Gå til innhold

Det har rablet helt for min kollega.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er helt opphengt i korona. Leser konstant på nyheter, og da kun de drastiske nyhetene. Vil ikke høre på fakta, eller nyheter som kan være formildende. 
Jeg har to barn som nå skal returnere til barneskole, og hun har krevd at hun ikke skal jobbe med meg. Vi jobber på dagsenter, men er nå to og to i deres bolig.

Hun sier hun kommer til å slutte på dagen om noen av de vi jobber med får påvist smitte, eller en av kollegaene. Hun går med munnbind og handsker hele vakten og bruker visir i stellsituasjoner. Ingen av oss andre gjør dette, bortsett fra handsker, holder avstand og er nøye med håndhygiene og skifting av klær fra deres bolig og ut etc. 

Hun er amper og oppfarende, og kaller oss andre uvitende bavianer som ikke forstår rekkevidden av dette dødelige viruset. Hun er hellig overbevist om at hun selv snart skal dø av dette. 

Jeg vil ikke gå til sjefen riktig enda, men prøve å hjelpe henne. Får hun vite at jeg har snakket med leder så legger hun meg for hat til evig tid.

Hva kan jeg si for å roe henne ned?

Anonymkode: f1112...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til sjefen. Ingen mulighet for å roe hysterikere

Anonymkode: d15c4...24f

Skrevet

Tror dessverre ikke du kan gjøre så mye. Annet enn å kanskje slenge inn de positive nyhetene innimellom. 

Trenger hun å vite at du har gått til sjefen? Må gå an å si ifra, for så kan sjefen si at de ringer rundt å prater med ansatte om hvordan de føler seg nå i disse tider. Da kan det vel vøre grunnlegger ut og at sjefen kan prate mer med henne? 

Anonymkode: 87359...eef

Skrevet

Du må ta det med sjefen. Dette kan du ikke hjelpe henne med.

Anonymkode: b2a4e...c3e

Skrevet

Snakk med sjefen. Det er jo heller ikke greit at hun bruker smittevernutstyr hvis det ikke er nødvendig

Anonymkode: d0154...da3

Skrevet

Enig med de andre, dette er nok ikke noe du kan hjelpe henne med. Så gå til sjefen, det er det riktigste.

Anonymkode: 1a8db...e77

Skrevet

Ta det med sjefen, hun utfører ikke lengre jobben som hun skal. 

Anonymkode: 87615...583

Skrevet

Det har flere negative konsekvenser når hun holder på sånn. Hun bruker smittevernsutstyr som ikke er nødvendig, i en tid da smittevernsutstyr er en knapp ressurs. Hennes hysteri på området kan være skremmende for de menneskene dere jobber med å hjelpe, og det hele er slitsomt å forholde seg til for dere som kolleger.  På grunn av alle disse tingene er dette noe sjefen trenger å vite. Jeg tenker at du som arbeidstaker bør forstå at sjefen trenger denne informasjonen, og at det dermed vil være en forsømmelse av ditt ansvar som arbeidstaker dersom du ikke informerer.

Anonymkode: 523fa...432

Skrevet

Uvitende bavianer faktisk 🙊 

Tror jeg ville tatt opp dette med sjefen. 

Anonymkode: c07ba...db8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at du som arbeidstaker bør forstå at sjefen trenger denne informasjonen, og at det dermed vil være en forsømmelse av ditt ansvar som arbeidstaker dersom du ikke informerer.

Akkurat! 

Skrevet

hva med å si til henne at du ønsker at både du og henne tare en samtale med sjefen angående situasjonen at dine barn snart skal tilbake på skole? Er hun i risikogruppe eller noe slikt som gjør at hun har "grunn" til hysteriet? Kanskje hun bør permitteres eller sykmeldes dersom hun har så mye angst for dettE?

om du forteller henne at du er bekymret, i forhold til at du opplever dette som vanskelig for din arbeidssituasjon også, og at dere må sammen snakke med sjefen, går du ikke bak ryggen hennes og hun vil muligens oppfatte deg som mer hederlig (ikke legge deg for hat)?

Anonymkode: 78d83...fff

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun bør permitteres eller sykmeldes dersom hun har så mye angst for dettE?

Ut i fra hvordan hun beskrives i HI, høres det mer ut som en tvangsinnleggelse er på sin rette plass.

Å gå med visir på jobb og kalle andre bavianer og være overbevist om at man kommer til å dø?

Tviler på en sykmelding tar knekken på det. 

Skrevet

Jeg føler bare at det er så lite kollegialt å gå til sjefen. Tenker å prate ordentlig med henne på mandag. Jeg kommer til å råde henne til å forhøre seg om en sykemelding. Hva tenker dere om det?
Det er en plage å ha hun rundt oss, for alle og enhver. 
Nekter å gjøre noe ekstra. Er helt tydelig livredd. Flyr bare rundt som en hissig veps. 

Hi

Skrevet

Er det samme dama, i boligen for enslig mindreårige asylsøkere? 

Anonymkode: 29ca4...1f1

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler bare at det er så lite kollegialt å gå til sjefen. Tenker å prate ordentlig med henne på mandag. Jeg kommer til å råde henne til å forhøre seg om en sykemelding. Hva tenker dere om det?
Nekter å gjøre noe ekstra. Er helt tydelig livredd. Flyr bare rundt som en hissig veps. 

Hi

Jeg mener det er mer viktig å være profesjonell enn å være kollegial.

Dere jobber jo med mennesker, dere utsetter de menneskene for galskap, og du bare lar dette skje!

Dette kan slå tilbake på deg om du ikke sier fra. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det samme dama, i boligen for enslig mindreårige asylsøkere? 

Anonymkode: 29ca4...1f1

Vi jobber ikke med flyktninger, men med personer med funksjonshemminger på et dagsenter. Men, nå er vi i boligen og jobber.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er mer viktig å være profesjonell enn å være kollegial.

Dere jobber jo med mennesker, dere utsetter de menneskene for galskap, og du bare lar dette skje!

Dette kan slå tilbake på deg om du ikke sier fra. 

Vi jobber tett sammen to og to 8 timer 4 dager i uka, og dama er litt sær. Vi har egentlig en god tone, før det her. Jeg kan evt si til henne at jeg vurderer å snakke med sjefen pga hennes væremåte, og spørre om hun vil være med? For dette har gått så langt. Det er bare det at hun er så sint, jeg blir redd.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi jobber tett sammen to og to 8 timer 4 dager i uka, og dama er litt sær. Vi har egentlig en god tone, før det her. Jeg kan evt si til henne at jeg vurderer å snakke med sjefen pga hennes væremåte, og spørre om hun vil være med? For dette har gått så langt. Det er bare det at hun er så sint, jeg blir redd.

Det kan du jo gjøre, det var en som foreslo noe lignende over her.

Jeg tror det viktigste du gjør nå er å ikke la henne sette standarden eller skremme deg til å tie, for det kan gå ut over deg, om du ikke foretar deg noe.

Hun kan tross alt gjemme seg bak en eller annen diagnose, mens du er klar over hvor galt dette er, og kan dermed miste jobben om det kommer frem at du visste og ikke handlet. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

I så fall snakker du med verneombudet.
Hun trenger hjelp.

Anonymkode: ee279...b71

Skrevet

Jeg ville iallefall sørget for å hoste mye på henne, for deretter å informere henne om at du og barna var på fest i helgen sammen med 20 andre. 

Deretter ville jeg gått til sjefen. 

Anonymkode: bd4a7...bfe

Skrevet

Ikke gjør noe som helst. Da får du resten av Norge på nakken. Praktisk talt alle har mistet bakkekontakten. 

Anonymkode: 71edd...dd4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Men tenker du at oppførselen hennes er bra for beboerene da? Du har et ansvar for at de har det bra, og dette ansvret må du ta. Snakk med sjefen

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er redd? Tenk på hva beboerene føler da

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Du har i første omgang et ansvar for at beboerne blir godt ivaretatt. Det blir de ikke sånn som kolegen din oppfører seg nå. Jeg jobber i bolig for psykisk utviklingshemmede, og vi har også personal fra dagsenteret hos oss nå, men heldigvis ingen som oppfører seg som din kollega. Dersom noen oppførteseg sånn hos oss hadde jeg uten tvil tatt det med sjefen. Våre beboere hadde blitt skremt av dette, og det er de vi først og fremst skal ta vare på. Dersom vi hadde hatt to fra dagsenteret som jobbet tett sammen, og den ene holdt på sånn som du beskriver, så hadde jeg, i tillegg til å reagere på den merkelige oppførselen, lurt på hvorfor den andre tilsynelatende mente at dette var greit.

Det er selvsagt viktig å ta vare på kollegene sine også, men ikke på bekostning av beboerne. Det mest kollegiale du kan gjøre er å si fra til henne at du kommer til å ta dette opp med sjefen og spørre om hun vil være med eller om du skal ta det på egenhånd.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med sjefen. Det er jo heller ikke greit at hun bruker smittevernutstyr hvis det ikke er nødvendig

Kan jo være hun har kjøpt det selv.

Anonymkode: 2e4c5...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...