Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Se for deg en gutt på 6 med ADHD. Vil han kunne høre på forskjellige eventyr i en time-halvannen, følge med og få med seg alt av innhold? Eller er det mer sannsynlig at han soner ut og ikke følger med? Siden ADHD går på oppmerksomhet også. Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Det trenger ikke være uoppmerksomhet på det viset, så mitt dvar er JA. Anonymkode: 6cdae...e0f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det trenger ikke være uoppmerksomhet på det viset, så mitt dvar er JA. Anonymkode: 6cdae...e0f OK! Hvilken type uoppmerksomhet skal man se etter? Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK! Hvilken type uoppmerksomhet skal man se etter? Hi Anonymkode: 4a404...33f Hvis det er av interesse kan ha få med seg alt. Er det ikke av interesse vil alt distrahere. Han vil gå lei og bare høre «bla bla». Lese noe kjedelig blir som å bare se masse bokstaver. Han trenger kanskje å se. Å se en film kan være mer lærerikt enn å lese masse sider. Det kan også være uoppmerksomhet som at hvis mange snakker eller en snakker til han med masse bakgrunnsstøy så hører han ikke. hilsen adhd- kvinne Anonymkode: 343bd...559
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Se for deg en gutt på 6 med ADHD. Vil han kunne høre på forskjellige eventyr i en time-halvannen, følge med og få med seg alt av innhold? Eller er det mer sannsynlig at han soner ut og ikke følger med? Siden ADHD går på oppmerksomhet også. Anonymkode: 4a404...33f Det kommer an på hva som er målet. En helt normal 6-åring uten adhd vil nok også ha problemer med å sitte stille og følge med og få med seg seg alt innholdet i 1.5 time. Samtidig vil muligens begge kunne roe seg ned mentalt av å høre på en monoton fortellerstemme. Anonymkode: 72803...608
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Se for deg en gutt på 6 med ADHD. Vil han kunne høre på forskjellige eventyr i en time-halvannen, følge med og få med seg alt av innhold? Eller er det mer sannsynlig at han soner ut og ikke følger med? Siden ADHD går på oppmerksomhet også. Anonymkode: 4a404...33f Hvis det er interessant for han så vil han kunne klare det fint, selv med adhd. Min 6 åring har ikke ADHD, men han hadde aldri klart å sitte i ro og høre eventyr i halvannen time. Har en på 17 med ADHD. Da han var 6 år kunne han fint sitte å høre på lydbok i en time, han elsket eventyr. Anonymkode: 0803c...02a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Ja, han elsker det. Han har ellers noen tegn til at det kan være ADHD inne i bildet, så da ville jeg bare sjekke om det taler imot ADHD når han kan holde fokus så lenge. Men da er det altså ikke sånn. Jeg har muligens ADHD selv (sånt ble ikke sjekket da jeg vokste opp, men i senere år har jeg fattet mistanke), og jeg klarer ikke å følge med på noe som helst i 1,5 time selv om jeg er interessert. Ikke film, ikke bok, ikke lyd. Så jeg blir imponert av at han klarer det kveld etter kveld. Ts Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, han elsker det. Han har ellers noen tegn til at det kan være ADHD inne i bildet, så da ville jeg bare sjekke om det taler imot ADHD når han kan holde fokus så lenge. Men da er det altså ikke sånn. Jeg har muligens ADHD selv (sånt ble ikke sjekket da jeg vokste opp, men i senere år har jeg fattet mistanke), og jeg klarer ikke å følge med på noe som helst i 1,5 time selv om jeg er interessert. Ikke film, ikke bok, ikke lyd. Så jeg blir imponert av at han klarer det kveld etter kveld. Ts Anonymkode: 4a404...33f Har du møtt en med autisme, så har du møtt en med autisme, heter det. Det samme gjelder nok for adhd Anonymkode: 72803...608
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, han elsker det. Han har ellers noen tegn til at det kan være ADHD inne i bildet, så da ville jeg bare sjekke om det taler imot ADHD når han kan holde fokus så lenge. Men da er det altså ikke sånn. Jeg har muligens ADHD selv (sånt ble ikke sjekket da jeg vokste opp, men i senere år har jeg fattet mistanke), og jeg klarer ikke å følge med på noe som helst i 1,5 time selv om jeg er interessert. Ikke film, ikke bok, ikke lyd. Så jeg blir imponert av at han klarer det kveld etter kveld. Ts Anonymkode: 4a404...33f Jeg sliter med det jeg også (har adhd uoppmerksom type), men jeg kunne det som barn. Jeg elsket å lese, og ble jeg oppslukt av en bokserie kunne jeg lese hele dagen, gikk med boka foran meg når jeg forflyttet meg i huset og var ikke mulig å få kontakt med. Jeg har mistet den evnen til å bli så oppslukt av noe nå, men sønnen min som også nylig har fått adhd diagnose, han har den. Anonymkode: 06fc4...77a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sliter med det jeg også (har adhd uoppmerksom type), men jeg kunne det som barn. Jeg elsket å lese, og ble jeg oppslukt av en bokserie kunne jeg lese hele dagen, gikk med boka foran meg når jeg forflyttet meg i huset og var ikke mulig å få kontakt med. Jeg har mistet den evnen til å bli så oppslukt av noe nå, men sønnen min som også nylig har fått adhd diagnose, han har den. Anonymkode: 06fc4...77a Når du sier det, så kunne kanskje jeg også det før. Leste mye, kunne spille i timesvis, se på TV i evigheter... Det klarer jeg ikke lenger. Så rart. Men OK, hvordan går jeg frem for å få sjekket dette? Har tatt det opp med bhg, de har ikke merket noe utenom det vanlige. Ringer jeg helsestasjonen? Går til lege? Kunne jo i grunnen tenke meg å fortelle om disse tingene uten at han måtte sitte og høre på. Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 Min gutt har ADHD, nå 9 år. Da han var 7 var vi i London og såg Løvenes konge på teater, og gutten satt i over 3 timer og slukte alt. I tillegg var jo alt på engelsk! Så når det er noe de liker, pleier det ikke være problem. Han elsker engelsk, og har snakket det flytende siden han var 3 år og snakker det bedre enn norsk! Alt dette pga interessen Anonymkode: 4584d...542
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du sier det, så kunne kanskje jeg også det før. Leste mye, kunne spille i timesvis, se på TV i evigheter... Det klarer jeg ikke lenger. Så rart. Men OK, hvordan går jeg frem for å få sjekket dette? Har tatt det opp med bhg, de har ikke merket noe utenom det vanlige. Ringer jeg helsestasjonen? Går til lege? Kunne jo i grunnen tenke meg å fortelle om disse tingene uten at han måtte sitte og høre på. Hi Anonymkode: 4a404...33f Jeg vet ikke hvor langt du kommer når de ikke merker noe i bhg. Det gjorde de ikke på min gutt heller, men læreren merket det da han begynte på skolen. Et eller annet team fra skolen (husker ikke hvem det var) var inne i klassen og observerte ham uten å se noe, men uttalelse fra lærer og det at jeg hadde diagnose selv gjorde at vi kom inn til bup. Vi gikk til fastlegen og fikk henvisning. Anonymkode: 06fc4...77a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 Om eventyr et spennende stor 6åringen, vil han kunne følge med. Det vil kanskje se ut som om han ikke gjør det, ved at han fikler med ting, ser seg mer rundt enn de andre osv, men det betyr ikke at han ikke får det med seg. Læreren hans lot han tegne mens hun ga beskjeder eller forklarte ting. På den måten fikk han med seg hva som ble sagt. Sønnen min har adhd, og han elsket Lego. Kunne sitte i "timesvis", det samme med tegning. Bitte små detaljer i tegningene hans, nøye med fargelegging osv. Men be han se/høre på noe som ikke fenger... 🤦♂️ Anonymkode: 2643f...8b2
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Min gutt har ADHD, nå 9 år. Da han var 7 var vi i London og såg Løvenes konge på teater, og gutten satt i over 3 timer og slukte alt. I tillegg var jo alt på engelsk! Så når det er noe de liker, pleier det ikke være problem. Han elsker engelsk, og har snakket det flytende siden han var 3 år og snakker det bedre enn norsk! Alt dette pga interessen Anonymkode: 4584d...542 Min har faktisk også snakket og forstått engelsk siden han var tre år! Ikke flytende, men vi har likevel blitt rimelig sjokkerte over hvor mye han faktisk forstår og produserer. Han er også veldig interessert i alle innretninger med tannhjul, reimer og kjedereaksjoner og sånt, han lå og stirret inn i vifta på frysedisken i butikken da han var ett år, og det har bare fortsatt. Litt merkelig interesse, men når det er noe sånt, kan han sitte stille og følge med i evigheter. Gir man derimot en beskjed samtidig som noe annet foregår, drukner beskjeden fullstendig. Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke hvor langt du kommer når de ikke merker noe i bhg. Det gjorde de ikke på min gutt heller, men læreren merket det da han begynte på skolen. Et eller annet team fra skolen (husker ikke hvem det var) var inne i klassen og observerte ham uten å se noe, men uttalelse fra lærer og det at jeg hadde diagnose selv gjorde at vi kom inn til bup. Vi gikk til fastlegen og fikk henvisning. Anonymkode: 06fc4...77a Ja, det har jeg tenkt litt på. Å vente til høsten når han begynner på skolen og lufte det der. Bhg sier de sliter med å få han til å få med seg beskjeder, men mener ikke at det er grunn til å tenke på ADHD eller andre diagnoser. Men de bruker det at han scorer så høyt på hukommelsesleker som eksempel på hvorfor han ikke har det, og da er det kanskje ikke så etterrettelig likevel? Hvis oppmerksomhet ikke er relevant i den forstand. Barnehagelærerne kan selvsagt dette bedre enn meg, jeg bare stusser nå som dere sier dette om at det går greit å følge med når det er interessant. Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om eventyr et spennende stor 6åringen, vil han kunne følge med. Det vil kanskje se ut som om han ikke gjør det, ved at han fikler med ting, ser seg mer rundt enn de andre osv, men det betyr ikke at han ikke får det med seg. Læreren hans lot han tegne mens hun ga beskjeder eller forklarte ting. På den måten fikk han med seg hva som ble sagt. Sønnen min har adhd, og han elsket Lego. Kunne sitte i "timesvis", det samme med tegning. Bitte små detaljer i tegningene hans, nøye med fargelegging osv. Men be han se/høre på noe som ikke fenger... 🤦♂️ Anonymkode: 2643f...8b2 Ja, jeg skjønner jo at det er mye jeg ikke kan om dette. Ville aldri trodd tegning/fikling kunne hjelpe på oppmerksomhet, tvert imot. Han har aldri noen utbrudd, da. Aldri raseri eller utagerende mot noen. Det er kanskje ikke en nødvendig del av det, det heller? Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Jeg har en jente med adhd (hyperaktiv type, den som ofte beskrives som mer guttete variant). Hvis historien fenger og hun er interessert så kan hun godt følge med lenge. Det er dog ikke sikkert det ser ut som hun følger med, hun trenger ofte noe å fikle med mens hun lytter. Hvis historien ikke fenger eller hun ikke er i modus så kan hun raskt falle ut, ikke få med seg noe og da blir hun mer urolig, vandrer eller skravler ofte. Det hjelper ofte at hun sitter nærme den som leser historien. Hvis det er jeg som leser for henne pleier jeg med jevne mellomrom å berøre skulderen eller kneet hennes, bare stryker 1-2 ganger på henne, det henter henne ofte inn igjen hvis hun er i ferd med å falle litt ut og kan forlenge tiden hun klarer å konsentrere seg. Å la henne ha noe å fikle med eller tegne mens hun lytter hjelper også. Anonymkode: 31926...c50
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det har jeg tenkt litt på. Å vente til høsten når han begynner på skolen og lufte det der. Bhg sier de sliter med å få han til å få med seg beskjeder, men mener ikke at det er grunn til å tenke på ADHD eller andre diagnoser. Men de bruker det at han scorer så høyt på hukommelsesleker som eksempel på hvorfor han ikke har det, og da er det kanskje ikke så etterrettelig likevel? Hvis oppmerksomhet ikke er relevant i den forstand. Barnehagelærerne kan selvsagt dette bedre enn meg, jeg bare stusser nå som dere sier dette om at det går greit å følge med når det er interessant. Hi Anonymkode: 4a404...33f Min gutt har en vanvittig hukommelse når det gjelder kunnskap om ting han er interessert i, og ville sikkert hatt det i hukommelsesleker også hvis han syntes det var gøy. Men praktiske beskjeder f.eks. er glemt i det sekundet de er gitt. Jeg kan si til ham 3 ganger "Husk å legge klærne dine i skittentøyskurven når du går i dusjen." Jeg får ham også til å gjenta beskjeden før han går, også gjentar jeg det enda en gang. 2 minutter senere roper han fra badet: "Mamma! Hvor var det jeg skulle legge klærne?" Anonymkode: 06fc4...77a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg skjønner jo at det er mye jeg ikke kan om dette. Ville aldri trodd tegning/fikling kunne hjelpe på