Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Min snart 11 åring sliter men innsovning. Startet for to år siden, men har gått i perioder. For et halvt år siden tok vi kontakt med psykolog som støttet oss i at vi gjorde alt riktig i tilrettelegginga vi gjorde og rett etter samtalen roet det seg og hun sovnet raskt. Det har derimot vært ille de siste to ukene og jeg skiftet fra å synes synd på henne til å faktisk « klikke». Legger seg 21.00, vil det selv er trøtt. Etter ca 20 min er det opp på do. Så er det ned i stua enten drikke vann, tett i nesa eller som i ikveld, vondt i hodet. Og slik holder hun på. Bruker opp mot tre timer for å falle til ro. i og med at vårt soverom er i annen etasje har jeg lagt meg i rommet ved siden av hennes. Det har ikke hjulpet. Har hatt madrass på samme rom som hun har benyttet seg av. Vi hvisker når hun legger seg og ja nærmest føler at vi ikke kan nyte kvelden normalt for alt handler om om hun sovner. Jeg er nå sånn at alt dette gir meg selv uro at jeg blir selv liggende våken også når hun sovner. Hun er ellers en blid og trygg jente som har det bra. Har prøvd å snakke med henne om det er noe som plager henne og da er svaret nei mamma, jeg klarer bare ikke å sovne. Dette har blitt et problem som dere leser. For henne og oss da det nå preger hele familien. Jeg skal nok se å bestille time hos noen vi/ hun kan snakke med, men tenkte å høre her om noen har noen tips/ erfaringer? Anonymkode: 71cab...376
Himmel og hav Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Den ene min strevde med sovne i flere år. Nå vet vi at det er fordi han er et b-menneske uten like, og han var rett og slett ikke trøtt nok til å sovne da han burde. Det hjalp allikevel noe med en kopp te med litt søvndyssende urter i til kveldsmat. Det finnes flere slag. Kamille og lavendel bl.a., men jeg tror at troen på at teen skulle gjøre det lettere å sovne hjalp også. Lydbok på lavt volum var også avslappende og holdt han i senga. Tror du jenta di stresser selv fordi hun ikke får sove? Hun kjenner jo sikkert på presset. Kan det hjelpe å drite litt i det en periode? Hun er jo stor nok til å skjønne at hun blir trøtt neste morra om hun sovner seint, men jeg vet med meg selv at om jeg ligger og tenker at "nå må jeg sove", så sovner jeg ihvertfall ikke. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om noen hadde klikka på meg om jeg ikke fikk det til. Da hadde jeg antagelig vært våken til neste torsdag. Kanskje hun skal få stå opp litt igjen om hun ikke har sovnet innen 20 minutter eller en halvtime. Sitte i sofaen med dere og slappe av litt, skru på lyset og lese litt i en bok i senga og så se om søvnen finner henne når hun vet at det ikke er så farlig om hun sovner?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Høres ut som meg som barn, bare at jeg aldri turde stå opp igjen, så jeg lot som om jeg sov, for det ble så mye styr hvis ikke. Jeg var også blid og fungerte veldig bra på dagtid ellers. "Nå må du sove!" hjelper liksom ikke når man bare ikke får sove... Har slitt med søvnen mer og mindre hele livet. Det ble imidlertid bedre etter at jeg som godt voksen fant ut at jeg hadde melkeallergi og kuttet ut melkeprodukter. Fant også ut at jeg reagerer på korn/gluten, så kuttet det også. Det ble i tillegg oppdaget at jeg har problemer med mineralbalansen i kroppen, og flere ubalanser kan gi søvnproblemer. Det er akkurat som om kroppen bare ikke greier å roe seg ned. Altså, kan ligge og være helt avslappet, kan til og med kjenne at jeg er veldig sliten og ha lyst å sove - og så er jeg bare lys våken likevel. Så kanskje dere skal tenke helt nytt? Uansett, håper dere finner ut av det. Anonymkode: f6a1c...809
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 10 minutter siden, Himmel og hav skrev: Den ene min strevde med sovne i flere år. Nå vet vi at det er fordi han er et b-menneske uten like, og han var rett og slett ikke trøtt nok til å sovne da han burde. Det hjalp allikevel noe med en kopp te med litt søvndyssende urter i til kveldsmat. Det finnes flere slag. Kamille og lavendel bl.a., men jeg tror at troen på at teen skulle gjøre det lettere å sovne hjalp også. Lydbok på lavt volum var også avslappende og holdt han i senga. Tror du jenta di stresser selv fordi hun ikke får sove? Hun kjenner jo sikkert på presset. Kan det hjelpe å drite litt i det en periode? Hun er jo stor nok til å skjønne at hun blir trøtt neste morra om hun sovner seint, men jeg vet med meg selv at om jeg ligger og tenker at "nå må jeg sove", så sovner jeg ihvertfall ikke. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om noen hadde klikka på meg om jeg ikke fikk det til. Da hadde jeg antagelig vært våken til neste torsdag. Kanskje hun skal få stå opp litt igjen om hun ikke har sovnet innen 20 minutter eller en halvtime. Sitte i sofaen med dere og slappe av litt, skru på lyset og lese litt i en bok i senga og så se om søvnen finner henne når hun vet at det ikke er så farlig om hun sovner? Jeg svarte over her, men enig i det du skriver. Når jeg får perioder hvor søvnen bare uteblir totalt, da må jeg slutte å legge meg til normal tid, for hvis jeg blir liggende i timesvis hver kveld uten å få sove, da får jeg et veldig negativt forhold til sengen. Det blir på en måte et stress å skulle legge seg fordi man forventer å ikke få sove. Om jeg da heller holder meg oppe til jeg kjenner at nå går det kanskje, da greier jeg å snu forholdet til det å legge seg og senga til noe positivt. Anonymkode: f6a1c...809
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 Og enda en ting. Det kan hjelpe å gjøre seg ferdig på badet i god tid før hun skal legge seg. Jeg ønsker meg en dimmer på badet, for jeg opplever stadig at jeg kan være trøtt før jeg går på badet, men innen jeg er ferdig der så holder jeg på å våkne igjen. Så har dere det "veldig" lyst på badet, få henne til å gjøre seg ferdig før - eller få satt inn en dimmer Anonymkode: f6a1c...809
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 23 minutter siden, Himmel og hav skrev: Den ene min strevde med sovne i flere år. Nå vet vi at det er fordi han er et b-menneske uten like, og han var rett og slett ikke trøtt nok til å sovne da han burde. Det hjalp allikevel noe med en kopp te med litt søvndyssende urter i til kveldsmat. Det finnes flere slag. Kamille og lavendel bl.a., men jeg tror at troen på at teen skulle gjøre det lettere å sovne hjalp også. Lydbok på lavt volum var også avslappende og holdt han i senga. Tror du jenta di stresser selv fordi hun ikke får sove? Hun kjenner jo sikkert på presset. Kan det hjelpe å drite litt i det en periode? Hun er jo stor nok til å skjønne at hun blir trøtt neste morra om hun sovner seint, men jeg vet med meg selv at om jeg ligger og tenker at "nå må jeg sove", så sovner jeg ihvertfall ikke. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om noen hadde klikka på meg om jeg ikke fikk det til. Da hadde jeg antagelig vært våken til neste torsdag. Kanskje hun skal få stå opp litt igjen om hun ikke har sovnet innen 20 minutter eller en halvtime. Sitte i sofaen med dere og slappe av litt, skru på lyset og lese litt i en bok i senga og så se om søvnen finner henne når hun vet at det ikke er så farlig om hun sovner? Godt å lese om gode foreldre som har omsorg for barn! Det du beskriver er det jeg synes høres riktig ut. Hadde selv en mor som klikket og jeg endte opp med å være ‘våken til neste torsdag’, som du skriver. Men det hadde jo også sammenheng med hvordan hun var ellers. Det ville vært helt utopisk å tenke at jeg hadde fått sittet i sofaen etter sengetid! Jeg tror ikke noen mennesker klikker på sånne ting uten at det ligger andre problemer og ulmer. Behov for kontroll? Jeg forstår ikke dette med å måtte ligge på madrass eller på rommet ved siden av eller være stille. Hun er 11 år, er det ikke på tide at hun kan få være alene når hun skal sove, og uten å vite at alle andre venter på at hun skal sovne? Anonymkode: c773f...6ba
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 Glemte å si det, men min erfaring er at de ungene som sovner raskest og best er de som er vant med (til dels høye) lyder rundt seg. Dersom det er gode og trygge lyder, latter og prat, så kan det i seg selv være nok til å få sove. Anonymkode: c773f...6ba
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 Det kan hjelpe å være skikkelig fysisk sliten. Da er det godt å ligge selv om man ikke føler seg veldig trøtt. Min ene har også brukt tid på å sovne i perioder. Det har hjulpet med hard trening, lite lys på badet og siste måltid ikke for sent samt å holde på faste legge og ståopptider også i helger og ferier. Det betyr at vi må opp 7 hele påskeferien for eksempel. Ellers har hun bestandig en bok på nattbordet. Det er helt greit å øigge å lese hvis hun har lyst. Vi harforsøkt å lære henne å ikke stresse med søvnen. Det hjelper å hvile i senga også. Å kose seg med en bok er helt fint. Anonymkode: 21c3b...048
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 Takk for svar dere. Til deg som lurer hvorfor vi har madrass så er det fordi vi prøver alt for å trygge henne. Hun har sagt at det som er verst er når hun ligger alene mens alle har sovnet. Vi har da blitt enige om at hun kan komme til oss dersom hun ikke har sovnet når vi voksne legger oss. Om det er riktig så vet jeg ikke lenger. Noen ganger tenker jeg også om vi skal kanskje ignorere det hele og la henne prøve finne roen selv, men som sagt jeg klarer ikke ligge på mitt eget soverom og ihvertfall ikke sove når jeg vet hun ligger der. Inatt tror jeg hun sovnet i 01.00 tiden, dvs lå i 4 timer våken, og jeg lå nok da våken til 03.00. Hun er nå happy og sprudlende og jeg er trøtt og oppgitt. Vanskelig å akseptere at en 11 åring skal holde en våken. Anonymkode: 71cab...376
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 Leser hun før hun sovner? Eller hører på lydbok? En av våre har også hatt perioder hun ikke har sovnet så raskt, og da hun var liten styrte vi en del rundt det. Det gjorde det ikke bedre at både jeg og hun stresset med at hun burde sovne. Nå har jeg heldigvis fått et mer avslappet forhold til det, og godtatt at så lenge man legger til rette for gode rutiner: ikke skjerm ei stund før sovetid, kveldsmat og kveldsstell, samt at ungene er aktive i løpet av dagen, så kan man ikke tvinge unger til å sovne. Hos oss får de lese eller høre på lydbok/radio så lenge de vil, og som regel sovner de ganske raskt(men jeg vet om unger som ikke blir trøtte av det, men holdes våken, så der kjenner man selv ungen best). Og om de ikke gjør det, så blir vi ikke stresset lengre. Anonymkode: 435b0...cec
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #11 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Leser hun før hun sovner? Eller hører på lydbok? En av våre har også hatt perioder hun ikke har sovnet så raskt, og da hun var liten styrte vi en del rundt det. Det gjorde det ikke bedre at både jeg og hun stresset med at hun burde sovne. Nå har jeg heldigvis fått et mer avslappet forhold til det, og godtatt at så lenge man legger til rette for gode rutiner: ikke skjerm ei stund før sovetid, kveldsmat og kveldsstell, samt at ungene er aktive i løpet av dagen, så kan man ikke tvinge unger til å sovne. Hos oss får de lese eller høre på lydbok/radio så lenge de vil, og som regel sovner de ganske raskt(men jeg vet om unger som ikke blir trøtte av det, men holdes våken, så der kjenner man selv ungen best). Og om de ikke gjør det, så blir vi ikke stresset lengre. Anonymkode: 435b0...cec Jeg har vel holdt med rolig om det går er par timer, men når hun ligger i 4 timer og klokka blir langt på natta så blir jeg stresset. Synes også synd på henne fordi jeg ser at dette ikke er lett for henne. Når det gjelder lydbok/bok så har hun hatt tilbudet, men har ikke villet. Jeg får inntrykk av at hun forter seg å legge seg for å sovne og at hun tror at hvis hun ligger stille og ikke gjør noe så kommer søvnen raskere. Jeg er også bekymret for at dette handler om en psykisk sårbarhet som hun vil ha med seg videre i livet. Helt utrolig hvordan det setter seg i hodet. Hun sier selv at hun er rolig, men jeg merker på henne at hun ikke er det da det er mye dogåing ol. Jeg har nå bestilt en legetime. Kanskje legen har gode råd evt henvisning til noen søvneksperter som kan snakke med henne også. Anonymkode: 71cab...376
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 Jeg har en lillesøster som slet veldig med å sovne om hvelden, hos henne var det snakk om mye tankekjør og perioder litt angst tror jeg (redd for alt fra brann til tyver). Mamma gjorde to ting, og det hjalp veldig. Ene tingen var at hun jugde til søsteren min og sa hun hadde snakket med legen og fått resept på en medisin som gjorde det lettere å sovne. Søsteren min trodde på det, og tro kan flytte fjell 😉 Mamma kjøpte sanasol (som søsteren min aldri hadde smakt) og helte det over på en nøytral flaske (tror det var en tom hostesaftflaske som mamma hadde vasket og fjernet etiketten på), og søsteren min fikk en skje hver kveld som hun trodde skulle roe ned kropp og hode. Så fikk hun høre på lydbok til hun sovnet. Fungerte utmerket i flere år faktisk. En skje med "sovemedisin" og lydbok. Anonymkode: a41f8...0b9
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en lillesøster som slet veldig med å sovne om hvelden, hos henne var det snakk om mye tankekjør og perioder litt angst tror jeg (redd for alt fra brann til tyver). Mamma gjorde to ting, og det hjalp veldig. Ene tingen var at hun jugde til søsteren min og sa hun hadde snakket med legen og fått resept på en medisin som gjorde det lettere å sovne. Søsteren min trodde på det, og tro kan flytte fjell 😉 Mamma kjøpte sanasol (som søsteren min aldri hadde smakt) og helte det over på en nøytral flaske (tror det var en tom hostesaftflaske som mamma hadde vasket og fjernet etiketten på), og søsteren min fikk en skje hver kveld som hun trodde skulle roe ned kropp og hode. Så fikk hun høre på lydbok til hun sovnet. Fungerte utmerket i flere år faktisk. En skje med "sovemedisin" og lydbok. Anonymkode: a41f8...0b9 😀. Dette har vi prøvd, men blitt avslørt. Anonymkode: 71cab...376
Himmel og hav Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vel holdt med rolig om det går er par timer, men når hun ligger i 4 timer og klokka blir langt på natta så blir jeg stresset. Synes også synd på henne fordi jeg ser at dette ikke er lett for henne. Når det gjelder lydbok/bok så har hun hatt tilbudet, men har ikke villet. Jeg får inntrykk av at hun forter seg å legge seg for å sovne og at hun tror at hvis hun ligger stille og ikke gjør noe så kommer søvnen raskere. Jeg er også bekymret for at dette handler om en psykisk sårbarhet som hun vil ha med seg videre i livet. Helt utrolig hvordan det setter seg i hodet. Hun sier selv at hun er rolig, men jeg merker på henne at hun ikke er det da det er mye dogåing ol. Jeg har nå bestilt en legetime. Kanskje legen har gode råd evt henvisning til noen søvneksperter som kan snakke med henne også. Anonymkode: 71cab...376 Er det du eller hun som har størst problem med dette? Jeg kan være helt på jordet, men sånn du beskriver det så får jeg følelsen av ei jente som forter seg i seng for å være flink til å sovne så mamma ikke skal bli stressa. Du skriver også at hun ikke liker å ligge i senga og være våken når dere har lagt dere, samtidig så sitter dere i stua og hvisker mens dere er våkne. Hadde det ikke da vært bedre med tv og prat på vanlig volum, så hun hører at dere er oppe og kan være rolig på det. I min verden er det ikke unormalt at unger ikke sovner lett hver kveld, eller at de ligger oppe og leser til etter at de voksne har lagt seg. Er du sikker på at det å dra henne til leger og psykologer ikke forsterker følelsen av at det er noe galt med henne fordi hun ikke får til å sovne fort?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Til deg som lurer hvorfor vi har madrass så er det fordi vi prøver alt for å trygge henne. Hun har sagt at det som er verst er når hun ligger alene mens alle har sovnet. Vi har da blitt enige om at hun kan komme til oss dersom hun ikke har sovnet når vi voksne legger oss. Om det er riktig så vet jeg ikke lenger. Noen ganger tenker jeg også om vi skal kanskje ignorere det hele og la henne prøve finne roen selv, men som sagt jeg klarer ikke ligge på mitt eget soverom og ihvertfall ikke sove når jeg vet hun ligger der. Ja, jeg mener det er galt å la henne bestemme. Det skaper utrygghet. Når du i tillegg blir sint, så styrker jo det hennes følelse av utrygghet. Det skaper et press på at hun må klare å sove sånn at du skal roe deg. Det skal være foreldrene som bestemmer, og så skal barnet innrette seg. Selv om dere ikke egentlig vet hva som hjelper, så er det likevel dere som må ta kontrollen. Da føler barn seg trygge, og da er det letter å sove. 2 minutter siden, Himmel og hav skrev: Er det du eller hun som har størst problem med dette? Jeg kan være helt på jordet, men sånn du beskriver det så får jeg følelsen av ei jente som forter seg i seng for å være flink til å sovne så mamma ikke skal bli stressa. Du skriver også at hun ikke liker å ligge i senga og være våken når dere har lagt dere, samtidig så sitter dere i stua og hvisker mens dere er våkne. Hadde det ikke da vært bedre med tv og prat på vanlig volum, så hun hører at dere er oppe og kan være rolig på det. I min verden er det ikke unormalt at unger ikke sovner lett hver kveld, eller at de ligger oppe og leser til etter at de voksne har lagt seg. Er du sikker på at det å dra henne til leger og psykologer ikke forsterker følelsen av at det er noe galt med henne fordi hun ikke får til å sovne fort? Ja, akkurat! Det er noe feil med maktbalansen her og det er et sovepress på henne. Anonymkode: c773f...6ba
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: 😀. Dette har vi prøvd, men blitt avslørt. Anonymkode: 71cab...376 Uff! Ikke rart hun ikke sover! 😳 Anonymkode: c773f...6ba
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 Min datter på 10 år sliter med å sovne om hun ikke får nok fysisk aktivitet. I mørketiden og når det er mye innetid er det ille. Med en gang hun er i aktivitet (sykling, ski, spiller fotball, leke ute med venner etc.) sovner hun fint. Jeg passer på at hun er ute hver dag og at vi er i aktivitet. Da får hun ut energi og sovner lettere, og bedre Anonymkode: b6150...81f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 La hun stå opp igjen når hun ikke sovner. Har selv en 13 åring som hele livet har trengt lite søvn, veldig lik sin mor der. Ikke aktuelt at han skal ligge timevis i sengen ute å få sove. Da kan en like greit stå opp og prøve å legge seg senere. Anonymkode: 1c2ec...2af
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 54 minutter siden, Himmel og hav skrev: Er det du eller hun som har størst problem med dette? Jeg kan være helt på jordet, men sånn du beskriver det så får jeg følelsen av ei jente som forter seg i seng for å være flink til å sovne så mamma ikke skal bli stressa. Du skriver også at hun ikke liker å ligge i senga og være våken når dere har lagt dere, samtidig så sitter dere i stua og hvisker mens dere er våkne. Hadde det ikke da vært bedre med tv og prat på vanlig volum, så hun hører at dere er oppe og kan være rolig på det. I min verden er det ikke unormalt at unger ikke sovner lett hver kveld, eller at de ligger oppe og leser til etter at de voksne har lagt seg. Er du sikker på at det å dra henne til leger og psykologer ikke forsterker følelsen av at det er noe galt med henne fordi hun ikke får til å sovne fort? Når et barn bruker over fire timer på å sovne og dette varer over langt tid så er dette et problem som jeg som mor vil hjelpe henne med. Når vi føler at vi har prøvd det meste så er det naturlig at både jeg trenger veiledning men også hun prøve å snakke med noen ( kanskje det er ting hun ikke forteller meg). Ja jeg kan nok innrømme at man når man står i dette over langt tid gjør noen feil som foreldre. Vårt fokus har hele tiden vært å snakke med henne, høre hva hun tenker hjelper ifht uro/ tanker og vi har prøvd å tilrettelegge ut ifra dette. Ja det er fullt mulig at vi må ta mer kontroll. Og ja det er slitsomt å holde på med dette, vi har andre barn også i hus og er slitne på kvelden og kunne trengt et par timer for oss selv, men når det er sagt så er det henne som vi tenker mest på og at dette er slitsomt for henne for hun har alltid vært en jente som har likt å komme seg i seng på kvelden og stått opp tidlig. Og jeg som mor så kan man feile og det er derfor vi spør om råd, men på dette forumet så er det alltid slik at noen skal komme veldig med pekefinger og snu og vende om på ting. Anonymkode: 71cab...376
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og jeg som mor så kan man feile og det er derfor vi spør om råd, men på dette forumet så er det alltid slik at noen skal komme veldig med pekefinger og snu og vende om på ting. Anonymkode: 71cab...376 Nei. Det er heller sånn at folk ber om råd, og så kommer folk med råd, og så blir rådene oppfattet som pekefingre. Damned if you do, damned if you don’t. Hvis du ønsker råd og hjelp, så må du være åpen for annet enn skryt. Anonymkode: c773f...6ba
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #21 Skrevet 18. april 2020 Min erfaring er at fra 11-12 års alderen skjer det noe med barn og søvn, som vi foreldre ikke helt klarer å følge med på kanskje? Som forelder er vi fra barna er små vant med leggetid og det å kunne slappe av med stua for oss selv. Plutselig får ikke barnet sove, og kvelden blir "et styr". Jeg tror at det er temmelig vanlig at søvnbehov endres/forstyrres radikalt i puberteten. Uansett om de legger seg tidlig, sovner de ikke. Jeg tror at vi bare må innse at tiden med rolige voksenkvelder er forbi (for en stund), og la barna være lengre våkne enn før. Kl 9 er skrekkelig tidlig hvis man i utgangspunktet ikke er trøtt. Da min eldste som nå er 32, var på den alderen, var jeg sliten og lei av å "miste" kveldene som er så viktige når man har barn. Det føltes nesten invaderende å aldri få fred, ikke se en film i fred, ikke kunne ta et glass vin... Etter 5 egne barn og 2 bonusbarn, innser jeg at dette er helt normalt, og at det er en naturlig del av foreldrelivet. Om noen få år er det DU som ikke får sove mens HUN er på byen! Og tiden raser avgårde, plutselig er barna flyttet ut! Livet går i sykluser, og det er slik det skal være! Anonymkode: 7bf43...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå