Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Sønnen min har hatt utslettet i en måneds tid nå, og det går rett og slett ikke bort. Vi var til lege i uken før påske og fikk beskjed om at det ser ut som allergisk reaksjon, men at han ikke visste hva det kunne komme av da vi ikke har gjort noen endringer. Det ble også tatt blodprøver. Da jeg ringte i dag, fikk vi vite at han i tillegg til allergi mot timotei (dette har han fått vaksine for), nå slo ut på bjørk og burot også. Jeg leste litt om dette og kryssallergier, men synes fortsatt det er litt rart med så plutselig reaksjon. Noen som har noen lignende erfaringer? Nå skal vi i hvert fall prøve å unngå nøtter, eple, pære og gulrot i noen uker og se. Anonymkode: 2649e...ca9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Allergiprøver er ikke til å stole på. Man kan ha utslag på dem uten å være allergisk. Er utslettet typisk for elveblest da (hver prikk varer mindre enn 24 timer, og det klør)? Hvorfor unngå alle de matvarene hvis han ikke får symptomer rett etter inntak? Hvis det hadde vært en kryssreaksjon hadde det jo som regel vært ganske tydelig verre umiddelbart etter at han spiste disse tingene. Utslett over en måned høres ikke ut som en matallergi/kryssallergi synes nå jeg. Anonymkode: 9f710...c34
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Allergiprøver er ikke til å stole på. Man kan ha utslag på dem uten å være allergisk. Er utslettet typisk for elveblest da (hver prikk varer mindre enn 24 timer, og det klør)? Hvorfor unngå alle de matvarene hvis han ikke får symptomer rett etter inntak? Hvis det hadde vært en kryssreaksjon hadde det jo som regel vært ganske tydelig verre umiddelbart etter at han spiste disse tingene. Utslett over en måned høres ikke ut som en matallergi/kryssallergi synes nå jeg. Anonymkode: 9f710...c34 Det var legen, som da så på utslettet og trykket på det, som nevnte allergisk reaksjon. Legen ble forklart at utslettet hadde vært der et par uker og at antihistaminer ikke hadde hjulpet. Men hva utslettet er en reaksjon på vet vi jo ikke. Blodprøven stoler jeg på, i og med at vi vet at det er ganske vanlig å få flere allergier når man først er allergisk mot timotei. Han er, etter vaksine, ikke så plaget, men han merker jo litt. Forslag til hva annet det kan være, da? HI Anonymkode: 2649e...ca9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var legen, som da så på utslettet og trykket på det, som nevnte allergisk reaksjon. Legen ble forklart at utslettet hadde vært der et par uker og at antihistaminer ikke hadde hjulpet. Men hva utslettet er en reaksjon på vet vi jo ikke. Blodprøven stoler jeg på, i og med at vi vet at det er ganske vanlig å få flere allergier når man først er allergisk mot timotei. Han er, etter vaksine, ikke så plaget, men han merker jo litt. Forslag til hva annet det kan være, da? HI Anonymkode: 2649e...ca9 Allergisk reaksjon på vaskemiddel/skyllemiddel? Anonymkode: aac23...0ee
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var legen, som da så på utslettet og trykket på det, som nevnte allergisk reaksjon. Legen ble forklart at utslettet hadde vært der et par uker og at antihistaminer ikke hadde hjulpet. Men hva utslettet er en reaksjon på vet vi jo ikke. Blodprøven stoler jeg på, i og med at vi vet at det er ganske vanlig å få flere allergier når man først er allergisk mot timotei. Han er, etter vaksine, ikke så plaget, men han merker jo litt. Forslag til hva annet det kan være, da? HI Anonymkode: 2649e...ca9 Avhenger jo helt av hvordan det ser og kjennes ut, hvor det er, og hvordan det har utviklet seg og utviklet seg nå... Kan være elveblest men ikke allergisk elveblest, reaksjon på en infeksjon, noe som egentlig er mer en hudinfeksjon... Har du googlet/lest litt på feks dermnet nz? Kan starte her: https://dermnetnz.org/topics/exanthems/ Anonymkode: 9f710...c34
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Takk for svar dere to. 1. Kan bli allergisk mot skyllemiddel sånn helt plutselig? Han er 16 år og har aldri reagert før. 2. Ja, jeg får prøve å lese meg opp litt. Dersom det ikke går bort, må vi jo be om henvisning til en hudlege eller noe sånt. Bare rart at ikke legen kunne hjelpe mer. HI Anonymkode: 2649e...ca9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Avhenger jo helt av hvordan det ser og kjennes ut, hvor det er, og hvordan det har utviklet seg og utviklet seg nå... Kan være elveblest men ikke allergisk elveblest, reaksjon på en infeksjon, noe som egentlig er mer en hudinfeksjon... Har du googlet/lest litt på feks dermnet nz? Kan starte her: https://dermnetnz.org/topics/exanthems/ Anonymkode: 9f710...c34 Det ligner litt på bildet av han med tatoveringen, vår har også mest på overkroppen, hals, skuldre og øvre del av bryst, rygg og armer. HI Anonymkode: 2649e...ca9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ligner litt på bildet av han med tatoveringen, vår har også mest på overkroppen, hals, skuldre og øvre del av bryst, rygg og armer. HI Anonymkode: 2649e...ca9 https://dermnetnz.org/dermdiag/ Prøvde du denne? Utslett er jo ofte ikke noe særlig å hjelpe med, går som regel bort av seg selv... Og ser likt ut gjør de og 😛 Man kan lett begynne å reagere på noe man ikke har reagert på før av vaskemidler og slikt, det er først når man blir eksponert for noe over tid at kroppen kan danne antistoffer mot det og gi en reaksjon etterhvert. Anonymkode: 9f710...c34
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 Ja, man kan utvikle allergi plutselig. Jeg fikk plutselig en kjempereaksjon på en sminkefjerner jeg har brukt i flere år, og har ikke tålt den siden. Har han brukt ull på kroppen? Anonymkode: d4844...db1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 Kan også være psoriasis. Eksen min fikk det plutselig, spredt over hele kroppen, da han var 23. Det ble først feildiagnostisert som soleksem. Anonymkode: d4844...db1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå