for å kunne planlegge videre og lage gode opplegg 

Men hva i all verden var det de holdt på med i hele mars, og hva gjør de utenom «klassens time»? (OK, de har sikkert noen telefoner og e-poster, men det fyller neppe hele uka for å si det slik...)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva i all verden var det de holdt på med i hele mars, og hva gjør de utenom «klassens time»? (OK, de har sikkert noen telefoner og e-poster, men det fyller neppe hele uka for å si det slik...)

Jaha, og hvor kommer så denne vodsomme innsikten i lærerene sin hverdag fra da? Utrolig pinlig med sånne innlegg som du lager

Anonymkode: a5717...900

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Våre lærere sitter mest sannsynlig å retter haugevis av skrive og matteoppgaver . Stiler og jeg vet ikke hva. At de har nok å gjøre tviler jeg ikke på. Vår 6 klassing har heller ikke noe digital undervisning og lærer gir da hauger av skriftlige oppgaver i tillegg til full vanlig lekseplan . Jeg skulle virkelig ønske de satt seg ned for å planlegge ett bedre opplegg😅

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo du, å være lærer på hjemmeskole fyller hele!!! dagen! Jeg kunne virkelig trengt en planleggingsdag nå. Vet ikke hvordan det er på skolen din, men nå er det jo ikke sånn at de fleste lærere var forberedt på denne situasjonen. Det er en helt ny måte å utøve yrket på, og selvsagt tar det tid å komme inn i det, finne ut hvordan klassen fungerer etc. Det er dessuten mange som må ha mye tettere oppfølging enn til vanlig! 

Vil tro at planleggingsdagen skal brukes til å dele erfaringer og forbedre tilbud. Det virker som om du tror «planleggingsdag» betyr «fridag for lærere».

Anonymkode: 3ae74...579

Skrevet

Det er tydeligvis veldig stor forskjell på hvordan ulike skoler takler og håndterer dette. Våre barns skole har vært imponerende kjappe. Tror mye av årsaken ligger i at de allerede var langt fremme med digitale løsninger og at lærerstaben er ung. Mine foreldre er også lærere (nå pensjonerte), og jeg kan tenke meg at min far ville elsket denne utfordringen, mens min mor ville vært helt rådvill. Dersom skolen mangler digital kompetanse (og kanskje i tillegg er litt sidrumpa med tanke på omstillinger) synes jeg ikke det er rart om de trenger en planleggingsdag. Kanskje de har fått inn eksterne krefter til opplæring av de lærerne som trenger det. Vi må ikke glemme at mange elever er skyhøyt over enkelte lærere på dette. 

Anonymkode: cb69a...102

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Våre lærere sitter mest sannsynlig å retter haugevis av skrive og matteoppgaver . Stiler og jeg vet ikke hva. At de har nok å gjøre tviler jeg ikke på. Vår 6 klassing har heller ikke noe digital undervisning og lærer gir da hauger av skriftlige oppgaver i tillegg til full vanlig lekseplan . Jeg skulle virkelig ønske de satt seg ned for å planlegge ett bedre opplegg😅

Våre, på ungdomsskolen, får så godt som ingen tilbakemeldinger på arbeidet sitt selv om de har innleveringer hver dag.

Anonymkode: 12039...a30

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Våre, på ungdomsskolen, får så godt som ingen tilbakemeldinger på arbeidet sitt selv om de har innleveringer hver dag.

Huff! Det høres i alle fall ikke bra ut! 

Skrevet

Mine barn sine lærere legger ut neste dags oppgaver sent på kvelden (22-23), er på plass kl 8.30 og sier god morgen på klassechaten. De er tilgjengelige på telefon og FaceTime hele dagen og gir fortløpende tilbakemeldinger på innlevert arbeid. Vi prøver å sende inn ferdige oppgaver så fort de er ferdige for at lærerne skal slippe å sitte utover ettermiddagen og rette. 

Jeg skjønner godt at de trenger en pustepause for å samle trådene og planlegge veien videre!

Skrevet
1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Mine barn sine lærere legger ut neste dags oppgaver sent på kvelden (22-23), er på plass kl 8.30 og sier god morgen på klassechaten. De er tilgjengelige på telefon og FaceTime hele dagen og gir fortløpende tilbakemeldinger på innlevert arbeid. Vi prøver å sende inn ferdige oppgaver så fort de er ferdige for at lærerne skal slippe å sitte utover ettermiddagen og rette. 

Jeg skjønner godt at de trenger en pustepause for å samle trådene og planlegge veien videre!

Sånn er det ikke her. De har noe småtteri de skal levere i løpet av uka, men ingen tilbakemeldinger. Ungene får ukeplaner og jobber på egen hånd. Vet mitt barn har tatt kontakt med læreren to ganger siden 12. mars, for øvrig er det egentlig ingen annen kontakt enn disse «klassens time». Jeg er ikke imponert over hvordan skolen har taklet den digitaliseringen (sammenlignet med andre skoler og yrker). Vi har alle måttet lære oss å utføre jobben på nye måter. Men nå har det gått mange uker, og de har mistet ganske mye undervisning. Det er ikke lenge til sommerferien og så er det ungdomsskole. Jeg skulle ønske skolen hadde fokusert særlig på 7. klasse og økt både timetall og skolearbeid. Det siste elevene trenger nå er enda en dag «fri».  

Skrevet

Her er lærerne tilgjengelig stort sett hele dagen. De har undervisning via teams 9-11, pause fra 11-12 og undervisning fra 12-14. 

Her på fredag hadde til og med 8. Klassingen min prøve😳Læreren satt da på videochat med en og en elev. Det tar jo litt tid for læreren. 

Tror lærerene har travere dager enn normalt for å lage godt opplegg for elevene. 

Anonymkode: 27648...3a5

Skrevet

De gjør det jo når vi fortsatt har hjemmeskole, så hva er problemet ? Vi er jo hjemme. 

Vil tru at dette er de mest nødvendige plandagene på flere år

Anonymkode: e73c1...ea0

Skrevet

Her vi bor så skal det være elevenes fridag siste dag i april. Den står på årsplanen. Men nå ønsker noen av skolene i kommunen vår at den skal flyttes til denne uken som kommer for at de skal ha mest mulig skole da de begynner på skolen igjen i uke 18.. 

Jeg er både for og imot.. Etter å ha vært hjemme i så mange uker så er det sikkert greit at de starter med 3 dagers uke. ( elevenes fridag og 1. mai).  Men på den andre siden så trenger de jo de dagene de kan få på skolen da..  Men med kortere dager og mer uteskole så tror jeg de ikke får den skoletiden de har krav på allikevel.. så hipp som happ dette.. 

Anonymkode: aef57...3f6

Skrevet
På 18.4.2020 den 15.32, *Miss Marple* skrev:

Det er nok veldig stor forskjelm på hvordan lærerene gjør det. Her oppgir de ikke telefonnummer eller mailadresse. All kommunikasjon må skje via "vigilo" for foreldrene eller "clasroom" for elevene. Det er ganske klønete.

De sender ut ukeplan hver søndag. Noen lærere har undervisningstimer, andre er det ingen kontakt med. Det gis svert lite tilbakemeldinger på arbeid annet enn en automatisk bekreftigelse på at det er mottatt.

Likevell ser jeg at ungene lærer mye. De er ganske pliktoppfylmende og selvgående, lager egne grupper der de hjelper hverandre og trenger ganske lite fra læreren. På sikt blir det nok et probøem om det ikke bedrer seg, men foreløpig går det bra.

Tysklæreren er for eksempel en av de sløveste. Der har elevene hjulpet h erandre med å finne filmer på tysk slik at de får inn språket den veien i tillegg til de små oppgavene læreren sender ut.

I matte hjelper de sterkeste elevene de svakeste og i engelsk leser de høyt for hverandre over telefonen osv.

Skrevet
På 18.4.2020 den 13.07, Anonym bruker skrev:

Øøøhhh … du vet ikke helt hva planleggingsdager inneholder, du? 

Bare et hint: de har MYE MER  de trenger å planlegge og å snakke igjennom nå enn de trenger å tenke på i et vanlig år der alt går som normalt.

Skrevet
På 18.4.2020 den 13.45, Anonym bruker skrev:

Jo du, å være lærer på hjemmeskole fyller hele!!! dagen! Jeg kunne virkelig trengt en planleggingsdag nå. 

Ææhhh😳🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 3c3f6...393

Skrevet

Lærerne tar jo fri den dagen. Skal sikkert utnytte finværet. ☀️☀️😎

Så har de et møte noen timer en kveld i stedet og sier seg fornøyd med innsatsen. 

Anonymkode: c1afd...82e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så har de et møte noen timer en kveld i stedet og sier seg fornøyd med innsatsen. 

Du vet du kan bli lærer du og, hvis misunnelsen brenner så fælt i deg.

Anonymkode: a5717...900

Skrevet

Her skal vi også ha «elevenes fridag». Det er ikke en planleggingsdag, det er en dag både elevene og lærerne har fri. lærerne har liksom «jobbet den inn» Og får en fridag

Elevene har fri for at timetallet skal gå opp i løpet av året. Det er forsåvidt greit hadde dette vært et ordinært år. Men nå har ungene mistet masse undervisning og de får ikke sine tilmålte timer undervisning. Dermed synes jeg det er snodig at elevenes fridag opprettholdes. 

min 7 klassing har hatt minimalt med undervisning disse ukene. De tre første ukene har det ingenting. I det siste har det vært ca 1 time om dagen. I tillegg får de noen oppgaver. til sammen utgjør dette ca 2,5 time hver dag. Det er litt innlevering i matte og norsk, ellers er det oppgaver ala lage påskepynt, hjelpe til med middag, rydde rommet, gå en tur(gym), tegne, osv. Altså ikke mye rettearbeid....

Anonymkode: 69842...968

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å? Hvordan vet du at lærerne tar fri den dagen? Jeg er lærer og har slett ikke hørt noe som helst om at vi får en fridag. Ikke at det spiller noen rolle for meg, jeg har vanvittig mye arbeid å gjøre. 

Det er ganske heftig å lage brukbare opplegg til seks helt ulike klasser. 

Anonymkode: a0dfe...2b4

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å? Hvordan vet du at lærerne tar fri den dagen? Jeg er lærer og har slett ikke hørt noe som helst om at vi får en fridag. Ikke at det spiller noen rolle for meg, jeg har vanvittig mye arbeid å gjøre. 

Det er ganske heftig å lage brukbare opplegg til seks helt ulike klasser. 

Ikke meg du spurte men: Fordi her er det elevens fridag - ikke planleggingsdag. Det betyr også fridag for lærerne

Skrevet
11 minutter siden, Kamomille skrev:

Ikke meg du spurte men: Fordi her er det elevens fridag - ikke planleggingsdag. Det betyr også fridag for lærerne

Det betyr det aldri på min arbeidsplass. Elevenes fridag, ja, men ikke lærernes. 

Skrevet

Jeg er lærer, med undervisning av 28 9.klassinger, hjemmeskole for 3. klassingen og hjemmebarnehage for en 3 åring med høyt energinivå. Jeg gjør så godt jeg kan på alle fronter, men det er urealistisk at jeg skal ha alle mine undervisningsøkter time for time dessverre. Planleggingsdager er kjærkomne for kollega, trinn og fagsamarbeid. Viktig for at vi kan samkjøre og finne kjekke opplegg for elevene våre! 

Anonymkode: 0ae8a...393

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...