oppmerksomhet, tvert imot. Han har aldri noen utbrudd, da. Aldri raseri eller utagerende mot noen. Det er kanskje ikke en nødvendig del av det, det heller? Hi Anonymkode: 4a404...33f Sønnen min sier det hjelper fordi han har altfor mange tanker i hodet, men når han gjør noe fysisk samtidig så klarer han å ha litt færre tanker. Aller best er større bevegelser, men fikling hjelper også, hvis han må sitte rolig. F.eks. slet han lenge med et mattestykke her om dagen, men så snurret han noen runder på gulvet, og da hadde han plutselig svaret. Hverken han eller jeg har hatt noe raseri eller utagering. Anonymkode: 06fc4...77a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en jente med adhd (hyperaktiv type, den som ofte beskrives som mer guttete variant). Hvis historien fenger og hun er interessert så kan hun godt følge med lenge. Det er dog ikke sikkert det ser ut som hun følger med, hun trenger ofte noe å fikle med mens hun lytter. Hvis historien ikke fenger eller hun ikke er i modus så kan hun raskt falle ut, ikke få med seg noe og da blir hun mer urolig, vandrer eller skravler ofte. Det hjelper ofte at hun sitter nærme den som leser historien. Hvis det er jeg som leser for henne pleier jeg med jevne mellomrom å berøre skulderen eller kneet hennes, bare stryker 1-2 ganger på henne, det henter henne ofte inn igjen hvis hun er i ferd med å falle litt ut og kan forlenge tiden hun klarer å konsentrere seg. Å la henne ha noe å fikle med eller tegne mens hun lytter hjelper også. Anonymkode: 31926...c50 Dette sier de at de gjør i bhg. Rart at de ikke synes det er noe som tyder på ADHD. De sier også at de tar på skulderen hans når de skal gi beskjeder. Merkelig. Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #21 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min sier det hjelper fordi han har altfor mange tanker i hodet, men når han gjør noe fysisk samtidig så klarer han å ha litt færre tanker. Aller best er større bevegelser, men fikling hjelper også, hvis han må sitte rolig. F.eks. slet han lenge med et mattestykke her om dagen, men så snurret han noen runder på gulvet, og da hadde han plutselig svaret. Hverken han eller jeg har hatt noe raseri eller utagering. Anonymkode: 06fc4...77a Nei, da er det bare noe jeg har trodd. At utagering er vanlig. Han er i grunnen rolig sånn sett, men kroppen gjør likevel noe hele tiden. Selv på senga med eventyrene, så kan han snurre rundt og styre til dyna er opp ned og håret står til værs. Hi Anonymkode: 4a404...33f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #22 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Se for deg en gutt på 6 med ADHD. Vil han kunne høre på forskjellige eventyr i en time-halvannen, følge med og få med seg alt av innhold? Eller er det mer sannsynlig at han soner ut og ikke følger med? Siden ADHD går på oppmerksomhet også. Anonymkode: 4a404...33f Soner ut etter 15-30 minutter Anonymkode: b974c...c48
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #23 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg sliter med det jeg også (har adhd uoppmerksom type), men jeg kunne det som barn. Jeg elsket å lese, og ble jeg oppslukt av en bokserie kunne jeg lese hele dagen, gikk med boka foran meg når jeg forflyttet meg i huset og var ikke mulig å få kontakt med. Jeg har mistet den evnen til å bli så oppslukt av noe nå, men sønnen min som også nylig har fått adhd diagnose, han har den. Anonymkode: 06fc4...77a Da var du selv den aktive, å lytte er noe annet. Anonymkode: b974c...c48
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #24 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da var du selv den aktive, å lytte er noe annet. Anonymkode: b974c...c48 Ok mulig det er en forskjell der, men jeg kunne også fint se en film eller to, eller høre på lydbok. Nå blir jeg rastløs etter et kvarters tid. Anonymkode: 06fc4...77a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #25 Skrevet 16. april 2020 Min erfaring er at barnehageansatte og lærere ofte kan skremmende lite om dette. Så jeg ville ikke nødvendigvis slått meg til ro med at dersom de ikke ser det du ser -så er alt normalt... Lykke til! Anonymkode: 6cdae...e0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå